دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لق شدن دندان بزرگسالان چیست؟
7
زمان مطالعه: 13 دقیقه
علت لق شدن دندان بزرگسالان چیست؟هنگامی که باکتری‌های طبیعی موجود در دهان بیش از حد عادی تکثیر یابند، در وهله اول التهاب لثه را ایجاد می‌کنند.

دندان لق:

لق دندان در بزرگسالی

هنگامی که باکتری‌های طبیعی موجود در دهان بیش از حد عادی تکثیر یابند، در وهله اول التهاب لثه را ایجاد می‌کنند. اگر این ناراحتی تشخیص و درمان نشود، بتدریج موجب کاهش و تحلیل استخوان محافظ دندان شده و عفونت لثه بروز خواهد کرد. دندان‌ها حتی اگر کاملاً هم سالم باشند اما مراقبت کافی نشوند، ممکن است لق شده و بیفتند.

عوامل بروز و تشدید لق شدن دندان

لق شدن دندان

علل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند. بعضی از بیماران دچار پیش زمینه ژنتیک عفونت لثه‌ها هستند که لازم است این افراد از نظر وضعیت سلامت خانوادگی بررسی شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان به طور قطع می‌تواند خطرات بروز عفونت لثه‌ها را کاهش دهد. گرچه جرم‌های دندان به طور مستقیم عامل بروز بیماری نیستند، اما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کنند.

سلامت عمومی فرد نیز نقش مهمی در این باره دارد. به عنوان مثال افراد دیابتی بیش از دیگران در معرض این بیماری قرار دارند. البته عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی نیز تأثیر می‌گذارد و بخصوص افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی، دیابت و خانم‌های باردار بیشتر در معرض خطر هستند.

سن نیز عامل دیگری است و معمولاً افراد در سنین 30 تا 40 سال برای رفع این مشکل به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. استعمال دخانیات را نیز نباید فراموش کرد، زیرا عامل بسیار مهمی در پیشرفت عفونت لثه‌هاست و سرانجام اینکه مسواک‌های خیلی زبر و مسواک زدن محکم نیز می‌تواند بتدریج به بافت لثه آسیب برساند.

علایم هشدار

اولین نشانه‌هایی که باید به عنوان زنگ خطر تلقی شود، خونریزی‌های مکرر و درد لثه‌ها هنگام مسواک زدن است. بعضی از بیماران، مدت‌های طولانی دچار خونریزی لثه هستند، اما تا پیش از بروز درد یا آبسه به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند.
در مورد قرمزی و انقباض لثه‌ها نیز باید درمان مناسب انجام شود.
استعمال دخانیات نیز علاوه بر عفونت لثه ها، می‌تواند نخستین علایم هشدار مانند خونریزی لثه را پنهان کند.
عفونت لثه ها، بیماری موذی است که علایم آن واقعاً ناراحت کننده و دردناک است، اما زمانی بروز می‌کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.

درمان مناسب

لق شدن دندان در بزرگسالی

هدف از درمان، حذف علت مشکل، یعنی باکتری‌ها و کاهش عوامل زمینه ساز بیماری است. در مورد لثه‌ها اساساً تکنیک‌های مسواک زدن توسط دندان‌پزشک توصیه می‌شود. در صورت تشخیص عفونت لثه‌ها، لازم است روند پیشرفت بیماری متوقف شود.

تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان‌ها برای از بین بردن باکتری‌های سطح و حفره‌های بین دندانی ضروری خواهد بود. در ادامه بیمار باید طی سه تا 6 ماه بعد مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کند تا روند گسترش بیماری بررسی شود و درمان‌های مناسب صورت گیرد.

پیشگیری از لق شدن دندان

بهترین راه پیشگیری، رعایت اصول بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن دقیق دندان‌ها دو بار در روز به مدت دست‌کم دو دقیقه است. همچنین باید به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کرد. اگر سابقه بروز این بیماری در افراد خانواده وجود دارد، باید حتماً مهم تلقی شود. در درمان قرمزی، تورم و خونریزی لثه‌ها نیز نباید تردید کرد.

لق شدن دندان ها در سنین بزرگسالی به دلایل مختلف و به اشکال متفاوتی ممکن است ایجاد شود.

برای تشخیص لقی دندان ها نیز روش معاینه خاصی وجود دارد که بایستی توسط دندان پزشک انجام شود. در مورد درمان نیز حتما با دندان پزشک خود یا یک متخصص لثه مشورت کنید.
لقی طبیعی که در حقیقت به عنوان لقی گفته نمی شود و آن را در دندان پزشکی موبالیتی می گویند. هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد که هیچ اشکالی ندارد.


بیماری لثه مشکلات پریو و به عبارتی مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول می تواند موجب لقی دندان ها شود. در صورت عدم درمان این مشکلات دندان مربوطه از دست می رود.
همچنین در طی درمان های ارتدنسی دندان ها حین حرکت، لق شده و پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند. پزشکتان حتما این موضوع را تحت مراقبت دارد اما بهتر است بیمار هم محل های لقی را به دکتر متذکر شود اما جای نگرانی نیست.


برخی بیماری های عمومی (سیستمیک) می تواند با تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان (آلوئول) موجب لقی دندان شود. برخی از این بیماری ها خطرناک هم هستند و دندان پزشک می تواند اولین کسی باشد که از روی لقی دندان فرد و درخواست آزمایش، شخص را مطلع کرده و به متخصص مربوطه ارجاع دهد.


ضربه به دندان می تواند موجب شل شدن آن شود. معمولا این موارد خود بخود رفع می شود اما باید دندان بیمار برای حداقل 6 ماه تحت نظر دندان پزشک یا متخصص باشد که اگربیمار نیاز به معالجه ریشه (عصب کشی)دارد، درمان انجام شود تا دندان عفونت نکند.


بزرگترین مشکل

 لق شدن دندان در بزرگسالی


با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده تحلیل می رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندانها به هم ، این حالت درک نشده و با برداشته شدن جرم کشف می گردد که بیمار دلیل آن را عمل جرم گیری می داند.


لقی دندان منوط به تحلیل استخوان و انساج نگهدارنده دندان در اثر جرم و پلاک میکروبی است و در همه موارد بخصوص در مراحل اولیه بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان دیده نمی شود.
دندان هایی که لق می شوند، به ناگهان به نظر می رسند که بلندتر شده اند و فاصله قابل ملاحظه ای بین دندان و ریشه آن پدیدار می گردد، با اینکه مدت زیادی است دندان های شیری افتاده اند، باز هم برخی از دندان ها بی ثبات و متحرک می شوند این عارضه نشانه یک بیماری لثوی است که دندان های شما را در معرض خطر قرار می دهد؛ این بیماری التهاب لثه است.

وقتی مراقبت وجود ندارد


به طور طبیعی، پارادونت مسئول ثبات دندان هاست. همزمان استخوان کندویی که دندان در آن کاشته می شود، رشته هایی که در آن به هم ارتباط پیدا می کنند و بافتی که اطراف همه اینهاست یعنی لثه، هم دخیل هستند. مشکل پارادونت، این است که باکتری های موجود در پلاک دندانی می توانند باعث ایجاد التهاب شوند.


لثه متورم حساس می شود، و به محض مسواک زدن از آن خون جاری می شود. و ممکن است کیسه هایی پر از باکتری بین دندان ها و لثه به وجود آیند. همزمان، و البته به طور مستقیم، استخوان کندویی ماده خود را از دست می دهد.


برخی اوقات اگر درمان انجام نشود عموما طی چند سال، بخشی از ریشه دندان محو می شود؛ دندان ها بلندتر و کشیده تر شده و فاصله بین آنها بیشتر به نظر می رسند.

چگونه مراقبت کنیم؟


تعداد زیادی از جوانان و بزرگسالان از بیماری های لثه رنج می برند، البته شدت آنها متفاوت است. عموما خونریزی، هنگام مسواک زدن دندان ها اولین هشدار است. تنها راه حل برای پیشگیری از این بیماری یا جلوگیری از پیشرفت لق شدن دندان ها، مراجعه مرتب به مطب دندانپزشک است.


در واقع تنها دندانپزشک است که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها کند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده است، جرم گیری زیر لثه الزامی است، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها می شود. بعد از انجام این اقدامات، اگر دندان های تان همچنان لق بودند، می توان از روش های جراحی برای دندان هایی که اولویت بیشتری دارند، استفاده کرد.


اما همه این روش ها پر هزینه و دشوار هستند... بنابراین بهتر است که با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان و جرم گیری سالانه، از بروز این بیماری پیشگیری کنید.
تا 40درصد جرم دندان ها را میکروب ها تشکیل می دهند که بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان و لق شدن آنها می شود.


معمولا افراد هر تغییر رنگی که در دندان ها ایجاد می شود را جرم می نامند و برای رفع آن دندان های خود را جرم گیری می کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا به صورت سیاه رنگ مشاهده می شوند و در مراحل پیشرفته به شکل حفره در می آیند.


یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند که معمولا دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی روند این تغییر رنگها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب است.


نوع سوم تغییر رنگها ناشی از موادی است که به طور معمول مصرف می کنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه و یا به صورت جرم هستند که لثه را تخریب کرده و در نهایت باعث لقی دندان ها می شود بدون اینکه خود دندان مشکلی داشته باشد.


این جرم ها به خوبی با جرم گیری از بین می روند. براساس اعلام محققان مرکز تحقیقات درمانی ادمونتون استرالیا، بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند. این املاح معمولا در جاهایی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب می کنند.


به گفته محققان این مرکز رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میکروب هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد. اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بزاق و همچنین لاشه سلول های مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل می شود که قابل مشاهده است.


آن چه که مهم است این است که ما معمولا مقدار کمی از جرم تشکیل شده را می توانیم مشاهده کنیم و قسمت عمده این جرم با تخریب لثه در زیر لثه تخریب شده جایگزین و از دید مستقیم ما پنهان می ماند. مسئله مهمتر اینکه این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمی شود.


این میکروب ها بین 30 تا 40 درصد جرم را تشکیل می دهد و افت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده باعث سست شدن پایه های دندان می شود که با جرم گیری و تمیز کردن این جرم های تشکیل شده بر روی دندان می توان از روند تخریب لثه جلوگیری کرد.


جرم گیری دشمن لقی دندان


جرم های تشکیل شده بر روی دندان ها به مرور باعث آزردگی لثه شده این امر چون به مرور اتفاق می افتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمی شود. لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم گیری جایگزین می شود و فضای خالی که بین دندان ها در اثر عقب نشینی لثه هم ایجاد می شود از دید بیماران پنهان می ماند.


هنگامی که بیمار برای جرم گیری مراجعه می کند لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار می گیرد و بیمار احساس می کند که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است در حالی که قبلا این اتفاق صورت گرفته بود اما از دید بیمار پنهان مانده است.


موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می افتد این امری طبیعی است ولی بیمار آن را به دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فکر می کند همین خونریزی ها به علت کنده شدن لثه ها از روی دندان است.


همچنین هنگانی که جرم به ضخامت کافی روی دندان می نشیند مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می شود چون به طور طبیعی دندانهای ما درمعرض سرما و گرمای متعادلی در محیط دهان واقع است اما با وجود این جرم ها، دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و هنگامی که با جرم گیری، جرم های دندانهای خود را پاک می کنیم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار تفسیر غلط خود را تکمیل می کند که چون دندانم تراشیده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده و جرم گیری باعث تخریب دندان و لثه ها شده است.


بنابراین دندانپزشکان توصیه می کنندمراجعه منظم و سالی یکبار برای جرم گیری ضروری است و نکته مهم این است که با دقت در نحوه مسواک زدن، تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید. همچنین حساس شدن دندانها بعداز جرم گیری به مرور رفع می شود. لازم است بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه مناسب استفاده شود تا باعث بهبود زخمهای به جامانده از جرم شود. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یک هفته بعد از جرم گیری می توان استفاده از دهانشویه را قطع کرد.


درمان نشدن لثه متورم منجر به تحلیل استخوان و لق شدن دندانها می شود. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث آسیب بافت نگهدارنده (استخوان فک و لثه) می شود و با بروز بیماری ابتدا در لثه پر خون، قرمز و متورم شده و دراین حالت به هنگام گازگرفتن موادغذایی سفت مثل سیب یا مسوا ک زدن لثه مستعد خون ریزی می شود.

علت لق شدن دندان بزرگسالان چیست؟

باید توجه داشت درمان نشدن لثه متورم که با کوچکترین تماس، به شدت دچار خونریزی می شود باعث تحلیل استخوان و لق شدن دندانها خواهدشد.


بیماری لثه به طور معمول با درد همراه نیست و روند کندی دارد، بنابراین بیمار کمتر متوجه مشکل خود می شود و همین عامل سبب پیشرفت بیماری، تحلیل لثه و استخوان فک است.


در واقع در اثر بیماری لثه، دندان به تدریج لق می شود و خود به خود می افتد که در این بیماری بافت های نگه دارنده اطراف دندان دچار بیماری و درنهایت به کشیدن دندان منتهی می شود.


دراین حالت مقداری از ریشه دندان در دهان وجود دارد که می تواند سبب حساسیت و درد شود. اما در صورتی که پلاک میکروبی توسط مسواک و نخ دندان ازسطح دندان ها پاک نشود و مدت طولانی روی دندان بماند، به لایه ای سخت به رنگ زرد یا قهوه ای به نام جرم دندان تبدیل می شود.


ازسوی دیگر جرم دندانی مانند یک لایه سیمانی سخت روی قسمتی از سطح دندان می چسبد و چون سطحی زبر و خشنی دارد، باعث می شود پلاک میکروبی بیشتری روی آن تشکیل شود که این امر سبب پیشرفت بیماری می شود.


درصورت تشکیل جرم، با مراجعه به دندان پزشک باید دندان ها را جرم گیری کرد و توجه داشت استعمال سیگار تشکیل جرم دندان را تشدید می کند.


فراموش نکنید مهمترین این عوامل شامل قدرت سیستم دفاعی بدن، وضعیت قرارگرفتن دندان ها، بیماری های سیستمیک مانند دیابت، ایدز و استعمال دخانیات است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits