دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات مصرف صابون ضد باکتری برای بدن چیست؟

صابون ضد باکتری (آنتی باکتریال) برای بدن چه عوارضی دارد؟

مضرات مصرف صابون ضد باکتری برای بدن چیست؟
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مضرات مصرف صابون ضد باکتری برای بدن چیست و چرا نباید از این صابون ها استفاده کنیم؟حتما تبلیغات زیادی برای صابون های ضدباکتری شنیده اید دقت کنید که چه صابونی به پوست خود میمالید و چه اثراتی روی پوست خود میگذارید این صابونها ممکن است اثر عکس روی...

مضرات مصرف صابون ضد باکتری

کلمه “ضد باکتری” که بر روی بسیاری از صابون ها و مایعات شستشو نوشته شده است سبب شده که مصرف کنندگان گمراه شوند. آن ها تصور می کنند که با استفاده از این مواد سالم تر می شوند و از بدنشان در برابر میکروب ها و باکتری ها محافظت می شود.

در واقع، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می کند که از صابون ساده برای شستن صورت و دست استفاده کنید. این توصیه به جهت کشف مضرات مصرف صابون ضد باکتری برای بدن ارائه شده است.

حدود ۷۵ درصد از صابون های ضد باکتری و ۳۰ درصد از مایعات دستشویی ضد باکتری از یک ماده شیمیایی به نام تریکولسان به عنوان یک ماده فعال استفاده می کنند.

علاوه بر تریکولسان، دیگر مواد شیمیایی مضر موجود در اکثر صابون های ضد باکتری عبارتند از:

  • تری کلکلربن
  • ۲-بوتیک سدیم
  • بسفنول A
  • d لیمونن
  • رنگ
  • پارابن
  • فتالات
  • کلرید

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استفاده منظم از محصولات حاوی این مواد شیمیایی می تواند برای سلامت شما مضر باشد.در سپتامبر سال ۲۰۱۶، محققان FDA تصریح کردند که تولید کنندگان دیگر نمی توانند کالاهای مخصوص شستشوی ضد باکتریایی حاوی مقادیر مشخصی از این مواد فعال را در ایالات متحده به فروش برسانند.

چرا که شرکت های تولید کننده نتوانستند ثابت کنند که استفاده روزانه از مواد تشکیل دهنده در این محصولات، در دراز مدت امن بوده و موثرتر از صابون و آب ساده برای جلوگیری از بیماری و گسترش عفونت های خاص می باشند.


ایجاد اختلال در غدد درون ریز

مطالعات متعدد نشان داده اند که تریکولسان، که یکی از مواد شیمیایی اصلی در صابون های ضد باکتری است، در تنظیم هورمون های تیروئید در بدن دخالت می کند.

این عارضه به طور عمده به این دلیل رخ می دهد که ماده شیمیایی تریکولسان شبیه هورمون های ترشح شده توسط غده تیروئید می باشد. بنابراین، تریکولسان به سایت های گیرنده خود متصل شده و منجر به عملکرد غیر طبیعی تیروئید می شود.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض تریکلوسان، حتی در سطوح پایین، می تواند باعث اختلال در بیان ژن مربوط به هورمون تیروئید شود.

یک تحقیق دیگر که در سال ۲۰۰۹ در نشریه Toxicological Sciences منتشر شده نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض تریکلوسان، وزن بافت وابسته به آندروژن را تغییر نمی دهد، اما قرار گرفتن در معرض این ماده می تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش غلظت هورمون تیروئید شود.

عدم تعادل هورمونی از مضرات مصرف صابون ضد باکتری

مواد شیمیایی مضر در صابون ضد باکتری می تواند آرایش هورمونی سلول های انسانی و حیوانی را تغییر دهد. در واقع، تریکلوسان می تواند غددی مانند پروستات را دچار تغییر کرده و تولید تستوسترون را تحت تاثیر قرار دهد. این عامل می تواند باعث افزایش حجم پروستات شود.

محققان در سال ۲۰۰۷ در Endocrinology، دو اثر کلیدی تریکلوسان را کشف کردند. این ماده ابتدا بر روی سلول های انسانی در آزمایشگاه تست شد.

در این شرایط تریکلوسان باعث افزایش بیان ژنی شد که معمولا توسط تستوسترون تنظیم می شود. در مرحله دوم، وقتی موش های نر با تریکلوسان تغذیه شدند، اندام های وابسته به تستوسترون شان مانند غده پروستات رشد غیر طبیعی زیادی پیدا کرد.

موثر نبودن روی باکتری های جدید

یکی از دلایل اصلی استفاده از محصولات ضد باکتری، کشتن میکروب ها و باکتری هایی است که فرد با آن ها تماس دارد.

اما انجام این کار باعث نمی شود که بدن بتواند به طور طبیعی در برابر باکتری های جدید مقاوم شود. علاوه بر این، همانطور که در مورد آنتی بیوتیک ها صدق می کند، استفاده طولانی مدت از صابون ضد باکتری نیز ممکن است به مقاوم در برابر آنتی بیوتیک منجر شود.

این روند باعث می شود که باکتری های جدید سلامت شما را تهدید کنند. زیرا بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض مضرات مصرف صابون ضد باکتری قادر به مبارزه با باکتری های جدید نیست.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ در Microbial Drug Resistance انجام شده که نشان می دهد، استفاده گسترده از تریکلوسان ممکن است خطر بالقوه ای برای سلامت عمومی بدن باشد و با ایجاد مقاومت همزمان در برابر آنتی بیوتیک های مهم، ارتباط داشته باشد.

درست است که صابون ها و پاک کننده های ضد باکتری ممکن است باکتری هایی که برای بدن شما مضر هستند را از بین ببرند، اما این محصولات باکتری های خوب را نیز می کشند. باکتری های خوب به جلوگیری از گسترش باکتری های دیگر کمک می کنند و در ایجاد مقاومت طبیعی در بدن در برابر باکتری های بد نقش دارند.

از مضرات مصرف صابون ضد باکتری خشکی پوست است

یکی دیگر از مضرات مصرف صابون ضد باکتری مخصوصا برای کسانی که پوست حساس و شکننده ای دارند، ایجاد خشکی است. در واقع، افرادی که پوست خشکی دارند باید از مصرف چنین صابون هایی به شدت اجتناب کنند.

عامل ضد باکتری قدرتمند در این صابون ها یعنی تریکوسان، روغن هیدرولیکی پوست را به شدت کاهش می دهد. این کار پوست را خشک کرده و نشانه هایی از جمله خارش خفیف، قرمزی، سوزش و پوسته پوسته شدن را ایجاد می کند.

به همین دلیل است که متخصصان انجمن پوست آمریکا، استفاده از صابون های ضد باکتری را توصیه نمی کند. می توانید به جای این شوینده ها از صابون ملایم حاوی مواد طبیعی مانند آلوئه ورا یا روغن نارگیل استفاده کنید.پس از شستن دست ها با هر نوع صابونی، استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید.


ایجاد آلرژی از مضرات مصرف صابون ضد باکتری

اگر از صابون ضد باکتری استفاده می کنید تا کودک خود در برابر میکروب ها و باکتری ها محافظت کنید، بهتر است این کار را کلا ترک کنید. یک عنصر کلیدی در این شوینده های وجود دارد که باعث افزایش آلرژی در کودکان می شود. نام این عنصر تریکولسان می باشد.

استفاده از صابون ضد باکتری می تواند بر رشد سیستم ایمنی کودک اثر بگذارد و آنها را بیشتر به آلرژی های خاص، به ویژه تب یونجه، حساس کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در مجله Allergy و Immunology Clinical منتشر شده است نشان داد که شیوع آلرژی به بادام زمینی در کودکان استفاده کننده از تریکلوسان، بیشتر است.یک مطالعه دیگر نیز در سال ۲۰۱۱ در Environmental Health Perspectives گزارش می دهد که تریکولسان ممکن است بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر منفی داشته و باعث ایجاد حساسیت یا تب یونجه شود.

آسیب به رشد جنین

تریکولسان می تواند مشکلات رشدی در کودکان و نوزادان ایجاد کند. این ماده حتی می تواند منجر به نقایص مادرزادی و تاخیر در رشد نوزاد پس از تولد شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است، نشان می دهد که تریکولسان می تواند به طور چشمگیری رشد نوزادان را کند کند.در این مطالعه، محققان اثرات تریکولسان را بر روی سلول های بنیادی جنینی گرفته شده از جفت انسانی که مشکل بارداری نداشته و توسط سزارین زایمان شده بود، مورد آزمایش قرار دادند.

یافته ها نشان داد که تریکولسان توانایی بدن برای تبدیل کورتیزول به کورتیزون را کاهش می دهد. این ماده برای رشد مناسب جنین مهم است.

افزایش وزن از مضرات مصرف صابون ضد باکتری (آنتی باکتریال)

یکی از مضرات مصرف صابون ضد باکتری تاثیر این محصولات بر روی افزایش وزن است. تریکولسان، یک عامل ضد باکتری است که می تواند باعث افزایش وزن شود. این ماده شیمیایی اغلب توسط دامداران برای افزایش وزن بدن حیوانات گوشتی استفاده می شود.

علاوه بر این، تریکولسان اثراتی بر روی غدد درون ریز دارد که می توانند موجب افزایش وزن بیشتری شوند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در PLOS ONE منتشر شده نشان داد افرادی که مقدار زیادی تریکلوسان در ادرار خود دارند بیشتر احتمال دارد که شاخص توده بدنی شان (BMI) افزایش یابد. افزایش سطح تریکلوسان در ادرار، موجب افزایش ۰٫۹ درصدی BMI در شرکت کنندگان شد.

ایجاد آلودگی زیست محیطی

یکی دیگر از مضرات مصرف صابون ضد باکتری ، عوارض ناشی از مصرف بیش از حد این محصولات روی محیط زیست است. مواد شیمیایی موجود در این صابون ها به داخل زهکش ها رفته و در نهایت به سیستم آب های زیر زمینی راه پیدا می کنند.

یک بررسی توسط USGS مرکز علوم آب کلرادو نشان می دهد که حتی پس از تصفیه آب در تصفیه خانه باز هم ممکن است مقادیر کمی از مواد شیمیایی مضر موجود در صابون های ضد باکتری در آب وجود داشته باشد و به رودخانه ها و سایر آب های سطحی راه پیدا کند.

به نظر می رسد این مواد شیمیایی به روش های جالبی بر روی جلبک ها و زندگی آبزیان تاثیر می گذارد.مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Environmental Pollution منتشر شد، دلفین های ساحلی در ساحل کارولینای جنوبی و فلوریدا را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در صابون های ضد باکتری در خون این حیوانات وجود دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Aquatic Toxicology منتشر شده نشان می دهد که وجود تریکوسان در طبیعت می تواند توانایی جلبک ها را برای انجام فتوسنتز مختل کند.

همچنین بخوانید:

صابون ارگانیک چیست و فواید بی نظیر آن برای پوست کدامند ؟

فواید صابون های آنتی باکتریال

صابون نارنگی : فواید شگفت انگیز صابون نارنگی دیترون برای پوست

۱۰ مزیت شگفت انگیز صابون علف لیمو برای پوست و مو

صابون گوگرد |خواص شگفت انگیز صابون گوگرد برای زیبایی و ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits