دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با کالری، ارزش غذایی و خواص کلم سنگ آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلم سنگ یا کلم قمری یکی از انواع کلم است که خواص بسیاری دارد. از این نوع کلم در برخی غذاها استفاده می شود. در ادامه میزان کالری، ارزش غذایی و خواص کلم قمری را شرح خواهیم داد.

همه چیز درمورد کلم قمری یا کلم سنگ

کلم قمری یا کلم سنگ یکی از ترکیباتی است که در آش های فصل زمستان به کار میرود و دوست قدیمی مادر بزرگ ها و مادرها در آشپزخانه می باشد.کلم سنگ یک سبزی زیر خاکی و غده ای است که خاصیت زیادی دارد و از ارزش غذایی خوبی بهره می برد. این کلم همانند اعضای دیگر خانواده اش ماده مغذی مفیدی است.

کالری و ارزش غذایی کلم سنگ (کلم قمری)

کالری و ارزش غذایی کلم سنگ (کلم قمری) پخته شده بدون نمک

هر 100 گرم کلم سنگ پخته شده بدون نمک حاوی 29 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری29
کربوهیدرات6.69 گرم
پروتئین1.80 گرم
چربی0.11 گرم
آب90.30 گرم
فیبر1.10 گرم
قند2.80 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کلم سنگ (کلم قمری) پخته شده با نمک

هر 100 گرم کلم سنگ پخته شده با نمک حاوی 29 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری29
کربوهیدرات6.69 گرم
پروتئین1.80 گرم
چربی0.11 گرم
آب90.30 گرم
فیبر 1.10 گرم
قند2.80 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی کلم سنگ (کلم قمری) خام

هر 100 گرم کلم سنگ خام حاوی 27 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری27
کربوهیدرات6.20 گرم
پروتئین1.70 گرم
چربی0.10 گرم
آب91.00 گرم
فیبر3.60 گرم
قند 2.60 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کلم/کالری کلم/ارزش غذایی کلم/خواص کلم/کلم سنگ/کالری کلم سنگ/ارزش غذایی کلم سنگ/خواص کلم سنگ/کلم قمری/کالری کلم قمری/ارزش غذایی کلم قمری/خواص کلم قمری/کالری سبزیجات

بیشتر بخوانید:

کالری کلم بروکسل : یک پیمانه کلم بروکسل چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم قرمز : 100 گرم کلم قرمز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کلم/کالری کلم/ارزش غذایی کلم/خواص کلم/کلم سنگ/کالری کلم سنگ/ارزش غذایی کلم سنگ/خواص کلم سنگ/کلم قمری/کالری کلم قمری/ارزش غذایی کلم قمری/خواص کلم قمری/کالری سبزیجات

خواص کلم سنگ (کلم قمری)

1. خواص کلم سنگ برای تقویت سیستم ایمنی

کلم سنگ حاوی میزان زیادی ویتامین C است.این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها لازم است. کلم سنگ برای بهبود عملکرد عضلانی و سیستم عصبی حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم و آنزیم هایی است که برای عصب ها و عملکرد عضلانی مفید هستند.

آنزیم بدن را در آمادگی لازم نگه می دارند. پتاسیم باعث بهبود عملکرد عصب ها می شود.

2. خواص کلم قمری برای کاهش وزن

کلم سنگ به کنترل قند خون کمک می کند. این کلم برای افرادی که مستعد دیابت هستند مفید است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز می توانند از این کلم استفاده کنند. کلم سنگ حاوی میزان زیادی مواد مغذی بوده و کالری آن بسیار اندک است.

در نتیجه یک ماده غذایی ایده آل برای افرادی محسوب می شود که میل به کاهش وزن دارند. فیبرهای موجود در کلم قمری باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شوند و اجازه نمی دهند نشاسته و کربوهیدرات ها به چربی تبدیل شوند.به این ترتیب باعث کاهش وزن می شود.

3. خواص کلم قمری برای گردش خون بهتر

کلم سنگ حاوی کلسترول و چربی اندکی است. چربی های اشباع شده باعث افزایش میزان کلسترول بد خون می شوند. این چربی ها و کلسترول نقش مهمی در بسته شدن عصب و رگ های خونی داشته و سلامت قلب را به خطر می اندازند. کلم سنگ باعث کاهش میزان کلسترول شده و جریان خون را سالم نگه می دارد.

4. خواص کلم سنگ برای درمان مشکلات قلبی

میزان بالای پتاسیم موجود در این کلم برای قلب مفید است. این ماده معدنی باعث تنظیم ضربان قلب می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. میزان کلسترول موجود در این کلم اندک است بنابراین کلم سنگ یک ماده غذایی مفید برای قلب محسوب می شود.

می توانید بعد از ورزش های مربوط به قلب آب این کلم را میل کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

بیشتر بخوانید:

کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم پیچ : 100 گرم کلم پیچ چقدر کالری دارد ؟

5. خواص کلم سنگ برای کاهش اسیدیته بدن

آنتی اکسیدان های کلم سنگ برای مقابله با آسم موثر هستند.این کلم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات ریوی کارساز است. می توانید این کلم را با سبزیجات دیگر مصرف کرده و از فواید آن برای سلامت هر چه بیشتر ریه ها بهره ببرید.

آب کلم سنگ یک نوشیدنی با خواص قلیایی محسوب می شود که حالت اسیدی بدن را کاهش می دهد. افرادی که از مشکل اسیدی خون رنج می برند می توانند این ماده غذایی را به طور مرتب مصرف کرده و تعادل بازی اسیدی بدن را بالا ببرند.

6. فواید کلم قمری در بهبود گوارش

همانند سایر سبزیجات کلم قمری نیز فیبر خوراکی زیادی در خود دارد به به همین دلیل باعث هضم و جذب بهتر مواد غذایی بهبود حرکات روده می شود. کلم قمری سبب کاهش یبوست و نفخ نیز می شود.

7. خواص کلم قمری در جلوگیری از کم خونی

مقدار زیادی آهن در کلم قمری وجود دارد که کمک زیادی به درمان کم خونی فقر آهن و جلوگیری از ایجاد آن خواهد کرد. ضعف، خستگی، سردرد، اختلالات معده، اختلال تمرکز و نارسایی کلی سیستم ایمنی بدن همگی می تواند در اثر کمبود آهن ایجاد شود که با مصرف سبزیجات برگ سبز و کلم قمری رفع می شوند.

همچنین کلسیم موجود در کلم قمری سبب سبب بهبود جذب آهن می شود. بنابراین کلم قمری تقویت کننده ای همه جانبه برای سیستم ایمنی، قلب و عروق و خون محسوب می شود.

8. فواید کلم قمری برای تقویت استخوان ها

با افزایش سن استخوان های بدن انسان کم کم دچار تحلیل می شود. یکی از راهکار های مقابله با ضعف استخوان ها در اثر افزایش سن ورزش مناسب همراه با مصرف مواد غذایی سرشار از مواد معدنی خواهد بود.

منگنز، آهن و کلسیم موجود در کلم قمری همگی برای تقویت استخوان ها ضروری هستند. به ویژه در دوران جوانی مصرف چنین خوراکی هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان در دوران پیری لازم است.

کلم/کالری کلم/ارزش غذایی کلم/خواص کلم/کلم سنگ/کالری کلم سنگ/ارزش غذایی کلم سنگ/خواص کلم سنگ/کلم قمری/کالری کلم قمری/ارزش غذایی کلم قمری/خواص کلم قمری/کالری سبزیجات

بیشتر بخوانید:

کالری فلفل دلمه ای سبز : 100 گرم فلفل دلمه ای خام و پخته چقدر کالری ...

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری کدو سبز : 100 گرم کدو سبز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits