دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نگاهی به خواص میخک در طب سنتی ایران

۱۰ خاصیت دارویی و درمانی میخک

نگاهی به خواص میخک در طب سنتی ایران
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص میخک | فواید میخک | خواص دارویی میخک ؛ میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که در عین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید میخک در طب سنتی

نام علمی caryophillium aromaticus

درخت میخک بومی جزائر اندونزی و اقیانوسیه است و بعلت زیبایی خاصی که دارد امروز در بیشتر نقاط دینا بعنوان درخت زینتی پرورش داده می شود . البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرم خانه نگهداری می شود .در قدیم الایام میخک ادویه ای گران قیمت بوده که تنها پادشاهان و ثروتمندان مکی می توانستند از آن استفاده کنند.میخک درختی است کوچک و مخروطی شکل که برگهای آن هیچ وقت زرد نمی شود ودر تمام طول سال سبز است .

ارتفاع این درخت تا 10 متر می رسد . برگهای آن نوک تیز و بیضوی و دم برگهای آن قرمز رنگ است و به درخت زیبایی مخصوصی می دهدگلهای میخک کوچک و مجتمع بصورت خوش هایی شامل 10 تا 25 گل می باشد .وجه تسمیه این درخت بدین دلیل است که غنچه های خشک شده آن که کوچک و بطول یک سانتی متر است بشکل میخ کوچک می باشد .

میخک معمولاً به عنوان یک ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.از روغن میخک نیز در تولید عطرها، صابون‌ها و یا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشکی و دندان‌پزشکی استفاده می‌شوداین گیاه به علت زیبایی خاصی که دارد امروز در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می‌شود البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرمخانه نگه داری می‌شود.

خواص میخک

خواص درمانی میخک

چوب میخک قوی ترین مسکن برای درد دندان

میخک یک گیاه بسیار کوچک است که به غیر از مصارف عطر بخشی که در آشپزی از آن استفاده می شود دارای خواص سلامتی و درمانی بالایی است ، از روغن این گیاه نیز برای مصارف پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود.چوب میخک ضد التهاب، ضد قارچ، ضد باکتری و بی حس کننده است. فرانسوی ها معتقدند که این ادویه ی پرخاصیت زروی سلامتی است. با ما باشید تا با گلچینی از خواص چوب میخک آشنا شوید.

راز چوب میخک

راز سلامتی چوب میخک در «اوژنول» موجود در آن است. این ترکیب معطر خواص درمانی فوق العاده ای دارد.
باید بدانید که چوب میخک و روغن گیاهی (افشره ی خوراکی) آن خواص زیادی دارند.

خواص چوب میخک عبارتند از :

  • خواص ضدعفونی کنندگی و بی حسی برای تسکین دندان درد.
  • خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی که با بیماری های فصل سرما و قارچ ها مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • *خواص ضد التهابی برای تسکین دردهای معده، روماتیسم و دردهای عضلانی.
  • برای تسکین دندان درد تا رسیدن به دندان پزشکی 3 تا 4 بار در روز چوب میخک بجوید. این کار همچنین باعث رفع بوی بد دهان نیز می شود.

میخک برای مقابله با بیماری ها

2 قطره روغن گیاهی چوب میخک را روی یک حبه قند بچکانید و در دهان بگذارید. می توانید روزانه 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.
2 تا 3 عدد چوب میخک را در یک فنجان به مدت پانزده دقیقه با شعله ی آرام بجوشانید. بین وعده های غذایی از این جوشانده میل کنید. برای اینکه طعم جوشانده تان را بهتر کنید مقداری عسل یا دارچین به آن اضافه کنید.

خواص چوب میخک برای تسکین روماتیسم و دردهای عضلانی

10 قطره روغن گیاهی چوب میخک را در مقداری روغن بادام شیرین یا هر روغن گیاهی دیگر که مناسب ماساژ است رقیق کرده و مناطق دردناک را ماساژ دهید.

فواید روغن میخک

برای مقابله با حشرات

چوب میخک و روغن گیاهی آن را در مکان تجمع حشرات ریخته و منتظر بمانید. چوب میخک برای دفع بید لباس نیز استفاده می شود.

درمان سرفه

جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس و آرام کردن تنش‌های روانی

اگر احساس می‌کنید استرس دارید مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان، برگ نعنا و میخک بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی به دست آمده، تنش‌های شما را تسکین می‌دهد.

میخک درمان کننده‌ی سرطان است و حتی از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می‌کند.

موارد منع مصرف میخک

  • توجه داشته باشید که «اوژنول» باعث سوزش پوست می شود. اگر پوست حساسی دارید با احتیاط از روغن گیاهی چوب میخک برای ماساژ استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از روغن گیاهی آن را رقیق کنید.
  • مصرف روغن گیاهی چوب میخک برای خانم های باردار و شیرده و همچنین کودکان توصیه نمی شود.
  • افرادی که پوست خیلی حساسی دارند نباید از روغن گیاهی چوب میخک استفاده کنند.
  • مصرف روغن گیاهی چوب میخک نباید بیش از یک هفته باشد. اگر در مصرف آن شک دارید قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنید.

مضرات میخك

همانطور كه گفته شد میخك بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممكن است باعث ناراحتی كلیه و روده ها شود. این گونه افراد باید میخك را با صمغ عربی مخلوط كرده و بخورند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits