دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صابون اسطوخودوس چیست ؟
10
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صابون اسطوخودوس خانگی را با دو نوع دستورالعمل به شما آموزش می دهیم. یکی از دستور العمل دقیق تر است، در حالی که دستور العمل دیگر ساده تر است. این صابون دارای مزایای متعددی است و می تواند به روش های مختلفی استفاده شود. صابون خانگی اسطوخودوس یک هدیه...

چگونه صابون اسطوخودوس خانگی بسازیم؟

صابون اسطوخودوس بعنوان یکی از صابون های گیاهی، خواص و ویژگی های بسیار مفید و همچنین عطر و طعم و رنگ شگفت انگیزی دارد.

در این مقاله فواید و نحوه ساخت صابون اسطوخودوس را با دو نوع دستورالعمل به شما آموزش می دهیم. یکی از دستور العمل ها دقیق تر است، و دستور العمل دیگر ساده تر است. این صابون دارای مزایای متعددی است و می تواند به روش های مختلفی استفاده شود. صابون خانگی اسطوخودوس یک هدیه بسیار ارزان و کم هزینه و کاملا اورجینال و اصل است. در ابتدا فواید صابون اسطوخودوس را بیان می کنیم:

خواص و فواید صابون اسطوخودوس ( لاوندر )

در اینجا چند دلیل بیان می کنیم که چرا ما صابون اسطوخودوس خانگی را توصیه می کنیم:

  • اسطوخودوس یک گیاه آرام بخش است.
  • اسطوخودوس ضدعفونی کننده، قابض، ضد ویروس و ضد باکتری است، به همین دلیل است که برای بهبود زخم ها، درماتیت(آماس پوست)، اگزما، آکنه، جوش یا سوختگی توصیه می شود.
  • اسطو خودوس غالبا در تمیز کردن محصولات استفاده می شود.
  • رنگ ارغوانی اسطوخودوس یک حس واقعی را در محصولات گیاهی به وجود می آورد.
  • عطر فوق العاده ای دارد.
  • از آنجایی که این صابون بسیار لطیف است، برای مصرف کودکان و نوزادان نیز توصیه می شود.
  • از این صابون برای معطر ساختن کمد لباس، لباس و تختخواب و غیره می توانید استفاده کنید.
  • این صابون یک هدیه اورجینال و اصل است.

divider

خواص اسطوخودوس

دستورالعمل ساخت صابون خانگی اسطوخودوس

مواد لازم:

  • 210 میلی لیتر روغن زیتون یا روغن آفتابگردان.
  • 30 گرم سود سوز آور( سدیم هیدروکسید).
  • 65 میلی لیتر آب مقطر.
  • اسانس اسطوخودوس(روغن ضروری این گیاه).
  • گل های اسطوخودوس تازه یا خشک شده.

تجهیزات لازم:

  • قالب، در هر شکلی که دوست دارید. از قالب های آلومینیومی استفاده نکنید.
  • عینک محافظ هنگام استفاده از سود سوز آور
  • همزن دستی
  • دیگ پخت و پز
  • کاسه شیشه ای
  • قاشق چوبی برای هم زدن

دستور العمل ساخت صابون اسطوخودوس :

  1. قالب را آماده کنید و اول از همه گل های اسطوخودوس را در آن بریزید، زیرا هنگامی که صابون را از قالب جدا می کنید ، گل ها روی صابون دیده شوند.
  2. با دقت و با استفاده از عینک های محافظ، کاسه شیشه ای را در سینک بگذارید و سود سوز آور را در آن بریزید. سپس آب مقطر اضافه کنید. برای جلوگیری از پاشیده شدن، طبق دستورالعمل انجام دهید. زیرا این فرآیند واکنشی ایجاد می کند که باعث ایجاد گاز می شود، اجازه دهید تا خنک شود. ترجیحا باید حین انجام این کار پنجره آشپزخانه باز باشد تا تهویه هوا به سرعت صورت گیرد.
  3. روغن را در قابلمه بریزید و تحت حرارت کم قرار دهید تا گرم شود. هنگامی که روغن تا حدود 40 درجه سانتیگراد گرم شد، از روی حرارت بردارید و به دقت با سود سوز آور مخلوط کنید. از همزن دستی استفاده کنید. از پاشیدن مخلوط خودداری کنید. خوب هم بزنید تا زمانی که مخلوط ضخیم و ژل مانند شود.
  4. سپس، بدون انتظار برای خنک شدن، 20 تا 30 قطره اسانس اسطوخودوس و گل های اسطوخودوس را اضافه کنید وخوب مخلوط کنید.
  5. این مخلوط را در قالب بریزید و گل های اسطوخودوس بیشتری اضافه کنید تا از جهات دیگر گل ها در صابون قابل مشاهده باشد.
  6. آن را با یک حوله یا دستمال بپوشانید تا در حین تبدیل شدن به صابون، گرمای آن حفظ شود. سپس اجازه دهید بین 12 تا 24 ساعت خنک شود، قالب را حرکت یا تکان ندهید.
  7. وقتی سرد شد می توانید صابون را از قالب جدا کنید. سپس آن را در یک محل خنک و خشک قرار دهید تا سفت و متراکم شود، مدت بین یک و نیم تا دو ماه زمان لازم است

طرز ساخت صابون اسطوخودوس خانگی
طرز ساخت صابون اسطوخودوس خانگی

اگر از نتیجه کار راضی بودید، می توانید دفعات بعدی صابون بیشتری بسازید، حتی می توانید مواد تشکیل دهنده را چند برابر کنید و با استفاده از چندین قالب و یا حتی قالب کیک صابون بسازید. اگر تصمیم دارید از این نوع قالب ها استفاده کنید، زمانی که صابون خنک شده باشد صابون را با یک چاقو برش بزنید. قطعات را جدا از هم نگه دارید، به قدری که صابون به خوبی خشک و متراکم شود.

توصیه می کنیم با احتیاط از سود سوز آور استفاده کنید ، همیشه اطفال و حیوانات خانگی را از آن دور نگه دارید. همیشه از عینک های محافظ و حتی ماسک و دستکش استفاده کنید، زیرا این ماده بسیار خورنده است. به هرحال اگر پوستتان آغشته به سود سوزآور شد، بلافاصله کمی سرکه به پوستتان بزنید.

divider

صابون گیاهی اسطوخودوس

دستور العمل دوم (ساده) برای ساخت صابون خانگی اسطوخودوس

اگر نمی خواهید از دستورالعمل پیچیده فوق استفاده کنید، ما یک روش خانگی و دست ساز ساده تر پیشنهاد می کنیم. یک نوار گلیسیرین شفاف یا روشن بخرید. آن را در یک دیگ بخار بگذارید تا ذوب شود، سپس چند قطره روغن اسطوخودوس و چند گل اسطوخودوس اضافه کنید. در حالی که هنوز هم گرم است، آن را در یک قالب که فرم وشکل مورد دلخواهتان را دارد بریزید، سپس صبر کنید تا خنک شود.

روش های زیادی برای ساخت صابون وجود دارد، اما در این مقاله ما دو روش را آموزش دادیم.ساخت صابون کاری خلاقانه است. شما می توانید برای ساخت صابون خانگی و دست ساز از هر گیاهی استفاده کنید و صابون گیاهی بسازید و حتی می توانید صابون دست ساز را به دیگران هدیه کنید و هنرنمایی کنید. ما قصد داریم هر بار طرز ساخت یکی از صابون های خانگی و گیاهی را به شما آموزش دهیم.

با مجله دلگرم همراه باشید تا در مورد خواص صابون های گیاهی و طرز ساخت صابون های گیاهی بیشتر بیاموزید.

فواید صابون جلبک دریایی فیتومر برای صورت و بدن

فواید صابون زردچوبه برای مشکلات پوستی

فواید جالب و بی نظیر صابون مراغه

divider

ترجمه و گرد آوری
سهیلا مقصودی
بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سوما | ۴ سال پیش
من واقعا نمی‌دونم رو‌ چه حساب میتونید به راحتی با جون بقیه بازی کنید ، در ساخت این صابون در روش اول که توضیخ دادید مهمترین مهمترین مهمترین مسئله اینه که ختما سود روی اب ریخته بشه در حالت برعکس یه چیزی شبیه انفجار مایع به بیرون اتفاق می‌افته و با پاشیدن اب به بیرون ممکنه سوختگی در خد سوختگی اسید ایجاد بشه، ممکنه چشم طرف کور بشه، یا هر قسمت از صورت و بدن که بازه. اونوقت شما به اشتباه نوشتید اب و بریز روی سود بعد نذار بپاشه؟! وقتی هیچ دانشی از علم شیمی و صابون سازی ندارید لطفا برای تولید محتوا با جون آدمها بازی نکنید. شاید یک نفر خواست از روش شما استفاده کنه، شما مسئول اسیبی هستید که با دستور غلطتتون در اینجا، باعثش شدید.
0
7

hits