دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و تکنیک های ماساژ سوئدی + فیلم آموزش ماساژ سوئدی
19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ماساژ سوئدی چیست؟ماساژ سوئدی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی توسط یک فیزیولوژیست سوئدی، هنریک لینگ (۱۷۷۶-۱۸۳۹) با نام "پزشکی ژیمناستیک" ابداع شد.

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی توسط یک فیزیولوژیست سوئدی، هنریک لینگ (۱۷۷۶-۱۸۳۹) با نام "پزشکی ژیمناستیک" ابداع شد. پزشکی ژیمناستیک شامل حرکات انجام شده توسط درمانگر بود که در دانشگاه استکهلم به ثبت رسید.با دلگرم همراه باشید تا با فواید ماساژ سوئدی آشنا شوید.

ماساژ سوئدی

چرا ماساژ سوئدی شهرت زیادی دارد؟

ماساژ سوئدی به عنوان "جنبش سوئدی درمان" در اروپا و شناخته شده و در سال ۱۸۵۸ به ایالات متحده آمد. امروز این ماساژ را به عنوان ماساژ سوئدی می شناسند که پایه و اساس انواع دیگر ماساژ غربی، از جمله ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق و ماساژ آروماتراپی است. روش مدرن ازماساژ سوئدی ازطریق مطالعه بر روی فیزیولوژی، ژیمناستیک، وبا اقتباس ازتکنیکهای ماساژ چین، مصر، یونان،و روم ساخته شده است.

ماساژشامل مالش طولانی و با فشار، مالیدن، اصطکاک، ضربه زدن، و تکان دادنبا دست است. ماساژسوئدی فراتر از آرامش می رود. ماساژ سوئدی فوق العاده مفید برای افزایش سطح اکسیژن در خون،کاهش سموم عضلات، بهبود گردش خون،انعطاف پذیری بدن وکاهش تنش است. مطالعه انجام شده توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین، که درنیویورک تایمزبه چاپ رسید، نشان داد که افرادی که ۴۵ دقیقه ماساژ سوئدی دریافت می کنند،این ماساژ کاهش قابل توجهی درسطح هورمون استرس، کورتیزول، و همچنین تولید آرژینین و که می تواند منجر به افزایش کورتیزول شود، را در بدن آنها در پی دارد.

و نیز میتواند درافزایش تعداد لنفوسیت ها، که سلولهای سفید خون هستند و بخشی ازسیستم ایمنی بدن می باشند، کمک کند.ماساژ سوئدی با استفاده ازپنج حرکات پایه برای افزایش گردش خون انجام میشود. درمانگربا استفاده از فشار محکم اما ملایم، با کمک روغن که اصطکاک را کاهش می دهد، برای فشرده سازی و شل شدن عضلات، و درجهت جریان خون حرکات خود را انجام میدهد.

تکنیک های ماساژ سوئدی

شهرت ماساژ به عنوان یک ابزار درمانی یا شفابخش، فقط به خاطر خاصیت آرامش بخشی آن نبوده است و این معامله دو سر سود است. برای مثال، مراکز تخصصی ماساژ کار خود را با چندین موسسه آغاز کردند و تنها در طی چند سال این عدد به 1000 مرکز در جهان رسید. امروزه طرفداران ماساژ سوئدی برای اثبات فواید این ماساژ برای آن قسم می خورند، درواقع، تحقیقات زیادی برای پی بردن به اثرات این نوع ماساژ بر روی سفتی،‌ گرفتگی و درد عضلات انجام شده است، بنابراین ادعای ما بیهوده نیست.

در چند دهه گذشته، مطالعات متنوعی ماساژ سوئدی را به تعداد زیادی فایده ربط داده اند، فوایدی همچون کاهش درد های زانو، کاهس فشار خون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش سردرد، کمک به بهبود وضعیت فیزیکی عضلات و از بین بردن نشانه های ابتلا به سندروم کارپال (بیماری مربوط به مچ دست که باعث بی حسی در انگشتان و دست ها و درد شدید در ناحیه مچ می شود).

ماساژ سوئدی برای آرامش و بهبود گردش خون

فایده اصلی ماساژ سوئدی ایجاد آرامش کلی برای ذهن و جسم است. یک جلسه استاندارد ماساژ سوئدی 30 تا 60 دقیقه طول می کشد، و بیشتر عضلات اصلی بدن را درگیر می کند. این جلسه ماساژ معمولا بر روی یک میز نرم انجام می شود، در محیطی که باعث تسکین فرد تحت ماساژ می شود. ضربات ماساژ باعث تسکین ماهیچه های خاصی می شود، در حالی که کل جلسه ماساژ استرس ذهنی را از بین می برد. همچنین حرکات دستگاه گردش خون نیز تقویت می شوند. با اجرای ضربات در راستای قلب، سطح متابولیسم در اندام های زیرین بهبود می یابد. بهضی از ضرباتی که در تکنینک های ماساژ سوئدی استفاده می شود جریان خون را افزایش می دهند، درنتیجه دفع مواد زاید بدن نیز سریعتر صورت می گیرد.

ماساژ سوئدی برای رفع درد

ماساژ سوئدی یکی از عوامل مدیریت درد برای آسیب های ورزشی و درد های مزمن محسوب می شود. جلسات ماساژ می تواند بر روی نواحی مشخصی از درد هدف گذاری شوند، مانند آرنج رگ به رگ شده، یا می تواند درد های مزمن ناشی از شرایطی مانند ورم مفاصل را کنترل کند. با استفاده از ضرباتی که باعث بهبود گردش خون و افزایش آرامش کلی بدن می شود، متخصص ماساژ کاری می کند که تحمل درد های مزمن (درد های بعد از جراحت،‌ عمل جراحی مفاصل، توانبخشی قسمتی از بدن)راحت تر تجربه شود.

ماساژ برای رفع کوفتگی عضلات، ‌پیشگیری از افسردگی و عصبانیت

مطالعات اخیر ارتباط و تاثیر بین ماساژ سوئدی و کاهش کوفتگی عضلات را در بیماران سرطانی مورد مطالعه قرار داده است. در سال 2015، دانشگاه Emory یک گزارش از آزمایشات کلینیکی خود منتشر کرد که ارتباط زیادی به فواید زیستی ماساژ درمانی داشت. شرح گزارش:" مطالعات نشان داده است که ماساژ درمانی می تواند باعث بهبود شرایط سیستم ایمنی بدن شود و میزان عصبانیت کسانی که سرطان نداشته اند را کاهش دهد ... اعتقاد داریم که ماساژ درمانی مزیت های مثبت دیگری نیز دارد و اشتیاق زیادی به اثبات آن ها داریم، یکی از اصلی ترین این فایده ها این است که ماساژ ممکن است نشانه های مربوط به گوفتگی های ناشی از سرطان را از بین ببرد".

تکنیک های ماساژ سوئدی

ماساژ درمانی حتی در بیمارانی که مشکلات عصبی شدیدتری نیز داشته اند مورد بررسی قرار گرفته است، مانند بیماران نشانه های مربوط به گوفتگی های ناشی از سرطان را از بین ببرد".ماساژ درمانی حتی در بیمارانی که مشکلات عصبی شدیدتری نیز داشته اند مورد بررسی قرار گرفته است، مانند بیماران MS. در سال 2014، دانشگاه میامی آمریکا مطالعاتی را بر روی 24 فرد مبتلا به MS انجام داد. این افراد در یک دوره 5 هفته ای ماساژ شرکت کردند. نیمی از افراد دو بار در هفته 45 دقیقه تحت ماساژ قرار می گرفتند و نیمه دیگر زمان استاندارد (30 دقیقه) ماساژ را تجربه می کردند.

این دو گروه از نظر کنترل شرایط بدنی مورد مقایسه قرار گرفتند، گروه اول نشانه های افسردگی کمتری شیدا کردند، عصبانیت آن ها کمتر شد، عملکرد آن ها در اجتماع بهبود یافت،‌ از اعتماد به نفس بهتری برخوردار شدند و فیزیک بدنی آن ها نیز بهتر شد. واضح است که ماساژ باعث کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس زا) می شود، ماساژ کورتیزول را کاهش می دهد و در عوض هورمون سروتونین را افزایش می دهد، این هورمون است که احساس خوش خلقی و سرزندگی به شما می دهد.

تکنیک های ماساژ سوئدی

سایر فواید ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی می تواند در شرایط فیزیکی متنوع دیگری به شما کمک برساند،‌ این فواید شامل کاهش بافت اثر زخم (با دستکاری کردن فیبر جای زخم) می شود،‌ و به بافت باقی مانده بر روی پوست اجازه می دهد که دوباره جذب پوست شود. علاوه بر آن، ماساژ بر روی دستگاه لنفاوی نیز موثر است، طوری که ضربات طولانی ماساژور مواد موجود در مجاری لنفاوی را به قسمت های خالی مجاری حرکت می دهد. از دیگر مزیت های ماساژ سوئدی بهبود شرایط دستگاه گوارش به خصوص ناراحتی معده است.

حرکات اصلی ماساژسوئدی عبارتند از:

  • افلوراژ: مالشهای طولانی و با کف دو دست
  • فشار: شل شدن عضلات و افزایش گردش خون
  • ضربه: با کف دست و انگشتان تحریک عضلات ورفع تنش
  • لرزش: بااستفاده ازدست یا یکدستگاه برای ایجاد حرکت سریع که باعث شل و آرام شدن عضلات میشود.
  • اصطکاک: با فشار، سریع، به صورت حرکت دایره ای معمولا به آزادی گره های عضلانی انجام می شود.
  • خم شدن و کشش نیزممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای استراحت مفاصل.

تکنیک های ماساژ سوئدی

پس از ماساژ سوئدی:

ماساژ سوئدی اثر سم زدایی در بدن است و شما می توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و اجتناب از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل برای ۲۴ ساعت بعد از ماساژ اثر ماساژ سوئدی را بیشتر کنید. همچنین از هر ورزش شدید به مدت ۲۴ ساعت پس از ماساژ دوری کنید و استراحت کنید زیرا استراحت اجازه می دهد تا بدن خود را از درون درمان کند.

منبع:نیلوفر آبی.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

salar | ۵ سال پیش
سلام
ممنونم از مطلابتون عالین
لطفا مطالب و فیلم های بیشتری بزارید ممنونم
0
0

hits