دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی قطره چشمی بریمونیدین
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بریمونیدین (Brimonidine) با کاهش مقدار مایع قسمت جلوی چشم (به نام زلالیه) و با افزایش خروج مایع از چشم، تغییراتش را اعمال می‌کند که این دو عمل باعث کاهش فشار داخل چشم می‌شود.

قطره چشمی بریمونیدین و موارد مصرف آن

بریمونیدین (Brimonidine) با کاهش مقدار مایع قسمت جلوی چشم (به نام زلالیه) و با افزایش خروج مایع از چشم، تغییراتش را اعمال می‌کند این دو عمل باعث کاهش فشار داخل چشم می‌شود.

گاهی اوقات، برای پایین نگه داشتن فشار چشم، بیشتر از یک نوع قطره چشمی مورد نیاز است. در این مواقع، به جای استفاده از دو قطره مختلف، ممکن است پزشک قطره چشم ترکیبی تجویز کند. بریمونیدین در دسترس به عنوان یک قطره چشم در ترکیب با تیمولول (یک بتا بلاکر) با نام تجاری Combigan و بریمونیدین در ترکیب با برینزولامید (مهار کننده‌های کربنیک انهیدراز) با نام تجاری Simbrinza در داروخانه‌ها موجود است.

مکانیسم اثر بریمونیدین

این دارو آگونیست نسبتاً اختصاصی گیرنده های a 2 آدرنرژیک می باشد.

فارماکوکینتیک بریمونیدین

بعد از مصرف موضعی مقداری جذب سیستمیک دارد. نیمه عمر داروی جذب شده تقریباً سه ساعت است. متابولیسم دارو کبدی و دفع آن کلیوی می باشد.

موارد و مقدار مصرف بریمونیدین

کاهش فشار داخل کره چشم در بیماران مبتلا به گلوکوم زاویه باز یا افزایش فشار داخل کره چشم

  • بزرگسالان : 1 قطره در چشم مبتلا هر 8 ساعت چکانده می‌شود.

مصرف بریمونیدین در دوران بارداری و شیردهی

گروه B : در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

مصرف در شیردهی: ترشح دارو در شیر مشخص نیست. با احتیاط مصرف شود.

قطره چشمی

موارد منع مصرف قطره چشم بریمونیدین

  • به تاریخ انقضا قطره چشم بریمونیدین توجه کنید و اگر قطره‌ای که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قطره چشم بریمونیدین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • هرگز از قطره چشم بریمونیدین که بیش از یک ماه از اولین مصرف و باز شدن درش گذشته است، استفاده نکنید.

تداخلات دارویی قطره چشم بریمونیدین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله با نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با قطره چشم بریمونیدین تداخل کنند عبارت‌اند از: بتا بلاکرها (به عنوان مثال، آتنولول (atenolol)، متوپرولول (metoprolol)، قطره چشم تیمولول (timolol))، دیگوکسین (digoxin)، داروهای فشارخون بالا (به عنوان مثال، کلونیدین (clonidine)، ترازوسین (terazosin))، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین (amitriptyline)).

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین (carbamazepine))، باربیتورات‌ها (به عنوان مثال، فنوباربیتال (phenobarbital))، داروهای روحی (به عنوان مثال، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین (chlorpromazine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشم بریمونیدین باید در نظر گرفته شود

  • در صورتی که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل قلبی-عروقی دارید.
  • اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید.
  • اگر مشکل گردش خون (به خصوص سندرم رینود) دارید.
  • اگر زمانی که به سرعت می‌نشینید یا بلند می‌‌شوید، احساس سرگیجه می‌کنید.
  • اگر بیماری افسردگی دارید.
  • درصورتی‌که هرگونه بیماری کبدی و یا مشکل کلیوی دارید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو را دارید.

بریمونیدین

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم بریمونیدین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خشکی چشم، تاری دید، قرمزی چشم، سوزش و التهاب، حساسیت به نور، احساس علائم خسته، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، علائم مانند سرماخوردگی، ناراحتی معده و طعم غیر عادی
  • بطری‌های قطره‌های چشمی حاوی مواد نگه‌دارنده هستند که می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. اگر چشمان شما پس از استفاده از قطره، قرمز یا ملتهب شد، با دکتر خود مشورت کنید.

هشدار ها در رابطه با مصرف بریمونیدین

1. به دلیل احتمال کاهش تاثیر دارو در بعضی بیماران، فشار داخل چشمی باید به طور مرتب کنترل شود.
2. ماده محافظ در این فراورده (بنزالکونیوم کلراید) ممکن است جذب لنز تماسی نرم شود، لذا حداقل 15 دقیقه بعد از مصرف دارو، لنز تماسی نرم در چشم قرار داده شود.

توصیه های دارویی بریمونیدین

1. در صورت عدم کفایت مغز یا عروق کرونر، افت فشار خون وضعیتی، بیماری رینود، ترومبوآنژیت، اختلالات کبدی یا کلیوی و افسردگی با احتیاط مصرف شود.
2. به دلیل عارضه خواب آلودگی و خستگی، برای بیمارانی که درفعالیت های خطرناک اشتغال دارند، باید با احتیاط به کار رود.

ملاحظات اختصاصی بریمونیدین

1- فشار داخل کره چشم به طور مرتب کنترل شود، زیرا ممکن است تأثیر دارو پس از یک ماه کاهش یابد.
2- در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی شدید، نارسایی مغزی عروقی، افسردگی، افت فشار خون وضعیتی، پدیده رینود و Thromboangitis obliterans، با احتیاط مصرف شود.
3- ایمنی و کارآیی دارو در کودکان زیر 2 سال شناسایی نشده است. کودکان در ریسک بالاتری برای جذب سیستمیک قرار دارند.

نکات قابل توصیه به بیمار در طول مصرف بریمونیدین

1- حداقل 15 دقیقه بین مصرف دارو و گذاشتن لنزهای نرم فاصله رعایت شود.
2- از آنجا که دارو می‌تواند سطح هوشیاری فرد را کاهش دهد، بیمار باید احتیاطات لازم را به عمل آورد.

نحوه نگه‌داری قطره چشم بریمونیدین

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.
  • قطره چشم فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را بازکرده‌اید، قابل نگه‌داری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌مانده است، از آن استفاده نکنید

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف قطره استریل چشمی نفازولین و عوارض جانبی ناپریوین

قطره چشمی کتوتیفن : موارد مصرف و عوارض جانبی Ketotifen

موارد مصرف قطره نفازولین و عوارض جانبی این دارو

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits