دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با خواص لوبیا آشنا شوید

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز

با خواص لوبیا آشنا شوید
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص لوبیا قرمز برای بدن و ارزش غذایی این ماده _ ارزش غذایی لوبیا قرمز که به‌خاطر شکل و شمایلش به آن لوبیای فلفلی یا لوبیای کلیوی هم می‌گویند،لوبیا قرمز بومی نواحی شمالی کشور هند است. این ‏لوبیا در بین آمریکایی‌ها طرفداران بسیاری دارد‎

فواید و مواد موجود در لوبیا قرمز

لوبیای قرمز، به عنوان ماده غذایی مقوی و دلپذیر در سبد غذایی اکثر خانواده‌ها قرار دارد. طبخ انواع غذا مانند سوپ، خورش و سالاد با این نوع لوبیا، جایگزین مناسبی برای مواد غذایی پرکالری محسوب شده و نیاز روزانه بدن را به انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها تأمین می‌کند. با دلگرم همراه شوید.

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز

همه چیز درباره لوبیا قرمز

گیاه شناسی لوبیا

لوبیا گیاهی است یکساله از تیره بقولات، علفی و بالا رونده که به دور درختان و گیاهان می پیچد، برگهای آن سبز رنگ، پهن، بزرگ و نوک تیز است.

گلهای آن سفید، مایل به زرد یا بنفش و میوه آن باریک و غلاف مانند است که دانه‌های لوبیا در آن قرار دارد. دانه های لوبیا معمولا قلوه‌ای شکل و به رنگهای قرمز، سفید، سیاه و یا مخلوط است.

خواص لوبیا (طبیعت و خواص درمانی)

  1. بیشتر انواع لوبیا دارای طبع نسبتا گرم هستند با این وجود لوبیای سفید به نسبت لوبیا قرمز که طبع گرم دارد، معتدل‌تر است اما غلظت خون بیشتری ایجاد می‌کند. برخی از مهمترین خواص لوبیا عبارتند از:
  2. مصرف منظم و به اندازه انواع لوبیا می‌تواند سطح کلسترول‌ خون را پایین بیاورد و یک ماده ضد باکتری مناسب محسوب می‌شود.
  3. مصرف لوبیا برای بیماران دیابتی مناسب بوده، به تعادل قند خون کمک کرده و از مشکلات ناشی از افت قند نیز پیشگیری می کند.
  4. از خواص لوبیا، تنظیم میزان ضربان قلب و فشار خون است. همچنین مصرف لوبیا احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و به بهبود گردش خون کمک زیادی می کند
  5. ویتامین ب1 موجود در لوبیا سفید باعث تقویت بافتهای مغزی می شود. در حقیقت مصرف انواع لوبیا از ابتلا به آلزایمر در سالمندی پیشگیری کرده، متخصصان تغذیه به به افراد مسن توصیه می کنند که در رژیم‌های غذایی‌شان از انواع لوبیا استفاده کنند.
  6. یکی دیگر از خواص لوبیا همچون خواص نخود، موثر بودن در کنترل و کاهش وزن است. مصرف لوبیا به دلیل داشتن پروتئین گیاهی، فیبر و نشاسته شخص را تا مدت طولانی سیر نگه داشته و همچنین موجب تنظیم متابولیسم بدن میگردد.
  7. لوبیا سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و برای درمان کم خونی مفید است. همچنین خوردن لوبیا به زنان باردار، کودکان و نوجوانان در حال رشد توصیه میگردد.
  8. آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا مثل سلنیوم رادیکال های آزادی که منجر به سرطان می شوند را مهار می کنند. انواع لوبیا خاصیت ضد سرطان داشته، جالب است بدانید لوبیا سیاه به اندازه خواص انگور و خواص قره قاط که قبلا با آن آشنا شده اید، حاوی آنتی اکسیدان بوده و به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته میشود.
  9. از دیگر خواص لوبیا پیشگیری از ریزش مو است. انواع لوبیا به ویژه لوبیا چیتی، برای پیشگیری از ریزش مو عالی است. از آنجا که لوبیا منبع غنی از پتاسیم است و نبود پتاسیم در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش مو است بنابراین، وعده غذایی که شامل لوبیا است در پیشگیری از ریزش مو موثر خواهد بود.
  10. تحقیقات نشان داده، ترکیبات موجود در لوبیـا مانع از بروز عفونت قارچی می‌شود.

ارزش غذایی لوبیا

لوبیای قرمز و دیگر لوبیاهای قلوه ای سرشار از سلنیوم، مولیبدن، فولات، تریپتوفان، منگنز، پروتئین، آهن، فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، تیامین و ویتامین کا است و از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در لوبیا، لکتین ها، ساپونین ها، فیتیک اسید، فیتواستروژن و فیبرهای غذایی است.

مضرات لوبیا (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی منع مصرف)

با توجه به اینکه مقدار پورین انواع لوبیا بالا است، لذا مبتلایان به بیماری نقرس بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
یکی از نکاتی که در مورد مصرف لوبیا بایستی به آن توجه نمود این است که، لوبیای خام و نپخته حاوی مقادیر زیادی ماده سمی و کشنده هماگلوتینین است و بایستی از مصرف تمامی انواع لوبیای خام خودداری نمود.
انواع لوبیا بسیار نفاخ بوده، بنابراین توصیه میشود قبل از مصرف به مدت 12 ساعت در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود.

بیشتر بخوانید :

آخرین مقالات مرتبط با خواص مواد غذایی

خواص و فواید فولات (ویتامین B۹) و بهترین منابع غذایی دارای فولات

۴۰ تا از بهترین مواد غذایی پر فیبری که تا کنون نمی دانستید!

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits