دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
متادون ارابه بی صدای مرگ
60
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عضو گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :‌مصرف بيش از حد متادون موجب اختلال تنفسی و مرگ می شود .

آیا مسمومیت با متادون کشنده است؟

متادون چیست؟

متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد.متادون یک شبه افیونى (اپیوئید) مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى‌ها یا طبیعى هستند مانند مرفین و کدئین که فرآورده‌هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه‌افیونیهاى نیمه‌مصنوعى هستند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است.

متادون در طى جنگ دوم جهانى در آلمان ساخته شد و اولین بار براى تسکین درد به کار رفت. درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیرى کرده و تقاضاى آن را کاهش داده و یا از بین مى‌برد، براى اولین بار در سال‌هاى ۱۹۶۰ برای درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.استفاده از دوز نگهدارنده متادون به تنهایی منجر به معالجه فرد معتاد نمى شود، بلکه به عنوان جزئی از فرآیند درمان معتادان به مواد افیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این افراد از حمایت هاى طبى و اجتماعى لازم براى تثبیت و بهبود زندگى بهره مند و تشویق مى شوند مادامى که این دارو در مورد آنها موثر است، به درمان ادامه دهند.بیشتر کسانى که متادون برای‌شان تجویز مى‌شود، براى وابستگى به مواد افیونى ها تحت درمان قرار گرفته اند.

این افراد شامل کسانى هستند که به داروهاى غیرقانونى مانند تریاک و هروئین و داروهاى تجویز شده توسط پزشک نظیر کدئین وابستگى پیدا کرده‌اند.افراد معتاد به مواد شبه افیونى هاى کوتاه اثر مانند هروئین باید متادون را به طور منظم دریافت کنند تا از بروز علائم ترک جلوگیرى شود.

همچنین متادون براى کسانى که به طور مرتب از مواد شبه افیونى به طورتزریقی استفاده مى‌کنند و آلوده به ویروس ایدز HIV یا هپاتیت C هستند، تجویز مى‌شود تا به ادامه روند ترک در این افراد کمک کند و خطر انتشار عفونت را از طریق استفاده از سوزن مشترک کاهش دهد.متادون گاه در تسکین درد افراد مبتلا به درد شدید مزمن یا درد همراه با بیمارى هاى علاج ناپذیرى که منجر به مرگ مى شوند، به کار مى رود.

متادون جزء مواد اعتیاد آور مرگبار است.

متادون چیست؟

بیشترین دلیل مرگ‌ومیر بر اثر مصرف هروئین است/ زمانی که فرد معتاد به خلوص 30 درصد عادت دارد و به ‌یکباره این خلوص دو برابر می‌شود،باعث فوت فرد می‌شود/ نشت متادون در بازار مانند ارابه مرگ بی‌صدا در بین معتادان حرکت می‌کند.

شاید در نگاه اول تزریق مواد ناخالص دلیل مرگ‌ومیر معتادان باشد، اما همان‌طور که الگوی مصرف در بین معتادان در سال‌های گذشته تغییر کرده، دلیل مرگ‌ومیرشان هم تغییر کرده است.براساس آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست امسال اعلام کرده است بیشترین متوفیان سوء‌مصرف مواد مخدر تحت تاثیر مسمومیت حاد جان خود را از دست داده‌اند.

پس از مسمومیت حاد، عوارض مصرف طولانی با 295 نفر (257 مرد و 38 زن) و مصرف روانگردان‌ها با 134 فوتی (117 مرد و 17 زن) در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر قرار دارند.

حالا دیگر تمام مرگ‌ها در اثر اوردوز نیست؛ اگر چه پزشکی قانونی تمام افراد معتادی را که وارد سردخانه‌هایش می‌شوند، با مهر اوردوز مرخص می‌کند، اما این مرگ‌ها می‌تواند به دلایل مختلف باشد.متادون، همان قرص یا شربتی است که در چند سال گذشته برای درمان و ترک معتادان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز به دلیل مصرف بی‌رویه و بدون نظارت دلیل اصلی مرگ‌ومیر معتادان شده است.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که گرچه متادون بد است، در مقایسه با مواد مخدر بسیار عالی است؛ زیرا رفتارهای اعتیادگونه معتاد را کاهش می‌دهد. اما مصرف بدون نظارت پزشک می‌تواند اعتیادآور باشد و بعد از آن دلیل مرگ شود.

آمار دقیقی وجود ندارد : سازمان‌های مسئول در مورد مرگ‌ومیر معتادان، آمار دقیقی از علت مرگ معتادان نمی‌دهند؛ همین موضوع باعث می‌شود که نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد مصرف کدام مواد بیشترین دلیل مرگ‌ومیر در بین معتادان است.

separator line

اثرات متادون براى چه مدت باقى مى‌ماند؟

متادون ماده‌ای طولانی‌اثر است .شخصى که به مواد شبه افیونى وابستگى دارد با یک دوز متادون در شبانه‌روز از علائم ترک مصون مى‌ماند. در مقابل کسى که به هروئین براى پرهیز معتاد است، برای جلوگیری از بروز علائم ترک در خود باید سه تا چهار بار در روز این ماده را مصرف کند.

درمان روزانه با متادون مى تواند تا بى نهایت ادامه یابد اما اگر فردى که متادون دریافت مى کند و پزشک با وى براى پایان درمان به توافق برسد، از دوز متادون به تدریج در طول هفته ها یا ماه هاى متعدد کاسته مى شود و فرآیند ترک تسهیل مى‌شود.

در صورت قطع ناگهانى متادون علائمى چون دل پیچه، اسهال و دردهاى عضلانى و استخوانى بروز خواهند کرد.
این علائم در طول یک تا سه روز پس از آخرین دوز شروع شده، در طول سه تا پنج روز به اوج خود رسیده و سپس به تدریج از بین مى روند، گر چه سایر علائم مانند اختلال خواب و تمایل به مصرف دارو مى تواند براى ماه ها ادامه یابد.

separator line

آیا متادون خطرناک است؟

آیا متادون خطرناک است؟

زمانى که متادون طبق تجویز پزشک دریافت مى شود، بسیار بى خطر بوده و آسیبى به اعضاى داخلى و یا قدرت تفکر وارد نمى کند، حتى اگر براى سال ها به طور روزانه مصرف شود.

از سوى دیگر متادون یک داروى قوى است و مى‌تواند براى کسانى که آن را به طور منظم دریافت نمى کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند.این دارو حتى دوزهاى بسیار پائین نیز مى‌تواند براى کودکان کشنده باشند.از این رو تجویز متادون با دقت پایش و کنترل مى شود.

یک مزیت مهم متادون این است که این ماده مصرف هروئین را کاهش مى‌دهد.

همچنین بخوانید:

تاثیر متادون بر عملکرد جنسی

عوارض استفاده از شربت متادون را میدانید؟!

عوارض شربت و قرص متادون را میدانید؟!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (60 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits