دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گردو سیاه : معرفی دقیق خواص گردوی سیاه برای سلامت بدن
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گردوی سیاه یکی از مواد خوراکی و جز مغزهایی است که می‌تواند به طور روزانه مورد استفاده قرار گیرد. این ماده غذایی به مانند گردو دارای خواص متعدد و مفیدی برای بدن انسان است. مواردی نظیر کمک در کنترل و درمان اختلالات پوستی، حفظ و بهبود سلامت سیستم قلبی...

گردو سیاه چیست ؟

گردوی سیاه یکی از مواد خوراکی و جز مغزهایی است که می‌تواند به طور روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده غذایی با استفاده از ترکیبات مؤثر خود باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن شده و همچنین به بهبود راندمان دستگاه گوارشی کمک می‌کند.

در این مقاله سعی خواهیم کرد که علاوه بر معرفی گردو سیاه به بررسی مفصل و جز به جز خواص این گیاه، بپردازیم.

درخت گردوی سیاه

درخت گردوی سیاه گونه‌ای از گیاهان با نام علمی Juglans nigra که در میانه قرن هفدهم به اروپا وارد شد. علی رغم وجود و کشت این درخت در اروپا و آمریکا ولی هنوز استفاده از این درخت و میوه آن صورتی جهانی و همه گیر به خود نگرفته است.

این درخت که نوعی درخت برگ ریز است و از میوه آن به عنوان محصولی پر کاربرد استفاده می‌شود، در اصل بومی کشور ایالت متحده امریکا و بخش‌هایی از کانادا است.

این ماده غذایی فراورده مصرفی بسیار پر طرفدار در آمریکا و اروپا است، به طوری که دارای گستره کاربرد فراوانی بوده و در محصولات غذایی زیادی از آب نبات، بستنی و آجیل گرفته تا سالاد و خوراک مرغ و پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده غذایی عمدتاً به خاطر وجود مقادیر متنابهی از اسیدهای چرب و پروتئین که به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از گردوی معمولی است، دارای محبوبیت بالایی در میان مصرف کنندگان است.

وجود مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد ارگانیک موجود در این ماده غذایی باعث شده که این ماده غذایی، ماده‌ای مفید از نظر تغذیه‌ای باشد.

به دین منظور شما می‌توانید یا به طور مستقیم از گردوی سیاه استفاده کنید و یا از پودر و یا حالت ریز ریز شده آن در محصولات غذایی که مد نظر شما است، استفاده کنید.

​ خواص گردو سیاه​
گردو سیاه

مزایای مصرف گردوی سیاه


1. اثر ضد قارچی گردوی سیاه

عفونت‌ها ناشی از مخمر یکی از عفونت‌های رایجی است که گاه و بیگاه افراد مختلفی از هر جنس و سن و قشر اجتماعی را ممکن است درگیر کند. عامل ایجاد کننده این عفونت‌های مخمری، مخمر کاندیدا آلبیکنس است.

در کنار خود عامل عفونت زا، عوامل دیگری من جمله عادات غذایی غلط و یا فقر تغذیه‌ای می‌تواند شانس ابتلای فرد به این نوع از عفونت را افزایش دهد.

با این تفاسیر گردوی سیاه با استفاده از مواد موثری نظیر جگلون و تانن جدای از تقویت عروق خونی و روند سم زدایی در بدن، می‌تواند محیط داخلی بدن به خصوص روده را محیطی نامساعد برای رشد و فعالیت این نوع از مخمرها کند.

در نهایت، این امر به معنی کاهش شانس ابتلای فرد به این نوع عفونت که می‌تواند دارای اثرات سویی برای فرد باشد، است.

خواص گردو سیاه


2. مراقبت از پوست از خواص گردو سیاه

یکی از فرم‌های مورد استفاده از این ماده غذایی، استفاده از پودر و سپس خمیر آن است.

آغشته کردن پوست با خمیر حاصل از گردوی سیاه به خاطر غنی بودن این ماده غذایی از مواد بسیار مفیدی مثل آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب می‌تواند حفظ و بهبود سلامتی پوست فرد مصرف کننده تأثیر به سزایی داشته باشد.

با استفاده از این ماده غذایی می‌توان از ابتلای به بیماری و عارضه‌هایی نظیر جوش، آکنه، بیماری صدف (پسوریازیس) و اگزما پیشگیری کرده و با کمک تنتور آن و یا در ترکیب با دیگر کرم و محصولات پوستی و زیبایی از خواص آن بهره فراوان برد.

خواص گردو سیاه


3. کمک به بهبود فعالیت دستگاه گوارشی

یکی دیگر از خواصی که مصرف گردوی سیاه می‌تواند برای مصرف کننده آن به دنبال داشته باشد، تقویت دستگاه گوارش است.

این امر ناشی از خواص ضدالتهابی این ماده غذایی و همچنین اثرات آن در تحریک دیواره‌های روده بزرگ و یا کوچک و متعاقب آن بهبود فرآیند هضم و دفع ماده غذایی است.

جدای از موارد فوق می‌توان از این ماده غذایی به عنوان یک ملین استفاده کرد ولی لازم به ذکر است که استفاده دراز مدت از آن به عنوان ملین توصیه نمی‌شود.

خواص گردو سیاه


4. حفظ و بهبود سلامت سیستم قلبی – عروقی

به مانند گردوی معمولی، گردوی سیاه نیز از نظر خواصی که باعث افزایش سلامت قلبی عروقی فرد می‌شود، غنی است.

این خواص درمانی عمدتاً ناشی از وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر ترکیبات موثری است که با خوردن چند عدد گردو می‌توان آنها را تأمین و با کاهش فرم بد کلسترول با نام LDL و یا لیپوپروتئین‌های با چگالی پایین به تنظیم و کاهش سطوح کلسترول در بدن فرد مصرف کننده کمک کرد.

به نوبه خود این امر می‌تواند باعث کمک در افزایش کارایی و سطح سلامت سیستم قلبی – عروقی فرد و کاهش شانس ابتلای فرد به بیماری‌هایی نظیر فشار خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و همچنین کاهش خطر وقوع سکته مغزی و حمله قلبی در فرد مصرف کننده آن شود.

خواص گردو سیاه


5. تقویت سیستم ایمنی فرد مصرف کننده

یکی دیگر از مواردی که در بالا نیز ذکر شد وجود مقادیر متنابهی از مواد و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند جدای از کاهش شانس ابتلای فرد به انواعی از و بیماری‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی فرد شود.

این امر می‌تواند باعث خنثی رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از ابتلای به سرطان در فرد مصرف کننده این ماده غذایی است.

جدای از مواد یاد شده، گردوی سیاه دارای مقادیر فراوانی از مواد ضد ویروسی و انگلی طبیعی است که به نوبه خود می‌تواند به عنوان یکی از خطوط دفاعی بدن در مقابل عوامل عفونت وبیماری زا عمل کند.

خواص گردو سیاه


6. مبارزه با عوارض درگیر کننده دستگاه تنفسی

از دیگر خواص این ماده غذایی خاصیت تسکین دهندگی برای امراضی مثل گلودرد باشد. این امر می تواند ناشی از ویژگی طبیعی این ماده غذایی به عنوان یک ماده ضد التهاب است که باعث از ایجاد پیشگیری از تحریک و التهاب در گلوی فرد می‌شود.

خواص گردو سیاه


7. پیشگیری از ابتلای به انواع خاصی از سرطان

در مورد اثرات ضد سرطانی این ماده تحقیقات فراوانی انجام شده و هنوز هم در حال انجام است. وجود ترکیبات مفید مانند ترکیبات جگلون، مواد پنی فنولی و اسیدهای چرب امگا ۳ باعث ایجاد خواص ضد تومور و ضد سرطان در این ماده غذایی و کاهش روند تشکیل سلول‌های سرطانی و جلوگیری از ابتلای به آن می‌شود.

خواص گردو سیاه


8. مقابله با انگل

ژوگلون که از ترکیبات پوست سیاه گردو میباشد باعث مهار آنزیم های خاص موثر در فعالیت های متابولیک شده و از آن جا که برای بسیاری از حشرات آفت گیاهی سمی است در بسیاری از آفت های کش های طبیعی استفاده می شود.

گردو سیاه به دفع و پاکسازی بدن از کرم های انگلی کمک کرده و به گفته انجمن دارویی در استرالیا برای درمان کرم حلقوی، عفونت کرم نواری و همچنین بسیاری از انگل های روده مفید است.

خواص گردو سیاه

بیشتر بخوانید :

خواص پوست سبز گردو | ۶ خاصیت شگفت انگیز پوست گردو برای ...

بررسی خواص بی نظیر برگ درخت گردو

۲۳ خاصیت معجزه آسای روغن گردو

بهترین اصول برای نگهداری گردو + خواص گردو و مغز آن

جدای از خاص و اثرات مفیدی از گردو سیاه می‌تواند برای مصرف کننده آن به دنبال داشته باشد، همچنین مصرف آن می‌تواند باعث بروز عوارضی در فرد مصرف کننده نظیر آلرژی شود.

همچنین این ماده می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلای به شوک آنافیلاکتیک ( آنافیلاکسی) شود. در زمینه موارد فوق شما باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که جز افراد حساس و دارای آلرژی نسبت به این ماده غذایی نیستید.

همچنین استفاده ازتنتور و یا پودر این ماده برای حصول خواص آن در سلامت پوست می‌تواندباعث ایجاد عوارض جانبی در فرد مصرف کننده آن شود. همچنین زنان بادار به علت عوارض ناخواسته بهتر از مصرف موضعی و خوراکی گردوی سیاه اجتناب کنند.

خواص گردو سیاه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits