دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت کلیه: ۷ روش خانگی برای درمان عفونت کلیه
3
زمان مطالعه: 11 دقیقه
عفونت کلیه میتواند مشکلات جدی برای تان بوجود آورد. روش های مختلفی برای رفع عفونت کلیه وجود دارد. در این مقاله 7 روش درمان عفونت کلیه را به شما آموزش خواهیم داد

مجله دلگرم | عفونت کلیه یک بیماری زیر مجموعه عفونت ادراری بوده که معمولا در مثانه بوجود آمده و کم کم به سمت کلیه ها میرود. بسیاری از مردم دچار عفونت کلیه هستند چراکه عفونت ادراری یکی از شایع ترین انواع عفونت میباشد و در سراسر دنیا 150 میلیون نفر به آن دچار هستند.

علل بوجود آمدن و همچنین نشانه های عفونت کلیوی بسیار گسترده هست و براحتی نمیتوان آن را شناسایی کرد. به همین دلیل باید در صورت وجود کوچک ترین شک به اینکه ممکن است دچار عفونت ادراری و یا عفونت کلیه هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های دقیق شرایط سلامت شما بررسی شود.

در ادامه راهکار های خانگی زیادی برای درمان عفونت کلیه به شما معرفی خواهیم کرد.

نشانه ها و علل بوجود آمدن عفونت کلیه

عفونت کلیه بدلیل وجود باکتری در کلیه ایجاد میشود. باکتری ها باعث التهاب بافت های داخلی کلیه شده و به آن ها آسیب میزنند. این التهابات عامل اصلی دردی عفونت کلیه میباشد.

دکتر ها عفونت ادراری را در دو دسته وخیم و معمولی طبقه بندی میکنند. معمولا اگر عفونت ادراری در افراد مسن تر که مشکلات و بیماری های دیگری نیز داشته باشند رخ دهد، در دسته عفونت ادراری وخیم قرار میگیرد اما اگر عفونت ادراری افرادی که مشکل خاصی ندارند را دچار سازد، آن را در دسته کم خطر تر قرار میدهند.

برخی از علائم عفونت ادراری معمولی عبارتند از درد کلیه، تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، خستگی، احساس درد هنگام ادرار کردن، ادرار بد بو، ادرار خونی و تکرر ادرار.

عفونت ادراری وخیم معمولا همراه با عفونت پیلونفریت مزمن میباشد. عفونت ادراری وخیم میتواند مشکلات سلامتی جدی همچون کاهش قدرت عملکرد سیستم ایمن بدن برای فرد مبتلا ایجاد کند. خانم ها، افراد مبتلا به دیابت و مسن تر ها بیشتر در خطر ابتلا به عفونت ادراری وخیم هستند.

برخی دیگر از عوامل عفونت ادراری وخیم میتواند ژنتیک، چاقی، داشتن سابقه ابتلا به عفونت ادراری در گذشته، روابط جنسی، نازک بودن مجاری ادراری، بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه و عفونت واژنی میباشد.

عفونت ادراری وخیم میتواند باعث انسداد ادرار، فشار خون بالا، از کار افتادن کلیه و زخم های کلیوی دائمی شده که این امر خود عامل دیگر بیماری های کلیوی مزمن میباشد.

روشی که برای درمان عفونت کلیه استفاده میشود بستگی دارد به میزان شدت عفونت، میزان گستردگی عفونت و همچنین بیماری های و شرایطی که بیمار از قبل داشته است.

در برخی اوقات صرفا با تجویز آنتی بیوتیک میتوان عفونت کلیه را درمان کرد. برخی اوقات در چنین شرایطی دارو هایی هم برای تسکین درد تجویز میشود. در عین حال شرایط وخیم هم وجود دارد که طی آن ممکن است مجاری ادراری مسدود شود. در چنین مواقعی عمل جراحی باید صورت بگیرد.

روش های خانگی برای درمان عفونت کلیه

روش هایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم نباید به عنوان جایگزینی برای دارو هایی که پزشک تجویز میکند استفاده شود. این راهکار ها را باید در کنار دیگر دارو ها استفاده کنید تا موثر بوده و به بهبود هرچه سریعتر شما کمک کند.

بطور کلی روش های خانگی به درمان عفونت کلیه کمک میکند اما در عین حال ممکن است مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها و سایر دارو ها را افزایش دهد.

با ما همراه باشید تا 8 روش خانگی شگفت انگیز و فوق العاده قدرتمند برای درمان عفونت کلیوی را به شما معرفی کنیم.

1. به اندازه کافی آب بخورید.

مصرف آب زیاد باعث میشود تا عوامل بیماری زا و سمومی که در بدن، کلیه ها و مجاری ادراری وجود دارند براحتی و هرچه سریعتر دفع شوند. آب خوردن هیچ مشکلی برای شما بوجود نمیاورد مگر اینکه کلیه هایتان از کار افتاده باشد.

همیشه بیاد داشته باشید که مصرف میزان کافی آب میتواند به بهبود اغلب بیماری های کلیوی کمک کند.

مصرف آب کافی همچنین به رقیق شدن ادرار و جلوگیری از تجمع مواد معدنی و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه کمک میکند. آب کافی به کلیه ها در داشتن عملکردی بهتر کمک میکند چراکه آب بیشتر به معنای کار کرد بیشتر کلیه ها برای تولید ادرار میباشد و همین امر موجب به بهبود وضعیت کلی کلیه میگردد.

افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند قبل از اینکه میزان آب مصرفی خود را افزایش دهند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا بدانند که حداکثر میزان آبی که در طول روز میتوانند مصرف کنند چقدر است. این مقدار معمولا 8 تا 10 لیوان در طول روز میباشد اما ممکن است با توجه به شرایط شما متغیر باشد.

مصرف آبمیوه طبیعی و بدون شکر و آب سبزیجات هم توصیه شده است چراکه علاوه بر تامین آب کافی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز میتواند تامین کند.

2. مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که باید در بدن به اندازه کافی وجود داشته باشند تا سلامت عمومی بدن حفظ شود. پروبیوتیک ها در حفظ و ارتقا سلامت مجاری ادراری نیز بسیار موثر هستند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، مقاوم شدن باکتری ها در برابر روش های درمانی هر روزه مشکل جدی تری میشود و از این رو جامعه پزشکی به دنبال پیدا کردن راهکاری برای حل این مسئله میباشد. در ارتباط با پروبیوتیک ها و تاثیری که در افزایش مقاومت باکتری هایی که باعث بیماری عفونت مجاری ادراری و عفونت کلیوی میشود تحقیقات بسیاری در حال انجام میباشد.

در حال حاضر گفته میشود که مصرف پروبیوتیک ها به کاهش کلونی های باکتریایی، مبارزه با عفونت ها و همچنین درمان مقاومت به آنتی بیوتیک موثر است اما در این زمینه باید تحقیقات بیشتر و بزرگ تری صورت بگیرد تا بتوان درمورد آن با قطعیت نظر داد.

قرار دادن 2 کپسول واژنی در هفته میتواند در طولانی مدت (حدود یکسال) موثر بوده و به درمان عفونت ادراری کمک کند (در ضمن این روش عوارض جانبی چندانی هم ندارد) اما روش های دیگری نیز وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط شما برایتان تجویز میکند.

3. رژیم غذایی مناسب

بسیاری از بیماری های کلیوی از جمله عفونت کلیوی و همچنین عفونت ادراری ارتباط زیادی با رژیم غذایی افراد دارد. اینگونه مشکلات کلیوی با دیابت، چاقی و فشار خون بالا نیز در ارتباط است.

یک رژیم غذایی نا مناسب که حاوی مقدار مناسب میوه و سبزیجات نباشد نه تنها باعث کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن میشود بلکه باعث اسیدی شدن محیط سیستم گوارشی نیز میگردد.

در ضمن غذا هایی آماده و فست فود ها که امروزه مصرف آن ها بشدت افزایش پیدا کرده، همگی دارای افزودنی های سدیم (نمک) پایه هستند. میزان سدیم در این مواد غذایی بسیار بالا و بیشتر از نیاز بدن میباشد و به همین دلیل میتواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن کلیوی شود.

داشتن یک رژیم غذایی که در آن نمک، سدیم، فسفر و پتاسیم کمتر باشد میتواند در طولانی مدت به سلامت کلیه های شما کمک شایانی داشته باشد.

یکی دیگر از توصیه های مهمی که باید جدی بگیرید، کاهش مصرف گوشت قرمز است. گوشت قرمز به کلیه ها فشار بیشتری میاورد. سعی کنید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از سایر منابع غذایی همچون تخم مرغ، نان، ماهی و پروتئین های گیاهی تامین کنید.

مصرف میوه هایی همچون سیب، هلو، دانه ها سبز (مثل نخود فرنگی)، هویج و توت را افزایش داده و همچنین مواد غذایی مثل پاستا، برنج و ذرت را نیز بیشتر کنید.

4. آب زغال اخته

مطالعات علمی نشان داده است که آب زغال اخته بدلیل خواص آنتی بیوتیک بسیار قوی و همچنین داشتن اسید های طبیعی بسیار زیاد تاثیر زیادی در درمان عفونت کلیوی دارد.

آب زغال اخته میتواند باکتری ها و عفونت های موجود در مجاری ادراری و مثانه را کاهش دهد.

اگر روزانه یک لیوان آب زغال اخته خالص و تازه (بدون افزودن هرگونه شیرینی به آن) بخوری، میتوانید به سادگی از خواص آن بهرمند شوید.

همانطور که گفتیم میزان توصیه شده مصرف آب زغال اخته روزی یک لیوان است اما اگر هم میخواهید بیشتر بخورید، باید مراقب باشید که از 1 لیتر در روز تجاوز نکند چراکه بدلیل خواص اسیدی آب زغال اخته، مصرف بیش از حد آن میتواند خطرناک باشد.

5. ویتامین سی

ویتامین سی یکی دیگر از روش های درمان عفونت کلیوی میباشد. ویتامین سی یک نوع آنتی اکسیدان میباشد. کمبود میزان آنتی اکسیدان ها در بدن میتواند زمینه ساز بیماری های زیادی باشد.

همانطور که گفتیم، ویتامین سی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا میکند اما خواص آن در بهبود وضعیت کلیه ها موثر تر است چراکه میتواند آنزیم های آنتی اکسیدان کلیه ها را افزایش داده و به این ترتیب زخم بافت های کلیه و همچنین عفونت های کلیوی را بهبود دهد.

کاهش و بهبود زخم های کلیوی اهمیت بسیاری دارد چراکه زخم های کلیوی یکی از عوامل اصلی عفونت مجاری ادراری میباشد.

ویتامین سی نه تنها به بهبود بیماری های کلیوی کمک میکند بلکه برای حفظ سلامت عمومی بدن نیز ضروری میباشد. بنابراین سعی کنید در رژیم غذایی خود مقدار کافی ویتامین سی قرار داده و موادی که دارای این ویتامین میباشند را بصورت روزانه مصرف کنید.

6. جعفری

جعفری از آنجایی که یک ماده ادرارآور میباشد میتواند به درمان عفونت کلیوی و همچنین عفونت مجاری ادراری کمک کند. همانطور که از نام عبارت "ادرارآور" مشخص است، این مواد به افزایش ادرار کمک میکنند. اگر همزمان با استفاده از مواد غذایی و یا دارو های ادرارآور، میزان کافی آب مصرف نکنید، بدن تان دچار کم آبی شده و این مسئله میتواند مشکلات زیادی بوجود آورد.

روش درست استفاده از مواد غذایی و دارو های ادرارآور این است که مقدار کافی (بیشتر از حد معمول) آب مصرف کنید چراکه اینکار باعث دفع مواد زائد و سمی از بدن شده و عفونت ها را کاهش میدهد.

زمانیکه مصرف آب بالا باشد نه تنها به دفع بهتر سموم بدن کمک میکند بلکه باعث میشود غلظت ادرار کاهش پیدا کرده و از تشکیل سنگ کلیه نیز جلوگیری میگردد.

همه ی این موارد در بهبود سریعتر کلیه موثر است.

جعفری یک ضد عفونی کننده است چراکه دارای خواص ضد قارچ و آنتی بیوتیک میباشد و به همین دلیل نه تنها سموم بدن را دفع کرده بلکه عفونت را از ریشه درمان میکند.

جهت بهرمند شدن از خواص جعفری برای درمان عفونت کلیه میتوانید از جوشانده جعفری استفاده کنید.

7. جوش شیرین

جوش شیرین خواص و کاربرد های زیادی دارد. یکی از مهم ترین فواید آن کمک به درمان عفونت کلیوی میباشد.

مطالعات نشان داده است مصرف جوش شیرین میتواند از آسیب رسیدن و زخم های کلیوی در افرادی که از قبل دچار بیماری های کلیوی هستند پیشگیری کند.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان عفونت کلیه باید رعایت بکنید را آورده ایم.

برای درمان عفونت کلیه چکار هایی باید انجام دهیم؟

- زیاد آب بنوشید.

- بلافاصله پس از اینکه احساس ادرار کردید، دستشویی بروید.

- از انتها تا ابتدای آلت تناسلی خود را بخوبی با دستمال پاک کرده و خشک کنید. (برای خانم ها)

- میزان دقیق مایعات مورد نیاز تان را از پزشک بپرسید.

- به اندازه کافی استراحت کنید و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید. رژیم غذایی تان باید سدیم و فسفر کمی داشته باشد.

- پس از رابطه جنسی، بلافاصله ادرار کنید.

- اگر دیابت دارید، به دقت باید روند درمانی (دارو ها، رژیم غذایی) خود را دنبال کنید.

- یک پد گرمکن (یا کیسه آب گرم) روی پهلو، شکم و یا قسمت پایینی شکم تان قرار دهید.

- برای جلوگیری از التهاب مجاری ادراری هنگام رابطه جنسی از کاندوم های دارای روان کننده استفاده کنید.

- بهداشت شخصی خود را رعایت کنید.

- اگر دچار اضافه وزن و یا چاقی هستید، با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، وزن تان را کاهش دهید.

از انجام چکار هایی باید پرهیز کرد؟

- روی آلت تناسلی خود اسپری دئودورانت زدن.

- اگر از توالت فرنگی استفاده میکنید، بجای نشستن روی آن، در وضعیت دو زانو قرار بگیرید. اینکار باعث تخلیه کامل مثانه میشود.

- از کاندوم ها و یا دیافراگم هایی که دارای مایع اسپرم کش هستند خود داری کنید چراکه این مواد به رشد باکتری های کمک میکنند.

- از مصرف بیش از حد نمک و الکل بپرهیزید چراکه این مواد به کلیه ها فشار وارد میکند.

عفونت کلیه ، درمان عفونت کلیه

در همین زمینه بخوانید:

عفونت ادراری کودکان و راههای پیشگیری از آن


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits