دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سندروم پیکا چیست ؟ علائم و درمان سندروم پیکا کدامند؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سندروم پیکا (Pica syndrome) یا هرزه خواری نوعی اختلال است که فرد مبتلا، تمایل زیادی به خوردن دائمی مواد غیر خوراکی دارد که فاقد ارزش غذایی هستند.

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با سندروم پیکا بیشتر آشنا شوید

سندروم پیکا یک اختلال غذایی است که به موجب ابتلا به آن، فرد میلی غریب و غیرعادی به خوردن مواد غیرخوراکی نشان می دهد. افراد مبتلا به سندروم پیکا به خوردن انواع و اقسام اشیاء تمایل نشان می دهند؛ از سکه و پارچه گرفته تا ته سیگار!

البته خوردن مواد غیر خوراکی تنها مختص به مبتلایان به سندروم پیکا نیست. به کرات مشاهده شده که زنان باردار نیز به خوردن بعضی از اشیاء خاص رغبت شدید نشان می دهند.

divider

سندروم پیکا در چه گروه از افراد دیده میشود؟

سندروم پیکا تقریبا در تمام گروه های سنی دیده می شود اما میان کودکان، بچه های دچار ناتوانی های رشدی (مانند سندروم داون، اوتیسم و کم توانی ذهنی) و زنان باردار بیشتر از سایرین گزارش شده است.

علائم سندروم پیکا

مصرف دائمی مواد غیرخوراکی به مدت حداقل یک ماه

مصرف دائمی مواد غیرخوراکی که با توجه به سن فرد غیرطبیعی است؛ مثلا خوردن خاک برای نوجوان 12 یا 13 ساله غیرطبیعی است اما در کودکان 5 ساله معمولا رخ می دهد.

بروز برخی اختلالات سلامتی؛ مصرف دائمی مواد غیرخوراکی و مضر ممکن است با اختلالاتی همچون یبوست، انسداد روده، اسهال، خونریزی روده، سایش شدید دندان ها، از دست دادن دندان یا مسدود شدن راه تنفسی همراه باشد.

دیده شدن مواد عجیب در مدفوع ؛ در صورتی که از ابتلای کودک خود به سندروم پیکا مطمئن نیستید به مدفوع او توجه کنید، اگر کودک به خوردن اقلامی مانند شیشه، سنگ یا مو عادت داشته باشد، این موارد در مدفوع او قابل تشخیص خواهد بود.

عوامل موثر در بروز سندروم پیکا

  1. عادت کشیدن موها
  2. اختلال پوست کَنی
  3. کمبود مواد مورد نیاز بدن
  4. رژیم های غذایی سخت
  5. عدم نظارت والدین روی کودک یا محرومیت غذایی
  6. معلولیت ذهنی و مشکلات روانی
  7. بارداری

پیکا
پیکا

سندروم پیکا چند نوع است؟

1. مصرف نشاسته خالص (Amylophagia) که بیشتر در زنان باردار دیده می شود و فرد مبتلا تمایل به مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته ای دارد.

2. پاگوفاژی (Pagophagia) نوعی سندروم پیکا است که فرد مبتلا علاقه زیادی به مصرف یخ یا نوشیدنی های یخی داشته و با کمبود آهن در بدن مرتبط است

3.بلعیدن مواد شیشه ای (Hyalophagia) که شخص مبتلا تمایل زیادی به خوردن شیشه و اشیا شیشه ای دارد

4. خوردن مو (Trichophagia) در این نوع فرد مبتلا تمایل به خوردن موی خود یا حتی گاهی موهای دیگران دارد.

5. خوردن ادرار (Urophagia)

6. ژئوفاژی (Geophagy) عبارت است از گرایش شدید به مصرف مواد مرتبط با خاک از جمله خاک و گچ و بیشتر در کودکان و زنان باردار مشاهده می شود.

7. کاپروفاژی (Coprophagy) که با تمایل شدید به خوردن مدفوع همراه بوده و بیشتر در حیوانات دیده می شود.

8. خوردن چوب (Xylophagia) بیشتر در کودکان دیده می شود و فرد مبتلا دوست دارد اشیا چوبی مانند مداد، کاغذ و غیره را ببلعد.

تشخیص سندروم پیکا

  • پس از مراجعه فرد به پزشک، پزشک با مطالعه سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار ممکن است تست و آزمایش هایی جهت تشخیص کم خونی احتمالی، انسداد روده یا دستگاه گوارش یا مسمومیت فرد انجام می دهد.
  • پزشک با استفاده از رادیوگرافی و آزمایش خون، سموم و سایر مواد یا اشیا بلعیده شده توسط فرد را تشخیص داده و احتمال کم خونی را بررسی خواهد کرد.
  • ممکن است آزمایش جهت تشخیص عفونت احتمالی ناشی از بلعیدن مواد آلوده به باکتری و میکروب ها انجام شده و عادت های غذایی فرد بازبینی شود.
  • پزشک قبل از نظر قطعی، سایر اختلالات مانند عقب ماندگی ذهنی، اختلال رشد یا وسواسی اجباری را بررسی می کند تا به علل احتمالی این اختلال پی ببرد.
  • به طور کلی سندروم پیکا در کودکان کمتر از 2 سال قابل تشخیص نیست زیرا بسیاری از کودکان در این سن اشیا را به سمت دهان خود می برند.
  • در دوران بارداری مصرف مواد غیرخوراکی چندان غیرمعمول نبوده و به جز در مواردی که باعث بروز مشکل حاد یا دائمی شود معمولا غیر قابل تشخیص است.
  • سندروم پیکا معمولا توسط روانپزشک یا متخصص اطفال تشخیص داده می شود زیرا اغلب در دوران کودکی رخ می دهد.

http://www.delgarm.com/user-profile/804?start=125

عوارض سندروم پیکا

مسمومیت؛ مصرف مواد خاص رنگی که ممکن است حاوی سرب یا سایر مواد سمی باشد باعث بروز مسمومیت شده و خطر ابتلا به اختلالات یادگیری و آسیب مغزی را افزایش می دهد. این مسئله خطرناک ترین عارضه جانبی و عامل مرگ و میر در اثر سندروم پیکا می باشد.

اختلال در تغذیه؛ خوردن اشیا غیر خوراکی ممکن است باعث اختلال در تغذیه سالم شده و بدن فرد با کمبود مواد ضروری مواجه شود.

آسیب های داخلی؛ مصرف خوراکی اشیا تیز و برنده مانند گیره کاغذ یا فلزات می تواند باعث پارگی لوله مری یا روده ها شود.

انسداد دستگاه گوارش؛ خوردن اشیا غیر قابل هضم مانند سنگ و شن و ماسه احتمال بروز یبوست یا انسداد در دستگاه گوارش از جمله روده را افزایش می دهد.

عفونت؛ باکتری یا انگل های موجود در خاک یا اشیا دیگر ممکن است باعث بروز عفونت های جدی شود که به کلیه ها یا کبد آسیب می رسانند.

افسردگی و اضطراب

مشکلات اجتماعی و روابط

آسیب دهان و دندان

درمان سندروم پیکا چیست؟

با توجه عوارض خطرناک سلامتی سندروم پیکا، نیاز به نظارت دقیق پزشکی روی عادات غذایی و رفتاری فرد در طول دوره درمان است. همچنین مشاوره و تماس با روانپزشک در این دوره توصیه می شود.

در درمان سندروم پیکا خانواده نقش مهمی ایفا می کند و برخی روش ها از جمله مشاوره و رفتار درمانی، آگاه کردن بیمار از عوارض احتمالی، نظارت و منع فرد و ایجاد حس نفرت ممکن است به درمان آن کمک کند

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits