دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر صابون رزماری برای پوست های چرب +طرز ساخت خانگی آن
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
صابون رزماری یکی از بهترین محصولات طبیعی است که دارای خاصیت قابض و جمع کننده منافذ باز پوست، ضد التهابی و ضد باکتری است و برای پوست های چرب بسیار ایده آل است

صابون رزماری خانگی چه فوایدی برای پوست دارد؟

صابون رزماری فواید بیشماری دارد. این صابون برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری زودرس، درمان التهاب مفاصل یا زخم های آلوده بسیار مناسب است.

اگر به استفاده از محصولات زیبایی طبیعی علاقه مندید، صابون رزماری یکی از بهترین محصولات طبیعی است که دارای خاصیت قابض و جمع کننده منافذ باز پوست ، ضد التهابی و ضد باکتری است و برای پوست های چرب بسیار ایده آل است. فراموش نکنید که رزماری یکی از گیاهانی است که در صنعت پزشکی برای کاهش التهاب، تحریک و عفونت استفاده می شود.شما می توانید صابون رزماری را در منزل به راحتی بسازید.

ما قصد داریم دستور العمل ساخت این صابون را آموزش دهیم.صابون سازی کاری آسان است، به شرطی که این کار را با اقدامات احتیاطی صحیح انجام دهید. مراحل کار بسیار ساده است و با کمی صبر و حوصله و با انجام دستورالعمل هایی که آموزش می دهیم و به اشتراک می گذاریم، شما می توانید یک محصول طبیعی زیبایی و فوق العاده استثنایی بسازید.

صابون رزماری برای مصرف روزانه شما و دیگر اعضای خانواده تان بسیار سودمند است. در اینجا طرز ساخت صابون گیاهی رزماری را آموزش می دهیم. آیا آماده اید؟

فواید صابون رزماری برای پوست

چگونه صابون رزماری مناسب پوستتان بسازید؟

هنگام ساخت صابون، به یاد داشته باشید که شما نیاز به یک سری اقدامات احتیاطی اولیه دارید.

هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم(سود سوز آور)، از تماس آن با پوست و یا حتی تنفس بخار آن اجتناب کنید، ایده خوبی است که از دستکش و ماسک استفاده کنید. فرآیند صابون سازی خطرناک نیست. اما بهتر است که مراقب باشیم و به یاد داشته باشیم که این تکنیک سالیانی بدون بروز مشکل توسط سایر افراد مورد استفاده قرار گرفته است.

مواد لازم برای تهیه صابون رز ماری در منزل

  • 2فنجان روغن زیتون (473) گرم
  • 1فنجان رزماری خشک(150 گرم) (بهتر است هر گیاهی که شما به صابون خانگی خود اضافه می کنید خشک باشد)
  • 3/4 فنجان آب (150 میلی لیتر)
  • 1/4 فنجان هیدروکسید سدیم یا سود سوز آور (62 گرم)
  • 1 فنجان خشک چای رزماری (200 میلی لیتر)
  • 1 قاشق غذاخوری اسانس رزماری (15 گرم)
  • یک وان یا ظرف پلاستیکی

یک نمونه صابون رزماری ساخته شده در منزل

طرز ساخت صابون رزماری

  • اولین چیزی که باید بسازید محلول رزماری است. این محلول بسیار مفید است. کاربرد این محلول به شما اطمینان خواهد داد که صابون رزماری برای پاکسازی و مراقبت از پوست چرب موثر است.
  • برای آماده کردن محلول رزماری، یک قاشق غذاخوری رزماری خشک را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید که برای چند دقیقه بجوشد، سپس گل های رزماری را از محلول جدا کنید و مایع بدست آمده را در ظرفی جداگانه بریزید.
  • مرحله بعدی، حساس تر است اما به همان اندازه ساده است. شما باید سود سوز آور یا هیدروکسید سدیم را باید در ظرف پلاستیکی بریزید. به خاطر داشته باشید که از دستکش و ماسک استفاده کنید، زیرا این محصول خورنده است.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از هیدروکسید سدیم در فضای باز (بالکن، تراس یا باغ ...)کار کنید تا از استنشاق گاز و بخار جلوگیری کنید.
  • در این مرحله محلول رزماری را به سود سوز آور اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا از پاشیدن محتویات جلوگیری شود.توجه داشته باشید هنگامی که این دو ترکیب را با هم مخلوط می کنید، بخار ایجاد می شود.
  • اجازه دهید مخلوط حداقل 15 دقیقه سرد شود، به حدی که کم کم بتوانید مواد بیشتری را اضافه کنید.
  • پس از گذشت این تایم، دو فنجان روغن زیتون اضافه کنید که باید گرم باشد. آن را به آرامی اضافه کنید، اقدامات احتیاطی و ایمنی را فراموش نکنید.
  • اجازه دهید این مخلوط خنک شود سپس اسانس(روغن ضروری رزماری) را اضافه کنید.
  • یادتان باشد که مخلوط را همیشه خنک نگه دارید تا روغن های ضروری(اسانس ها) تمام خواص شان را حفظ کنند.
  • برای سرعت بخشیدن به فرآیند کار و بدست آوردن مخلوط همگن، آن را با یک میکسر با سرعت کم مخلوط کنید. مواد را آرام و با دقت مخلوط کنید.
  • زمانی که مواد تشکیل دهنده سفت و غلیظ شد، مانند سس مایونز، بقیه رزماری خشک را اضافه کنید تا لایه لایه شود.
  • در نهایت، شما باید این مخلوط را در قالب های صابون بریزید.

چند ترفند برای بهود کیفیت صابون رزماری:

  • برای راحت تر جدا کردن صابون از قالب، ابتدا چند شاخه گل رزماری را در قالب بریزید.
  • برای جلوگیری از تشکیل حباب، هنگامی که قالب ها را پر کردید می توانید به آن ها ضربه ای آرام بزنید تا هوا را خارج سازید.
  • گام بعدی؟ صبور باشید. قبل از استفاده از صابون، اجازه دهید صابون به مدت شش هفته باقی بماند و به آن دست نزنید. هنگامی که صابون آماده شد، می توانید از آن برای مصرف روزانه تان استفاده کنید.

خواص صابون رزماری خانگی

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، صابون رزماری خانگی و دست ساز فواید بیشماری دارد از جمله، برای زخم های آلوده، التهاب مفاصل یا حتی برای جلوگیری از پیری زودرس پوست بسیار مناسب است.

یکی از مواردی که نباید نادیده بگیرید: از این صابون برای شستشوی واژینال استفاده نکنید.

روش های زیادی برای ساخت صابون وجود دارد. ساخت صابون کاری خلاقانه است. شما می توانید برای ساخت صابون خانگی و دست ساز از هر گیاهی استفاده کنید و صابون گیاهی بسازید و حتی می توانید صابون دست ساز را به دیگران هدیه کنید و هنرنمایی کنید. ما قصد داریم هر بار طرز ساخت یکی از صابون های خانگی و گیاهی را به شما آموزش دهیم.

با مجله دلگرم همراه باشید تا در مورد خواص صابون های گیاهی و طرز ساخت صابون های گیاهی بیشتر بیاموزید.

در این رابطه بخوانید:

فواید صابون آلوئه ورا برای پوست صورت ( طرز ساخت این صابون )

طرز ساخت صابون خانگی جعفری برای کاهش لکه های صورت

فواید بی نظیر صابون اسطوخودوس برای پوست و مو + طرز ساخت خانگی

فواید صابون جلبک دریایی فیتومر برای صورت و بدن

فواید صابون زردچوبه برای مشکلات پوستی

فواید جالب و بی نظیر صابون مراغه

فواید صابون های آنتی باکتریال

ترجمه و گرد آوری
سهیلا مقصودی
بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

La Botanica Herbals | ۲ سال پیش
سلام
در هنگام کار با هیدروکسید سدیم حتما باید از عینک محافظ استفاده کرد تا خدای نکرده ذراتش چ بصورت جامد چ در حالت مایع و در حال میکس کردن یا شستن ظروف به چشم نپره.
همچنین از دستکش بلند و لباس استین بلند و جوراب و کفش برای محافظت از پوست در برابر سدیم هیدروکسید استفاده کنید. ماسک هم بزنید.

همیشه سدیم هیدروکسید را به اب اضافه کنید و نه بر عکس. و بدانید که محلول بسیار داغی ایجاد میشود پس حتما باید در ظرف مناسب و روی جای مناسب ک این گرما را بتواتد تحمل کند باشد.
اگر اب را روی سدیم هیدروکسید بریزید خطرناک است.

کلا خیلی مواظب باشید.
پیشنهاد میکنم اگر خواستید امتحانی صابون دست ساز درست کنید حتما مقادیر را به نسبت مساوی کم کنید و تعداد کمتری صابون بسازید تا متوجه نحوه کار با سدیم هیدروکسید شوید.

ان شاالله که خدا حافظ و مراقب همگی باشه.
توکل بر خدا
0
1

hits