دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت میان رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا در چیست ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
به طور كلي چيزي كه به عنوان رگ به رگ شدن گفته مي شود دو دليل دارد يكي كشيدگي تاندونها و عضلات مربوط به آنهاست و ديگري هم كشيدگي ربات ها است كه لازم به ذكر است رباتها عناصري هستند كه دو استخوان را به هم وصل مي كنند.

تفاوت رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا

برای اکثر ما پیش آمده که در یک حادثه مچ پایمان دچار آسیب شده است. گاهی تصور می کنیم، اتفاق، بیش از حد به مچ پاهایمان آسیب زده و این باعث نگرانیمان می شود.

ما در ادامه می خواهیم در مورد تفاوت رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا صحبت کنیم.

رگ به رگ شدن پا

رگ به رگ شدن مچ پا معمولاً هنگامی که یک حرکت یا پیچش ناگهانی وجود داشته باشد، و اکثر اوقات در هنگام چرخاندن بیش از حد پا، رخ می دهد.

یک حرکت یا چرخش ناگهانی می تواند موجب کشیدگی زیاد رباط ها شود و در اطراف مفصل مچ پا پارگی و خونریزی (که به صورت کبودی و تورم آشکار می شود) ایجاد کند.

این حرکات به احتمال زیاد هنگامی رخ می دهند که فردی درحال دویدن یا تغییر مسیر سریع در ورزش هایی مانند بسکتبال، نت بال یا فوتبال باشد.

راه تشخیص رگ به رگ شدن پا

  1. پزشک از شما خواهد پرسید که چگونه این اتفاق رخ داده است و آیا قبلا هم دچار پیچ خوردگی قوزک پا شده اید یا نه.
  2. او پا، قوزک، ساق و زانوی پای شما را معاینه می کند.
  3. اگر شما دچار رگ به رگ شدن خفیف شده باشید، پزشک از شما عکسبرداری با اشعه X را نمی خواهد.
  4. اما اگر دچار رگ به رگ شدن متوسط و شدید شده باشید، عکسبرداری با اشعه X را باید بگیرید تا پزشک بتواند بگوید که استخوان قوزک و یا پای شما شکسته است و یا نه.
  5. شکستن استخوان قوزک و یا پا در رگ به رگ شدن اتفاق می افتد

پیچ خوردن مچ پا

بسیاری از کسانی که پایشان دائما پیچ می خورد، در دراز مدت دچار درد مفاصل می گردند. درمان زودهنگام رگ به رگ شدن می تواند از مشکلات مچ پا جلوگیری کند.

گاهی اوقات هنگام دویدن و یا ورزش کردن دچار پیچ خوردن مچ پا می شویم. اگر بعد از پیچ خوردن مچ پا، ورم و درد شدیدی داشتید، به احتمال قوی دچار رگ به رگ شدن قوزک شده اید.

فرق رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا

فرق رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا معمولا پس از آسیب و حادثه رخ می دهد. علائم این عارضه عبارتند از:

  1. درد
  2. تورم
  3. کبودی
  4. دشواری در تحمل وزن
  5. اختلال در حرکت مچ پا

مهمترین عامل پس از حادثه این است که بدانیم آسیب تنها منجر به رگ به رگ شدن (آسیب به رباط ها و یا ساختارهایی که استخوان ها را نگه می دارند) شده و یا شکستگی اتفاق افتاده است.

این موضوع در تعیین روش درمان بسیار موثر است. پیچ خوردگی معمولا با عدم حرکت و ثابت نگه داشتن پا درمان می شود. این در حالی است که رگ به رگ شدن به استفاده از داروهای ضد التهاب و در موارد شدید به فیزیوتراپی نیاز دارد.

اگر درد ناشی از آسیب زیاد بود، فرقی نمی کند پاهایتان رگ به رگ شده یا دچار پیچ خوردگی شده است، اولین اقدام شما این است که از سرما درمانی استفاده کنید و محل را بدون حرکت نگه دارید.

در هر حال رگ به رگ شدن و شکستگی یا پیچ خوردن مچ پا علائمی مشابه ایجاد می کنند و بدون استفاده از روش هایی مانند عکس برداری، معمولا تشخیص آن ها از یکدیگر مشکل است.

به طور کلی شکستگی مچ پا معمولا دردی بیشتر تولید می کند و دامنه حرکت را محدود تر از زمانی خواهد کرد که پا فقط رگ به رگ شده است.

در صورتی که علائم هر دو عارضه را دارید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر بیماری شما مربوط به شکستگی باشد، که باید حتما توسط پزشک معاینه شوید اگر هم تنها رگ به رگ شدن عامل درد است، نزدیک بودن درد آن به شکستگی، نشان از این دارد که رگ به رگ شدن شدید در کار است.

 تفاوت رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا

بهترین راه درمان و بهبود پیچ‌خوردگی و رگ‌به‌رگ شدن مچ پا در منزل

  1. درمان براساس قوانین کمک های اولیه قرار دارد. درمان باید فوراً آغاز شود و به مدت ۲ یا ۳ روز ادامه یابد.
  2. استراتژی استراحت، یخ، کمپرس کردن، ورزش (RICE )، کمک کننده است.
  3. روزانه به مدت 2 تا 3 ساعت ، قوزک پا را بالا قرار دهید.اگر بر روی صندلی می نشینید، پاهای خود را با کمک بالش بالا بیاورید.این کار باعث کاهش ورم و کبودی می گردد.
  4. اگر پیچ خوردگی قوزک خوب نشد، ممکن است مفصل آسیب دیده باشد. اگر پزشک به شما گفت می توانید ورزش کنید، برای محافظت از قوزک پا، بهتر است آن را با باند کشی محکم ببندید.
  5. کفش های مچ دار و یا چکمه بپوشید. اگر احساس درد و ناراحتی می کنید، این کفش ها را به زور نپوشید.
  6. اگر با انجام روش های بالا مچ پا بهبود نیافت، پزشک، جراحی و تعمیر رباط صدمه دیده را توصیه می کند.

 تفاوت رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا

  1. استراحت : استراحت دادن ناحیه آسیب دیده و اجتناب از فعالیت هایی که درد زیادی ایجاد می کنند. اگر کودکتان به سختی راه می رود، باید از عصا استفاده کند.
  2. یخ : برروی ناحیه آسیب دیده به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه یخ قرار دهید. هرگز یخ را مستقیماً برروی پوست قرار ندهید زیرا می تواند باعث سوزش پوست شود. باید همیشه یخ یا بسته یخ را با حوله نازک یا پوششی بالشتکی، بپوشانید. این کار را به مدت ۲ الی ۳ روز و هر بار به میزان ۲ الی ۴ ساعت، هنگامی که کودکتان بیدار است، انجام دهید.بسته یخ به خوبی با استفاده از یک کیسه پلاستیکی دارای مقداری یخ و آب ساخته شده. این قالب برای ناحیه آسیب دیده مچ پا بهتر است.
  3. کمپرس کردن : از یک بانداژ شرکتی که نه زیاد نازک است و نه موجب توقف جریان خون یا درد بیشتر می شود، استفاده کنید. این بانداژ باید درست بالای مچ در سمت راست پا، قرار داده شود. انگشتان را نپوشانید.
  4. ارتفاع دادن : هر موقع امکان دارد، مچ پا را برای کمک به کاهش تورم، بالا نگه دارید. بطور مثال، هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه یا استراحت، پای آسیب دیده کودکتان را بالا ببرید و برروی بالشتی قرار دهید.
  5. مسکن درد : برخی کودکان نیازمند داروهایی برای کمک به رفع دردشان هستند. در اکثر موارد، پاراستامول کافی است. داروهای ضدالتهابی می توانند کمک کننده باشند، اما اینها برای هر کودکی مناسب نیستند. برای توصیه های بیشتر از پزشک متخصصتان کمک بخواهید. همیشه دستورالعمل های نوشته شده برروی بسته بندی دارو را به منظور استفاده دوز مناسب کودکتان، بخوانید و پیروی کنید.

در دو الی ۳ روز اول پس از رگ به رگ شدن مچ پا از موارد زیر اجتناب ورزید:

  • گرم کردن : این موجب افزایش جریان خون و بدتر شدن تورم می شود.
  • آسیب دوباره : از مفصل مچ پا در برابر آسیب دوباره بخاطر انداختن وزن برروی آن مراقبت کنید و آن را به دقت حرکت دهید.
  • ماساژ : موجب افزایش جریان خون و بدتر شدن تورم می شود.


بیشتر بخوانید :

درمان پیچ خوردگی( کشیده شدن رباط) مچ پا

بهترین و سریع ترین راه درمان رگ به رگ شدن پا (مچ پا) در منزل

علت سفتی و گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits