دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت آش میوه اردبیلی غذای سنتی و اصیل
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اردبیل غذاهای سنتی زیادی دارد که یکی از آن ها آش میوه است. این نوع آش علاوه بر طعم خوبی که دارد، حاوی ویتامین های زیادی است که برای بدن بسیار مفید می باشد. تا انتها با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش میوه اردبیلی و سبزی مخصوص آن

آش میوه اردبیلی یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل است. آش میوه اردبیلی به دلیل داشتن انواع و اقسام میوه‌های خشک و برگه‌ هایی چون: زردآلو، آلوی خورشی، آلبالو و آلو قیسی، سبک و شستشو دهنده دستگاه گوارش است.

آش میوه اردبیل/طرز تهیه آش میوه

سبزی مخصوص آش میوه اردبیل چیست ؟

برای پختن آش میوه اردبیلی نیازی به سبزی نیست، اما در صورت تمایل می‌ توان به آن تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر افزود، در غیر این صورت آین آش بدون سبزی تهیه می‌ شود.

1. سبزی مخصوص آش میوه اردبیل: تره

یکی از اجزاء سبزی آش میوه اردبیلی تره است. تره محرک، ادرار آور و قاعده آور است و گرفتگی های کبدی را بازمی کند، قصب الریه را پاک می کند، خونریزی ها به خصوص خون بواسیر را قطع می کند، کمر را تقویت و نیروی جنسی را زیاد می کند، دستگاه گوارش را تقویت و روماتیسم را درمان می کند، سبب ریزش اشک چشم می شود.

خوردن تره بعد از غذا مانع از ترش شدن آن شده و از ترشی معده جلوگیری می کند. ملین و برطرف کننده قولنج است. اگر با عسل خورده شود، برای رفع، کلیه عوارض مربوط به سردی غذا موثر می باشد و پخته آن با عسل برای رفع درد سینه مفید است.

سوخت و ساز بدن را تامین می کند و همچنین موجب زیاد شدن شیر مادران شیرده می شود. برای مبتلایان به سو هاضمه، درد مفاصل، نقرس، تصلب شرایین، چربی خون، سنگ کلیه توصیه می شود.

2. سبزی مخصوص آش میوه اردبیل: جعفری

جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بی‌نظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

3. سبزی مخصوص آش میوه اردبیل: گشنیز

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.

گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی مخصوص آش میوه اردبیل: برگ چغندر

برگ چغندر حاوی کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات‌ ها یکی از منابع مهم برای بدن در تأمین انرژی و سوخت می‌ باشند. هم‌چنین نقش اساسی در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فیبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوی فیبر نیز می‌باشد.

برگ چغندر حاوی مقداری آهن است. آهن از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد که در ساخت گلبول‌های قرمز خون مؤثر است. آهن همچنین به تنظیم رشد سلول‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین برگ‌ های چغندر حاوی کلسیم می‌باشند. کلسیم به سلامت و استحکام دندان‌ها و استخوان کمک می‌کند.

آش میوه زنجان/آش میوه اردبیل

طرز تهیه آش میوه اردبیل

مواد لازم جهت تهیه آش میوه اردبیلی:

  • لوبیا قرمز یک پیمانه
  • نخود یک پیمانه
  • عدس ۲ پیمانه
  • برنج نیم پیمانه
  • گندم پوست کننده یک پیمانه
  • رشته آش ۳۵۰ گرم
  • گوشت چرخکرده ۵۰۰ گرم
  • آلوی خورشی ۲۰۰ گرم
  • برگه آلو زرد ۲۰۰ گرم
  • قیسی زردآلو ۲۰۰ گرم
  • آلبالو خشک ۲۰۰ گرم
  • گوجه برقالی ۲۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر (درصورت تمایل) یک کیلو‌گرم

دستور پخت آش میوه اردبیلی:

طرز تهیه آش میوه اردبیلی به این صورت است که لوبیا قرمز و نخود را که از شب قبل خیس کرده‌ ایم در قابلمه‌ ای می‌گذاریم تا بپزد. پس از این که حبوبات نیم‌ پز شدند عدس و گندم را به آن اضافه می‌کنیم تا با حبوبات بپزند.

پیاز خرد شده را در قابلمه‌ ای دیگر با روغن تفت می‌ دهیم تا طلایی شود، سپس نمک، فلفل، ادویه و رب گوچه را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.

برنج را به همراه مقداری آب به پیاز داغ اضافه می‌کنیم. گوشت چرخ‌ کرده که قبلاً به همراه پیاز و ادویه به صورت کوفته ریزه در آورده‌ ایم داخل پیاز داغ و برنج می‌ ریزیم بعد سبزی آش را اضافه می‌کنیم.

حال حبوبات پخته شده را نیز اضافه می‌کنیم و آش را هم می‌ زنیم. وقتی مواد آش پخت میوه‌ های خشک را به همراه رشته آش اضافه می‌کنیم و منتظر می‌مانیم آش کاملاً جا بیفتد.

پس از آماده شدن آش میوه اردبیلی می‌ توان برای تزیین آن از نعنا داغ، پیاز داغ و میوه‌ های خشک استفاده کرد.

آش میوه/طرز تهیه آش میوه

باید حبوبات را از شب قبل خیس کرد. چون هم باعث پخت سریع آن‌ها می‌شود، هم برای جلوگیری از نفخ شکم موثر است. نیم ساعت قبل از افزودن میوه‌های خشک به آش، آن‌ها را در آب سرد بگذارید تا خیس بخورد. در طی پخت باید مرتب آش را هم زد تا ته نگیرد.

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

آموزش پخت آش دندونی خوشمزه و مقوی + تزیین آش دندونی

دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی

آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی

سبزیِ آش دوغ : طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits