دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نشانه های گلوکوم زاویه بسته چیست؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گلوکوم زاویه بسته : گلوکوم زاویه بسته وضعیتی است که در آن فشار داخل چشم زیاد میشود. گلوکوم زاویه باز شایع ترین شکل این بیماری است و دو نوع اولیه و ثانویه میباشد. برای تشخیص گلوکوم باید یک سری آزمایش توسط پزشک انجام شود.

گلوکوم زاویه بسته چیست؟

گلوکوم زاویه بسته بیماری است که در آن فشار داخل چشم شما بسیار زیاد می شود. بیماری های بسیاری تحت عنوان “گلوکوم” معرفی می شوند که گلوکوم زاویه باز شایع ترین نوع این بیماری ها است و حدود ۹۰ درصد از موارد گلوکوم را شامل می شود.
گلوکوم زاویه بسته بسیار کمتر شیوع دارد. تمام انواع گلوکوم، در صورت عدم درمان، ممکن است به عصب بینایی آسیب برسانند و در نهایت منجر به نابینایی شوند. عصب بینایی عصبی است که اطلاعات بصری را به مغز شما منتقل می کند.

اگر گلوکوم زاویه بسته دارید، یعنی فشار ایجاد شده توسط تجمع سیالات در چشمتان موجب شده که سیگنال های بصری به درستی منتقل نشوند. سیالات در محفظه عقبی چشم، که پشت عنبیه قرار دارد تولید می شود.
این مایع به طور معمول از طریق مردمک به داخل محفظه جلویی چشم ورود پیدا می کند. سپس سیالات از طریق یک سری از کانال ها به نام شبکه ترابکولار خود را به رگ های اسکلرا (سفیدی موجود در چشم) می رسانند.

در گلوکوم زاویه بسته، شبکه ترابکولار مسدود شده یا آسیب دیده است. به همین دلیل مایع نمی تواند به راحتی از طریق این مسیر تخلیه، جاری شود. گاهی نیز این مسیر به طور کامل مسدود می شود. بنابراین تجمع مایع، موجب افزایش فشار در داخل چشم می شود.
با ما تا انتهای این مطلب از دلگرم همراه شوید تا با انواع، عوامل خطر، نشانه ها، تشخیص و روش های درمان گلوکوم زاویه بسته بیشتر آشنایی پیدا کنید.

گلوکوم با زاویه باز اولیه

انواع گلوکوم زاویه بسته

گلوکوم زاویه بسته را می توان به دو نوع اصلی زیر تقسیم کرد.

گلوکوم زاویه بسته اولیه:

ساختار چشم باعث می شود که عنبیه بر روی شبکه ترابکولار بیشتر فشار وارد کند. این ساختار ممکن است به دلایل زیر فشار را بیشتر کند:

زاویه بین عنبیه و قرنیه بسیار باریک است.
فاصله بین عقب ترین نقطه چشم تا جلوترین نقطه آن بسیار کوتاه است.
لنز داخل چشم ضخیم است.
عنبیه نازک است.

گلوکوم زاویه بسته ثانویه:

در شکل ثانویه این بیماری، یک بیماری زمینه ای باعث تغییر در چشم می شود. در این بیماری ها عنبیه شبکه ترابکولار را تحریک می کند. این بیماری های اساسی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آسیب وارده به چشم
وجود التهاب در چشم
ابتلا به دیابت
وجود تومور
ابتلا به آب مروارید پیشرفته (کدر شدن لنز چشم)

نوع ثانویه این بیماری همچنین می تواند به صورت حاد یا مزمن نیز توصیف شود. موارد حاد شایع تر است و به طور ناگهانی رخ می دهد. اما گلوکوم زاویه بسته مزمن به تدریج تشدید می شود و به مرور زمان تحمل علائم آن دشوارتر می شود.

گلوکوم زاویه بسته

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

خطر ابتلا به گلوکوم زاویه بسته بیشتر است اگر شما دارای شرایط زیر باشید:
بیشتر از ۴۰ سال سن دارید، به ویژه اگر بین ۶۰ تا ۷۰ سالگی خود قرار گرفته اید.دوربین هستید.زن هستید.برادر، خواهر یا والدینتان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.نژادتان به شرق آسیا یا بومی آلاسکا باز می گردد.

نشانه ها و علائم بیماری گلوکوم زاویه بسته چیست؟

اگر فرم حاد این بیماری را دارید احتمالا یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

  • درد چشم که ناگهان شروع می شود.

  • تاری دید

  • دیدن هاله های روشن در اطراف اشیاء

  • قرمزی چشم، حساسیت به لمس و سفت شدن چشم

  • احساس تهوع و استفراغ

این حمله ممکن است زمانی رخ دهد که مردمک چشم شما به اندازه متوسط باز شده است. مثلا زمانی که در اتاق تاریک هستید، زمانی که در معرض استرس قرار دارید یا بعد از مصرف برخی از داروها، مردمک چشم در حد متوسط باز شده و ممکن است علائم زیر را تجربه کنید.
اگر هر یک از علائم بالا را به صورت ناگهانی تجربه می کنید، باید با اورژانس تماس بگیرید. نوع حاد گلوکوم زاویه بسته یک موقعیت اضطراری پزشکی است.علائم گلوکوم زاویه بسته مزمن کمی زیرکانه تر است. با وجود این بیماری شما ممکن است هیچ تغییری را متوجه نشوید، یا اگر بیماریتان پیشرفت کند.
متوجه نشوید که تغییری در بینایی رخ داده است. معمولا زمانی متوجهچ نوع مزمن این بیماری می شوید که لبه های دیدتان دچار تغییر می شود. گاهی اوقات بعضی افراد درد شدید چشم و قرمزی را تجربه می کنند، اما نه به شدت گلوکوم زاویه بسته حاد.

علت گلوکوم زاویه بسته

روش های تشخیص گلوکوم زاویه بسته

پزشک ابتدا در مورد وضعیت بدنتان سوالاتی را طراحی کرده و سپس چشمانتان را بررسی و فشار چشم را اندازه گیری می کند. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص لازم نیست.
اگر این بیماری فورا درمان شود، چشم شما می تواند بهبود یابد. موارد حاد گلوکوم زاویه بسته اورژانسی است و شما باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید. اگر درمان نوع حاد این بیماری را به تاخیر بیاندازید، ممکن است بینایی چشمتان به طور کلی از بین برود.

روش های درمان گلوکوم زاویه بسته

برای درمان گلوکوم زاویه بسته از داروها و جراحی استفاده می شود.

داروها

شما ممکن است نیاز به تعدادی از داروهای مختلف از جمله موارد زیر داشته باشید:

  1. استازولامید، که تجمع مایع در چشم را کاهش می دهد.

  2. مسدود کننده های بتا، که مقدار مایع چشم را کاهش می دهد.

  3. استروئید، که التهاب را کاهش می دهد.

  4. مسکن، که برای کاهش علائم و درد تجویز می شوند.

  5. داروهایی که برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده می شوند.

  6. پیلوکارپین، که زاویه بین عنبیه و قرنیه را باز می کند.

علائم گلوکوم زاویه بسته

جراحی

هنگامی که فشار چشم شما کاهش می یابد، برای جلوگیری از افزایش فشار دوباره به درمان های بیشتری نیاز خواهید داشت.

حتماً بخوانید:
پرسش و پاسخ های رایج درباره چشم پزشکی و انواع بیماریهای چشم

پرسش و پاسخ های رایج درباره چشم پزشکی و انواع بیماریهای چشم

سوالات درباره بیماریهای چشم : در این قسمت از دلگرم با پرسش و پاسخ های متداول و رایج چشم پزشکی و انواع بیماریهای چشمی آشنا میشوید. شما هم برای ثبت…

دو عمل جراحی برای درمان گلوکوم زاویه بسته استفاده می شود:

ایریدیدومی محیطی

این جراحی یک درمان لیزری است که در آن دو سوراخ کوچک برای تخلیه در عنبیه شما ایجاد می شود. این روش جراحی برای درمان گلوکوم زاویه بسته حاد و مزمن استفاده می شود.

ایدزکتومی جراحی

در این درمان که کمتر رایج است، جراح یک سوراخ مثلثی کوچکی در عنبیه شما ایجاد می کند.

جلوگیری از گلوکوم زاویه بسته

اگر سابقه خانوادگی گلوکوم دارید، باید چشمان خود را مرتبا بررسی کنید. اگر در معرض خطر خاصی برای ابتلا به گلوکوم زاویه بسته باشید، پزشک ممکن است روش ایریدوتومی محیطی را برای کمک به جلوگیری از حاد شدن بیماری توصیه کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits