دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران,آنتی بیوتیک های پر مصرف, ایران, آنتی بیوتیک ,آنتی بیوتیک سر پایی ,آنتی بیوتیک بستری ,مقاومت بدن

یک متخصص عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی گفت: جوش های صورت پدیده ای است که به طور کامل از بین نمی روند اما می توان التهاب آنها را ‏تحت کنترل درآورد و برهمین اساس برخی متخصصین پوست جهت درمان جوش صورت، آنتی بیوتیک را تجویز می کنند‎.

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بسیج جامعه پزشکی، دکتر «محمدرضا ناظر» با بیان اینکه به رغم آنکه آنتی بیوتیک ها برای جوش صورت موثر هستند اما بدن از آسیب های آنها ‏متضرر می شود، گفت: با مصرف این آنتی بیوتیک ها، میکروب های معمولی که در دهان و دستگاه تنفس وجود دارد نسبت به ‏آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند‎.

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

وی افزود: اگر بعدا فرد دچار سینوزیت، عفونت گوش میانی و عفونت های ریوی شود دیگر با این داروها درمان نمی شود زیرا که ‏قبلا برای جوش صورت استفاده شده و مقاومت آنتی بیوتیکی را در بدن ایجاد کرده است‎.

***مصرف نابجای آنتی بیوتیک های سرپایی و افزایش شانس مقاومت بدن

ناظر ضمن اشاره به اینکه اثر آنتی بیوتیک ها بر جوش های صورت به دلیل ضد التهابی بودن آنها است اما اثر ضد میکروبی ‏آنها خیلی قوی نیست ، ادامه داد: آنتی بیوتیک ها به دو دسته تقسیم می شوند.

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

آنتی بیوتیک های سرپایی و آنتی بیوتیک هایی ‏که به صورت بستری برای بیماران تجویز می شود و باید آگاه باشیم که مصرف نابجای آنتی بیوتیک های سرپایی شانس مقاومت ‏بدن را افزایش می دهد‎ .

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

وی با انتقاد از اینکه همانند سایر کشورها، در تجویز آنتی بیوتیک ها به بیماران سیستم تعریف شده ای نداریم، گفت: متاسفانه ‏وزارت بهداشت تجویز آنتی بیوتیک ها را برای همه پزشکان مجاز کرده است‎ .

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

دکتر ناظر آریترومایسین، آموکسی سیلین و سفیکسین را پر مصرف ترین آنتی بیوتیک ها در ایران برشمرد‎.‎



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits