دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسپوندیلیت انکیلوزان چیست و چگونه ایجاد میشود؟

علت اسپوندیلیت آنکیلوزان + درمان گرفتگی و خشکی عضلات کمر

اسپوندیلیت انکیلوزان چیست و چگونه ایجاد میشود؟
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اسپوندیلیت انکیلوزان Ankylosing spondylitis یک نوع بیماری روماتیسمی مزمن است که عمدتا ستون مهره و مفاصل ساکروایلیاک (مفصل ساکروایلیاک مفصل بین استخوان ساکروم و لگن است) را گرفتار میکند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری مزمن و پیشرونده التهابی است که ستون مهره ها ، مفاصل ساکروایلیاک و همین طور مفاصل مفاصل محیطی را به صورت غیر قرینه ( مخصوصا در جوانان ) درگیر می کند. این بیماری در مردان شیوع بشتری نسبت به زنان دارد.

این بیماری معمولا در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگشالی و با میانگین سنی 26 سال بروز می کند. علت اسپوندیلیت انکیلوزان به خوبی شناخته شده نیست . عوامل محیطی ، ژنتیکی ، ایونولوژیک و جنسی در به وجود آمدن این بیماری دخالت دارند.

در این بیماری در محل اتصال لیگامان و تاندون به استخوان التهاب ایجاد می شود و سپس فیبروزه و استخوانی شدن لیگامان و کپسول درگیر موجب آنکیلوز مفصلی می شود. بیمار درد در ناحیه کمری و سفتی صبحگاهی را همراه با ناراحتی عمومی بدن احساس می کند . درمان های دارویی ، فیزیوتراپی و جراحی از درمان های این بیماری می باشند.

داروی اسپوندیلیت آنکیلوزان

بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی است که مفاصل مخصوصا مفاصل مهره ای را درگیر می کند و به مرور زمان می تواند موجب آنکیلوز شدن مفاصل مهره ای شود .داروهای اسپوندیلیت آنکیلوزان ، بیشتر از داروهای ضد درد و التهابی هستند که که می توانند روند التهابی این بیماری را کنترل کنند .

مهمترین درمان دارویی در این بیماری ، تجویز داروهای غیر استروئیدی ضد درد و التهاب ( NSAID) می باشد ، که موجب تسکین قابل ملاحظه درد و سفتی ستون مهره ها می شود . تزریق داروهای کورتیکو استروئید به داخل مفصل ساکروایلیاک و یا سایر مفاصل مبتلا ، موقتا علائم را تسکین می دهد .

سولفاسالارین و متوترکسات موجب بهبود آرتریت محیطی در این بیماران می شود. در درمان دارویی این افراد ، ابتدا از آسپرین و سپس از ایندومتاسین و فنیل بوتازون استفاده می شود.

عوارض اسپوندیلیت آنکیلوزان در زنان

اسپوندیلیت آنکیلوزان و بارداری هیچگونه مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی کند. گرچه ممکن است علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان در بارداری شرایط را برای مادر کمی دشوار سازد زیرا همانند هر گونه بیماری آرتروزی دیگر این بیماری همراه با درد و برخی علائم برای مادر خواهد بود .

با توجه به این که این بیماری ممکن است دامنه حرکتی مفاصل مادر را محدود کند ، موجب سفتی و کم تحرکی ستون فقرات کمری شود و همچنین شرایط را برای تزریق اپی دورال در زایمان سخت سازد .

به همین دلیل ممکن است پزشک زایمان سزارین را برای مادر مناسب تر بداند . بهتر است مصرف هر گونه دارویی در این بیماران با مشورت و تجویز پزشک معالج صورت گیرد. همچنین ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها همانند متوترکسیت از چندین ماه پیش از شروع دوره بارداری قطع شود .

علائم بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست ؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری مزمن و پیشرونده می باشد . این بیماری موجب ایجاد التهاب در محل اتصال لیگامان و تاندون به استخوان می شود. فیبروزه شدن و استخوانی شدن تاندون و لیگامان در محل اتصل به استخوان می تواند موجب آنکیلوز شدن مفصل درگیر شود .

در نتیجه حرکت آن مفصل کاملا محدود می شود و بیمار با مشکلات حرکتی شدید مواجه می شود . این بیماری بیشتر در مفاصل ستون مهره ای بروز می کند . بنابراین در صورتی که سیر پیشرفت بیماری کنترل و درمان نشود ممکن است ستون مهره ای بیمار در وضعیت فلکشن شدید ( در وضعیت خم شده رو به جلو ثابت ( بدون تحرک ) شود.

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان شامل درد در ناحیه کمری و سفتی صبحگاهی همراه با ناراحتی عمومی و بعضی بیماران هم درد شبانه را گزارش می کنند.

علت بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست ؟

بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری سیستمیک مزمن التهابی است که مفاصل ستون فقرات را درگیر می کند. در این بیماری ، کپسول مفصلی ، لیگامان های متصل به استخوان ، چشم و آئورت درگیر می شود . نشانه های بارز این بیماری درد در ناحیه کمری و سفتی در این ناحیه است که با عدم فعالیت بیشتر می شود .

کمر درد در این بیماران می تواند یک طرفه و متناوب باشد اما به مرور زمان دوطرفه و دائمی می شود . علت این بیماری به خوبی شناخته شده نیست . اعتقاد بر این است که بروز آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی ، محیطی ، ایمونولوژیک ، جنسی و … د ربه وجود آمدن این بیماری نقش دارند . این بیماری در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد.

جراحی اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان یکی از بیماری های روماتیسمی است که در آن محل اتصال لیگامان و تادون به استخوان دچار التهاب می شود و بعد از مدتی فیبروزه می شود . ویژگی اصلی این بیماری التهاب مفصل ساکروایلیاک و مفاصل ستون مهره ای است. مکعبی شدن مهره ها به علت خوردگی استخوان در محل اتصالات لیگامانی ممکن است در این بیماران مشاهده شود .

التهاب معمولا از مفصل ساکروایلیاک( مفصل لگنی ) آغاز می شود و به سمت بالا به ستون مهره ای گردنی پیشروی می کند. در مورد اسپوندیلیت آنکیلوزان جراحی کمتر دخیل است . جراحی برای اصلاح دفورمیتی های قابل توجه ستون فقرات یا بی ثباتی آن می تواند مومثر باشد.

اما در صورتی که بیماری پیشرفت بالایی داشته بابشد و تغییر شکل زیادی در ستون مهره ایجاد شده باشد ، تعویض مفصل ران و یا جراحی استئوتومی مهره ای انجام می شود.

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست ؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری التهابی مزمن و پیشرونده می باشد . درمان های مختلفی که برای این بیماری وجود دارند شامل فیزیوتراپی ، دارو درمانی ، استفاده از ارتزهای مخصوص و در مراحل بسیار پیشرفته جراحی می باشد.

بهترین درمان برای این بیماران بازآموزی پوسچرال بینار می باشد .زیرا که روند بیماری ستون مهره ای را به صورت اولیه درگیر می کند. اهداف فیزیوتراپی در درمان بیماران با اسپوندیلیت آنکیلوزان ، حفظ تحرک عمومی و پاسچر بیمار ، حفظ و بهبود استقامت ، متحرک کردن مفاصل خاص و جلوگیری از تغییر شکل این مفاصل ، کاهش درد ، آگاهی دادن و آموزش بیمار می باشد.

درمان های الکتریکی و حرارتی ، درمان های دستی و تمرین درمان از جمله اقدامات درمانی این بیماران در فیزیوتراپی می باشد . اگرچه ممکن است این بیماران به درمان فردی نیاز داشته باشند اما بهترین درمان برای بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان گروه درمانی است.

ورزش اسپوندیلیت آنکیلوزان در کودکان

بسیاری از بیماران اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است نگران ابتلای فزندان خود به این بیماری باشند. در صورتی که یکی از والدین بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان داشته باشد ، احتمال بسیار کمی برای ابتلای فرزندان به این بیماری وجود دارد.

در این بیماران استراحت های طولانی مدت در رختخواب موجب بیشتر شدن درد و خشکی بیشتر مفاصل بیمار می شود . اسپوندیلیت آنکیلوزان و ورزش هایی برای کمر ، قفسه سینه و اندام ها برای حرکت و انعطاف پذیری این مفاصل توصیه می شود .

اما این بیماران باید توجه داشته باشند تمرینات بیش از حد و طولانی مدت نه تنها برای آن ها مفید نیست بلکه می تواند موجب تشدید درد و علائم آن ها شود . به همین دلیل توصیه می شود تعدادی از تمرینات را با توجه به وضعیت مفاصل آن ها توسط فیزیوتراپیست آن ها انتخاب شده است را به صورت منظم و هر روزه انجام دهند .

تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان چشم

اسپوندیلیت آرتریت از بیماری های التهابی مزمن پیشرونده می باشد. از جمله علائم این بیماری التهاب ساکروایلیاک و ستون مهره ها و سرانجام آنکیلوز شدن این مفاصل می باشد. از دیگر علائم و درگیری های اسپوندیلیت آنکیلوزان یووئیت قدامی حاد (Iritis) است که در 25 تا 30 درصد از بیماران بروز می کند که طی دو تا سه ماه فروکش می کند.

نشانه های آن شامل چشم درد ، قرمزی چشم ، افزایش اشک ریزی ، ترس از نور (فوتوفوبیا) و تاری دید است. که به صورت یک طرفه عارض می شود . یووئیت ممکن است وخیم شود و موجب نابینایی شود.

در باره اسپوندیلیت آنکیلوزان ، یووئیت ممکن است نخستین عللامت بیماری باشد پس تمامی بیماران دچار یووئیت قدامی باید از نظر علائم و نشانه های این بیماری بررسی شوند. در تیم درمانی اسپوندیلیت آنکیلوزان علاوه بر پزشک و فیزیوتراپیست ، افتالموژیست هم حضور دارد.

روماتیسم اسپوندیلیت آنکیلوزان

روماتیسم اسپوندیلیت آنکیلوزان،بیماری مزمن و پیشرونده التهابی است که با نام های اسپوندیلیت روماتوئید،بیماری ماری اشترومپل، آرتریت بشترفنیز شناخته میشود علائم بیمار با درد در ناحیه کمری و سفتی صبحگاهی همراه با احساس ناراحتی عمومی و گاها درد شبانه آغاز می شود.

در این بیماران تحرک قفسه سینه و عملکرد ریه ها ،حرکات ستون مهره ای و پاسچر بیمار دچار اختلال می شود.

در این بیماران گودی کمر کاهش می یابد و قوز پشتی بیشتر می شود در صورتی که این بیماری کنترل و دران نشود،بیمار بسیار ناتوان می شود و در حالت خم شده به سمت جلو ثابت و بدون تحرک می شود درمان های مختلف این بیماری شامل دارو درمانی،فیزیوتراپی و درمان جراحی در مراحل بسیار پیشرفته می باشد.

نرمش های اسپوندیلیت آنکیلوزان کمر درد

در بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان ، روند التهابی از مفاصل ساکروایلیاک ( مفاصل لگنی) به سمت بالا پیشرفت کرده و موجب آنکیلوز مفصل می شود پس قائم نگاه داشتن ستون مهره ای امری ضروری است تا از فیکس شدن مهره ها در حالت خم شده به سمت جلو،پیشگیری شود.

نرمش های اسپوندیلیت آنکیلوزان کمردرد به گونه ای طراحی می شود که در جهت حفظ و بهبود وضعیت بدنی و کاهش درد های ستون فقرات باشد.

تمرینات این بیماران باید ساده و از نظر تعداد محدود باشد تا این که بیمار تشویق شود هر روزه به صورت منظم آن ها را انجام دهد تمرینات انعطاف پذیری برای مفاصل ستون فقرات ران ها و شانه ها در این بیماران اهمیت ویژه ای دارد.

تمرینات در آب و هیدروتراپی نیز می تواند برای این بیماران مفید باشد.

همچنین بخوانید:

درد در ناحیه پایین کمر نشانه چیست؟

علت درد بعد از عمل دیسک کمر + درمان

علت سفتی و گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟

مهمترین علت درد پهلو و راه مناسب برای درمان سریع این عارضه

درمان درد و کوفتگی عضلات کمر در اثر افتادن و سقوط از پله

آیا مشکلات معده باعث کمر درد می شود؟

علت درد در سمت راست کمر

علت چسبندگی مهر های کمر و درمان این عارضه

کمر درد و دیسک کمر ؛ نشانه ها و درمان دیسک کمر در دوران بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits