دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و ارزش غذایی تربچه نگین سبزی خوردن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تربچه یکی از قسمت های اصلی و خوشمزه ی سبزی خوردن است که علاوه بر طعمی خوشایند، خواص بسیاری نیز دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص تربچه را بیان کنیم.

همه چیز درمورد تربچه

تربچه دوستدار واقعی سلامت دستگاه گوارش است. به خاطر اینکه می‌تواند ترشح صفرا را افزایش دهد. همین موضوع هم باعث سم‌زدایی و تمیزی کبد و کلا بدن می‌شود. ترکیبات موجود در تربچه همچنین باعث تخلیه‌ی صفرا به سمت اثنی‌ عشر می‌شوند که همین کار باعث بهبود عملکرد کیسه‌ ی صفرا می‌شود.

نتایج پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که تربچه و حتی برگ‌های آن حاوی ترکیبی است که می‌تواند فعالیت روده را افزایش دهد. این سبزی غده‌ای کوچک سرشار از فیبر است که تأثیر مثبتی روی عملکرد روده‌ها و دفع راحت دارد.

توجه داشته باشید امکان دارد مصرف تربچه برای افرادی که از بیماری کولون (روده‌ ی بزرگ) رنج می‌برند ناراحتی ایجاد کند.

کالری و ارزش غذایی تربچه

هر 100 گرم تربچه حاوی 16 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری16
کربوهیدرات3.40 گرم
پروتئین0.68 گرم
چربی0.10 گرم
آب 95.27 گرم
فیبر1.60 گرم
قند1.86 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

تربچه/کالری تربچه/ارزش غذایی تربچه/خواص تربچه/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن/سبزی خوردن

بیشتر بخوانید:

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کالری اسفناج : 100 گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

تربچه/کالری تربچه/ارزش غذایی تربچه/خواص تربچه/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن/سبزی خوردن

خواص تربچه

1. خواص ضدعفونی کننده تربچه

خاصیت ضدعفونی کننده تربچه، اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش‌های قرمز را رفع می‌کند. این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود.

با تب ایجاد شده از عفونت مقابله می‌کند. علاوه بر خاصیت‌هایی که ذکر شد، تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

2. خواص تربچه در درمان یرقان (زردی)

تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و سم‌ زدای بسیار خوبی است و خون را تصفیه می‌کند. تربچه در بیماری یرقان به طور شگفت‌آوری به پاکسازی بیلیروبین از خون کمک می‌کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می‌کند. علاوه بر این با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول‌های قرمز جلوگیری می‌کند.

3. خواص تربچه برای کبد و کیسه‌ صفرا

تربچه بطور خاص برای کبد و صفرا بسیار مفید است و جریان صفرا و بیلیروبین، اسیدها، آنزیم‌ها را تنظیم می‌کند و بیلیروبین را از خون می‌زداید و کبد را سم‌زدایی می‌کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به مایروسیناس، دیتاستاز، استئار است که از کبد و کیسه‌ی صفرا در مقابل عفونت‌ها و زخم‎ها پیشگیری می‌کند.

4. خواص تربچه در درمان هموروئید (بواسیر)

تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می‌کند.

5. خواص تربچه در بهبود اختلالات ادراری

تربچه خاصیت ادرارآوری دارد، و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار استفاده می‌شود. همچنین کلیه را تمیز می‌کند و عفونت کلیه‌ها و سیستم ادرار را از بین می‌برد؛ و به طور کلی به رفع اختلالات سیستم ادرار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری کدو سبز : 100 گرم کدو سبز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

6. خواص تربچه در پیشگیری از کم خونی

تربچه سرشار از فولات است و مصرف آن به صورت خام یا نوشیدن آب تربچه همراه با آب هویج به علت دارا بودن آهن، پتاسیم و روی منجر به بهبود علائم کم خونی و پیشگیری از آن می‌شود. همچنین مصرف تربچه باعث تولید گلبول‌ های قرمز خون شده و گردش خون را افزایش می‌دهد، ضمن این که باعث بهبود سطح اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.

7. خواص تربچه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش فشار خون بالا

در پژوهشی که دانشمندان ژاپنی روی خواص تربچه انجام دادند، مشخص شد که تربچه در تولید اکسید نیتریک که یک تنظیم کننده مهم در عملکرد رگ‌های خونی است، تاثیر دارد.

به طور کلی سلول‌هایی که سلول‌های خونی را تشکیل می‌دهند، اکسید نیتریک را تولید می‌کنند و هنگامی که این گاز به جریان خون منتقل می‌شود، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

همچنین گاهی گلبول‌های قرمز و سفید به دیواره‌های رگ‌های خون متصل می‌شوند که باعث افزایش خطر لخته شدن شده و انتشار اکسید نیتروژن باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود و مصرف تربچه به تولید بیشتر این گاز در بدن کمک می کند.

8. تربچه از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند

تربچه مانند انواع کلم‌ ها و دیگر سبزیجات غده‌ ای تأثیر آنتی‌اکسیدانی دارد. برای همین هم ضدسرطان محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف منظم تربچه سدی در برابر ابتلا به سرطان معده و کولون می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تربچه مانند «آنتوسیانین‌ها» باعث کاهش احتمال تشکیل تومورها و افزایش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

9. تربچه برای کنترل کلسترول خون

اگر نمی‌ دانید چگونه چربی خونتان را کنترل کنید و بعد از هر وعده‌ی غذایی دلتان شور می‌زند تربچه را دریابید. مواد غذایی سرشار از فیبر مانند تربچه (۱.۶ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) نقش مثبتی در کنترل کلسترول خون دارد. علاوه بر این، همان‌طور که گفتیم تربچه تأثیر زیادی روی عملکرد کبد دارد.

باید بدانید که حدود ۸۰ درصد چربی خون از همین کبد تولید می‌شود. اگر کبدتان درست کار کند بدون شک به راحتی می‌توانید کلسترول خونتان را کنترل کنید. در نهایت اینکه باید بدانید نتایج یک پژوهش چینی نشان می‌دهد که تربچه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که قادرند میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و همچنین قند خون را کاهش دهند.

توجه داشته باشید که صرفاً با مصرف تربچه نمی‌توانید میزان کلسترول خونتان را تنظیم کنید به خصوص اگر دچار مشکل چربی خون بالا باشید. باید یک تغذیه‌ی سالم و سرشار از سبزیجات دیگر و همچنین غلات کامل داشته باشید.

تربچه/کالری تربچه/ارزش غذایی تربچه/خواص تربچه/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن/سبزی خوردن

بیشتر بخوانید:

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کالری سیر : 100 گرم سیر خام و سرخ شده چقدر کالری دارد ؟

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

کالری فلفل سبز : 100 گرم فلفل سبز چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits