دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی طلا کوله غورابه گیلانی چیست و چه خواصی دارد ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
طلا کوله غورابه یا کوله غورابه یکی از خورشت های گیلانی است که با مرغ پخته می شود. این غذا طرفداران زیادی در شمال کشور دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا سبزی مخصوص این غذا را معرفی و طرز تهیه آن را شرح دهیم.

سبزی خورش کوله غورابه

سبزی طلا کوله غورابه گیلانی موضوع مورد بحث ماست. این غذا به دلیل داشتن مواد غذایی مقوی، دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد. از این رو با تهیه آن در منزل می توانید این خواص را به خود و عزیزانتان هدیه کنید.

طلا کوله غورابه/طرز تهیه غورابه مازندرانی

سبزی طلا کوله غورابه شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی طلا کوله غورابه: تره

یکی از سبزی های طلا کوله غورابه تره است. تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر و پیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آن هاست و دهان را خوشبو می کند.

مصرف تره تازه برای رفع یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید است.

مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر است.

تره از سبزی های مدر (ادرار آور) است و لذا خوردن سوپ یا شربت تره و یا جوشانده ۴ گرم تخم تره در یک لیتر آب برای حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ کلیه و تسکین قولنج مفید است.

خوردن تره که در سرکه پرورده شده باشد، برای دفع سنگ کیسه صفرا و تورم طحال مفید است.

طرز تهیه غورابه شمالی/طرز تهیه خورش طلا کوله غورابه

2. سبزی طلا کوله غورابه: نعناع

منتول موجود در نعنا باعث می شود این گیاه خاصیت ضددردی نیز داشته باشد که به این منظور می توان اسانس نعنا را در محل درد مالید که باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.

این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی در کمک به درمان انواع مشکلات گوارشی است و شاید بیشترین استفاده از نعنا برای کمک به درمان اختلالات گوارشی باشد.

به بیمارانی که از نفخ شاکی هستند توصیه می شود نعنا را به صورت های مختلف از جمله تازه و دمکرده استفاده کنند. جویدن نعنا پس از غذا نیز ضمن کمک به از بین بردن بوی بد دهان و از بین بردن التهاب لثه به بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و در هضم بهتر غذا نیز موثر است.

گفته می شود جویدن برگ نعنا در از بین بردن سکسکه نیز مفید است. دمکرده نعنا در کاهش انواع دردهای شکمی از جمله دردهای گوارشی، دل پیچه و دردهای قاعدگی نیز می تواند کمک کننده باشد. ماساژ شکم با اسانس نعنا نیز دارای خاصیت کاهنده درد، بویژه در دردهای کولیکی نوزادان است.

سبزی خورش غورابه/سبزی طلا کوله غورابه

3. سبزی طلا کوله غورابه: جعفری

جعفری یکی از سبزی‌ های پر استفاده به خصوص در آشپزی است. از این سبزی هم به صورت خشک‌ شده و هم به صورت تازه در طبخ غذاها استفاده می‌شود. این سبزی به خاطر وجود آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن به شیوه‌ های مختلف به حفظ سلامتی کمک می‌کند.

جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بی‌نظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

طرز تهیه طلا کوله غورابه/خورش طلا کوله غورابه

4. سبزی طلا کوله غورابه: گشنیز

یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌ برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌ تواند آلرژی‌ های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌ دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

غذای شمالی طلا کوله غورابه/خورش غورابه

طرز تهیه طلا کوله غورابه

مواد لازم جهت تهیه طلا کوله غورابه گیلانی:

  • مرغ 1300 گرم
  • سبزی (تره، نعناع، جعفری، گشنیز) 500 گرم
  • آبغوره 500 گرم
  • مغز گردو 250 گرم
  • تخم مرغ 4 عدد
  • آب 2 یا 3 لیوان
  • پیاز سرخ کرده 4 قاشق غذاخوری
  • روغن 4 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

مراحل تهیه طلا کوله غورابه گیلانی:

مرغ یا گوشت را شسته، چربی های اضافی را می گیریم، همراه با پیاز سرخ کرده و اجازه می دهیم در آب خوب بپزد. حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت مان خوب مغز پخت شود.

سبزی ها را تمیز و ریز خرد می کنیم، داخل تابه ریخته و با روغن کمی سرخ می کنیم. سپس داخل قابلمه گوشت می ریزیم تا با آب گوشت پخته شود.

گردو ها را چرخ می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. اجازه می دهیم آرام آرام روغن گردو در آمده و با غذا آمیخته شود. وقتی که از پخت کامل گوشت یا مرغ مان اطمینان حاصل کردیم، نمک و فلفل و آبغوره را اضافه می کنیم، اجازه می دهیم خورش جا بیفتد و کمی آبش جمع شود.

در اواخر جا افتادن غذا تخم مرغ را اضافه می کنیم. بعد از چند جوش غذا را از روی اجاق گاز بر می داریم و همراه با پلو سرو می کنیم.

اگر آب خورش زیاد بود و خوب جا نیفتاده بود، می توانیم پس از ریختن گردو یک قاشق غذاخوری آرد برنج را در آب سرد حل کرده و داخل خورش بریزیم. این کار به جا افتادن و جمع شدن آب خورش کمک می کند.

طرز تهیه خورش غورابه/طرز تهیه خورشت طلا کوله غورابه

نکاتی درمورد طلا کوله غورابه

  • طلا کوله غورابه گیلانی جزو انواع خورش می باشد.
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت می باشد.
  • طلا کوله غورابه گیلانی را می توانید در وعده نهار و شام سرو کنید.
  • همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان سحری میل کرد.
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.

سبزی کولی غورابیج : طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی

سبزی بادمجان شکم پر : طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی - دلگرم

سبزی ماهی شکم پر

سبزی دلمه برگ مو چیست و چه خواصی دارد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits