دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تپش قلب کوبنده یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT)

علت تند تپشی قلب + درمان تاکی کاردی فوق بطنی یا (PSVT)

تپش قلب کوبنده یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT)
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تپش قلب کوبنده فوق بطنی نوعی ضربان سریع و غیرطبیعی قلب ناشی از فعالیت الکتریکی نامناسب در دهلیزهاست. چهار نوع اصلی از این نوع تندتپشی وجود دارد که عبارتند از: فیبریلاسیون دهلیزی، تندتپشی فوق بطنی پاروکسیسمال یا حمله‌ای (PSVT)، فلوتر دهلیزی و سندرم...

اختلالات ریتم قلب: تاکیکاردی فوق بطنی و سندرم ولف پارکینسون

  • تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT) دوره ای از ضربان قلب سریع است که در یک بخشی از قلب، از بالای بطن ها شروع می شود. حمله ای به معنی ناگهانی می باشد.
  • تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد ولی اگر سایر اختلالات قلبی وجود داشته باشد، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای قلب

  • به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی ، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی-آغاز می شود (همچنین گره سینوسی و یا گره SA نامیده می گردد).
  • سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض می کند. سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند.
  • ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.
  • تعدادی از علل خاص تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای وجود دارد که می تواند زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود اینحالت توسعه یابد. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

  • مصرف الکل
  • استفاده از کافئین
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:


روش های تشخیص تپش قلب کوبنده

  • معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود.
  • ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).
  • در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.
  • از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

درمان تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (تپش قلب)

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

  1. مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.
  2. در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .
  3. آب یخ بر روی صورت خود بپاشید. به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید.

درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

  1. فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.
  2. داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره
  3. ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)
  4. جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

  • شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.
  • اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.
  • شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.
  • علایم اغلب باز می گردند.
  • علایم جدیدی ظاهر گردد.

آریتمی‌های موجود در بیمار مبتلا به سندرم WPW

شایع‌ترین آریتمی در سندرم WPW، تاکیکاردی ورود مجدد AV (AVRT) ارتودُرومیک (هدایت در جهت طبیعی) است که در این حالت وموج الکتریکی از مسیر گره AV وارد می‌شود و از طریق مسیر فرعی بازگشت می‌کند.

درنتیجه، در ECG سطحی، کمپلکس‌های QRS باریک دیده می‌شود (شکل ۸C ـ ۱۰) مگر آن که مسیر انحرافی هدایت الکتریکی (aberrancy) وجود داشته باشد. ممکن است یک موج P پس گستر مشاهده شود که معمولاً با فاصله RP کوتاه خواهد بود.

به ندرت ممکن است AVRT آنتی درومیک (هدایت در خلاف جهت طبیعی) روی دهد که در این صورت موج الکتریکی از مسیر فرعی وارد (پیش گستر) و از مسیر گره AV برمی‌گردد (پس گستر). در نتیجه تمامی بطن به طور کامل تحریک پیش‌رس شده در ECG کمپلکس‌های پهن و نابهنجار QRS دیده می‌شود.

از آنجا که گره AV در هر دو شکل AVRT یک بخش داخلی از مسیر آریتمی محسوب می‌شود بلوک موقت گره AV از طریق تحریک واگ دارویی باعث قطع مدار و خاتمه تاکی‌آریتمی می‌شود.

میزان بروز (انسیدانس) تاکی آریتمی‌های دهلیزی، مانند فیبریلاسیون یا فلوتر دهلیزی، در بیماران دارای این مسیرهای فرعی بیشتر است. احتمال بروز ضربان‌های بسیار سریع بطنی به هنگام وقوع این آریتمی‌ها اغلب وجود دارد و می‌تواند باعث کلاپس همودینامیک و مرگ ناگهانی شود (شکل ۸F ـ ۱۰).

در بیماری که هیچگونه شکایتی ندارد و موج دلتا در ECG دیده می‌شود، نیاز به درمان خاصی نیست. در بیمارانی که حملات مکرر AVRT دارند، بلوک موقتی گره AV از طریق مانورهای تحریک واگ یا دارو درمانی مدار آریتمی را قطع نموده و با تاکی‌آریتمی خاتمه می‌دهد.

درمان دارویی با داروهایی که باعث طولانی شدن دوره تحریک‌پذیری مسیر فرعی می‌شوند (دستهٔ IA، IC یا III ضدآریتمی) در طولانی مدت و به صورت مزمن مؤثر می‌باشد. از تجویز داروهایی که باعث کند شدن هدایت در گره AV می‌شوند (نظیر دیگوکسین، بتابلوکرها، یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم) به بیماران مبتلا به سندرم WPW باید خودداری کرد.

زیرا این داروها باعث افزایش هدایت رو به پایین از طریق مسیر فرعی شده و سرعت ضربانات بطنی را در طی AF و AFL افزایش می‌دهند. در حقیقت، هنگامی که در بیمار مبتلا به WPW، تاکی آریتمی دهلیزی اتفاق می‌افتد، استفاده از داروهای بلوک‌کنندهٔ گره AV کنترا اندیکه است.

در این حالت تجویز دیگوکسین، بتابلوکرها، یا مسدودکننده‌های کانال کلسیم می‌توانند باعث کندی هدایت از طریق گره AV شده و در نتیجه بطن‌ها به طور ترجیحی از طریق راه ارتباطی فرعی AV تحریک می‌شوند. برای کنترل حاد ضربان قلب ناشی لز فیبریلاسیون یا فلوتر دهلیزی در مبتلایان به مسیرهای فرعی، پروکانین آمید وریدی داروی انتخابی است.

کاردیوورسیون الکتریکی باید به طور زودهنگام برای این بیماران در نظر گرفته شود. قطع مسیر فرعی با کاتتر امواج رادیویی با بیش از ۹۵% موفقیت همراه بوده است و درمان انتخابی برای بیماران علامت‌دار محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید:

آب آوردن قلب / راههای درمان آب آوردن قلب چیست

قلب انسان / همه چیز در مورد قلب انسان

دعا برای تشکیل شدن قلب : برای تشکیل قلب جنین چه دعاهایی بخوانیم؟

علت تپش قلب چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits