دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنايي با خواص و مضرات ذرت
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فواید و “خواص ذرت” برای سلامتی : اگر مي‌خواهيد درباره فوايد و خواص ذرت، خواص ذرت خام، خواص ذرت براي پوست، فوايد ذرت و خواص درماني ذرت بدانيد با ما همراه باشيد.

فواید و خواص ذرت را بشناسید

فواید سلامتی ذرت شامل کنترل دیابت، پیشگیری از ناراحتی های قلبی، کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از نقص عصبی در هنگام تولد می باشد.

و فواید سلامتی ذرت بو داده توانایی آن در تنظیم قند خون، کاهش سطوح کلسترول، بهبود فرآیند هضم، حفاظت در برابر پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان، پیشگیری از پیری زودرس و کمک به کاهش وزن می باشد. با دلگرم همراه شوید .

در سوپ ها ذرت بریزید : خواص ذرت برای سلامتی

خواص درمانی ذرت

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان از آن وجود ندارد .بنابراین برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد .

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است ”
  • 1) پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد .
  • ۲) ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
  • ۳) استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند .
  • ۴)روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آرود .
  • ۵)روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.

فواید ذرت برای سلامتی

ذرت به‌خاطر داشتن مواد مغذیِ باکیفیت فایده‌های زیادی برای سلامتی دارد. نه‌تن‌ها تزئین خوشمزه‌ای برای غذا‌های اصلی به‌حساب می‌آید، بلکه فیتوکمیکال‌های موجود در آن از بدن در مقابل انواع بیماری‌های مزمن نیز حفاظت می‌کند. در ادامه با بعضی از فواید ذرت که به‌کمک تحقیقات متعدد ثابت شده آشنا می‌شویم.

جلوگیری از بواسیر با ذرت

فیبر موجود در یک فنجان ذرت می‌تواند 18.4درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر را تامین کند. فیبر باعث رفع مشکلات گوارشی می‌شود، از جمله یبوست و بواسیر و احتمال ابتلا به سرطان روده را کم می‌کند، چون ذرت جزو غلات کامل محسوب می‌شود.
مدت‌های مدیدی است که از مصرف فیبر به‌عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات روده‌ای گفته می‌شود، اما داده‌های ناکافی و متخالف باعث شده ارتباط میان فیبر و کاهش خطر سرطان مخدوش بماند، هرچند ثابت شده که مصرف غلات کامل باعث کاهش خطر این بیماری می‌شود.
فیبر میزان دفع را افزایش می‌دهد، و به افزایش حرکات کرم‌مانند مجرا‌های گوارشی و ترشح شیره‌های گوارشی و صفرا کمک می‌کند.
همچنین به حجم مدفوع می‌افزاید و در نتیجه باعث کاهش احتمال ابتلا به اسهال و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌شود.

ذرت باعث رشد می‌شود

ذرت سرشار از انواع ویتامین بی است، به‌خصوص تیامین و نیاسین. تیامین برای حفظ سلامت عصب‌ها و عملکرد‌های شناختی لازم است.
کمبود نیاسین به بیماری پلاگر می‌انجامد، بیماری‌ای که مشخصه‌اش اسهال، زوال عقل، و درماتیت است و در افرادی که دچار بدغذایی باشند مشاهده می‌شود.
ذرت همچنین منبع خوبی برای تامین اسید پانتوتنیک است. این ماده نوعی ویتامین بسیار حیاتی است که بدن برای سوخت‌وساز کربوهیدرات، پروتئین، و لیپید به آن احتیاج دارد.
کمبود اسیدفولیک در زنان باردار به کاهش وزن جنین منجر می‌شود و همچنین ممکن است نوزاد به‌خاطر همین کمبود دچار نقص لوله‌ی عصبی شود.
ذرت می‌تواند بخش زیادی از نیاز بدن به فولات را تامین کند، و مانع پدیدآمدن چنین ضایعاتی شود.
دانه‌های ذرت سرشار از ویتامین ئی هستند، که آنتی‌اکسیدانی طبیعی است و وجود آن برای رشد بدن و حفاظت از آن در برابر بیماری‌ها و مشکلات جسمی بسیار لازم است.

افزایش وزن با ذرت

ذرت کالری زیادی دارد و از اصلی‌ترین غذا‌های مصرفی در بسیاری از مناطق محسوب می‌شود. انرژی هر 100 گرم ذرت برابر با 342 کالری است، یعنی ذرت در رده‌ی پرانرژی‌ترین غلات قرار دارد.
برای همین است که وقتی کسی می‌خواهد سریع وزن‌اش را افزایش دهد سراغ آن می‌رود. با توجه به اینکه کاشت و برداشت و نگهداری از این ماده‌ غذایی به‌نسبت آسان است، در بسیاری از کشور‌هایی که اقتصادشان مبتنی بر کشاورزی است از آن برای تغذیه و حیات مردمان‌شان استفاده می‌کنند.

تامین مواد معدنی اساسی با ذرت

ذرت حاوی مواد معدنی زیادی است که به انواع روش‌ها به بدن سود می‌رسانند. در تمام انواع ذرت فسفر، منیزیم، منگنز، روی، آهن، و مس پیدا می‌شود.
همچنین نیاز بدن به مواد معدنی کم‌نیاز [موادی معدنی‌ای که برای بدن به‌مقدار بسیار کم ضروری هستند]، از جمله سلنیوم، نیز با خوردن ذرت تامین می‌شود.
فسفر برای رشد متعادل، سلامت استخوان‌ها، و عملکرد بهینه‌ی کلیه‌ها لازم است. منیزیم برای داشتن ضربان قلب عادی و برای افزایش تراکم استخوان‌ها مورد نیاز است.

پیش‌گیری از سرطان فقط با ذرت

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه کورن‌ول انجام پذیرفته، ذرت منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا مبارزه می‌کنند.
برخلاف دیگر مواد خوراکی، با پختن ذرت شیرین، مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن افزایش هم پیدا می‌کند. ذرت منبعی غنی از یکی از ترکیبات فنولیک به‌نام اسید فرولیک است.
این ماده یک نوع عامل ضدسرطان است که در مبارزه با تومور‌هایی که به سرطان کبد و سینه منتهی می‌شوند عملکرد مفیدی از خود نشان می‌دهد.
آنتوسیانین‌هایی که در ذرت بنفش یافت می‌شوند نیز بدن را از رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا پاک‌سازی می‌کنند.
محققان نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به بسیاری از انواع سرطان‌های خطرناک را کاهش می‌دهند، چون می‌توانند کاری کنند که سلول‌های سرطانی خودکشی کنند، اما کاری به کار سلول‌های سالم ندارند.
این ویژگی به‌خصوص از این جهت مهم است که فیتوکمیکال‌ها منبع آنتی‌اکسیدان هستند. فیتوکمیکال‌ها نیز به مقدار زیاد در ذرت وجود دارند.

محافظت از قلب با ذرت

طبق تحقیقات، روغن ذرت دارای خواص آنتی‌آتروژنیک بر میزان کلسترول است. به‌همین‌خاطر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. به‌خصوص، روغن ذرت بهترین راه برای افزایش سلامت قلب است و این به‌خاطر این است که ذرت حاوی اسید‌های چرب بهینه است.
اسید‌های چرب امگا3 باعث حذف کلسترول‌های بد از بدن می‌شوند. این کار احتمال اینکه شریان‌ها گرفته شوند را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد، و احتمال حمله‌ی قلبی و سکته را نیز کم می‌کند.

جلوگیری از کم‌خونی

ذرت باعث جلوگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین‌ها می‌شود. ذرت، همچنین، مقدار زیادی آهن دارد که یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون است. کمبود آهن نیز یکی از دلایل اصلی کم‌خونی است.

کاهش کلسترول‌های LDL

طبق گفته‌ی ژورنال نوتریشنال بایوکمیستری، مصرف روغن سبوس ذرت باعث کاهش جذب کلسترول در بدن می‌شود و در نتیجه پلاسما LDL، یا کلسترول‌های بد، کاهش می‌یابند.

هشدار مهم در مورد مصرف ذرت

  1. ذرت حاوی مقادیر زیادی اسید‌های چرب است، بنابراین کسانی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند، با مصرف ذرت ممکن است مشکل خود را وخیم‌تر کنند و وضعیت‌شان به مرحله‌ خطرناکی برسد.
  2. همچنین، از ذرت برای تهیه‌ی شربت پر از فراکتوز ذرت استفاده می‌شود، که یک نوع شیرین‌کننده‌ صنعتی است.
  3. شربت ذرت از شکر خطرناک‌ تر است و باعث چاقی می‌شود و همچنین قند خون را نیز به‌شدت بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید :

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز

خواص و فواید فولات (ویتامین B۹) و بهترین منابع غذایی دارای فولات

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits