دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه رولت کدو تنبل خوشمزه
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چطوری با کدو حلوایی رولت خوشمزه درست کنیم؟ کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد.

طرز تهیه کیک رولت کدو حلوایی _ کیک پاییزی خوشمزه

رولت کدو حلوایی یکی از بهترین دسرهای فصل‌های سرد سال است. یک شیرینی نرم و لطیف با کدو حلوایی که لای آن خامه شیرین و خوشمزه قرار گرفته و بعد از رول شدن و سرد شدن به صورت برش‌هایی یک اندازه و زیبا در می‌آید. این شیرینی خوشمزه و لطیف ارزش توجه و درست کردن را دارد.

کدو حلوایی یکی از سبزیجات مورد علاقه من است. من مرتب کدو می‌خرم و همیشه مقداری پوره کدو در فریزر نگه‌داری می‌کنم. درست کردن نان لقمه‌ای کدو، کلوچه کدو، کیک کدو و نان کدو جزو خوراکی‌های مورد علاقه من هستند که مرتب آنها را درست می‌کنم. یکی از دلایل علاقه من به درست کردن انواع خوراکی‌ها با کدو حلوایی رنگ زرد زیبای آن است.

رولت کدو حلوایی هم یکی از آن دسرهای عالی است که دوستداران خامه و شیرینی‌های خامه‌ای حتما آن را دوست خواهند داشت. شیرینی‌ها و کیک‌هایی که با کدو درست می‌شوند به دلیل استفاده از ادویه‌های گرم بسیار خوش عطر و طعم هستند و حسابی ما را از درون گرم می‌کنند. رولت کدو حلوایی تقریبا شبیه به همان رولت‌های خامه‌ای معمول است اما با کمی تغییرات که افزودن پوره کدو و عطر و طعم خوش ادویه پای کدو است.

یک نکته در مورد رول کردن رولت کدو حلوایی را باید به خدمت شما عرض کنم. شاید یکی از مشکلاتی که افراد با درست کردن این شیرینی داشته باشند، نحوه رول کردن بخش کیک ورقه‌ای است. شاید اگر ویدئوهای آن را دیده باشید، روش آن به صورت گذاشتن یک حوله و پیجاندن شیرینی لای حوله است که به این ترتیب گرمای آن هم حفظ شود تا بر اثر گرما شکل رول را به خود بگیرد.

اما این روش شاید برای بسیاری از ما سخت باشد. در ضمن من فکر می‌کنم که سطح رولت باید کاملا صاف باشد در صورتی که به این روش کمی روی آن ترک می‌افتد که البته چون خامه روی آن کشیده می‌شود، اصلا مشخص نیست. ولی شما می‌توانید از روشی راحت‌تر استفاده کنید و فقط یک کاغذ روغنی (کاغذ مخصوص فر) را روی رولت بگذارید سپس آن را همراه با کاغذ با کمترین فشار رول کنید.

رولت کدو حلوایی

مواد به کار برده شده برای تهیه رولت کدو حلوایی

آرد: سعی کنید از آردی استاندارد استفاده کنید. از آرد مخصوص کیک (خیلی سفید)، آرد نان و آرد گندم کامل استفاده نکنید. آرد کیک منظور آردهایی هست که مقداری افزودنی دارند که باعث پف بیشتر کیک می‌شوند. اغلب آردهای بسته بندی فروشگاه‌ها مناسب شیرینی ما هستند.

جوش شیرین و بیکینگ پودر: این مواد پف کننده به بالا آمدن کیک کمک می‌کند. فقط توجه کنید که تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد. این مواد با گذشت تاریخ، کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند.

ادویه‌های معطر: دارچین، جوز، زنجبیل و میخک: این ادویه‌های معطر کلاسیک برای شیرینی و نان‌هایی که با کدو درست می‌شوند، استفاده می‌شوند.

نمک: این ماده از بی مزه شدن کیک جلوگیری می‌کند. نمک ریز یا نمک دریا هر دو خوب هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ باید هم دمای محیط باشد به این ترتیب مواد بهتر به هم می‌چسبند، خمیر کیک روانتر شده و راحت‌تر در کف ظرف پهن می‌شود و کیک هم بهتر و یکدست‌تر پف می‌کند. این مساله بخصوص برای رولت خیلی مهم است.

شکر: این ماده شیرین کننده است و باعث تردی کیک هم می‌شود. بهتر است مقدار آن را تغییر ندهید.

پوره کدو: من معمولا مقداری پوره کدو در فریزر نگه می‌دارم و هر بار موقع درست کردن یکی از محصولات کدو ابتدا آن را خارج کرده و پس از ذوب شدن سایر مواد را از یخچال در می‌آورم.

وانیل: برای استفاده از وانیل بهتر است از اسانس وانیل استفاده کنید نه وانیل شکری. اسانس وانیل در شیشه‌های تیره رنگ و با قیمتی ارزان در اکثر فروشگاه‌های فروش مواد شیرینی فروشی موجود است.

پنیر خامه‌ای: باید قبل از استفاده این ماده را به دمای اتاق رساند تا موقع همزدن به صورت تکه تکه نباشد.

شکر پودر شده: بهتر است شکر پودر شده را هم قبل از استفاده الک کنید به این ترتیب مطمئن می‌شوید که تکه‌های درشت در آن نیست. شکر پودر شده در اغلب قنادی‌ها موجود است اما می‌توانید آن را در خانه هم درست کنید.

separator line

مواد لازم برای کدو حلوایی به روشی ساده

  • آرد: ۳/۴ پیمانه یا ۹۶ گرم (قاشق قاشق در پیمانه بریزید)
  • بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: ۱ و ۱/۴ قاشق چایخوری
  • زنجبیل، جوز و میخک: از هر کدام ۱/۴ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: ۳ عدد، هم دمای محیط
  • شکر سفید: ۱ پیمانه (۲۰۰ گرم)
  • پوره کدو: ۲/۳ پیمانه، هم دمای محیط
  • اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • خامه
  • پنیر خامه‌ای: ۲۲۵ گرم
  • پودر شکر: ۱ پیمانه (۱۲۰ گرم)
  • کره: ۶ قاشق غذاخوری (۸۵ گرم)
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری

رولت کدو حلوایی

طرز تهیه رولت کدو حلوایی

فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس گرم کنید. یک سینی فر آلومینیومی با ابعاد ۳۸ × ۱۵ سانت را با اسپری آشپزی چرب کنید (سایز این سینی از سینی کلوچه بزرگتر است) یا کمی روغن کف آن ریخته و با دست پخش کنید. کف آن یک کاغذ روغنی بگذارید بطوری که از دو طرف ۲ سانت اضافه بیرون رفته باشد. روی کاغذ را هم با اسپری چرب کنید یا با کمی روغن.

داخل یک کاسه با اندازه متوسط، آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک، دارچین، جوز، زنجبیل و میخک را با هم مخلوط کرده، کنار بگذارید.داخل کاسه‌ای دیگر با استفاده از همزن برقی، شکر و تخم مرغ‌ها را با هم بزنید تا حدی که کمرنگ و کرمی شود یعنی حدود ۱ تا ۲ دقیقه.پوره کدو و اسانس وانیل را به آن اضافه کنید.

رولت کدو حلوایی

مخلوط آرد را به ترکیب تخم مرغ افزوده و با قاشق سیلیکونی بهم بزنید، فقط در حدی که با هم ترکیب شوند. اگر کمی گلوله در آن باشد مشکلی نیست.خمیر را داخل سینی آماده شده بریزید، آن را با لیسک به صورت یک لایه نازک یکدست درآورید سپس سینی را تکان دهید تا سطح آن صاف و یکدست شود.سینی را داخل فر گرم شده بگذارید تا کیک آماده شود. باید موقع لمس کردن مثل فنر به عقب برگردد. این کار حدود ۱۳ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.با استفاده از لبه‌های آویزان کاغذ، کیک را بلند کرده و روی سطح کاری تمیز قرار دهید.

شروع کنید به رول کردن کیک به سمت مخالف رول کنید (تا حدودی بسته اما نباید سفت باشد چون کیک صاف خواهد شد). در صورت نیاز یک روبان یا نخ عمامه را دور آن ببندید.روی توری شیرینی بگذارید تا بطور کامل خنک شود. این کار حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. وقتی کیک در حال خنک شدن است، خامه را آماده کنید.

رولت کدو حلوایی

داخل کاسه‌ای متوسط، پنیر خامه‌ای، شکر، کره و اسانس وانیل را با هم بزنید تا زمانی که صاف و کمی پف شود. در صورت نیاز کمی فریز کنید تا غلیظ شود.به آرامی کیک را باز کنید، خامه را روی آن پهن کنید و کمی از لبه‌ها را بدون خامه بگذارید. دوباره آن را رول کنید البته بدون کاغذ و حین رول کردن کاغذ را جدا کنید. حالا آن را با سلفون یا کاغذ روغنی پوشانده و به مدت ۱ ساعت در یخچال سرد کنید.

آن را در ظرف سرو گذاشته و در صورت دلخواه روی آن شکر بپاشید. رولت کدو حلوایی را به صورت قطعات ۲ سانتی برش بزنید.اگر ته کیک قهوه‌ای شد، می‌توانید آن را برعکس کرده و کف سینی چرب بگذارید بنابراین بالای کیک رول خواهد شد و بخش تیره به سمت داخل می‌رود.

separator line

ترفندهایی برای درست کردن رولت کدو حلوایی به شیوه‌ای بهتر

استفاده از کاغذ روغنی یا چرب کردن را فراموش نکنید. داشتن یک سطح نجسب به هنگام رول کردن کیک حیاتی است.تخم مرغ‌ها را با شکر خوب بزنید تا هوا داخل آنها برود این کار به پف کردن بیشتر کیک کمک می‌کند.

مواد باید به دمای محیط برسند بعد استفاده شوند. به این ترتیب بهتر به هم چسبیده و بهتر پف می‌کنند.مواد میانی خامه‌ای را کمی فریز کنید تا سفت‌تر شدن و روی لبه‌های کیک نروند.

زمان خنک کردن و سرد کردن در یخچال را حذف نکنید. اگر خامه روی کیک گرم زده شود، ذوب خواهد شد و اگر زمان سرد کردن در یخچال حذف شود، موقع برش زدن، برشها تمیز نخواهند بود.

separator line

نکات مهم برای تهیه رولت کدو حلوایی

رولت کدو حلوایی را باید در یخچال نگهداری کنید. برای بافتی لطیف‌تر می‌توانید قبل از سرو کردن بگذارید برشها در یخچال بمانند ( ۱۵ تا ۲۰ دقیقه). این شیرینی را به مدت ۴ روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

برای فریز کردن کیک می‌توانید آن را داخل سلفون پیچانده و داخل ظرفی دردار در فریزر به مدت ۱ تا ۲ ماه نگهداری کنید.برای درست کردن یک نسخه بدون گلوتن آرد بدون گلوتن را با نسبتی برابر جایگزین آرد معمولی کنید.

برای استفاده از گردو می‌توانید ۱ پیمانه گردوی ریز خرد شده را به صورت یکسان روی خمیر قبل از گذاشتن در فر، بپاشید. وقتی آن را از فر خارج کردید قبل از رول کردن آن را وارونه کرده و روی یک لایه کاغذ چرب شده جدید بگذارید به این روش گردو روی لایه خارجی کیک قرار گرفته و ظاهر بهتری خواهند داشت.

برای اینکه تخم مرغ‌ها را سریعتر به دمای محیط برسانید، آنها را داخل کاسه آب گرم بگذارید و به مدت ۵ دقیقه بگذارید بمانند. هم دما بودن تخم مرغ با محیط باعث میشود مواد بهتر بهم بچسبند و به پف بیشتر کیک، کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

۳ روش فوق العاده جهت تهیه کاکا کدو حلوایی برای شب یلدا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits