دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیره خرما : ۲۱ خاصیت شیره خرما برای سلامتی بدن
206
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شیره خرما جایگزین مناسبی برای مواد شیرین کننده تصفیه شده است. از خواص شیره خرما آهن طبیعی موجود در شیره خرما میباشد که باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با شیره خرما و خواص شیره خرما بیشتر آشنا شوید

شیره‌ خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

طبع شیره خرما گرم و خشک است. جالب است بدانید بهترین نوع مصرف شیره که برای همه‌ مزاج‌ها مناسب می‌باشد، این است که شیره مورد نظر را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که «سرکه شیره» نام دارد، مور استفاده قرار دهید. برخی از مهمترین خواص شیره خرما عبارتند از:

divider

خواص شیره خرما

چگونه در خانه شیره خرما درست کنیم ؟

  1. شیره خرما نیز همانند خواص شیره انگور بسیار انرژی زا بوده و مصرف آن برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد مفید است. همچنین مصرف این شیره برای کودکان و دانش آموزان بسیار مفید بوده، قدرت یادگیری آنها را افزایش میدهد.
  2. درمان یبوست یکی دیگر از خواص شیره خرما است. شیره خرما به دلیل وجود فیبر فروان دارای خاصیت ملین بوده و مصرف آن باعث میشود، مدفع سالمتری از بدن دفع گردد.
  3. شیره خرما برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، باعث افزایش فعالیت باکتری های موجود در دستگاه گوارش میشود.
  4. شیره خرما نیز همانند خود خرما سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و به برطرف شدن و درمان کم خونی کمک شایانی میکند. فولات موجود در خرما به عنوان یک ماده غذایی خون ساز معرفی شده است. به همین دلیل مصرف خرما و شیره آن برای زنان باردار بسیار مفید میباشد.
  5. شیره خرما همانند میوه آن سرشار از ویتامین های گروه ب بوده، برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید بوده، همچنین منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی می شود.
  6. از خواص شیره خرما کمک به چاقی صورت است. البته در صورت زیاده روی در مصرف شیره خرما چنانچه فرد بی تحرکی باشید به دلیل میزان بالای کالری آن باعث چاقی میشود، ولی در صورت انجام ورزش منظم، با استفاده از مصرف روزانه شیره خرما میتوانید به چاق شدن صورت خود کمک کنید.
  7. شیره خرما یک ماده غذایی بسیار عالی برای بالا بردن قوای جنسی است. مصرف شیره خرما به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد به بالا بردن و افزایش استقامت جنسی در بدن کمک می کند.
  8. مواد معدنی موجود در خرما نظیر کلسیم و منیزیم باعث تقویت و استحکام استخوانها میشود. همچنین یکی از خواص خرما و شیره آن خاصیت ضد التهاب بوده و از این رو مصرف شیره خرما برای افرادی که دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفید میباشد و در تسکین درد مفاصل و دردهای روماتیسمی موثر است.
  9. شیره خرما جایگزین مناسبی برای مواد شیرین کننده تصفیه شده است. از طرفی این ماده ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
  10. آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود و در نتیجه خطر بروز کم خونی را کاهش می دهد.
  11. علاوه بر آهن، سرشار از پتاسیم و منگنز است.

دیگر خواص شیره خرما

12. مصرف آن هنگام صبح با صبحانه یا شیر ولرم، باعث فعال شدن سلول های عصبی می شود.

13. شیره این میوه، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی است.

14. شیره خرما به راحتی هضم می شود و انرژی زاست.

15. ناراحتی های گوارشی را برطرف می کند و باعث ایجاد کلنی های باکتری های مفید در روده ها می شود.

16. فیبر موجود در آن مانع از یبوست می شود.

17. تقویت کننده قلب است.

18. غنی از کلسیم است بنابراین برای تقویت استخوان مفید است.

19. برای تقویت بینایی مفید است.

20. شیره خرما سموم را از کبد دفع می کند.

21. برای درمان گلودرد، تب و سرماخوردگی مفید است.

خواص هسته خرما : آشنایی با خواص اعجاب انگیز هسته خرما در طب سنتی

طرز تهیه شیره خرما

ابتدا خرما ها را بشویید و سپس آن ها را از وسط نصف کنید و هسته های خرما را جدا کنید

سپس در درون قابلمه ای مناسب خرماها را به همراه آب جوش بریزید و اجازه دهید تا خرماها به مدت 30 دقیقه در درون آب جوش بمانند.

سپس بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید شعله گاز را کم کنیدو اجازه دهید تا خرماها به مدت 5 دقیقه دیگر نیز بجوشند و نرم شوند.

توجه داشته باشید که پخت خرما را باید تا زمانی ادامه دهید که خرماها کاملا نرم شوند سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید خرماها به مدت 30 دقیقه دیگر نیز در درون همان آب باقی بمانند.

سپس خرماها را در درون صافی بریزید و با کمک دست خرماها را آرام آرام فشار دهید تا شیره خرما جدا شود و از صافی خارج شود توجه داشته باشید که نباید گوشت و پوست خرما از صافی رد شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه شیره خرما دوباره شیره صاف شده خرما را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیره بجوشد و غلیظ شود شیره خرما را باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد

نکاتی در مورد تهیه شیره خرما

  1. در طرز تهیه شیره خرما بهتر است از خرماهای شیره دار استفاده کنید.
  2. توجه داشته باشید که غلظت شیره خرما نباید کم باشد زیرا زود کپک می زند.
  3. شیره خرما را می توانید در جای خشک و خنک و در درون ظرف در بسته به مدت 1 سال نگهداری کنید.
  4. اگر از خرمای خشک برای درست کردن شیره خرما استفاده کنید به مدت زمان طولانی تری برای پخت خرما نیازمند هستید.

ارزش غذایی شیره خرما

خرما و شیره تهیه شده از آن، سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامینها می باشد. از جمله عناصر مفید موجود در شیره خرما، آهن، پتاسیم، پروتئین، فیبر غذایی، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، سلنیوم و روی و ویتامین های گروهب، ویتامین آ و ث می باشد.

مضرات شیره خرما

با وجود اینکه قند موجود در شیره خرما جزو قندهای طبیعی بوده و ضرر کمتری برای بیماران دیابتی دارد، با این وجود زیاده روی در مصرف شیره خرما برای مبتلایان به دیابت مضر بوده و بایستی با احتیاط مصرف گردد.
زیاده روی در مصرف شیره خرما برای افراد دارای مزاج گرم مناسب نبوده، موجب غلیظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آنها میشود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (206 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پروا محمودی | ۲ سال پیش
سلام
ممنونم از مطلب خوبتون
0
2
مموچهر | ۴ سال پیش
با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون
1
3
محمد | ۴ سال پیش
سلام
شیره خرما کاملا طبیعی بدست می آید یعنی خود خرما شیره میده،این که شما توضیح دادید مصنوعی است
4
2

hits