دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه چیست ؟
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ناشی از فرو بردن انگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین استفاده از لاک پاک کن‌ها می‌باشند و هیچ رابطه ای با کمبود کلسیم و ویتامین C ندارد.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با علت و نشانه های پوسته پوسته شدن اطراف ناخن آشنا شوید

یک عارضه شایع در ناخن ها پوسته پوسته شدن آن است که نه تنها ظاهر ناخن ها را زشت و گاهی خجالت آور می کند بلکه دردسر های زیادی هم دارد. آمار و تحقیقات علمی نشان داده که تقریبا 20 درصد آدم ها با این مشکل دست به گریبانند. قبل از هرچیز باید بدانید که علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها چیست تا بتوانید از آن پیشگیری کنید .در این مقاله با علت و درمان پوسته شدن اطراف ناخن آشنا شوید.پوسته شدن اطراف ناخن

divider

علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

قطعا شما درماه های سرد سال بیشتر با پوسته پوسته شدن ناخن ها مواجه هستید. درماه های زمستان پوست اطراف ناخن های شما سریعترخشک می شود. موارد دیگری که باعث خشک شدن پوست شما می شود هوای سرد زمستانی،افزایش یا غوطه ور بودن مواد شیمایی موجود درآب که میتواند باعث تشدید ریش ریش شدن ناخن ها شود. این حالت بیشتر در افرادی دیده می شود که در مشاغلی کار می کنند که با آب سر و کار دارد و بر اثر تماس با آب بافت شاخی پوست دور ناخن و حاشیه ناخن بر اثر خیس و خشک شدن به تدریج شکستگی پیدا می کند و حالت مذکور ایجاد می شود.

این عارضه همچنین در افرادی که ناخن خود را می جوند دیده می شود چرا که بزاق دهانشان پوست دور ناخن را خیس کرده و سپس خشک می شود. این کار به دفعات انجام می شود که این عامل شکستگی پوست حاشیه ناخن و در نتیجه ریش ریش شدن آن می شود. اگرشما از افرادی هستید که ناخن های خود را میجوید بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند درمعرض خطر ریش ریش شدن ناخن ها هستید. جویدن ناخن ها علاوه برمشکلاتی که برای دندان های شما ایجاد می کند باعث آسیب رسیدن به گوشت ناخن و باعث فرورفتن ناخن به زیر پوست هم می شود. این روند ریش ریش شدن ناخن را افزایش می دهد.

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه چیست ؟

در حالت طبيعى، ناخن باید صاف و روشن باشد؛ اما گاهی اوقات تغييرات بدن باعثپ وسته پوسته شدن يا تغيير رنگ ناخن و پوست اطراف آن مى‌شود. این تغییرات می‌توانند نشانه بيمارى‌های كليوى، قلبى، ريوى، كبدى يا فقر آهن و كم خونى باشند. برخى افراد كمبود ويتامين b3وb7 يا تغيير ويتامين آ را در پوسته پوسته شدن اطراف ناخن مؤثر مى‌دانند اما اغلب پزشكان معتقدند علت اصلى پوسته پوسته شدن اطراف ناخن، تماس زياد با آب، خشک شدن پى در پى پوست و كندن پوست‌هاست.

با چرب كردن مكرر اطراف ناخن و پرهيز از خيس ماندن طولانی مدت این نواحی می‌توان از اين عارضه جلوگيرى كرد.

واکنش‌های آلرژیک

انواع مختلفی از مواد حساسیت‌زا می‌توانند منجر به ایجاد مشکلات جدی برای پوست شوند. استفاده بیش از حد از لاک ناخن، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، تحریک شدن پوست توسط مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها و ... عواملی هستند که سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن می‌شوند.

بهترین درمان برای این مورد این است که حداقل به مدت 3 تا 4 هفته از مواد شیمیایی و شوینده دوری کنید تا شاید بهبودی حاصل شود.

عادات روزمره

بسیاری از عادات عصبی مانند جویدن ناخن و کندن پوست اطراف ناخن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در اطراف ناخن شده و یکی از دلایل اصلی پوسته پوسته شدن اطراف ناخن است. این عادات بد ممکن است در نهایت منجر به ایجاد عفونت در ناخن‌ها شوند.

بهترین درمان در این مورد ترک کردن عادات بد و آسیب‌زا است. این درمان ممکن است در ابتدا کمی دشوار باشد اما با کمی تمرین و جدیت می‌توان آن را ترک کرد.

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه کمبود ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که مسئولیت نگهداری پوست، التیام زخم، رشد مجدد پوست و سلامت سیستم ایمنی را به عهده دارد. ویتامین A به دو شکل وجود دارد: بتا کاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال که به آن رتینول هم می‌گویند، در غذاهای حیوانی وجود داشته و بدن مستقیما از آن استفاده می‌کند و نیازی نیست اول تبدیل شود. از سویی دیگر، کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. کاروتنوئیدها بعد از گوارش غذا به رتینول تبدیل می‌شوند.

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه کمبود مواد معدنی

بسیاری از مردم بر این باورند که کمبود ویتامین و کلسیم می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن اطراف ناخن شود اما در واقع این مشکل مربوط به کمبود مواد معدنی در بدن است که باعث خشکی پوست شده و در نهایت به پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن منجر می‌شود.

برای حل این مشکل باید از یک رژیم غذایی مناسب و معتدل که حاوی مقادیر خوبی از فیبر، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین و پروتئین باشد، استفاده کنید

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه بیماری‌های پوستی

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ارتباط مستقیمی با مشکلات و بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما دارد.

اگزما یک بیماری پوستی است که با خشکی، قرمزی، خارش و التهاب در پوست همراه است.

پسوریازیس نیز یک مشکل پوستی بسیار رایج است که افراد مبتلا به آن از تجمع سلول‌های پوستی بر روی سطح پوست رنج می‌برند که این مشکل منجر به تشکیل تکههای قرمز و فلس‌های نقره‌ای بر روی سطح پوست می‌شود.

افرادی که دارای این مشکلات پوستی هستند باید ابتدا برای درمان مشکلات پوستی خود به پزشک مراجعه کرده و سپس با ارزیابی این شرایط، درمانی برای ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن نیز به آن‌ها ارائه خواهد شد.

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن نشانه عفونت

عفونت در بسیاری از مواقع منجر به تشکیل لایه‌های عفونی در پوست شده که این امر باعث آسیب دیدن کوتیکول ناخن خواهد شد.

اگر علت پوسته پوسته شدن اطراف ناخن عفونت باشد باید با مصرف آنتی بیوتیک ابتدا شرایط عفونت را بهبود دهید. این درمان ممکن 3 تا 4 روز طول بکشد. اگر در اثر از بین رفتن عفونت همچنان شاهد پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن بودید، لازم است که به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سه نوع عفونت paronychia وجود دارد

  1. باکتریایی
  2. کاندیدال که نوعی مخمر است
  3. عفونت قارچی است.

عفونت باعث می شود که پوست اطراف ناخن قرمز، متورم و دردناک شود و دربعضی از مواقع هم باعث چرک کردن ناخن می شود.

مرطوب و خشک شدن پی در پی پوست

یکی از علت های پوسته پوسته شدن ناخن و پوست حاشیه آن، مرطوب و خشک شدن پی در پی پوست این نواحی است. در زنان خانه دار و در بعضی مشاغل که افراد با مواد شوینده سروکار دارند به دلیل استفاده زیاد از این مواد، چربی ناخن کاهش می یابد و کناره های پوست آن ریش ریش می شود که کندن پوست کناره های ناخن با دست سبب ایجاد عفونت و راه یابی میکروب به آن نقطه می شود.

کمبود ویتامین و پوسته‌های اطراف ناخن

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن‌ تان می‌تواند نتیجه‌ی مصرف خیلی کم یا خیلی زیاد یک سری از مواد مغذی باشد. هر گونه کمبود ویتامینی می‌تواند منجر به خشکی پوست شده و در نهایت پوست اطراف ناخن‌تان را ترک خورده و پوسته کند. کمبود ویتامین B3 یا ویتامین B7 و مسمومیت با ویتامین A همگی می‌توانند علت پوسته شدن پوست اطراف ناخن باشند.

اگزمای دست

اگزمای دست می‌تواند موجب قرمزی پوست، ترک خوردگی و خارش و پوسته شدن پوست شود. از آب گرم استفاده نکنید و شوینده‌های ملایم را برای درمان اگزمای دست بکار ببرید.

کمبود ویتامین B3 یا نیاسین

نیاسین یا ویتامین B3 ویتامین مهمی برای سلامت پوست است. کمبود شدید ویتامین B3 می‌تواند منجر به بیماری پوستی به نام پلاگر شود. علائم بیماری پلاگر شامل التهاب پوست، فلسی شدن و درناک شدن پوست و ترک پوست می‌شود. پوست به مرور زمان با ترک خوردن می‌تواند پوسته شود، خونریزی کند و یا تیره و سفت شود. همچنین ممکن است لب‌ها و زبان‌تان نیز پوسته شود. پلاگر اولیه معمولا نتیجه‌ی رژیم غذایی است که هم از نظر نیاسین و هم از جهت تریپتوفان کمبود دارد.

آفتاب سوختگی

سپری کردن زمان طولانی زیر آفتاب مستقیم می‌تواند شما را دچار آفتاب سوختگی کند و در عرض چند روز پوست‌تان خشک و پوسته شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (8 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits