دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید شگفت انگیز صابون مراغه

فواید جالب و بی نظیر صابون مراغه

فواید شگفت انگیز صابون مراغه
110
زمان مطالعه: 10 دقیقه
صابون مراغه که به صورتی کاملا طبیعی تولید می شود با ماندگاری بیش از 10 سال و با قدمتی بیش از۱۵۰ سال معروف ترین صابون سنتی كشور بوده و سوغاتی اصلی و ارزشمند به حساب می آید

خواص صابون مراغه

صابون مراغه که به صورت سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود، به رغم رواج صابون های صنعتی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد.این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. تا پیش از تولید صابون های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران مردم از صابون مراغه استفاده می کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد.با دلگرم همراه باشید.

فواید بی نظیر صابون مراغه

قیمت هر بسته صابون (حاوی 5 عدد صابون زرد مراغه) 15000 تومان می باشد ابکا مطمئن و پاسخگو قبل و بعد از خرید صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمیشود. امروزه نیز با وجود رواج صابون های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده های سنتی رایج میان خانواده های ایرانی مورد استفاده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، صابون سنتی مراغه با وجود رواج صابون های صنعتی همچنان با تولید 200تن در سال موقعیت بازار خود را حفظ کرده تا پیش از تولید صابون های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران مردم از صابون مراغه استفاده می کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد. این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمیشود. امروزه نیز با وجود رواج صابون های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده های سنتی رایج میان خانواده های ایرانی مورد استفاده است.

صابون سنتی مراغه با وجود رواج صابون های صنعتی

همچنان با تولید 200 تن در سال موقعیت بازار خود را حفظ کرده، اما به علت تهیه سنتی و نامناسب بودن کیفیت مواد شوینده نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در بازارهای داخلی و خارجی به دست آورد.

یک داروساز با اشاره به ویژگی های این صابون گفت:

این صابون به علت دارا بودن ph مناسب و میزان اسید کنترل شده آن، حساسیت های پوستی را از بین میبرد و پیاز مو را تقویت می کند و به علت نداشتن عوارض جانبی استقبال از آن روزبه روز بیشتر شده است.

یونس نصراللهی افزود:

صابون مراغه در 3 رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروف ترین نوع آن صابون زرد است. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آنهاست ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون ها به وجود میآید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه کمتر است.

در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه میشود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است. مدیر یکی از بزرگترین واحدهای تولید صابون سنتی مراغه نیز به نحوه ساخت این صابون اشاره کرد و گفت: پیه های حیوانی جمع آوری شده از شهرهای مختلف کشور بویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می شود و در دیگ های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده میشود.

آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون سازان، شیرین شدن شکل می گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ های مجزا قرار می گیرد.

محمدرضا نژندعلی افزود:

با افزودن رنگهای سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می گیرد و به بخش قالبدان منتقل می شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نورخورشید میماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه های چوبی که معمولا از سطح زمین بالاتر است

صابون مراغه و فواید آن

و از همه طرف هوا به صابون میرسد، نگهداری می شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته بندی و در وزن های مختلف به بازارهای مصرف فرستاده شود. یک متخصص پوست هم با اشاره به مزیت صابون مراغه از لحاظ طبی گفت: تن و موی افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر میشود.

داریوش هوشمند افزود:

اگر در تولید سنتی و نیمه صنعتی صابون مراغه، تولیدکنندگان دقت کافی و بیشتر از مواد مرغوب و طبیعی استفاده کنند، این صابون میتواند در شستشوی مو و بدن بهترین صابون سنتی دنیا لقب بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز گفت:

مراغه جزو 10 شهر تاریخی و کهن ایران محسوب میشود و روزانه صدها گردشگر ایرانی و خارجی برای دیدن آثار بی نظیر به این شهر سفر میکنند و همه مهمانان به هنگام بازگشت علاوه بر حبوبات، خشکبار و آجیل، صابون مراغه را نیز به عنوان سوغات به دیار خود می برند. بسته بندی مناسب صابون مراغه و توجه به کیفیت تولید آن توانسته است این محصول را به بازارهای داخلی و خارجی سوق دهد طوری که اکنون صادرات این صابون به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ترکیه و عراق آغاز شده است و صادرات چمدانی آن به اروپا نیز از سالها پیش صورت میگرفت.

ابراهیمی شهردار مراغه نیز خاطرنشان کرد:

یکی از موارد استفاده صابون مراغه در سنگک پزی های کشور است چرا که خمیرنان سنگک بسیار شل و غیرقابل انعطاف است و به همین علت هنگامی که در تنور قرار میگیرد تا پخته شود مقدار زیادی سنگ به آن می چسبد به همین علت نانوایان سنگکی در تمام کشور صابون مراغه را با تخته چوبی در تنور، روی سنگ ها میکشند و این کار باعث میشود تا سنگها لغزنده شوند و خمیر به راحتی به آنها نچسبد و در نتیجه هنگامی که نان از تنور بیرون می آید مقدار کمتری سنگ با خود دارد.

مهری فرهنگ بنام، کدبانوی خانه دار تبریزی نیز که از مشتریان همیشگی صابون سنتی مراغه است، گفت:

این صابون در خانواده ما به صورت سنتی بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرد و در جلوگیری از ریزش مو و شوره سر بسیار کارساز بوده است و بر نرمی و لطافت مو و پوست نیز می افزاید و بوی خوشی دارد.

مدیر یک کارگاه صابون سازی در مراغه نیز خاطرنشان کرد:

با بسته بندی مناسب و تولید محصول بادوام و با کیفیت توانسته ایم این محصول را به کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق صادر کنیم و همچنین فروش و عرضه آن در بازارهای سنتی کشور آلمان نیز از سر گرفته شده است.

احمد وطن پور افزود:

صابون مراغه تاریخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان تولید آن بگذرد بازهم می توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه مردم ایران به علت نبود تبلیغات، اطلاع چندانی از مزایای صابون مراغه ندارند و تمایل مردم به استفاده از صابون های صنعتی و شیمیایی هر روز بیشتر می شود.

بهزاد صدرحقیقی ، مدیر واحد صابون سازی مراغه نیز گفت:

در این کارگاه 30 نفر به صورت تمام وقت کار می کنند و امکان تولید صابون مراغه به صورت طبیعی و سنتی فقط در شهر مراغه وجود دارد ولی در سال های اخیر متاسفانه برخی از سودجویان با راه اندازی واحدهای صابون سازی و استفاده از برند مشهور صابون مراغه، آن را در شهرهای شمالی و کویری تولید و به نام مراغه به فروش می رسانند.

صابون مراغه

انواع صابون مراغه

صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون ها بوجود می آید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه پایین تر است.

در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع ریزش مو، شوره سر و تقویت پیاز مو است.صابون های تولیدی به صورت نیمه صنعتی و درمحیطی بهداشتی تولید و ترکیبات آن در آزمایشگاه های این کارگاه کنترل می شود. صابون مراغه با افزودن۱0 ‪درصد روغن نارگیل به عنوان صابون حمام شناخته شده است.

صابون مراغه با ماندگاری بالا

تن و موی افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر می شود. صابون مراغه تاریخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان تولید آن بگذرد بازهم می توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه مردم ایران به علت نبود تبلیغات، اطلاع چندانی از مزایای صابون مراغه ندارند و تمایل مردم به استفاده از صابون های صنعتی و شیمیایی هر روز بیشتر می شود.

معروف ترین صابون سنتی ایران برای پوست چرب

میزان ماده قلیایی صابون مراغع در مقایسه با سایر صابون ها بیشتر است و لذا برای افرادی که پوست چربی دارند مناسب تر است. مناسب ترین شستشو دهنده های بدن و صابون با داشتن میزان ماده قلیایی بین 5/5 تا 6 درجه برای بهداشت پوست و مو است. برخی شستشو دهنده ها و صابون ها از میزان ماده قلیایی بین 8 تا 9 درجه تهیه و تولید می شود که اغلب برای افرادی که پوستی بسیار چرب دارند و به شستشوی بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز دارند قابل استفاده است.شستشوی موی سر نیز با صابون سنتی مراغه ای مانعی ندارد ولی باعث کدر شدن موهای سر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد.

طرز تهیه صابون مراغه

زمان زیادی صرف تولید این صابون می شود به طوری که شش ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و سه ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می شود.پیه های حیوانی جمع آوری شده از شهرهای مختلف کشور بویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می شود و در دیگ های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می شود. آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون سازان، شیرین شدن شکل می گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ های مجزا قرار می گیرد.

با افزودن رنگ های سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می گیرد و به بخش قالبدان منتقل می شود و در طول 18 ساعت صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نورخورشید می ماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه های چوبی که معمولا از سطح زمین بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون می رسد، نگهداری می شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته بندی و در وزن های مختلف به بازار های مصرف فرستاده شود.

مشکلات تولید صابون مراغه

ماهانه حدود200 ‪تن صابون سنتی در این شهر تولید و در بازارهای محلی و شهرهای مختلف کشور عرضه می شود. نداشتن شناسنامه، کد و مجوز بهداشتی و صادر نکردن پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی از مشکلات عمده تولید صابون مراغه می باشد.با توجه به این که تعریفی خاصی از سوی بخش نظارت بر موارد غذایی و دارویی شبکه بهداشت و درمان برای صابون مراغه ارایه نشده در برخی شهرها تعدادی افراد سودجو با تولید صابون نامرغوب و کم کیفیت به نام صابون مراغه ، موجبات بدنامی این صابون را فراهم می کنند.

همچنین بخوانید:

.

فواید صابون زردچوبه برای مشکلات پوستی

فواید صابون کاستیا و طرز تهیه این صابون مرحله به مرحله + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (110 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سامان | ۹ ماه پیش
خیلی عالیه واقعا صابون خوبیه و هیچ گونه حساسیتی به پوست و موی سر نمیده ؛ چون موادشیمیایی استفاده نشده به نظر من برای ریزش موی سر هم خوبه برای من که خیلی موثر بوده ؛توصیه میکنم استفاده کنید گول شامپوهای غیر استاندارد رو نخورید که فقط شیمیایی .
0
5
سمیه | ۴ سال پیش
من بدنم خارش داشت صابون زرد چوبه مراغه استفاده کردم عالی بود عالی
2
10
علی علیزاده | ۴ سال پیش
با سلام
من از زمانی که شوره وخارش سر داشتم از این صابون مراغه رنگ سفید استفاده میکنم و همچنین برای بدنم که خاصیت چربی و چرک زدایی دارد استفاده میکنم خیلی هم راضی هستم
فقط اگر در تهیه بسته بندی مثلا به صورت صابون گلنار دقت شود بازارش بیشتر میشود
4
7
فرهادی | ۴ سال پیش
سلام
خیلی عالیه منم راضی هستم و مصرف ان را به همه توصیه میکنم .
3
9
میثم | ۵ سال پیش
موی منو خیلی زلال وشفاف کرده وازدست حساسیت موی .وشوره راحت شدم من راضیم به دیگران هم توصیه می کنم
2
10

hits