دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد داروی دلتازون (پردنیزولون) 
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
دلتازون (پردنیزولون) به عنوان یک ضد التهاب و یا یک داروی سرکوب کننده ایمنی استفاده می شود.


معرفی داروی دلتازون (پردنیزولون)


دلتازون (پردنیزولون) یک کورتیکواستروئید است. این دارو مانع از انتشار موادی در بدن می شود که باعث التهاب می شود. این دارو همچنین باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود. دلتازون به عنوان یک ضد التهاب و یا یک داروی سرکوب کننده ایمنی استفاده می شود.


دلتازون بسیاری از وضعیت های مختلف از جمله اختلالات آلرژیک، بیماری های پوستی، کولیت اولسراتیو (التهاب زخمی شونده روده بزرگ ) ، آرتریت، لوپوس، پسوریازیس، و یا اختلالات تنفسی را درمان می کند.


درمان استروئیدی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و باعث سهولت ابتلای شما به دریافت یک عفونت شود. هنگم مصرف دلتازون از بودن در نزدیکی افرادی که بیمار هستند و یا عفونت دارند ، اجتناب کنید . هرگز یک واکسن “زنده” را در حالی که از دلتازون استفاده می کنید، دریافت نکنید.


شما نباید استفاده از دلتازون را به طور ناگهانی متوقف کنید. دستورالعمل دکتر خود را، در مورد کاهش تدریجی دوز دنبال کنید.

موارد مصرف دلتازون (پردنیزولون)

  • آرتریت
  • بیماری‌های خونی
  • سرطان
  • اختلالات کبدی، کلیوی و ریوی
  • برخی بیماری‌های چشمی
  • حساسیت و آلرژی‌های شدید
  • اختلالات ناشی از سیستم ایمنی

مکانیسم اثر دلتازون (پردنیزولون)


اثر ضد التهاب: پردنیزولون ساخت آنزیم های لازم برای کاهش پاسخ التهابی را تحریک می کند. این دارو با کاهش فعالیت و حجم سیستم لنفاوی (که سبب بروز لنفوسیتوپنی، کاهش غلظت ایمونوگلوبولینها و کمپلمان و کاهش عبور کمپلکس های ایمنی از غشاهای پایه می شود) و احتمالاً با کاهش واکنش مجدد بافتها نسبت به تداخل آنتی ژن ـ آنتی بادی موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی می گردد.


مینرالوکورتیکوئیدها از طریق اثر بر روی کلیه ها در توبولهای انتهایی کلیه باز جذب یونهای سدیم (و در نتیجه آب) از مایع داخل توبولی به داخل پلاسما و دفع یونهای پتاسیم و هیدروژن را افزایش داده و از این طریق هومئوستاز الکترولیتها را در بدن تنظیم می کنند.


پردنیزولون یک آدرنوکورتیکوئید با خواص گلوکوکورتیکوئیدی و مینرالوکورتیکوئیدی است. این دارو یک مینرالوکورتیکوئید ضعیف با نصف قدرت اثر هیدروکورتیزون و یک گلوکوکورتیکوئید قوی است که قدرت اثر آن چهار برابر هیدروکورتیزون هم وزن خود است. این دارو عمدتاً به عنوان یک داروی ضد التهاب و سرکوب کننده سیستم ایمنی به کار می رود. به دلیل دسترسی به داروهای قوی تر، از اثر مینرالوکورتیکوئیدی آن استفاده نمی شود.


فارماکوکینتیک دلتازون (پردنیزولون)

  • جذب: از راه خوراکی به راحتی جذب می شود. اوج اثر دارو طی حدود 2-1 ساعت حاصل می گردد.
  • پخش: به سرعت از خون خارج شده و در عضله، کبد، پوست، روده ها و کلیه انتشار می یابد. به میزان زیادی به پروتئینهای پلاسما (ترانس کورتین و آلبومین) پیوند می یابد. فقط جزء پیوند نیافته به پروتئین آن فعال است. آدرنوکورتیکوئیدها در شیر ترشح شده و از جفت عبور می کنند.
  • متابولیسم: در کبد به متابولیتهای غیر فعال سولفات و گلوکورونید متابولیزه می شود.
  • دفع: متابولیتهای غیر فعال و مقادیر کمی از داروی متابولیزه نشده از طریق ادرار دفع می شوند. مقادیر غیر قابل ملاحظه ای از راه مدفوع دفع می شود. نیمه عمر بیولوژیک دارو 36-18 ساعت است.

دلتازون

نکات مهم قبل از مصرف دلتازون (پردنیزولون)

  • اگر شما به پردنیزولون حساسیت دارید، و یا اگر شما یک عفونت قارچی در هر نقطه از بدن خود دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • درمان استروئیدی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و باعث سهولت ابتلای شما به دریافت یک عفونت شود و یا باعث بدتر شدن عفونتی که در حال حاضردارید، شود.
  • با دکتر خود در مورد هر بیماری یا عفونت شما در عرض چند هفته گذشته تا به حال، اطلاع دهید.

برای اطمینان از اینکه مصرف دلتازون (پردنیزولون) برای شما خطری ندارد، در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • هر بیماریی که باعث اسهال می شود؛
  • بیماری های کبد (مانند سیروز کبدی).
  • بیماری های کلیوی؛
  • بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سطوح پایین پتاسیم در خون شما؛
  • بیماری های تیروئید؛
  • دیابت؛
  • سابقه بیماری مالاریا.
  • بیماری سل؛
  • پوکی استخوان؛
  • گلوکوم، آب مروارید، یا عفونت تبخال چشم؛
  • زخم معده، کولیت اولسراتیو، یا سابقه خونریزی معده؛
  • یک اختلال عضلانی مانند میاستنی گراویس؛
  • افسردگی یا دیگر بیماری های روانی.

استفاده طولانی مدت از استروئیدها ممکن است به از دست دادن استخوان (پوکی استخوان) منجر شود، به خصوص اگر : شما سیگار می کشید، اگر شما ورزش نمی کنند، اگر شما به اندازه کافی ویتامین D یا کلسیم را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، و یا اگر شما یک سابقه خانوادگی از پوکی استخوان دارید. با دکتر خود در مورد خطر ابتلا به پوکی صحبت کنید.

  • اگر شما از این دارو را در طول سه ماهه اول بارداری خود استفاده کنید، می تواند باعث وزن کم هنگام تولد یا نقص مادرزادی شود.
  • اگر شما باردار هستید یا در حین مصرف این دارو قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. همچنین از یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنید.
  • این دارو می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد شیرخوار انتقال یابد. اگر در حال شیردادن یک نوزاد هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • استروئیدها می توانند بر رشد کودکان تاثیر بگذارند. اگر شما فکر می کنم که فرزند شما در حین استفاده از این دارو، به میزان طبیعی رشد نمی کند به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف دلتازون (پردنیزولون)

  1. مصرف دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف نمایید .
  2. در صورتی که پردنیزولون یک نوبت در روز تجویز شده باشد ، بهترین زمان مصرف آن صبح ها بعد از صبحانه می باشد .
  3. بهتر است پردنیزولون همراه یا پس از غذا مصرف شود زیرا مصرف غذا به کاهش عوارض گوارشی ناشی از این دارو کمک می کند .
  4. قرص های روکشدار با عنوان ( Enteric Coated ) به صورتی طراحی شده اند که داخل روده باز می شوند لذا می توانید آن ها را قبل یا پس از غذا مصرف نمایید . اما لازم است جهت جلوگیری به آسیب روکش، این قرص ها بطور کامل بلعیده شوند و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری شود . همچنین مصرف داروهای معده و شربت های ضد اسید معده با این نوع قرص ها باید حداقل ۲ساعت فاصله داشته باشد .
  5. برخی از قرص های پردنیزولون را می توان در آب حل نمود لذا در صورتی که با بلع قرص مشکل دارید ، در مورد حل کردن دارو از داروساز خود مشورت دریافت نمایید .
  6. طول درمان با این دارو باتوجه به شرایط و بیماری شما کوتاه مدت یا بلند مدت می باشد . لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید .
  7. در صورتی که درمان با این دارو بیش از ۳ هفته برای شما تجویز شده باشد ، قطع ناگهانی آن می تواند عوارضی در بر داشته باشد . لذا قطع دارو باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود .
  8. در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

موارد و مقدار مصرف دلتازون (پردنیزولون)


الف) درمان التهاب شدید یا سرکوب فعالیت سیستم ایمنی


بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 15-5/2 میلی گرم 4-2 بار در روز مصرف می شود.
کودکان: از راه خوراکی، مقدار mg/kg/day 2-14/0 یا 6-4 در چهار دوز منقسم مصرف می شود.

ب) تشدید حاد مولتیپل اسکلروزیس

کودکان: mg/kg 200 خوراکی، به مدت یک هفته و به دنبال آن mg 80 یک روز در میان تا 1 ماه مصرف می شود.

پ) سندرم نفروتیک.
کودکان: 60، خوراکی در 3 دوز منقسم، به مدت 4 هفته و به دنبال آن یک روز در میان 40 به صورت تک دوز روزانه تا 4 هفته استفاده می شود.

ت) آسم کنترل نشده در بیمارانی که کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و برونکودیلاتورهای طولانی اثر دریافت می کنند.

کودکان: mg/kg/day 2-1 خوراکی به صورت تک دوز یا منقسم مصرف می شود. درمان کوتاه مدت باید تا زمان کنترل علائم ادامه یابد که معمولاً 3 تا 10 روز طول می کشد. شواهدی در دسترس نیست که قطع تدریجی دوز مصرفی پس از بهبود، مانع عود علائم شود.

مصرف دلتازون (پردنیزولون) در دوران بارداری


گروه C : در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافغ استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

اثر دلتازون (پردنیزولون) بر آزمایشهای تشخیصی


پردنیزولون واکنش آزمونهای پوستی را کاهش می دهد، موجب بروز نتایج منفی کاذب در آزمون نیترو بلوتترازولیوم برای جستجوی عفونتهای باکتریایی سیستمیک می شود، برداشت ید 131 و غلظت ید پیوند یافته به پروتئین را در آزمونهای عملکرد تیروئید کاهش می دهد، ممکن است غلظت گلوکز و کلسترول را افزایش و غلظت سرمی پتاسیم، کلسیم، تیروکسین و تری یدوتیرونین را کاهش و غلظت ادراری گلوکز و کلسیم را افزایش دهد.

پردنیزولون

عوارض شایع دلتازون (پردنیزولون)


‎با وجود این که مصرف این دارو برای بسیاری از بیماری ها حیاتی می باشد و فواید آن برای بیمار بیشتر و ارزشمندتر است، اما عوارض دارویی متنوعی نیز می تواند با مصرف این دارو ایجاد شود که در صورت عمل به توصیه های پزشک و داروساز خود و پیگیری های منظم می توانید آن ها را کنترل نمایید .

  • عوارض گوارشی مانند دل درد ، سو هاضمه یا تهوع با مصرف کورتیکواستروئید های خوراکی بسیار شایع می باشد که با مصرف دارو همراه یا پس از یک وعده غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پر چرب و پر ادویه می توان آن ها را کاهش داد. اما در صورتی که تهوع و استفراغ ادامه دار باشد و استفراغ محتوی خون باشد حتماً باید به پزشک خود مراجعه نمایید .
  • تغییر در خلق و خو و رفتار ، خصوصاً در ابتدای درمان ممکن است رخ دهد.در مورد افکار و نگرانی های خود با پزشکتان و یا مشاورتان صحبت نمایید .
  • در صورت اختلال در خواب ، احساس گیجی، ابتلا به عفونت ، ضعف ماهیچه ای ، خستگی و قاعدگی نامنظم حتماً با پزشک خود صحبت کنید .
  • مصرف طولانی مدت پردنیزولون نیاز به پیگیری های مناسب ، انجام آزمایشات خونی ، استخوانی و... به صورت دوره ای دارد تا بتوان از عوارض ناخواسته ی مصرف طولانی مدت این دارو ها جلوگیری کرد یا آنها را کنترل نمود لذا در صورتی که این دارو طولانی مدت برای شما تجویز شده است ، ارتباط خود با پزشکتان را قطع نکنید.
  • افزایش وزن یکی از عوارض شایع مصرف کورتیکواستروئید ها می باشد که اتفاقاً برخی سودجویان از آن در داروهای چاق کننده استفاده می کنند یا به صورت مستقیم جهت افزایش وزن توسط افراد استفاده می شود اما باید بدانید که این افزایش وزن در واقع ناشی از ورم و افزایش مایعات بدن می باشد و طبیعتاً ماندگار نمی باشد ضمن اینکه مصرف این دارو برای افزایش وزن، سایر عوارض کورتیکواستروئید هامانند پوکی استخوان و ضعف ایمنی را نیز در بر دارد .

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از دلتازون (پردنیزولون) را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر دلتازون (پردنیزولون) را بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس، تماس بگیرید.
انتظار نمی رود که مصرف بیش از حد از پردنیزون، باعث تولید علائم تهدید کننده برای زندگی شود. با این حال، استفاده طولانی مدت از دوز استروئید بالا می تواند به علائمی از جمله نازک شدن پوست، کبودی ، تغییر در شکل و یا مکان چربی های بدن (به خصوص در صورت، گردن، پشت و کمر)، افزایش آکنه ، افزایش موهای صورت ، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی، و یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، منجر شود.

در هنگام مصرف دلتازون (پردنیزولون) باید از چه مواردی اجتناب کنم؟

  1. اجتناب از نوشیدن الکل یا نوشیدنی های الکلی در هنگام مصرف این دارو.
  2. اجتناب از بودن در نزدیکی افرادی که بیمار هستند و یا عفونت دارند. با دکتر خود تماس بگیرید.
  3. اگر شما با موارد مبتلای به بیماری آبله مرغان یا سرخک، مواجهه پیدا کرده اید برای درمان پیش گیرانه (پروفیلاکسی ) به پزشک خود مراجعه کنید. ابتلای به این بیماری ها می تواند جدی و یا حتی منجر به مرگ در افرادی که در حال استفاده از یک استروئید هستند، شود.
  4. هرگز یک واکسن “زنده” را در حین استفاده از این دارو دریافت نکنید. پردنیزولون، می تواند خطر اثرات مضر یک واکسن زنده را افزایش دهد. واکسن های زنده شامل سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، روتا ویروس ، حصبه، تب زرد، آبله مرغان، زوستر (زونا)، و واکسن آنفولانزا است.

چه داروهایی مصرف دلتازون (پردنیزولون) را تحت تاثیر قرار می دهند؟


با دکتر خود در مورد تمام داروهای که استفاده می کنید، و داروهایی که شما در طول درمان خود با این دارو شروع و یا متوقف کرده اید، به خصوص داروهای زیر، صحبت کنید:

  • آمفوتریسین B؛
  • سیکلوسپورین؛
  • دیگوکسین، دیژیتال؛
  • مخمر سنت جان؛
  • یک آنتی بیوتیک مانند: کلاریترومایسین یا تلیترومایسین.
  • داروهای ضد قارچ مانند: ایتراکونازول، کتوکونازول، posaconazole وریکونازول؛
  • قرص های ضدبارداری و هورمون های دیگر؛
  • داروهای رقیق کننده خون مانند : وارفارین، کومادین و جان توون؛
  • یک دیورتیک یا “قرص آب”؛
  • داروهای مصرفی برای درمان هپاتیت C مانند: boceprevir یا telaprevir.
  • داروهای مصرفی برای کنترل HIV یا ایدز مانند: atazanavir، delavirdine، افاویرنز، fosamprenavir، indinavir، nelfinavir، nevirapine و ریتوناویر، ساکوییناویر؛
  • انسولین یا داروهای مصرفی خوراکی دیابت ؛
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) مانند: آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام، و غیره.
  • داروهای ضد تشنج مانند: کاربامازپین، فوس فنی تویین، اکسکاربازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون؛
  • داروهای سل مانند: ایزونیازید، rifabutin، rifapentine، یا ریفامپین.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف قرص لوزارتان یا کوزار و عوارض جانبی این دارو

همه چیز در مورد قرص لیتیوم و عوارض مصرف این دارو

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits