دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از قلب در هوای گرم مراقبت کنیم؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مراقبت از قلب در هوای داغ تابستان : سلامت قلب در تابستان متاسفانه بر خلاف باورهای رایج که گفته می شود خانم ها دچار سکته و بیماری های قلبی نمی شوند، آمارها چیز دیگری می گویند. بر حسب آمارهای جهانی در ۱۰ سال گذشته، آنفارکتوس (سکته قلبی) در بین خانم...

توصیه‌هایی برای مراقبت از قلب در هوای گرم

خطرناک‌ترین زمان‌های سال برای سلامت قلب

گرمای بی امان بلندترین روزهای سال بیداد می کند و اگر حواستان نباشد سلامتی تان به خطر می افتد. در این گرمای شدید همه افراد بخصوص افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، باید بیشتر به سلامت قلب خود توجه کنند.

گرما چه تاثیری بروی بدن شما دارد؟

بدن شما همواره درحال تنظیم کردن دمای خود می باشد، بدلیل اینکه فعالیت های شیمیایی بدن که حیات ما به آن وابسته است تنها در یک رنج مشخصی از دما قادر به فعالیت می باشد.

زمانیکه دمای بدن بالا می رود و احساس گرما میکنید، بدن با هدایت کردن خون بیشتر به سطح پوست و با عرق کردن سعی در خنک کردن بدن می کند. هرچند این مکانیزم باعث خنک شدن بدن می شود اما مکانیزم خنک کردن بدن محدودیت های نیز دارد.

گرمای بیش از حد خصوصا زمانیکه درجه ی رطوبت هوا نیز بالا باشد باعث افزایش بار سیستم دفاعی بدن شده و در نتیجه دچار سکته ی گرمایی و یا خستگی گرمایی میشویم.

سکته ی گرمایی و خستگی گرمایی چیست ؟

  • دراصطلاح پزشکی، به افزایش بار سیستم دفاعی بدن در اثر گرما، سکته ی گرمایی و خستگی گرمایی گفته می شود.
  • خستگی گرمای زمانی رخ می دهد که بدن بطور مداوم در معرض گرما قرار گیرد. نشانه های خستگی گرمایی شامل عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع میباشد.با تشخیص و درمان سریع خستگی گرمایی، می توان ازسکته ی گرمایی جلوگیری کرد.
  • سکته ی گرمایی زمانی رخ میدهد که بدن در معرض گرمای شدیدی قرار گیرد و نشانه های نظیر پوست خشک و داغ و بدون عرق، حالت تهوع، سرگیجه و غش را همراه دارد که باید سریعا فرد تحت مراقبت های اورژانسی قرار گیرد.

چگونه از قلب خود در مقابل گرما در فصل تابستان محافظت کنیم؟

  • بیشتر مسائل و مشکلاتی که برای سلامتی قلب بوجود می آید قابل پیشگیری میباشد.روش های موثر برای پیشگیری از مشکلات قلبی، به غیر از، قرار نگرفتن مستمر زیر نور خورشید، شامل موارد زیر می باشد.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید.در طول تابستان اگر شما تنها زمانی آب مینوشید که احساس تشنگی میکنید، باید بدانید که نوشیدن آب قبل از احساس تشنگی بسیار ضروری است. شما باید در طول تابستان آب فراوانی بنوشید بخصوص هنگامیکه ورزش می کنید و درمناطقی که هوا از رطوبت بالایی برخوردار است زندگی می کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.مصرف الکل باعث از بین رفتن آب بدن می شود.
  • در تابستان از لباسهای نخی و سبک، کلاه وپوشش مناسب برای جلوگیری از تماس مستقیم نور خورشید با بدن استفاده کنید.
  • متاسفانه بر خلاف باورهای رایج که گفته می شود خانم ها دچار سکته و بیماری های قلبی نمی شوند، آمارها چیز دیگری می گویند.
  • بر حسب آمارهای جهانی در 10 سال گذشته، آنفارکتوس (سکته قلبی) در بین خانم های 35 تا 44 ساله حدود 15 درصد افزایش پیدا کرده است.
  • این خطر در بین خانم های 45 تا 54 ساله به حدود 18 درصد رسیده است. در نتیجه به همه افراد اعم از زن و مرد توصیه می شود که با رعایت نکاتی، از بروز مشکلات قلبی در گرمای بی امان تابستان پیشگیری کنند.

آب فراموش نشود

همیشه یک بطری آب با خود داشته باشید و به طور مرتب آب بنوشید.

دوش آب سرد بگیرید

به طور مرتب با آبی که دمای آن 1 تا 2 درجه سانتیگراد پایین تر از دمای بدن است حمام کنید و دوش بگیرید.

بدن تان را مرطوب کنید

به طور مرتب لباس هایتان را عوض کنید و لباس های تمیز و خنک بپوشید. هر از گاهی با دستمال نم دار، بدن تان را مرطوب کنید.
در روزهای گرم سال، از لباس های نخی و با رنگ روشن و گشاد استفاده کنید

در گرمای شدید بیرون نروید

خانه را خنک نگه دارید و از ورود هوای گرم به داخل منزل جلوگیری کنید. در ساعات بین 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر از منزل خارج نشوید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید.

مصرف سیگار ممنوع

از استعمال سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. همچنین تا حد امکان از مصرف نوشیدنی های شیرین و حاوی «تئین» و «کافئین» مانند نوشابه های گازدار و غیره بپرهیزید.

لباس های نخی و گشاد بپوشید

در روزهای گرم سال، از لباس های با الیاف طبیعی و جنس نخی و با رنگ روشن و گشاد استفاده کنید.حتما کلاه بگذارید و عینک آفتابی مناسب بزنید. لازم است که سر و چشم هایتان را از نور آفتاب محافظت کنید.

از دست زدن به مواد آلاینده بپرهیزید

از تماس با مواد آلاینده و آلرژی زا مانند اسپری، حلّال ها و غیره خودداری کنید.

در ساعات اوج گرما در معرض خورشید قرار نگیرید

تا آنجا که ممکن است در ساعات اوج گرما (۱۱ تا ۳ بعدازظهر) از منزل خارج نشوید، اما اگر مجبور به بیرون رفتن هستید در سایه بمانید. از کلاه لبه پهن استفاده کنید و بطری آب با خود همراه داشته باشید.

از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

کرم‌های ضدآفتاب از پوست شما در مقابل آفتاب‌سوختگی و در نتیجه کاهش توانایی بدن محافظت می‌کند.

حواس‌تان به کودکان باشد

کودکان را تنها در اتومبیل پارک‌شده رها نکنید؛ زیرا دمای درون ماشین در عرض ۱۰ دقیقه می‌تواند تا ۱۳۵ درجه فارنهایت افزایش یابد که بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب مرگ شود.

در پایان توصیه می‌کنیم در روزهای گرم، مصرف غذاهای شور را کاهش دهید، تعداد دفعات دوش گرفتن خود را زیاد کنید و سعی کنید دوش آب سرد بگیرید. از فعالیت‌های فیزیکی شدید به خصوص در فضای باز تا حد امکان پرهیز کنید.


هشدار

  • توجه داشته باشید که احساس ناخوشی، سردرد، ضعف، سرگیجه، تب ناگهانی و غیره باید جدی گرفته شود.
  • در صورتی که در گرمای شدید، این علائم به سراغ تان آمد، باید در یک محل خنک استراحت کنید، خیلی زود آب و مایعات بنوشید و روی خودتان آب خنک بریزید.
  • اگر علائم برطرف نشود و یا با علائم دیگری مانند گرفتگی عضلات بازوها و پاها و یا شکم مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • افرادی که دچار بیماری های تنفسی و یا قلبی مزمن هستند، باید داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنند و با مشاهده هر نوع علامت مشکوک و غیرعادی، به پزشک مراجعه کنند.

همچنین بخوانید:

علت اکوکاردیوگرافی قلب جنین در دوران بارداری چیست؟

مراقبت های مهم و ضروری بعد از عمل قلب باز

قلب انسان / همه چیز در مورد قلب انسان

درمان ضربان قلب پایین (علل و عوارض کاهش ضربان قلب)

علت ایجاد پریکاردیت (التهاب قلب) چیست؟

نشانه های سکته ی قلب خفیف کدام است؟

علت تپش قلب چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits