دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خارش جای زالو با روشهای خانگی و طب سنتی
63
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان خارش بجای زالو بعد از زالو درماني با ساده ترين اقدامات و روشهای خانگی صورت می گیرد

روشهای درمان خارش جای زالو


درمان خارش جای زالو پس از زالو درمانی ممکن است برای برخی افراد مورد نیاز باشد . هرچند خارش موقت محل گزش زالو در چند روز اول پس از درمان طبيعي بوده و نبايد با واكنش هاي حساسيتي اشتباه گرفته شود . زالو با خونخواری خود، خون آلوده و فاقد اکسیژن را از عمق بدن خارج و همزمان، بزاق خود را که حاوی ماده ضدّانعقادی هیرودین و بیش از ۱۰۰ نوع ماده فعّال دیگر است به بدن تزریق می‌کند؛ یعنی دو عمل تصفیه و رقیق سازی خون را همزمان انجام می‌دهد. این سالم سازی خون، به کنترل عفونت ها، عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن و افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌ها منجر می شود.


زالو درمانی روشی سنتی در طب ایرانی – اسلامی است که امروزه به دلایل مختلف به فراموشی سپرده شده است، برخی آن را بی‌فایده می‌دانند و برخی به به و چهچه فراوانی گفته و آن را بهترین روش درمان و حتی جایگزین روش‌های جراحی در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند.


عده‌ای از مردم معتقدند که زالودرمانی بسیار ترسناک است، اینکه بدانی تعدادی حیوان بر روی بدنت مشغول مکیدن خون هستند بسیار وحشت‌آور است و حتی برخی که این کار را انجام داده‌اند معتقدند که جای زخم حاصل از مکیدن زالوها به این زودی‌ها خوب نمی‌شود و باید روشی دیگر را جایگزین زالو درمانی کرد . اما شایان ذکر است که خارش بيشتر در اولين مرحله زالو درماني ايجاد مي شود چون سودا و صفرا در اين مرحله در خون بيشتر است و خارش بعد از زالو درماني کاملا طبيعي است و با ساده ترين اقدامات بر طرف مي شود. بهترين اقدامات براي رفع خارش بعد از زالو درماني :

  • کمپرس آب سرد
  • ماساژ با سرکه يا آب ليمو
  • کرم گل هميشه بهار
  • ماساژ با روغن بنفشه
  • خوردن عرق کاسني

بيمار نبايد هرگز محل گزيدگي را بخاراند مخصوصاً وقتي كه زخم تازه بسته شده است ، زيرا باعث تأخير در بهبود زخم مي شود . درمانهاي خنك كننده موضعي مثل ضماد كشك ، ضماد مرطوب خنك و ضماد سركه را توصيه مي شود . براي خارش هاي شديدتر ، داروهای ضد خارش ( مثلاً پماد فنيستيل ) يا آنتي هيستامين دهاني مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . برخي پزشكان مقاديري از آنتي هيستامين را براي بيماراني كه سابقه خارش بعد از زالو دارند ( خارش و سرخ شدن ) تجويز مي كنند .

زالو درمانی


درمان خارش جای زالو پس از زالو درمانی


معمولا پس از سير شدن زالوها و جدا شدن آنها از بدن ممکن است اطراف نيش‌ها ورم کند که اين هم معمولاً بيمار را دچار وحشت می‌کند، اين ورم به دليل مختل شدن سيستم انعقادی خون توسط بزاق دهان زالو است که راه را برای ورود انواع قارچ‌ها و ميکروب‌ها به داخل بدن آزاد می‌گذارد که برای رفع آن باید آويشن شيرازی، گل‌ختمی، تخم‌گشنيز را از هر کدام حدود ۲۰ گرم با هم مخلوط و آسياب کنيد و با آب جوش خمير کرده، پس از بند آمدن خونريزی روی جای نيش زالوها به اندازه يک لايه ضخيم به قطر چند ميلی‌متر بماليد و روی آن را با باند استريل کاملاً بپوشانيد و روی باند را با چسب ببنديد تا اين خمير به مدت ۲۴ ساعت بماند و هرگز خشک نشود. اين روش باعث بهبود سريع زخم شده و هر نوع ورم و عفونت احتمالی را از بين می‌برد.


اگر پس از ۲۴ ساعت که خمير گياهی مذکور را از روی آن برداشتيد باز هم محل زخم خارش کرد و يا اگر هنوز متورم است دوباره به مدت ۲۴ ساعت خميری با همان فرمول و همان طرز مصرف روی زخم ببنديد و پس از آن با سرکه مخلوط با آب که روی آتش به جوش آمده است محل زخم را بخور دهيد. در نهايت اگر در موارد محدودی خارش باز نايستاد، می‌توانيد از پمادهای ضد خارش مانند کالامین دی يا کالاندولا استفاده کنيد و چنانچه به طور استثناء ورم و خارش شديدتر از اين تمهيدات است با صلاحديد پزشک از آمپول و قرص‌های آنتی بيوتيک مانند سفيکسيم يا سفالکسين استفاده نماييد.


بنا به اين روش تا ۳۲ ساعت نبايد محل زالو را بشوييد و يا به آن دست بزنيد و يا بخارانيد. بهتر است از داروهای شيميايی مانند بتادين و ساولن استفاده نکنيد بلکه همان داروی گياهی که ذکر کرديم برای از بين بردن زخم‌ها معمولاً کافی است. چنانچه اصرار داريد که از داروی شيميايی استفاده کنيد فقط الکل سفيد مصرف کنید، جای نيش زالوها برای خاريدن بسيار مستعد است اما هرگز نبايد زخم زالو و اطراف آن را بخارانيد.


گاه خارش موضعی زالو پس از ٢۴ ساعت شروع می شود و گاھی تا یک ھفته ادامه دارد و در صورت خارش محدود از روغن بنفشه یا روغن گشنیز یا روغن کافور استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید . در موارد خارش شدید به مطب پزشک مراجعه کنید. البته خارش ھا معمولا از حساسیت حاصل می شود که توصیه می کنیم ازفرد زالو درمان بخواھید روی موضع نیش زالو بادکش بگذارد و و نیز پس از زالو درمانی از دم کرده و جوشانده ھای ضد حساسیت مانند شوید و گشنیز و مرزنجوش که با ھم جوشانده اید میل نمائید و البته پختن گشنیز با شش گوسفند و جو , غذای ضد حساسیت خوبی در کنار سایر روش ھای ضد حساسیت می باشد .

البته ما در موارد بسيار استثنايی با چنين افرادی روبرو شديم که نسبت به خونگيری با زالو و يا هر روش ديگر حساس است؛ اين افراد به خاطر فوايد شديد زالو درمانی هرگز نبايد به خاطر چند روز خارش و ورم، دست از اين کار بردارند. هدف ما از طرح اين مسائل استثنايی اين است که مردم بدانند زالو درمانی مشکل حادی برای آنان ايجاد نمی‌کند و در طب ايرانی برای همه اين مسائل راه کارهای لازم پيش بينی شده است. توجه کنيد که هر زخمی بايد به طريق مخصوص به خود مواظبت شود.

درمان زخم زالودرمانی

نکات مهمی که پس از زالو درمانی باید به یاد داشته باشید:

  • کمی تورّم، گرمی، سرخی و احساس ضربان در محلّ زالواندازی، طبیعی است و نیاز به اقدام خاصّی ندارد.
  • افت فشار خون خفیف بیمار در دوره پس از زالواندازی، عادّی است و نیاز به درمان ندارد. در طول زمان خونریزی، استراحت کرده از فعّالیت و ایستادن خودداری کنید. افرادی که احتمال افت فشارخون در آنها می رود یا دچار عوارضی مثل ضعف، سرگیجه و مانند آن شده اند؛ می توانند با مصرف مایعاتی مانند شربت زعفران، شربت گلاب و بیدمشک، شیر گرم و یا آب میوه های طبیعی شیرین شده با عسل، خود را درمان کنند.
  • اطراف محلّ گزش، ممکن است تا چند روز کبود شود که امری طبیعی است امّا برای رفع سریع تر این عارضه می توانید روزی 4 بار و در هر بار چند مرتبه؛ روی محل، حوله گرم قرار دهید.
  • گاهی تا چند روز، از محل گزیدگی خونابه می آید؛ روی آن گاز استریل یا دستمال کاغذی تمیز گذاشته چسب بزنید.
  • اگر محل گزیدگی دچار خارش شدید شد؛ در یک لیوان آب ولرم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری نمک حل کنید و با پنبه آغشته به این محلول، روزی 4 مرتبه، محل را به آرامی شستشو دهید. کمپرس محلّ گزش با کشک یا بخور دادن با محلول آب و سرکه هم کمک کننده است. استفاده از پماد کالامین- دی یا کالاندولا هم بلامانع است. در صورت شدّت زیاد خارش، با مشورت پزشک، از داروهای ضدّ خارش خوراکی(آنتی هیستامین ها) استفاده کنید امّا هرگز محلّ گزش را نخارانید.
  • برخی افراد به بزاق زالو حسّاسند و ممکن است علاوه بر خارش، دچار قرمزی و تورّم محلّ گزش شوند. در این موارد، علاوه بر شستشو با محلول فوق، پانسمان محلّ با عسل یا خمیر زردچوبه و مـصرف قـرص های آنتی هیستامین هم مفید است. این عارضه چندان مهم نیست و در صورت عدم درمان نیز، خود به خود برطرف می شود امّا در دفعات بعدی، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر محلّ زالواندازی دچار عفونت شد؛ فورا با پزشک معالج تماس بگیرید. گفته می شود که علّت اصلی این مساله، عجله در بند آوردن خون است. لذا توصیه می شود که تا چند ساعت پس از افتادن زالوها، اجازه ادامه خونریزی داده شود. علاوه بر این، جداکردن زودرس زالوها از بدن، خاراندن محلّ گزش، پوشیدن لباس تنگ بر روی این محلّ، تعویض زودرس پانسمان و کندن دَلَمه روی زخم هم می تواند منجر به افزایش خطر عفونت شود. برای کاهش احتمال عفونت؛ تا 48 ساعت از شستن محل گزش پرهیز کنید. بعد از 48 ساعت می توانید محلّ را با کف صابون یا شامپو، به آرامی بشویید. برای ضدّعفونی کردن محلّ زخم استفاده از بتادین یا الکل سفید مانعی ندارد اگرچه معمولا نیازی به این کار نیست.

divider

بیشتر بخوانید:

درمان باور نکردنی ایدز در طب سنتی چین

۷ مورد از تاثیرگذارترین شیوه های درمانی در طب سنتی

درمان تنگی نفس با گیاهان دارویی در طب سنتی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (63 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۵ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    محمد رضا | ۲ سال پیش
    عالی
    از جامع بودن مطالب بسیار لذت بردم
    1
    3
    علی | ۲ سال پیش
    برای رفع نیش زالو چکار کنیم و... خیلی مزخرف که از اول صفحه چند بار این جمله رو تکرار کردید و وقتی من یا هر کسی برای خارج نیش زالو فوتبال راه حل هست این چرندیات رو نمیتونه بخونه
    3
    1
    نازی | ۴ سال پیش
    چهار ماه قبل واسه پادردم روی یکی از پاهام زالو انداختم متاسفانه بعد اون به طرز وحشت ناکی تمام بدنم پر از جوش با خارش شدید شده با نمونه برداری که کردن معلوم شد بابزاق زالو باکتری وارد بدنم شده هیچ درمانی هم تا به حال جواب نداده خواهشا اگر راهکردی داره راهنماییم کنید
    6
    4
    ساره | ۴ سال پیش
    به نظر من زالو درمانی به دردسرهای بعدش اصلا نمی ارزه. خارش و درد و خونریزی به مسایلی که داشتی اضافه میشه برای دورانی مناسب بوده که مردم حداقل امکانات درمانی داشتن اصلا توصیه نمیکنم
    7
    2
    پاسخ ها:
    حسین | ۴ سال پیش
    کاملا موافقم
    اما من با مصرف دارو ها و انجام دو مرحله کمی نتیجه گرفتم
    3
    1
    
    hits