دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شربت جینسینگ؛ 20 خاصیت جادویی این گیاه شگفت انگیز برای سلامتی

خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای شربت و کپسول جینسینگ

خواص شربت جینسینگ؛ 20 خاصیت جادویی این گیاه شگفت انگیز برای سلامتی
134
زمان مطالعه: 9 دقیقه
جینسینگ یا جینسنگ یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی در جهان به شمار می رود که برای قرن ها در آسیا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان آمریکا از جینسینگ برای درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می کردند. امروزه...

خاصیت شربت جینسینگ

این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد.

علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است.با دلگرم همراه باشید تا با خواص شربت جینسینگ آشنا شوید.

خواص و کاربرد جینسینگ

هزاران سال است که گیاهان برای کسب انرژی ، دور کردن ارواح خبیثه و تقویت ارگان های خاصی از بدن به کار رفته اند ، امروزه نیروبخش های رایج در شرق چون جینسینگ و دانگ گویی (Dang gui) از نیروبخش های غربی چون رزماری و مریم گلی رایج تر و محبوب تر هستند.

گیاهان نیروبخش می توانند به روش های متفاوتی طبقه بندی شوند. به عنوان افزایش دهنده انرژی یا کی (Qi) تغذیه کننده خون یا مایعات بدنی ، تنظیم بین اخلاط در پزشکی ایورودایی و منبع انرژی تولید مثل و زاد و ولد می باشد.

یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که مشهوریت زیادی در جهان دارد جینسینگ می باشد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوشدارو بنامیم. در کتب سنتی و به عربی ریشه گیاه را «جنسه» و «جنسا» می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و Asiatie ginsengو Chinsese ginseng گفته می شود.

گیاهی است از خانوادۀ عشقه Araliaceae می باشد که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.

این گیاه Panax ginseng که بیش از 5000 سال است در چین به کار می رود. برای پزشکان عرب قرن نهم میلادی شناخته شده بود. مارکوپولو در مورد این گیاه شگفت کمیاب نوشته است :

«هنگامی که هیئتی از سوی پادشاه سیام بالوئی چهاردهم دیدار کرد گیاه جینسینگ را به او معرفی کردند. از آن پس ثروتمندان اروپایی برای رفع خستگی و ناتوانی از جینسینگ استفاده می کردند. همچنین این گیاه در قرن هجدهم ، در آمریکا هم شهرت یافت ، مخصوصاً وقتی کشف شد که گیاه پاناکس کینکفولیوس (Panax quonquefolius) در آن قاره بومی است.

خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای شربت و کپسول جینسینگ

جین سینگ گیاهی نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی بدن و هماهنگی فعالیت های حیاتی آن نقش به سزایی دارد. لازم به ذکر است که خواص این گیاه در ریشه آن وجود دارد.

سایر خواص جینسینگ عبارتند از:

  1. افزایش توان ذهنی
  2. افزایش قدرت جسمانی
  3. بهبود فعالیت حافظه
  4. افزایش شادابی و نشاط
  5. افزایش قدرت تحمل و پایداری
  6. از بین بردن استرس
  7. مقابله با پیری و عوارض آن
  8. تقویت سیستم ایمنی بدن
  9. تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن
  10. جلوگیری از سردرد
  11. بهبود بی خوابی و بد خوابی
  12. کاهش عوارض یائسگی
  13. برطرف ساختن یا بهبود مشکلات جنسی
  14. رفع خستگی، ضعف و بی حالی
  15. افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی
  16. تنظیم فشار خون (کاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)
  17. تنظیم سطح قند خون بدن
  18. مقابله با افسردگی
  19. تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان
  20. کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان

خواص شربت جینسینگ

خواص فوق به دلیل وجود ترکیباتی خاص به نام جینسینوساید ( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد.ریشه جینسینگ می تواند بیشتر از صدها سال زندگی کند.

ولی به تدریج تغییراتی در ساختار آن حاصل می گردد.شواهد به دست آمده حاکی از آن است که این گیاه برای از بین بردن آثار ناشی از خستگی و ضعفِ قوای ذهنی و جسمی موثر است و برای درمان بیمارانی که از دردهای سینه (بیماری های ریوی) شکایت دارند نیز پیشنهاد می شود.

همچنین این گیاه قادر به از بین بردن تومورها و افزایش طول مدت زندگی افراد است.مطلب مهم این است که علی رغم داشتن خواص درمانی، این گیاه عمدتاً نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و کمتر به عنوان درمان قطعی و سریع بیماری ها موثر است.

جینسینگ

طرز تهیه چای جینسینگ

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید.

  1. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید.
  2. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30دقیقه بجوشد.
  3. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد.
  4. حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد (این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود).
  5. بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید.

ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

دم کردن ریشه کمک می کند تا نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر این می توان با قرار دادن تعدادی از ریشه ها در ماکروویو، آنها را نرم و قابل برش کرد.دقت کنید که ریشه ها هنگام گرم کردن، نسوزند.

می توانید آن ها را به تنهایی یا همراه عسل میل کنید.مصرف 1 تا 2 گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این که می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورد استفاده قرار دهید.

جینسینگ

عوارض جانبی جینسینگ

اگرچه جینسینگ عموما بی خطر است، اما عوارض جانبی هم دارد.

  1. سردرد
  2. بی قراری
  3. مشکلات خواب
  4. بی نظمی در ضربان قلب
  5. تحریک پذیری
  6. تنگی نفس
  7. اسهال
  8. استفراغ
  9. خون دماغ

همان طور که در بالا ذکر شد، این گیاه نقش درمانی ندارد، پس وقتی افراد به برخی بیماری ها مبتلا هستند، مخصوصا اگر دارو می خورند، باید از مصرف مقدار زیاد یا طولانی مدت جینسینگ پرهیز کنند، مانند :

  1. مبتلایان به فشار خون بالا
  2. بیماران قلبی
  3. مبتلایان به اندومتریوز
  4. افراد مبتلا به شیزوفرنی
  5. افراد مبتلا به دیابت (باید مراقب افت قند خون باشند)
  6. افراد مبتلا به بی خوابی
  7. زنان باردار و شیرده (جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می کند)
  8. کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند.

همچنین باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود.

قرص ها و کپسول های جینسینگ چند اشکال عمده دارند

  • مقدار ماده موثر در آنها به اندازه ای نیست که مثمر ثمر باشد و بتواند در متابولیسم بدن خصوصیت مثبتی را ایجاد نماید .
  • چون نسبت مواد تکمیل کننده جین سینگ دو واحد برای هر واحد جینسینگ است مشخص میشود که یا کپسول های مذکور فاقد مواد تکمیل کننده است و یا اگر همراه این مواد است پس مقدار جینسینگ بسیار کمتر از آن است که ما تصور آنرا داریم .
  • عموما با مواد نگاهدارنده و فرآوری کننده شیمیایی همراه است .

مهمترین و اصلی ترین و بهترین راه استفاده از جینسینگ بهره گیری از پودر جینسینگ موسوم به مکمل پودرجینسینگ H-40 است که خصوصیات مثبت ذیل را دارا است و آنرا به یک ترکیب بی نظیر تبدیل کرده است :

  • این ترکیب دارای مجموعه کاملی از عناصر زنجیره ای تکمیل کننده و تسهیل کننده جذب است و سازگاری کامل با متابولیسم بدن را دارد که بسرعت جذب شده و کمبودها را تشخیص و کاملا رفع میکند.
  • مقدار ماده موثر در این ترکیب حد اقل بیست برابر کپسول و قرص جینسینگ است .
  • هیچ ماده نگهدارنده ای در آن بکار نرفته و کاملا گیاهی و بدون عارضه است .
  • H-40 که ترکیبی برگرفته از طب سنتی است در قرون متمادی آزمایش پس داده است و یک وجاهت کامل و والا در بین ترکیبات تقویت کننده دارد .

جینسینگ

مکمل H-40 یا همان 40 گیاه را در کتب طب سنتی چین بعنوان اکسیر جوانی و یک ترکیب ضد پیری آورده اند . در این ترکیب با ظرافت خاصی از اندام های موثر از قبیل ریشه ، صمغ ، دانه ، پوست ، گل و گرده گل های گیاهان دارویی با اندازه ها و نسبت های کاملا تخصصی و حساب شده با محوریت ریشه گیاه جینسینگ استفاده شده است .

H-40 را در یک کیلوگرم عسل مرغوب حل نموده و از این معجون مقوی و لذیذ روزانه دو الی سه قاشق میل نمایید تا با سرعت باورنکردنی شاهد آثار تقویتی آن بر قوای جنسی ، نیروی جنسی و قابلیت بارورسازی و اسپرم سازی و تقویت و افزایش قابل ملاحظه اسپرم ، رفع کمخونی ، افزایش تراکم استخوان ، تقویت اعصاب و عضلات ، و تقویت حافظه و قدرت بخاطر سپاری و... باشید .

نقش مکمل پودر جینسینگ H-40 بر تقویت بنیه و جلوگیری از فرسودگی جسمی روحی و جنسی غیر قابل انکار است . این ترکیب برای درمان انزال زودرس و مشکلات آلت از قبیل نعوظ (نعوذ ، نعوض ، اریکت شدن ، اریکشن) ، افزایش جهش و پرتاب منی ، ناباروری و... کاربرد تضمینی و حتمی دارد و غالبا افرادیکه به سلامت و نشاط جسمی و جنسی خود اهمیت میدهند از آن بعنوان معجون بعد از نزدیکی و مقاربت استفاده میکنند .

با اثبات تاثیرمضاعف H-40 بر محصولات بزرگ کننده آلت مانند روغن بیگر و لانگر که با افزایش میزان خونرسانی به موضع مردانه فرآیند افزایش سایز را به انجام میرسانند این ترکیب طرفداران بیشتری را در بین افراد یکه بدنبال افزایش طول و قطر آلت خود هستند بخود جذب نموده است.


بیشتر بخوانید :

۱۶ خاصیت اسرار آمیز جینسینگ - اگر مشکلات زناشویی دارید بخوانید

خواص معجزه آسای ماسک جینسینگ برای زیبایی و سلامت پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (134 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ابوذر | ۵ سال پیش
گانودرمادرما برا کلیه کبد قند خون فشار خون و لاغری و چاقی هست
1
0
امید افشار | ۵ سال پیش
با سلام
میخواستم بدونم این پودر چهل گیاه رو از کجا باید تهیه کرد دارو خانه یا عطاری و اینکه از کجا مطمئن باشیم فروشنده ترکیبش رو دقیق اماده کرده یا نه؟؟
1
0
پاسخ ها:
مهدی | ۵ سال پیش
سلام
دوست گرامی اول اینکه خداوند هر چیزی رو آفریده بی حکمت نیست، درد و ناراحتی هم حکمتی داره شاکریم خدا را....
من خودم بیشتر از شربت جینسین که دارو خانه ها میفروشن استفاده میکنم هم عوارضش کمه و هم بهتر جواب میده.
با سپاس
1
1

hits