دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسکن قلب هسته ای : اسکن هسته ای قلب چه چیزی را نشان میدهد ؟
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در اسکن هسته ای قلب از رادیوتراپی برای ایجاد تصاویر از قلب استفاده می شود. از آنجا که رادیوتراپی یک انرژی بسیار کوچک را آزاد می کند کاملاً ایمن است.

اسکن هسته ای قلب چیست ؟

اسکن هسته‌ای قلب، آزمایشی است که اطلاعات مهمی در مورد سلامت قلب فراهم می‌کند.

برای این آزمایش، یک ماده رادیواکتیو بی‌خطر به نام ردیاب از طریق یک سیاهرگ به جریان خون تزریق می‌شود. ردیاب به‌طرف قلب حرکت کرده و انرژی آزاد می‌کند.

دوربین‌های مخصوصی که در بیرون از بدن قرار داده می‌شوند این انرژی را تشخیص داده و از آن برای تولید تصاویری از قلب استفاده می‌کنند.

اسکن هسته ای قلب ممکن است برای زنان باردار مضر باشد. همچنین ممکن است برخی از واکنش های آلرژیک را ایجاد کند.

اسکن هسته ای قلب یک آزمون است که از مواد ایمن و رادیواکتیو برای ارائه اطلاعات مهم در مورد سلامت قلب شما استفاده می کند.

مواد رادیواکتیو نیز رادیوتراپی نامیده می شود و به داخل جریان خون از طریق یک رگ تزریق می شود و به قلب منتقل می شود و انرژی را آزاد می کند. یک دوربین خاص خارج از بدن، انرژی جذب مواد رادیواکتیو را تشخیص می دهد و تصاویری از قلب ایجاد می کند.

اگرچه آزمایش از یک ماده رادیواکتیو ایمن استفاده می کند ممکن است برخی از خطرات کوچک در ارتباط با آن وجود داشته باشد.

تست اسکن قللب معمولاً شامل دو مجموعه تصاویر است که در آن مجموعه اول درست پس از آزمون استرس گرفته می شود در حالی که قلب سریع ضربه می زند. مجموعه دوم در حالی که قلب در حالت آرام و ضربان نرمال قرار دارد گرفته می شود.

تصاویر حاصل از آن اطلاعاتی درباره شریان های عروق کرونری و عملکرد قلب ارائه می دهند. سه نوع اسکن قلب هسته ای بر اساس نوع رادیوتراپی مورد استفاده وجود دارد. این سه نوع عبارتند از اسکن انفارکتوس قلب، اسکن پرفیوژن میوکارد و اسکن موگا (multigated-acquisition).

موارد استفاده اسکن هسته ای قلب

اسکن قلب هسته ای عمدتاً برای سه هدف اصلی استفاده می شود:

1. اسکن هسته ای قلب برای بررسی جریان خون

این آزمون معمولاً برای بررسی جریان خون به قسمتهای قلب استفاده می شود. اگر به بخشی از ماهیچه های قلب خون نرسد ممکن است نشانه ای از بیماری قلبی عروقی باشد. اسکن پرفیوژن میوکارد برای بررسی جریان خون مورد استفاده قرار می گیرد.

2. اسکن هسته ای قلب برای دیدن عضله قلب آسیب دیده

اسکن قلب هسته ای همچنین می تواند به پزشکان کمک کند که هرگونه آسیب به عضله قلب را جدا کنند آسیب ممکن است از یک حمله قلبی قبلی، یک آسیب، عفونت، یا برخی داروها باشد. آزمایش زیست پذیری میوکارد برای بررسی خسارت به عضله قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

3. اسکن هسته ای قلب برای بررسی عملکرد قلب

اسکن عملکرد بطنی همچنین می تواند پزشکان را در کنترل و تعیین عملکرد قلب کمک کند. این به راحتی می تواند نشان دهد که چقدر قلب خون را به بدن می فرستد.

خطرات اسکن هسته ای قلب

در حالی که اسکن هسته ای قلب ممکن است به پزشکان کمک کند تا بیماری های قلبی را تشخیص و کنترل کند مانند بیماری های قلبی عروقی، بهترین مسیر درمان، بقای کوتاه مدت یا بلند مدت را پیش بینی کند و خطر ابتلا به حمله قلبی را تعیین کند.

اسکن قلب هسته ای می تواند برخی از خطرات جزئی را داشته باشد.

اگر چه ردیاب رادیواکتیو در طی اسکن قلب هسته ای استفاده می شود و بدن را به مقدار بسیار کمی از تابش بدون هیچ گونه خطر دراز مدت اثر می بخشد.

با این حال، افرادی که ممکن است نیاز به چندین اسکن داشته باشند ممکن است در معرض خطر آسیب به تابش باشند. در یک مورد نادر، ردیاب رادیواکتیو همچنین ممکن است باعث واکنش های حساسیتی در برخی افراد شود.

آزمایش معمولاً برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا حتی کوچکترین تابش ممکن است به کودک و مادر نیز مضر باشد. اگر یک زن باردار به اسکن قلب هسته ای نیاز دارد معمولاً تا بعد از بارداری به تأخیر می افتد.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ممکن است در طول آزمون استرس درد قفسه سینه داشته باشند.

جواب اسکن هسته ای قلب

بعد از اسکن هسته‌ای قلب چه خواهد شد ؟

پزشک از شما خواهد خواست تا یک روز دیگر هم برای گرفتن عکس‌های بیشتر به مرکز پزشکی هسته‌ای مراجعه کنید. بیماران سرپایی می‌توانند بعد از اسکن یا بین دو اسکن، مرکز پزشکی هسته‌ای را ترک کرده یا به خانه بروند.

اکثر افراد می‌توانند بعد از اسکن هسته‌ای قلب به فعالیت‌های عادیشان برگردند. ماده رادیواکتیو به‌طور طبیعی از طریق ادرار یا مدفوع از بدنتان خارج می‌شود. پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا برای کمک به این فرایند مقدار زیادی مایعات مصرف کنید.

متخصص قلب یا رادیولوژی نتایج آزمایشتان را قرائت و تفسیر خواهد کرد. او نتایج را به پزشکتان گزارش داده و پزشکتان هم آن‌ها را برای شما تشریح خواهد کرد. یا اینکه متخصص قلب یا رادیولوژی مستقیماً با شما تماس گرفته و نتایج را با شما در میان می‌گذارند.

ریسک‌ها درباره اسکن هسته ای قلب

ردیاب رادیواکتیو مورداستفاده برای اسکن هسته‌ای قلب، بدن را در معرض مقدار بسیار کمی از تشعشع قرار می‌دهد. البته تاکنون هیچ‌گونه عوارض بلندمدتی برای این دوز تشعشع گزارش نشده است.

دوز تشعشع این آزمایش برای کسانی دغدغه‌ساز خواهد بود که به چند اسکن نیاز دارند. البته، پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تا حد زیادی دوز تشعشع دریافت شده توسط بیماران را کاهش داده‌اند.

برخی افراد به ردیاب رادیواکتیو آلرژی دارند، که البته این به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

اگر مبتلا به بیماری عروق کرونری باشید، در طول تست استرس، که به واسطه ورزش یا مصرف دارو ضربان قلبتان بالا می‌رود، دچار درد قفسه سینه خواهید شد. دارو می‌تواند این درد را تسکین دهد.

اگر باردار هستید، پیش از اسکن موضوع را به پزشک یا تکنسین اطلاع دهید. که در این صورت ممکن است انجام آزمایش به بعد از بارداری موکول شود.

بیشتر بخوانید :

قلب جنین چه زمانی تشکیل میشود ؟

کدام خواب (کم،زیاد) سلامت شما را به خطر می اندازد ؟

اسکن هسته‌ای قلب چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نتایج اسکن هسته‌ای قلب به پزشک کمک می‌کنند تا:

  1. عارضه‌های قلبی، مثل بیماری عروق کرونری، را تشخیص داده و بهترین اقدامات درمانی را پیشنهاد دهد.
  2. برخی بیماری‌های قلبی، مثل بیماری عروق کرونری و نارسایی قلبی را مدیریت کرده و بقای کوتاه‌مدت و بلندمدت بیماری را پیش‌بینی کند.
  3. اسکن هسته‌ای قلب میزان احتمال بروز حمله قلبی را تعیین کند.
  4. تصمیم بگیرد که انجام آزمایش‌های قلب یا اقدامات بیشتر به شما کمک خواهد کرد یا خیر. آنژیوگرافی کرونری و کاتتریزاسیون قلبی نمونه‌هایی از این آزمایش‌ها و اقدامات هستند.
  5. تصمیم بگیرد که آیا اقدامات انجام شده برای افزایش جریان خون به وریدهای کرونری به شما کمک خواهند کرد یا خیر. آنژیوپلاستی کرونری و عمل بای‌پس عروق کرونری، نمونه‌هایی از این اقدامات هستند.
  6. نتایج اقدامات یا جراحی‌های انجام شده مثل عمل بای‌پس عروق کرونری یا عمل پیوند قلب را کنترل کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits