دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۹ روش خانگی قدرتمند برای درمان سریع بواسیر (هموروئید)
49
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان بواسیر (هموروئید) با روش های طبیعی امکان پذیر است. بهترین روش پیشگیری از بواسیر است. در این مقاله 19 روش درمان هموروئید (بواسیر) را به شما آموزش خواهیم داد

مجله دلگرم | درمان بواسیر راه های زیادی دارد. بیماری‌های مقعدی یا نشیمنگاه از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که در ناحیه‌ی مقعد به وجود می‌آیند. بنابر آمارها و مطالعات صورت گرفته در این زمینه میزان شیوع این نوع بیماری‌ها در جوامع امروزی به شدت در حال افزایش است. دلیل این موضوع و روش درمانی قطعی، موضوعی است که سالها است در دست پژوهش و بررسی است.

در یک نگاه کلی می توان دو عامل سبک زندگی و تغدیه را اصلی‌ترین دلیل این بیماری‌ها دانست.

مقعد از حساس‌ترین و مهم‌ترین اعضای بدن انسان است و در انتهایی‌ترین قسمت دستگاه گوارش قرار گرفته است. وظیفه اصلی این عضو کنترل و دفع مدفوع از بدن است.

مقعد از بافت‌های گوناگون و مختلفی تشکیل شده است که در هر یک از این بافت‌ها می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد شود. به همین دلیل بیماری‌های مختلفی امکان دارد در ناحیه‌ی مقعد به وجود بیایند که در یک تقسیم‌بندی کلی در 4 گروه زیر قرار می‌گیرند.

  • بواسیر (هموروئید)
  • شقاق مقعدی (فیشر)
  • فیستول مقعدی
  • کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

بواسیر (هموروئید) چیست؟

بواسیر یا هموروئید در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به رگ‌های ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. این فشار زیاد باعث ایجاد کشش، پارگی و التهاب در مویرگ‌ها و رگ‌های ناحیه مقعد می‌شود و در نتیجه بیماری بواسیر به وجود می آید. یبوست یکی از علل اصلی ایجاد این بیماری است.

درمان بواسیر (هموروئید) با روش های خانگی

درمان بواسیر

1. شاه بلوط هندی

این نوع از بلوط به عنوان درمان طبیعی هموروئید و کاهنده تورم به کار می رود. به منظور بهبود گردش خون و جریان مویرگی در بواسیر بسیار موثر است. این گیاه را می توانید از عطاری خریده و به صورت چای آماده و میل کنید.

2. پوست اسفرزه

پوست گیاه اسفرزه یک منبع طبیعی خالص فیبر است که می تواند برای درمان طبیعی هموروئید و راه پیشگیری از بواسیر به کار رود. می توانید آن را از عطاری ها یا از داروخانه به نام پودر پسیلیوم خریداری کنید. اسفرزه یا پودر پسیلیوم را باید با آب زیاد میل کنید. توصیه می کنیم این روش درمانی را برای یک هفته تا ۱۰ روز انجام دهید.

3. کمپرس سرد

کمپرس سرد به خوبی می تواند تورم، التهاب و درد ناشی از هموروئید را کاهش دهد. برای این کار بهتر است از کیسه های مخصوص کوچک یخ های بهداشتی که در داروخانه و یا فروشگاه لوازم پزشکی فروخته می شود استفاده کنید. پس از سرد شدن کیسه یک پارچه نخی را روی آن قرار دهید و بسته را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه معقد بگذارید. این کار را در طی روز دو تا سه بار تکرار کنید.

در صورتی که به پدهای یخ دسترسی ندارید می توانید چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس با پوشاندن آن با یک پارچه نخی کمپرس سرد را انجام دهید. به این ترتیب نیازی به شستن پد یخ هم ندارید و کیسه و یخ را می توانید دور بیندازید.

4. نشستن در آب ولرم

بهتر است حداقل شخص روزی یک بار و هر بار بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب ولرم بنشیند. بعضی از متخصصان توصیه می کنند بهتر است این کار بعد از حمام یا اجابت مزاج صورت گیرد. ولی زمان آن مهم نیست. خوب است هر زمان که فرصت داشتید این روش را امتحان کنید. فقط یادتان باشد حتما پیش از این حمام، معقد را کاملا با آب ولرم و صابون بشویید.

برای نتیجه بهتر می توانید مقداری پوست درخت بلوط را در دو لیتر آب جوشانده و با آب ظرف ترکیب کنید و سپس در آن بنشینید. تاثیر این روش درمانی را بعد از یک بار استفاده احساس خواهید کرد.

می توانید نشستن در آب ولرم را با نمک طبیعی دریا هم امتحان کنید که در کاهش التهابات و درد و ضدعفونی کردن بسیار موثر عمل می کند.

5. تمیز نگه داشتن مقعد

بیشتر توصیه می شود بعد از هر بار اجابت مزاج با کمی مایع دستشویی و آب ولرم حتما مقعد تمیز شود. چرا که چین و شکن های متورم شده مکان خوبی برای تجمع میکروبها و باکتری های مضر است. بهتر است همیشه از آب ولرم استفاده شود و به هیچ وجه از آب سرد برای شست و شوی مقعد استفاده نکنید. تمیز نگه داشتن مقعد خارش، تورم و درد را تسکین می دهد.

6. لباس های نخی و گشاد

در صورت ابتلا به بواسیر بهتر است از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید و لباس های تنگ با الیاف مصنوعی نپوشید.

7. تعویض مرتب لباس های زیر

در صورتی که فرد خونریزی دارد باید مرتب لباس زیر را خود را عوض کرده، شسته و در آفتاب خشک کند. همیشه از لباس زیر نخی استفاده شود. در صورت عدم دسترسی به نور خورشید می توانید از اتو با حرارت زیاد استفاده کنید تا لباس زیرتان را خشک و ضدعفونی کنید.

بواسیر ، هموروئید

درمان های موضعی بواسیر

این روش های موضعی در درمان طبیعی هموروئید و پیشگیری از بواسیر روش موثر و فوری و کارآمدی است:

  • سرکه سیب : حتما سرکه سیب را از عطاری های معتبر خریداری کنید. اگر خودتان بتوانید آن را در خانه تهیه کنید چه بهتر در غیر این صورت از نوع طبیعی استفاده کنید و نه از سرکه سیب صنعتی. کافی است کمی پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و روی مقعد بگذارید. درست مثل زمانی که می خواهید یک زخم را ضدعفونی کنید. نیازی به شست و شو نیست.
  • روغن های گیاهی : یک روش ساده دیگر برای درمان هموروئید و پیشگیری از بواسیر آغشته کردن یک تکه پنبه به روغن نارگیل، روغن بادام، یا روغن زیتون و گذاشتن بر روی موضع می باشد.
  • چای کیسه ای : این روش هم بسیار موثر است. پس از آن که چای کیسه ای را در آب جوش قرار دادید چند دقیقه صبر کنید و وقتی ولرم شد آن را روی موضع بگذارید. اسید تانیک موجود در چای خاصیت قابض کننده دارد.
  • ژل آلوئه ورا: استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا به طور مستقیم بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد می‌تواند علاوه بر کاهش خونریزی به نرم شدن محل و رفع زخم فرد نیز کمک کند. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید می توانید از داروخانه ضماد یا کرم های مخصوص را تهیه کنید.
  • سیر: چند حبه سیر را کوبیده در آب داغ قرار دهید. بعد از آن که آب ولرم شد با آغشته کردن پنبه به این محلول پنبه را روی موضع بگذارید.

8. ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی و ضد ویروسی اش درمان طبیعی خوبی برای کاهش تورم، التهابات، درد و زخم ها است. روغن زیتون هم به دلیل داشتن ویتامین E قابلیت نرم کنندگی و ترمیم زودتر زخم ها را دارد.

کافی است یک قاشق چای خوری روغن درخت چای و یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با هم ترکیب کرده و با یک تکه پنبه مقعد را به این ترکیب آغشته کنید. نیازی به شست و شو نیست.

9. شربت آب لیمو و عسل

یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این محلول را صبح‌ها، پس از بیدار شدن از خواب و شب‌ها ۲ ساعت قبل از خواب بنوشید. پس از مدتی تغییر در اجابت مزاج را مشاهده خواهید کرد. عسل در تسکین بیماری و مرطوب‌سازی و لیمو در کاهش تورم ناشی از هموروئید بسیار موثر است. ضمن آن که دستگاه ایمنی بدن تان هم تقویت خواهد شد و کمتر به بیماری دچار می شوید.

10. کوله خاص

این گیاه که به نام های جاروی قصاب یا بوچرز بروم Butcher’s broom هم معروف است، قابلیت قابض داشته و باعث جمع شدن عروق خونی می شود. این گیاه را بیشتر به صورت کپسول تهیه می کنند چون بسیار تلخ است. در صورتی که می خواهید از این روش استفاده کنید، کپسول های آن را از یک عطاری معتبر بخرید. از خود گیاه هم به صورت چای می توانید استفاده کنید. در این صورت آن را با عسل شیرین کنید.

11. شکر سرخ یا زرد

این شکر که طبیعی ترین و سالم ترین شکر است از ساقه های نیشکر تهیه می شود. رنگ قهوه ای روشن و مایل به زرد دارد. سعی کنید همیشه از این شکر به جای شکر سفید یا شکر قهوه ای استفاده کنید تا علاوه بر رفع یبوست از خواص دیگر آن هم مثل خواص ضد سرطانی، جلادهنده کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن بهره بگیرید.

12. نارون کوهی

براحتی می توانید از داروخانه ها محصولاتی مثل پماد و پد آن را خریداری و با گذاشتن روی موضع هموروئید را درمان کنید.

14. آلوئه ورا

از این گیاه برای درمان طبیعی هموروئید به شکل های مختلف می توانید استفاده کنید.

پس از شستن آلوئه ورا و گرفتن پوست آن ماده لزجی را مشاهده می کنید که همان ژل آلوئه ورا است. کمی تلخ است ولی بلافاصله آن را میل کنید. می توانید گوشت گیاه را تکه تکه کرده میل کنید یا در مخلوط کن ریخته سپس استفاده کنید.

این گیاه پرخاصیت، توانایی کنترل خونریزی و بهبود زخم هموروئید را دارد.

15. آب نارگیل

آب نارگیل علاوه بر طعم خوشمزه و خاصیت های زیادش برای درمان طبیعی هموروئید و پیشگیری از بواسیر بسیار موثر است. حتما از نارگیل های استفاده کنید که آب زیادی دارند و گوشت آنها قابل استفاده نیست. در این صورت می توانید هر روز بین یک تا دو لیوان آب نارگیل میل کنید. این نارگیل ها بزرگ هستند و بعد از گرفتن پوست یک گوشت سفید دارند که دور انداخته می شود. نارگیل های قهوه ای آب کمی دارند و گوشت آن ها قابل خوردن است که فیبر فراوانی دارد.

16. زغال اخته

زغال اخته به تقویت دیواره‌های مویرگ‌ها کمک می‌کند. پس وقتی فصل آن است حتما از خوردنش به عنوان درمان کننده طبیعی هموروئید و پیشگیری از بواسیر کمک بگیرید.

بواسیر ، هموروئید

18. چای های گیاهی

خوب است در برنامه روزانه تان علاوه بر استفاده از چای معمولی کمرنگ از چای بابونه، چای گل همیشه بهار، و چای بارهنگ برای دمان طبیعی هموروئید و پیشگیری از بواسیر کمک بگیرید. چای بابونه و چای گل همیشه بهار درست مانند چای معمولی تهیه می شود. برای چای بارهنگ به شکل زیر آن را تهیه کنید:

یک قاشق چای خوری از دانه‌های بارهنگ را در یک فنجان آب گرم بریزید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه همراه با غذا میل کنید. این کار را روزی سه بار همراه با صبحانه. ناهار و شام به مدت ۲ تا ۳ هفته تکرار کنید.

با پوست درخت بلوط سفید هم می توانید دمنوش گیاهی تهیه کنید که برای درمان طبیعی هموروئید و پیشگیری از بواسیر موثر است. حتی می توانید کمی از آب چای های تهیه شده را به پنبه آغشته کرده و روی موضع بگذارید.

19. درست نشستن

درست بنشینید، قوز نکنید. به شکم تان فشار نیاورید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هموروئید معمولا به درمان های طبیعی خوب جواب می دهد و پس از مدتی به راحتی درمان می شود. در موارد بسیار نادری باید به پزشک مراجعه کرد:

  • خونریزی مزمن و مداوم هنگام اجابت مزاج
  • درد شدید مقعد حتی هنگام نشستن روی صندلی یا دراز کشیدن
  • خونریزی تیره رنگ
  • عدم پاسخ دهی به درمان های طبیعی بعد از ۲ هفته

در صورتی که مدت ها است از این بیماری رنج می برید و تمام راه های درمان طبیعی هموروئید و روش های پیشگیری از بواسیر را امتحان کرده اید و جواب نگرفته اید مسلما باید به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (49 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits