دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه انار پلو مجلسی برای شام شب یلدا

۳ روش پرطرفدار جهت تهیه انار پلو مجلسی

طرز تهیه انار پلو مجلسی برای شام شب یلدا
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شام یلدا معمولاً یکى از خوش خوراک‌ترین غذا‌هاى اقوام مختلف است در این مطلب قصد داریم انار پلو این غذای خوشمزه که قالباً توسط هموطنان خوب شیرازی مورد استفاده قرار می گیرد را به شما آموزش دهیم .

طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا + انار پلو شیرازی و قزوینی

«نار پلو» یا «انار پلو» با مرغ یا گوشت گوسفند از جمله غذاهای خوشمزه برای شام شب یلداست که در شهرهایی مثل قزوین و شیراز به نام انار پلو قزوینی و انار پلو شیرازی بسیار محبوب است. انار پلو افغانی هم یکی از غذاهای مشهور افغانستانی است.

به نظر می‌رسد از دیرباز علاوه بر مصرف انار به صورت میوه، شیرینی، دسر، انواع آب‌ میوه، اسموتی و دمنوش استفاده از آن برای طبخ غذاهای شب چله همواره مورد توجه بوده است. طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا را در مجله دلگرم بخوانید.

طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ یا گوشت

روش اول جهت پخت انار پلو

مواد لازم :

  1. برنج ۴ پیمانه
  2. انار دانه شده: ۱ و ½ پیمانه
  3. سینه مرغ: ۷۰۰ گرم
  4. پیاز: ۲ عدد
  5. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  6. پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق چایخوری
  7. گشنیز تازه و ساطوری خرد شده: ۱ پیمانه
  8. زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  9. خلال پسته: ۲۰ گرم
  10. خلال بادام: ۲۰ گرم
  11. کشمش: ۳۰ گرم (اختیاری)
  12. کره: ۱۰۰ گرم
  13. روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه :

۱- برای درست کردن انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا ابتدا گوشت سینه مرغ را خوب بشورید و همراه با یک عدد پیاز، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. زمانی که گوشت سینه مرغ خوب پخت اجازه دهید کمی سرد شود سپس گوشت مرغ را ریش ریش کنید.

یک روش دیگر این است که سینه مرغ را به قطعات مکعبی کوچک‌تر تقسیم کنید و بپزید. در این فاصله کشمش، خلال پسته و بادام را چند دقیقه در آب خیس کنید.

۲- برای تهیه مایه انار لای برنج ابتدا یک عدد پیاز را خلالی خرد کنید و در مقدار کره تفت دهید تا سبک شود. برای این‌که کره نسوزد و سیاه نشود کمی روغن مایع به کره در حال آب شدن روی حرارت اضافه کنید.

بیشتر بخوانید : دسرهای خوشمزه ویژه دورهمی شب یلدا

حالا تکه‌های سینه مرغ ریش شده یا مکعبی خرد شده را به پیاز در حال تفت اضافه کنید، بعد از حدود یک دقیقه گشنیز ریز خرد شده، فلفل و زردچوبه و پودر تخم گشنیز را اضافه کنید و باز هم تفت دهید.

در این مرحله می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران آب کرده روی مرغ‌ها بریزید. در دو دقیقه پایانی تفت دادن دانه‌های انار را اضافه کنید و به مدت دو دقیقه تفت دهید.

۳- برنج را طبق روال همیشه در آب جوش نیم پز و آبکش کنید. برای این‌که انار پلو شما شفته نشود برنج را به اصطلاح «دان» آبکش کنید، همین‌که روی دانه‌های برنج یک یا دو ترک افتاد زمان آبکش کردن برنج است.

یک روش دیگر این است که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت فشار دادید اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.

۴- برای ته دیگ انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا می‌توانید از نان یا سیب‌زمینی استفاده کنید. در این صورت مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و بعد از این‌که داغ شد ورقه‌های نان یا سیب‌زمینی را کف قابلمه بچینید.

یک لایه از برنج را کفِ قابلمه ریخته، سپس مایه گوشت مرغ و انار را روی برنج بریزید. بقیه مایه را به همین ترتیب، لابه لای برنج بریزید و در آخر، روی آن را با برنج بپوشانید. درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود.

۵- کره را با ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع، روی حرارت ملایم داغ کنید. زمانی‏که بخار برنج بلند شد، آن را روی برنج بریزید. بقیه زعفران را نیز در گوشه ای از برنج بریزید و درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا برنج به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد.

خلال پسته، خلال بادام و کشمش را به طور جداگانه در روغن روی حرارت ملایم تفت دهید. و پلو را سرو کنید، مخلفات خلال پسته و بادام کشمش را روی پلو ریخته و در کنار ته دیگ سیب زمینی سرو کنید.

separator line

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ی انار پلو شیرازی مرحله به مرحله

روش دوم جهت تهیه انار پلو

مواد لازم :

  1. برنج 250 گرم
  2. دانه انار 120 گرم
  3. پرک بادام 50 گرم
  4. عصاره سبزیجات 500 میلی لیتر
  5. زیره آسیاب شده 1 قاشق چای خوری
  6. پوست پرتقال رنده شده 2 قاشق غذاخوری
  7. تخم گشنیز آسیاب شده 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه :

برای تهیه انار پلو ابتدا عصاره سبزیجات را در قابلمه ای بریزید و زیر شعله را زیاد کنید تا بجوش بیایدسپس برنج را اضافه کنید و یک دانه برنج را در میان دو انگشت فشار اگر اطراف آن نرم و مغزش سفت بود برنج را آبکشی کنید .

در کف قابلمه روغن بریزید و برنج آبکش شده را بریزید و در قابلمه را بگذارید و زیر حرارت را زیاد کنید ۳ الی ۴ دقیقه و سپس حرارت را کم کنید تا برنج بپزد

انار دانه شده را با تخم گشنیز و زیره و پوست پرتقال رنده شده و بادام مخلوط کنید و در آخر با برنج مواد را مخلوط کنید و دیس بکشید و نوش جان کنید.

۳ روش پرطرفدار جهت تهیه انار پلو مجلسی


روش سوم جهت تهیه انار پلو

مواد لازم :

  1. برنج: ۴ پیمانه
  2. پیاز: یک عدد
  3. انار: دو پیمانه
  4. کشمش: یک‌چهارم پیمانه
  5. خلال پسته: ۴ قاشق غذاخوری
  6. گشنیز خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
  7. نمک و فلفل و ادویه پلویی: به میزان لازم
  8. زعفران دمکرده: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا برنج از قبل خیس شده را روی حرارت قرار دهید و سپس آبکش نمایید. یک پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. بعد از آماده شدن پیاز حرارت را کم کنید و کشمش را همراه خلال پسته، گشنیز، ادویه پلویی و زعفران به پیاز اضافه کنید

سپس حرارت را خاموش کنید و انار را به این مواد بیفزایید. کف یک قابلمه یک تکه نان را به عنوان ته‌ دیگ قرار دهید و برنج را به همراه این مواد لایه لایه در قابلمه بریزید و برنج را دم بگذارید. بعد از گذشت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه انار پُلوی شما آماده است.

separator line

نکات مهم پخت انار پلو مجلسی برای شام شب یلدا

به جای گوشت مرغ می‌توانید از گوشت ران گوسفند استفاده کنید. در این صورت در یک قابلمه کمی روغن مایع بریزید و گوشت گوسفند را همراه مقداری فلفل سیاه به روغن اضافه کرده و روی حرارت ملایم تفت دهید تا آبِ گوشت کاملاً کشیده و قهوه‌ای رنگ شود.

یک پیمانه آب به آن گوشت در حال سرخ شدن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کنید تا گوشت به مدت ۲ الی ۳ ساعت بپزد.

پس از پخت، مقداری نمک به آن اضافه کرده و اجازه دهید آب گوشت کاملا کشیده شود. سپس طبق همان روال گوشت مرغ آن را ریش ریش کرده و با مواد لازم تفت دهید.

می‌توانید برای درست کردن انار پلو از کشمش هم استفاده کنید چون انار پلو قزوینی کشمش هم دارد. در این صورت همان‌طور که گفتیم کشمش را همراه با خلال پسته و بادام تفت دهید و روی انار پلو بریزید تا یک انار پلو آجیلی داشته باشید.

شیرازی‌ها از پوست خلال پرتقال هم برای طبخ انار پلو استفاده می‌کنند.

استفاده از گشنیز بستگی به سلیقه شما دارد. قزوینی‌ها و شیرازی‌ها برای طرز تهیه انار پلو مجلسی قزوینی با مرغ شب یلدا از گشنیز هم استفاده می‌کنند.

به ادویه‌ انار پلو می‌توانید پودر تخم گشنیز هم اضافه کنید اما در صورت حذف آن هم مشکلی پیش نمی‌آید.

شما هم به ما بگویید غذای سنتی شهرتان به عنوان شام شب یلدا کدام یک از انواع خوراک، پلو یا آش‌های مخصوص این شب باستانی است.


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه غذای لذیذ و خوشمزه چلو مرغ اناری

آشنایی با تنقلات جذاب و خوشمزه شب یلدا + طرز تهیه

دسرهای خوشمزه ویژه دورهمی شب یلدا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits