دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت پیاز زرد سفید و قرمز چیست؟
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ظاهرا تنها یک گونه پیاز وجود دارد که نسبت به سایر پیازها برای سلامت شما مفیدتر است. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که پیاز قرمز با دارا بودن بالاترین سطوح آنتی‌اکسیدان‌های کوئرستین و آنتوسیانین بیشترین تاثیر را در از بین بردن سلول‌های...

استفاده مناسب از انواع پیاز زرد - سفید و قرمز در آشپزی

پیاز زرد

پیاز زرد پیازی همه منظوره است و در طبخ گوشت، سوپ، خورش طعم و عطر بسیار خوبی ایجاد می‌کند. پیاز زرد پوششی به رنگ زرد-قهوه‌ای در بیرون دارد و خود به رنگ سفید است. پیاز سفید رنگ گوگرد بیشتری دارد و به هنگام خورد کردن این پیازها، اشک بسیاری خواهید ریخت. از این رو مصرف خام پیاز زرد با میزان بالای گوگرد و عطر و طعم تند، خوشایند نیست.

پیاز سفید

این نوع پیاز از تندی خفیف‌تری نسبت به پیاز زرد برخوردار است و بیشتر برای چرخ کردن و به عنوان یک ماده مکمل غذایی در سالاد استفاده می‌شودف این پیاز بیشتر در غذاهای مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پیاز قرمز

این نوع رنگی زیبا با پوشش مخملی قرمز مایل به بنفش که مغز سفید رنگی داره. به دلیل طعم ملایم و شیرینش بهترین گزینه برای مصرف به صورت خام هست. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فلاونوئیدها و فیبر بیشتری داره. به خاطر رنگ زیباش می تونید برای تزئین بشقاب غذا ازش استفاده کنید. برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسب تری است. این پیاز هم در تمام فصول سال در بازار موجود هست و به مدت 3 تا 4 ماه می تونید اونها رو به راحتی در دمای خونه نگهداری کنید.

پیاز و کاربرد آن در غذا و آشپزی

چگونه پیاز خوب بخریم؟

به هنگام خرید پیاز باید به نکات بسیاری توجه کنید:

  • پیازی را انتخاب کنید که لایه بیرونی آن خشک و شکننده است و عطر و بوی خفیفی دارد.
  • پیازهایی که داری نواحی نرم و لکه‌دارند، را نخرید و پس از خرید، در جای خنک و تاریک نگهداری کنید و بد نیست بدانید با نگهداری پیاز در یخچال عطر آن از بین خواهد رفت.

divider

گفتنی است؛ پیاز از هرنوعی که باشد، فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت عمومی بدن دارد. بهتر است به طور منظم از آن در رژیم غذایی استفاده کنید.

پیاز گلابی شکل

این پیاز ها کوچیک و شیرین هستن و طعم خاص و لذیذی دارند. در رنگ های سفید، زرد و قرمز در بازار وجود دارند ولی رنگ سفید اون رایج تر است. این پیازها در ابتدا در آلمان و ایتالیا در باغچه های خونگی کشت شدند. بزرگترین ناراحتی در مورد استفاده از پیازهای تازه ی گلابی شکل، پوست کردن آن ها است. برای راحتی کار اونها رو داخل آب جوش بیندازید و به راحتی با انگشتاتون پوست اونها رو جدا کنید. این پیازها انتخاب مناسبی برای ترشی، کبابی کردن، بخارپز کردن و استفاده در تاس کباب هستند.

پیازچه

پیازچه یا پیاز سبز که برگ های سبز بلندی داره با یک پیاز کوچیک و کشیده در انتهای آن و ما ایرانی ها معمولا از پیازچه توی سبزی خوردن استفاده میکنیم و با برگ های اون ها کوکو درست میکنیم. قسمت سفید رنگ پیازچه تند و تیز تر هست و میتونید اون رو با زنجبیل و سیر ترکیب کرده و برای طعم دار کردن غذاها ازش استفاده کنید، همچنین از برگ های پیازچه در سالاد هم میشه استفاده کرد.

پیاز و کاربرد آن در غذا و آشپزی

شلوت یا شالت

شلوت یکی از انواع پیاز هست که با لایه های ارغوانی روشن، یکی از سبزیجاتی هست که معمولا اون رو دست کم می گیرند. این پیاز طعم خوشمزه و تندی داره اما بعد از خوردنش دهان بوی بدی میگیره. یک انتخاب مناسب برای استفاده در تهیه انواع سسها به خصوص سس هایی که سرکه دارن، هست. باید اونها رو ریز خورد کنید و در سرکه بریزید تا مثل ترشی رسیده بشن. شلوت برای پخت و پز هم مورد استفاده قرار میگیره ولی هرگز نباید این پیاز رو سرخ کنید چون تلخ میشود.

پیاز بهاری

خیلی شبیه به پیازچه هست با این تفاوت که پیازی که در انتهای برگ های سبز رنگ دیده میشه، بزرگ تر و گرد تر هست. در واقع این یک نوع خاص از پیاز نیست بلکه همون پیازهای زرد، قرمز و سفید هستن که زودتر از موعد برداشت شدن. اینها رو می تونید به صورت کباب شده مصرف کنید و برگ اونها هم برای کوکو درست کردن مناسبه.

divider

گردآوری شده مجله دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits