دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه لبوی خوش رنگ و خوشمزه همانند دست فروشان

طرز تهیه لبوی خانگی با ۲ روش جدید

طرز تهیه لبوی خوش رنگ و خوشمزه همانند دست فروشان
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
این روزها ما ایرانی ها نیز در مهمانی های خود یک یا دو نوع دسر را تهیه می کنیم و در منوی رستوران های خود، بخشی به نام دسر را اضافه کرده ایم تا ضیافت شام یا ناهارمان تکمیل شود. فلسفه وجودی دسر کمک به هضم بهتر غذاست. با طرز تهیه این دسر پر خاصیت همراه...

طرز تهیه لبو با چند روش مختلف برای شب یلدا

چغندر قند یا همان لبوی معروف قرمز رنگ، خوشمزه و پر خاصیت، دارای سدیم و پتاسیم است و مصرف آن باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. لبو دارای فیبر فراوان و منبع غنی از پروتئین است.

لبوی خام دارای خواص ویژه‌ای است. برای استخوان ها و دندان‌ها مفید است. سرشار از ویتامین کا (انعقاد خون) است.

حتی عصاره لبو سالم و مغذی است. کسانی که دچار ضعف بدنی هستند توصیه می‌شود از لبو استفاده کنند و جبران بی ضعفی را خواهد کرد. مصرف لبو باعث کاهش فشار خون بالا است.

حال که با خواص لبو آشنا شدید بهتر است طرز تهیه لبو را که در این مقاله از دلگرم آورده ایم را در روزهای سرد زمستانی یاد بگیرید.

طرز تهیه لبوی خانگی خوش رنگ و خوشمزه

روش اول : طرز تهیه لبوی خوشمزه روی گاز

لبو یا همان چغندر بهترین سم زدا و کمک کننده در بهبود کبد چرب است. لبو در هضم غذا و درمان معده درد بسیار عالی است و یک ضد باکتری شناخته شده است.

کسانی که دچار کم خونی هستند و گلبول های قرمز خون آنها کم است بهتر است از لبو استفاده کنند. دارای خاصیت درمانی در قلب و عروق و انرژی زای خوبی برای بدن است. کسانی که از بی‌خوابی رنج می ‌رند بهتر است از لبو استفاده کنند.

شاید باورتان نشود علاوه بر شیرینی چغندر قند، باعث کاهش وزن می‌شود. قند طبیعی آن شیرین کننده طبیعی به حساب آمده و مصرف آن بی‌ضرر است.

ضد پیری و جوان کننده و مصرف آن دارای مزایا و خواص متعددی است. سعی کنید در روز یک وعده از لبو استفاده کنید.

مواد لازم برای پخت لبو خانگی

موادی که برای تهیه لبو مانند دست فروشای توی خیابان میشه درست کرد خیلی کم و راحت است. با ما همراه باشید.

  • لبو متوسط : 6 الی 7 عدد
  • شکر : 5 قاشق غذاخوری
  • آب : 7 الی 8 لیوان

طرز تهیه :

ابتدا لبو تازه و قرمز را تهیه کنید. بدون این که آن ها را پوست بگیرید با پوست بشویید.

داخل قابلمه قرار دهید و شش لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به آرامی بپزد.

بعد از دو سه ساعت لبو پخت و آماده می‌شود. لبوها را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. شکر را به آبی که باقیمانده اضافه کنید و هم بزنید.

بعد حلقه‌های لبو را درون قابلمه قرار بدهید تا شکر جذب آب لبو بشود و یک کم حرارت بدهید تا آب لبو جذب آنها شده و غلیظ شود تا لبو به حالت شیره مانند شود.

لبوی شما آماده سرو هست . داخل ظرف چیده و میل کنید.

روش دوم : طرز تهیه لبوی رژیمی در فر

  • چغندر قرمز به اندازه نیاز
  • آب به مقداری که روی لبوها را بگیرد
  • مقدار شکر بدلخواه

روش انجام کار :

چغندرها را بشویید و با پوست داخل آلمینیوم بپیچید سپس چغندرها را داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 45 دقیقه قرار دهید تا بپزند و نرم شوند

این روش پخت رژیمی بوده و نیازی به شکر ندارد

بهتر است چغندرها را کوچک و سفت انتخاب کنید تا لبوی خوشمزه تری داشته باشید

در صورتی که چغندر بزرگ است به مقدار آب بیشتر و زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد

طرز تهیه لبوی خانگی با ۲ روش جدید

فوت و فن شناسایی لبوی قرمز برای آب پز

چغندرهایی برای استفاده خوب هستند که سفت باشند. چغندرهایی که بزرگ باشند داخل آن‌ها پوک و خالی‌ست .

دو نوع چغند در بازار موجود است: سفید و قرمز. یکسری لبوهایی در بازار موجود است کمی به رنگ بنفش تیره است.

سعی کنید برای خرید لبوهایی که انتخاب می‌کنید، با ناخن آن را تست کنید، اگر ناخنتان به رنگ قرمز تیره درآید آن لبو برای پختن مناسب است. این نوع لبو هم شیرین است و هم در هنگام پخت قرمز قرمز خواهد شد.

طرز تهیه پودر لبو

ابتدا لبو را پوست بگیرید. بشویید و بصورت ورقه های نازک در بیاورید.

در مایکروفر یا روی شوفاژ و بخاری خشک کنید. زمانی که خشک شد آن را با آسیاب پودر کنید و در شیشه مناسب نگهداری کنید.

این پودر را می‌توانید به عنوان رنگ غذا استفاده کنید و همانند زعفران دم کنید یا در روغن تفت بدهید و روی پلو استفاده کنید.

از برگ و شربت چغندر غافل نشوید

شربت چغندر بهترین نوشابه، تقویت‌کننده بدن و دافع سموم بدن است. برای تهیه شربت چغندر کافی است با آبمیوه‌گیری آب 3،4 عدد چغندر خام را بگیرید و آن را با یک لیوان آب معدنی رقیق کرده و میل کنید.

از آنجا که زیاده‌روی در مصرف مفیدترین مواد هم مضر است، استفاده بیش از حد در مصرف لبو هم برای معده مضر است و ممکن است موجب دل‌پیچه شود.

اگر زیادی لبو دوست دارید یا معده حساسی دارید، می‌توانید برای جلوگیری از دل‌پیچه، چغندر را همراه مقداری عدس بپزید و میل کنید.

همچنین قند ریشه چغندر (لبو) برای مبتلایان به دیابت مضر است. در ضمن یادتان باشد برای پختن چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید زیرا عنصر آلومینیوم با ریزمغذی‌های لبو ترکیب شده و خوراکی خوشمزه‌تان مسموم می‌شود!

از آب برگ این گیاه مغذی هم غافل نشوید. آب برگ چغندر برای درمان سردرد و دندان درد مفید است. به علاوه آنکه آب برگ آن به رفع قرمزی چشم کمک می کند و شما می توانید دو تکه پنبه را به این مایع آغشته کنید و روی چشمان‌تان قرار دهید.

جوشانده برگ‌چغندر برای برطرف کردن شوره و چربی سر هم به کار می‌رود.

تاثیر مصرف لبو در پیشگیری از سرطان

لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین (یکی از انواع رنگدانه‌های گیاهی قرمز و نارنجی) است که دو نوع از بهترین بتالین‌های موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هردو خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و سم‌زدایی دارند.

تحقیقات نشان داده است عصاره لبو می تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن نقش بسزایی اعمال کند و از تشکیل آن ها جلوگیری کند.

بتانین موجود در لبو با رادیکال‌های آزاد مبارزه نموده و از سلول های بدن محافظت می نماید و بدین شکل از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی نشان داده است که ذرات بتانین موجود در لبو می‌تواند با سرکوب آنزیم‌های ملتهب‌کننده، رشد سلول‌های تومور را کاهش دهند.

در این آزمایش سلول تومورهای کولون، شکم، عصب، ریه، سینه، پروستات و بافت بیضه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند و گرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین‌های موجود در لبو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان‌ها مشخص شود.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه دسر لبو متفاوت و خوشمزه ویژه مهمانی ها + فواید چغندر

طرز تهیه شیره چغندر + خواص شیره چغندر

مربای لبو : دستور تهیه مربای لبو با طعم بی نظیر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits