دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد تزریق ژل
3
زمان مطالعه: 13 دقیقه
تزریق ژل روشی غیرتهاجمی و سریع برای ایجاد اصلاحات مختلف در صورت از جمله بازگرداندن و افزایش حجم صورت، کاهش چین و چروک و خطوط اخم و خنده و… است.


فواید و عوارض تزریق ژل


تزریق ژل روشی غیرتهاجمی و سریع برای ایجاد اصلاحات مختلف در صورت از جمله بازگرداندن و افزایش حجم صورت، افزایش حجم لب ها، کاهش چین و چروک و خطوط اخم و خنده و… است.


امروزه افرادی که بیش از دیگران به زیبایی خود اهمیت می دهند؛ تزریق ژل را در برنامه مداوم مراقبت از پوست خود قرار می دهند. به همین دلیل تزریق ژل بعد از انجام بوتاکس (تزریق ژل برای چین و چروک های عمیق تر کاربرد دارد) پر کاربردترین عمل زیبایی در جهان است.


ژل های مورد استفاده برای تزریق دارای انواع مختلفی هستند؛ که همگی مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) هستند. اما محبوب ترین ژل تزریقی به صورت اسید اسید هیالورونیک است. علت محبوبیت این ژل نیز خواص دیگر آن به جز شکل دهی و فرم دهی است. در واقع این ماده به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و به عنوان روان کننده بافت های همبند، مفاصل بدن، چشم و پوست، فعالیت می کند. در نتیجه استفاده از آن موجب بهبود رطوبت و کیفیت پوست (با جذب آب به سطح زیرین پوست) می شود.


در نتیجه می توان گفت تزریق ژل اسید هیالورونیک نه تنها هیچگونه عوارضی ندارد؛ بلکه علاوه بر بهبود ظاهری سریع، کیفیت باطنی پوست صورت شما را نیز به تدریج افزایش می دهد.


علائم قابل رویت پیری در طی زمان به علت اشعه خورشید، وراثت و روش زندگی ایجاد می گردد و یکی از علائم زودرس آن ایجاد چین و چروک و کاهش حجم پوست می باشد با تزریق فیلرها بصورت غیر جراحی، می توان کاهش حجم را جبران کرده و این خطوط را از بین برد. اگر شما تمایل دارید که ظاهر شما جوان تر گردد و خطوط چین و چروک ها از بین رود این تزریقات برای شما مناسب می باشد.


کاربرد تزریق ژل چیست؟


تزریق ژل کاربردهای زیادی در علوم مختلف پزشکی دارد که عبارتند از:
افزایش حجم اجزای صورت با تزریق ژل

  • برجسته کردن لب (پروتز لب)
  • بزرگ کردن چانه (پروتز چانه)
  • برجسته کردن گونه (پروتز گونه)

رفع چین و چروک پوست صورت با تزریق ژل

در این روش پزشک با تزریق ژل به بخش های مختلف صورت چین و چروک ها و خطوط اخم و خنده و خطوط اطراف چشم و لب را از بین می برد.

  • رفع خط اخم
  • رفع خط خنده (خطی که از گوشه بینی به سمت گوشه دهان می رود.)
  • رفع چین و چروک اطراف لب (خطوطی که از اطراف لب به سمت پایین و چانه می رود.)

درمان کاهش حجم صورت با تزریق ژل

با افزایش سن از شادابی، جوانی و حجم صورت کاسته می شود. این حالت معمولا در در لب ها، گونه ها و پلک ها بیشتر دیده می شود. تزریق ژل روشی موثر و بی خطر برای جبران این کاهش حجم و پر کردن مناطق گود و فرو رفته در صورت است.

  • رفع گودی، پف و سیاهی زیر چشم
  • درمان افتادگی پوست صورت و گردن
  • لیفت ابرو

تزریق ژل

مکانیسم اثر تزریق ژل

تمام پوست های صاف و جوان در یک چیز مشترک هستند؛ اسید هیالورونیک. این ماده در بافت پوست هر نقطه بدن و در همه نژاد ها وجود دارد. اسید هیالورونیک فضای بین الیاف کلاژن و الاستین را پر می کند، آب را در پوست نگه داشته و حجم پوست را حفظ می کند. با افزایش سن، میزان اسید هیالورونیک موجود در پوست کاهش می یابد و بنابراین در نهایت ما با شیارها، چین و چروک و اغلب نازک تر شدن لب مواجه می شویم.


با تزریق اسید هیالورونیک به پوست، ما می توانیم اثرات اسید هیالورونیک طبیعی را تقلید کنیم و ظاهر و حالت پوست آبدار را ایجاد نماییم. با پر کردن فرو رفتگی های پوست، چین ها و چروک ها به طور قابل توجهی کم شده یا برطرف می شوند. با اینکه بوتاکس هم دارویی تزریقی است ولی مکانیسم اثر و نوع چین و چروک های هدفش کاملا با ژل های تزریقی متفاوت است.


سایر اعمال زیبایی که با تزریق ژل ممکن می شود

  • جوان سازی دست ها: این روش فقط برای صورت نیست. یکی از بهترین روش ها برای جوانسازی پوست دست، ایجاد ظاهری نرم و لطیف روی پوست دست و پنهان کردن برجستگی های استخوانی و رنگ های زیر دست، تزریق ژل است.
  • زیبایی بینی بدون جراحی: با تزریق ژل در محل مناسب، می توان فرم کج یا نا متناسب بینی را بدون انجام جراحی تا حدود زیادی بهبود داد.

مزایای تزریق ژل چیست؟


روش های زیبایی هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. همین ویژگی ها و نیز وضعیت بیمار و خواسته او، مواردی هستند که پزشک را در انتخاب روش درمان، کمک می کنند.در این زمینه مزایای روش تزریق ژل به قرار زیر است:

  • به دست آمدن نتایج مثبت بلافاصله بعد از پایان تزریق
  • غیر تهاجمی بودن روش و عدم نیاز به جراحی
  • نداشتن دوره نقاهت و استراحت پس از پایان تزریق
  • درصد بالای رضایت افراد از نتایج حاصل از این روش
  • کسب نتایج کاملا طبیعی
  • عدم نیاز به داروهای آرام بخش و بیهوشی
  • قابل اجرا در طول یک جلسه حدودا 20 دقیقه ای
  • بی تاثیر بودن بر توانایی فرد در نشان دادن حالات صورت مثل لبخند و اخم و…
  • قابلیت برگشت و اصلاح نتیجه حاصل از تزریق در صورت عدم رضایت
  • دارای تاییدیه ایمنی و سلامت از سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)

عوارض تزریق ژل


عوارض ناشی از ژل های تزریقی کاملا بستگی به نوع ژل دارد. ژل هایی خوب هستند که نخست بدن به آنها واکنش ندهد و بعد به مرور زمان قوام و شکل خود را زیر پوست محل تزریق از دست ندهند.


مثلا ژل هایی وجود دارند که بعد از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند ولی بعد از چند سال گلوله گلوله می شوند و در این صورت تخلیه آنها از پوست هم بسیار مشکل است لذا مراجعه کننده باید از پزشک خود نوع و مارک ژل را بپرسد.


البته مواردی از عارضه هم وجود دارد که ربطی به کیفیت بد آن ژل تزریقی ندارد بلکه به علت تکنیک غلط تزریق است. مثلا اگر موضع خوب ضد عفونی نشود و شرایط تزریق استریل رعایت نشود در محل تزریق ممکن است عفونت ایجاد شود که البته در این موارد می توان با درمان مناسب ضد میکروبی مشکل را حل کرد.


البته در بعضی موارد عوارض جزئی کوتاه مدتی در 2 تا 3 روز اول تزریق نیز به وجود می آید مثل تورم و التهاب محل تزریق یا حتی کبودی و خون مردگی که بعد از چند روز خوب می شود.

فواید ژل


مزیت تزریق ژل نسبت به تزریق چربی


تزریق ژل نیاز به استخراج ندارد و در یک مرحله فقط باید در محل مورد نظر تزریق کرد، در لایه‌های سطحی قابل تزریق است لذا به چشم بیشتر می‌آید، مهارت چندانی مورد نیاز نیست، نتیجه نهایی آن سریع است عوارض تزریق چربی به مهارت و تکنیک پزشک بستگی زیادی دارد در روزهای اول تورم زیادی دارد به دلیل منطقه وسیع تزریق نیاز به بی‌حسی بیشتری دارد برای نتیجه نهایی مدت زمان بیشتری بیمار باید منتظر بماند باید به صورت یک دست و یک نواخت تزریق شود. با این‌که عمل تزریق چربی عبارت است از چربی برداشت‌ شده از بدن، به بافت صورت، می‌توان آن را نوعی جراحی کوچک به‌ حساب آورد چرا که در محل برداشت چربی، یک بریدگی کوچک ایجاد شده و به یک بخیه نیاز خواهد داشت. پس از انجام این عمل، نیاز است تا زمانی به‌ منظور بهبودی طی شده و همچنین بیمار باید به‌ منظور انجام این عمل، خطرات احتمالی یک جراحی کوچک به همراه داروهای بی‌حسی و دوره‌ی بهبودی را بپذیرد. اما تزریق ژل، عمل بدون جراحی بوده و به همین دلیل پرطرفدارتر می‌باشد. این عمل به داروی بی‌حسی نیاز نداشته و هیچ گونه ناراحتی در فرد ایجاد نخواهد کرد. با این‌حال، نتایج حاصل از این عمل محدود می‌باشند.


تزریق ژل هیچ زخمی به‌ جای نمی‌گذارد. زخم به‌جای مانده از عمل تزریق چربی نیز کوچک خواهد بود. هرگونه زخم به‌جای مانده از این عمل‌ها چه در اثر تزریق و چه در اثر برداشت چربی، بسیار کوچک خواهند بود. سعی می‌شود تا این زخم‌ها در محل‌هایی ایجاد شوند که بتوان آن‌ها را با لباس پوشاند.


مدت‌زمان بهبودی پس از انجام عمل تزریق ژل کم و یا صفر خواهد بود چرا که این مواد به‌ سادگی به زیر پوست تزریق شده و اثرات آن‌ها بلافاصله ظاهر می‌شود. البته ممکن است در برخی موارد، این عمل ایجاد کبودی کند. عمل تزریق چربی به مدت‌ زمانی برای بهبودی نیاز دارد با این‌حال بیمار پس از یک یا دو هفته می‌تواند به فعالیت‌های طبیعی خود باز گردد.


از آنجایی که تزریق چربی یک عمل عمیق‌تر می‌باشد، طبیعتاً انجام آن نسبت به تزریق ژل پرهزینه‌تر خواهد بود. بااین‌حال، نتایج تزریق چربی برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند چرا که چربی در نقاطی که تزریق شده است باقی خواهد ماند تا زمانی که بدن آن را جذب کند.


اقدامات قبل از تزریق ژل

از دو هفته قبل از اقدام به تزریق ژل مصرف آسپرین و هر دارویی که حاوی اسید استیل سالیسیتیک است باید متوقف شود. همینطور مصرف میتامین E و مکمل های حاوی سیر، جنسینگ و جینگکو نیز باید طی این مدت قطع گردد.


طی سه الی پنج روز پیش از تزریق ژل نیز از خوردن ایبوپروفن، داروهای مسکن ضد التهابی با دوز بالا، روغن ماهی و هر نوع نوشیدنی الکلی خودداری کنید. رعایت این موارد کمک می کند احتمال کبودی و خون مردگی در محل تزریق کمتر شود.


البته اگر مصرف هرکدام از این داروها برای بیماری های دیگرتان ضروری است، نیاز به چنین مراقبتی نیست؛ و فقط بهتر است پیش از تزریق موضوع را با پزشک مطرح کنید.


نکات و مراقبت های بعد از تزریق ژل


معمولا حدود دو هفته بعد از تزریق ژل نتایج حاصل از تزریق به طور کامل نمایان می شود. هرچند این روش نیازی به دوران استراحت و نقاهت ندارد؛ اما برای به دست آوردن حداکثر نتایج مثبت بهتر است بعد از تزریق ژل موارد زیر را رعایت کنید:
1. نواحی فرم دهی شده به کمک تزریق ژل، از جمله خط خنده را حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق ژل مالش ندهید.
2. تا دو هفته پس از تزریق ژل ناحیه تزریق شده را در معرض سولاریوم و تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.
3. بعد از تزریق می توانید فورا محل تزریق را آرایش کنید؛ هرچند بهتر است این کار را به یک روز بعد از تزریق واگذار کنید و در این زمینه احتیاط فراموش نشود و تا حد ممکن از فشار اضافه بر پوست خودداری شود.
4. نواحی تزریق شده را به هیچ وجه و به هیچ شکلی ماساژ ندهید.
5. دوش گرفتن با آب ولرم و شستشوی محل تزریق از سه روز پس از تزریق ژل مشکلی ندارد. اما از گرم کردن محل تزریق ژل تا زمانی که کبودی و خون مردگی از بین برود، خودداری کنید.
6. طی 24 ساعت پس ز درمان از فعالیت های که جریان خون زیر پوست را افزایش می دهند (مثل ورزش کردن و مصرف نوشیدنی های الکلی) خودداری کنید.
7. طی ده روز پس از تزریق به طور مرتب روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشید.
8. تا یک هفته رفتن به استخر، سونا و جکوزی را فراموش کنید.
9. تا جای ممکن به پهلو و شکم نخوابید؛ تا صورتتان تحت فشار بالش قرار نگیرد.
10. پیشنهاد می شود در روزهای ابتدای بعد از تزریق نمک کمتری مصرف کنید. این کار نیز به کاهش تورم ناشی از تزریق کمک می کند.
11. در صورت عجله داشتن می توانید برای کاهش سریع تر تورم و کبودی از کمپرس آب سرد به مدت 15 دقیقه هرچند ساعت یکبار استفاده کنید.
12. بسیار مهم است که طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تزریق ژل به لب، نوشیدنی های گرم مصرف نکنید و نگذارید آب گرم به لب هایتان بخورد.

مزایای ژل

موارد منع انجام تزریق ژل


با وجود بی خطر بودن تزریق ژل در افراد عادی، این کار برای دسته ای از افراد در شرایط خاص ممنوع است. اگر شما نیز در یکی از گروه های زیر هستید، بهتر است تا درمان کامل و خارج شدن زا این وضعیت تزریق ژل را به تاخیر بیاندازید.

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد دارای عفونت در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد دارای آکنه یا تبخال در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد مستعد ابتلا به تشکیل گوشت اضافه از طریق بیماری های کلوئید یا اسکار هیپروتروفیک
  • افراد دچار ضعف در سیستم ایمنی و ترمیم و مبتلا به بیماری های خودایمنی
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی ویتلیگو، پسوریازیس و اگزما در ناحیه مدنظر تزریق ژل
  • افراد مبتلا به بیماری های کنترل نشده سیستمیک
  • افراد مبتلا به آلرژی های شدید و حساس به مواد تشکیل دهنده ژل
  • افراد مبتلا به آتروفی پوست، ناشی از مصرف بلند مدت کورتون و یا سندرم ژنتیکی اهلرز-دانلوس
  • افراد مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده
  • افراد مصرف کننده داروی آکوتان طی 6 ماه گذشته
  • افراد دارای اختلالات روانی که انتظار نابجا و غیرمعمول از تزریق ژل دارند
  • افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند
  • افراد با سابقه سکته قلبی، خون لخته شده و ترومبوز وریدهای عمقی
  • افراد با سابقه سکته مغزی
  • افراد مبتلا به هر نوع سرطان و بدخیمی
  • افراد دارای سابقه تزریق ژل دائمی

نتایج حاصل از تزریق ژل


به طور معمول پس زا پایان تزریق نتایج حاصل قابل مشاهده خواهد بود؛ اما روند بهبود آثار تزریق ژل طی دو هفته ادامه خواهد داشت. علت این موضوع هم این است که پز از تزریق ژل، این ماده به تدریج رطوبت را جذب می کند و ورم و کبودی و خون مردگی نیز به تدریج بهبود می یابد. در نتیجه می توان گفت پس از دو هفته حداکثر نتیجه تزریق ژل را مشاهده خواهید کرد.


همچنین بهتر است بدانید که دوام و ماندگاری نتایج حاصل از تزریق ژل، بسته به کیفیت و غلظت ژل مورد استفاده، ناحیه تزریق شده، سبک زندگی فرد و… حدود 6 الی 24 ماه دوام خواهد داشت.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد تزریق ژل زیر چشم

تزریق ژل لب و نکاتی که باید در مورد آن بدانید!

تزریق ژل خط خنده برای جوانسازی صورت

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits