دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت گلو و راههای ساده درمان آن
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عفونت گلو یکی از بیماری های شایع در فصل زمستان است که با بروز این علائم تب نیز ایجاد می شود. 


عفونت گلو و دلایل آن


عفونت گلو یکی از بیماری های شایع در فصل زمستان است. با سرد شدن هوا بیماری هایی مانند سرما خوردگی و عفونت گلو شیوع می یابند. با بروز این علائم تب نیز ایجاد می شود.


عفونت گلو نوعی بیماری است که به وسیله‌ی استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود. این باکتری با ایجاد ناراحتی در لوزه‌ها، گلو، و زبان، فرد بیمار را مستاصل می‌کند. بروز این بیماری در همه‌ی سنین مشاهده می‌شود. با وجود این، شمار کودکان ۵ تا ۱۵ ساله‌ی مبتلا به این بیماری نسبت به سایر گروه‌های سنی بیش‌تر است.


علائم عفونت گلو


۱- گلو درد و سوزش در ناحیه گلو به خصوص در هنگام قورت دادن غذا
۲- تب
۳- تورم و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن
۴- احساس خستگی و کوفتگی بدن
۵- لوزه ها متورم شده و اغلب با نقاط چرکی پوشیده می شوند .
۶- ناحیه سقف دهان قرمز رنگ و ملتهب می شوند .

عفونت گلو

علت‌های بروز بیماری عفونت گلو


برخی دلایل ذیل می‌توانند در ابتلای فرد به عفونت گلو نقش داشته باشند:

بازگشت اسید به مری

برخی انواع مایعات بدن از قبیل اسید هیدروکلریک، پپسین، مایعات کیسه‌ی صفرا و غیره باعث بازگشت اسید به مری و تحریک التهاب در گلو می‌شوند.

مشکلات مربوط به سینوس


وقتی دچار مشکلات مربوط به سینوس هستید، دو مورد زیر می‌توانند بر وضعیت گلوی‌تان تاثیر منفی بگذارند:
الف. به طور طبیعی نمی‌توانید با بینی نفس بکشید. از این رو، مجبور می‌شوید از راه دهان تنفس کنید. همین عامل می‌تواند گلوی‌تان را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر کند.
ب. مخاط بینی‌تان مستقیما در گلوی‌تان جریان پیدا می‌کنند.

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا بسیار گرم

وقتی خوراکی و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا بسیار گرم مصرف می‌کنید،‌ بدن‌تان مجبور می‌شود دمای خود را به تعادل برساند. این مسئله می‌تواند بر گلوی‌تان تاثیر بگذارد.

استنشاق سم


کار کردن در محیط آلوده می‌تواند به گلوی‌تان آسیب‌ برساند. در محیط‌های آلوده ممکن است ناخودآگاه برخی از ترکیبات سمی نظیر دی‌اکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، و غیره را استنشاق کنید. البته در خانه‌تان نیز ممکن است به دلیل استنشاق پرزهای بدن حیوانات، دود سیگار، گرده‌های گل، عطرها، و غیره دچار عفونت گلو شوید.

تغییرات آب و هوایی


با تغییرات غیر منتظره‌ی آب و هوا یا با آغاز فصل زمستان، ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند به آسانی به آدم‌ها حمله‌ور شوند. از این رو، آدم‌ها در این دوره‌های زمانی در معرض ابتلا به بیماری عفونت گلو قرار می‌گیرند.

گلودرد

تشخیص عفونت گلو


اگر مدت زیادی است که به گلودرد چرکی مبتلا هستید، پزشک می‌تواند گلوی شما را معاینه کند و به‌دنبال علائم تورم بگردد. دکتر احتمالا گردن شما را هم معاینه می‌کند تا ببیند غدد لنفاوی متورم شده‌اند یا نه. او در مورد علائم دیگر هم از شما می‌پرسد و احتمالا یک آزمایش سریع استرپ هم در مطب خود انجام دهد.

این آزمایش نشان می‌دهد که آیا گلودرد شما به‌خاطر عفونت استرپ ایجاد شده یا به‌خاطر نوع دیگری از باکتری یا میکروب است. در این آزمایش پزشک با گوش‌پاک‌کن نمونه‌ای از گلوی شما برمی‌دارد. بعد این نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستد تا آن را برای نشانه‌های باکتری بررسی کند. نتیجه‌ی این آزمایش چند روز بعد آماده می‌شود.

عوارض عفونت گلو


اگر گلودرد چرکی را درمان کنید، علائم آن در طول یک هفته ازبین خواهند رفت. ولی اگر درمان آن را به‌تأخیر بیندازید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید. این مشکلات شامل این موارد می‌شوند:

  • عفونت گوش؛
  • سینوزیت؛
  • تب روماتیسمی؛ (تب روماتیسمی بیماری التهابی است که روی مفاصل، قلب و پوست تأثیر می‌گذارد.)
  • گلومرولونفریت متعاقب عفونت استرپتوکوکی؛ (این بیماری باعث تورم کلیه‌ها می‌شود.)
  • ماستوئیدیت؛ (این بیماری در اثر عفونت زائده‌ی ماستوئید در جمجمه ایجاد می‌شود.)
  • تب مخملک؛ (این بیماری وقتی اتفاق می‌افتد که سموم به‌وجودآمده توسط عفونت چرکی باعث ایجاد زائده‌ی پوستی قرمز رنگی روی بخش‌های مختلف بدن می‌شود.)
  • پسوریازیس خالدار؛ (بیماری که در آن جوش‌های کوچک، قرمز و قطره‌شکلی روی بدن ایجاد می‌شوند.)
  • آبسه دور لوزه؛ (این آبسه پر از عفونت است و پشت لوزه به‌وجود می‌آید.)

برای کاهش خطر این عوارض، اگر عفونت چرکی بعد از ۴۸ ساعت که از آنتی‌بیوتیک استفاده کردید بهتر نشد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. شاید بهتر باشد از آنتی‌بیوتیک دیگری برای مبارزه با عفونت استفاده کنید .

درمان عفونت گلو


درمان عفونت گلو با آنتی‌بیوتیک


اگر پزشک شما تشخیص داد که گلودرد چرکی دارید، برای درمان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. این دارو از پخش شدن باکتری و عفونت جلوگیری می‌کند. چندین نوع آنتی‌بیوتیک وجود دارند، اما معمول‌ترین داروهای تجویزشده برای گلودرد چرکی پنیسیلین و آموکسی‌سیلین هستند.

باید دوره‌ی درمان با این آنتی‌بیوتیک‌ها را به پایان ببرید تا باکتری‌ها کاملا ازبین بروند. برخی افراد بعد از اینکه از نشانه‌های بیماری خلاص شدند، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را قطع می‌کنند. این باعث می‌شود بیماری بازگردد. در این صورت نشانه‌های بیماری هم بازمی‌گردند.

طب سنتی در درمان گلودرد

مراقبت از بیمار مبتلا به عفونت گلو در منزل


علاوه‌ بر آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان‌های خانگی دیگری هم هستند که می‌توانید با آنها گلودرد چرکی را بهبود ببخشید. این درمان‌ها شامل این موارد می‌شوند:

  • نوشیدن مایعات گرم، مانند آب گرم با کمی آب‌لیمو و چای؛
  • نوشیدن مایعات سرد برای بی‌حس کردن گلو؛
  • استفاده کردن از بخور سرد؛
  • استفاده از مُسکن‌های معمول، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن؛
  • مکیدن آب‌نبات سرد؛
  • اضافه کردن نصف قاشق‌ چای‌خوری نمک به یک لیوان آب و غرغره کردن آن.

درمان عفونت گلو با گیاهان دارویی

دمنوش آویشن، عسل و لیمو


هیچ درمانی مؤثرتر و ساده تر از ترکیب این سه ماده نیست. آویشن ضدعفونی کننده قوی است که قدرت مقابله با عوامل بیماری زا را دارد. عسل نیز التهابات را کمتر می کند و درد و عفونت گلو را تسکین می دهد.

ترکیب این مواد با آب لیمو یک نوشیدنی دارویی است که می توان آن را در تمام طول روز نوشید. برای تهیه این شربت کافی است یک لیتر آب را جوش آورد و دو قاشق شاخه تازه آویشن را اضافه کرد. پس از اضافه کردن آب لیمو و مقدار از پوست آن، بگذارید همه مواد دقیقه با هم بجوشد. سپس باید ده دقیقه دیگر بدون حرارت بماند و بعد صاف شود. این دمنوش را همراه با دو قاشق عسل در طول روز بنوشید و مطمئن باشید که عفونت به تدریج بهبود می یابد.

غرغره کردن آب نمک

یک قاشق نمک را در 250 میلی لیتر آب رقیق کنید. هر یک ساعت یکبار این محلول را غرغره نمایید اما مراقب باشید قورت ندهید. به جای نمک می توانید سرکه سیب یا بیکربنات سود نیز استفاده کنید. این مواد به کاهش التهابات، از بین بردن باکتری ها ها و عوامل بیماری زا و درمان عفونت گلو به روش بسیار مؤثر کمک می کند.


سیر؛ بهترین آنتی بیوتیک طبیعی


همان طور که می دانید سیر مانند آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی عمل می کند که در دسترس همه است. سیر مفید و سالم است و هیچ عارضه جانبی ندارد. اگر مبتلا به عفونت گلو شدید می توانید از سیر کمک بگیرید. در این صورت یک حبه سیر را له کرده و در یک لیوان آب حل کنید. سپس بنوشید. این درمان را می توانید دو بار در روز ادامه دهید. مطمئنا نفس شما کمی بو می گیرد اما این راهکار واقعا مفید است.

کمپرس دمنوش بابونه

این روش کاربرد ساده کمپرس مرطوب روی گلو است. به این ترتیب، التهاب به طور مستقیم درمان می شود و خیلی سریع کاهش می یابد. سه قاشق بابونه را در یک لیوان آب بریزید تا دمنوش آماده شود. پس از ولرم شدن، آن را در ظرفی بریزید و پارچه ای را با آن خیس کنید و روی گلو بگذارید. این کار را تا زمانی که مخلوط سرد شود ادامه دهید. بهتر است این روش حداقل 20 دقیقه ادامه داشته باشد.

دمنوش زردچوبه و چای سبز

مخلوط چای سبز و زردچوبه می تواند به تسکین التهاب کمک کند و عفونت گلو را بهبود دهد. چای سبز را مانند همیشه آماده کرده و سپس نصف قاشق پودر زنجبیل اضافه نمایید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. یک فنجان از آن را همراه با کمی عسل بنوشید تا حال شما بهتر شود.

استراحت کافی

بهترین روش برای تقویت قدرت دفاعی بدن در زمانی که بدن دچار عفونت می شود، استراحت است. در این صورت بدن می تواند به آرامش برسد و روند درمان تسریع شود.

در این شرایط توصیه می شود 10 تا 11 ساعت در روز استراحت کنید و خواب مطلوب داشته باشید. حتما روند بهبودی را احساس خواهید کرد.

divider

بیشتر بخوانید:

عفونت ادراری کودکان و راههای پیشگیری از آن

عفونت ایمپلنت و عوارض خطرناک آن

عفونت انگشت پا و راههای پیشگیری از آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits