دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان گرمازدگی در کودکان و راه های جلوگیری از این عارضه
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گرمازدگی در کودکان : کودکان کمتر از دو سال و افراد مسن در برابر گرمای هوا و کاهش آب و املاح بدن مقاومت کمتری دارند، در صورتی که آب از دست رفته بدنشان تامین نشود، بدن دچار تشنج می شود.

گرمازدگی در کودکان

گرمازدگی در کودکان: با این نشانه ها شروع می شود که کودک بیش از اندازه عرق می کند و به دلیلی تعرق بالا سدیم و پتاسیم از دست می دهد و احساس ضعف و بی حالی و سرگیجه پیدا می کند.

برای درمان گرمازدگی کودکان با چند راه حل ساده می توان کودک را از این وضعیت نجات داد.

در بدن انسان ها در اثر متابولیسم و فعالیت گرما تولید می شود که باید به وسیله مکانیسم هایی خارج گردد.

اگر حرارت خیلی بالا و یا رطوبت محیطی زیاد باشد، شخص در هوای گرم فعالیت یا ورزش کند مستعد گرمازدگی خواهد شد.

گرمازدگی در کودکان نیز به همین دلایل ایجاد می شود که کودکان کم سن و سال و چاق در معرض خطرات بیشتری هستند.

برای درمان گرمازدگی کودکان از روش های ذکر شده در ادامه این متن بهره مند شوید:

انواع گرمازدگی در کودکان و راه های درمان آن

گرمازدگی خفیف کودکان

به خاطر اینکه کودک در یک محیط گرم و مرطوب فعالیت شدیدی داشته است و بدن آب و املاح خود را از دست داده است اتفاق می افتد.

و دچار گرفتگی و کرامپ هایی می شود که می تواند در ساق پا، شانه یا شکم اتفاق بیفتد به طوری که درد شکم بسیار شدیدی را تجربه کند.

کودکانی که در هوای گرم بازی و ورزش می کنند، ممکن است به علت اینکه بدنش آب و املاح خود را از دست داده، دچار این گرفتگی شود.

برای درمان گرمازدگی کودک در این مرحله باید در یک محل خنک قرار بگیرد و استراحت کند و در همین حال نوشیدنی هایی همانند دوغ یا ORS که در آنها نمک وجود دارد را بنوشد تا آب و املاح بدنش تامین شود.

خستگی و فرسودگی گرمایی

اگر گرمازدگی شدیدتر باشد که به آن خستگی و فرسودگی گرمایی می گوییم.

که با علائمی همچون سردرد، تهوع، استفراغ و قرمزی پوست بی قراری کودک نمایان می شود و درجه حرارت بدنش تا ۵/۳۷ ۳۸ درجه بالا می رود ولی هنوز سیستم مغزی اش خوب عمل می کند.

در این صورت هم باید او را به محلی خنک با تهویه مناسب منتقل کرد و حتما اگر می تواند مایعات بنوشد، به او مایعاتی مثل دوغ یا ORS داد و دمای بدنش را پایین آورد ولی نه با آب خیلی سرد با یک حوله مرطوب که در آب ولرم خوابانده شده است.

شوک گرمایی

در مرحله بعدی که بدترین نوع حالت گرمازدگی است و به آن شوک گرمازدگی می گوییم.

کودک دچار شوک گرمازدگی و تشنج می گردد علایم مغزی و اختلال هوشیاری در او پدیدار شود و حتی دچار تشنج و شوک شود.و با اختلال هوشیاری و تند شدن نفس، افزایش ضربان قلب و خشک شدن پوست مواجه می شود.

این حالت ممکن است زمانی رخ بدهد که کودک درون یک اتومبیل به مدت طولانی قرار گرفته باشد و دمای اتومبیل به علت نداشتن تهویه مناسب از حد نرمال بالاتر برود.

بهترین گزینه درمانی در چنین شرایطی پاشیدن آب ولرم روی کودک و استفاده از پنکه است و یا اینکه کیسه هایی را که حامل تکه های یخ هستند در زیر بغل کودک و بین پاها و پیشانی قرار دهید تا دمای بدن کودک پایین بیاید.

و بعد او را به سرعت به مراکز درمانی منتقل کنید.

اگر کودک مدت طولانی در محیط گرم مثل اتومبیل قرار بگیرد و اتومبیل تهویه مناسبی هم نداشته باشد، ممکن است دمای اتومبیل از هوای محیط خیلی بالاتر رود و کودک را دچار شوک و گرمازدگی کند،

در این مرحله که خیلی خطرناک است، ضربان قلب و تنفس تند می شود و پوست حالت خشک پیدا می کند، بیمار باید به سرعت به محیط خنک با تهویه مناسب برده شود و چون در حالت شوک است، پاهایش از سطح بدنش بالاتر قرار گیرد.

انواع گرمازدگی در کودکان

علائم گرمازدگی در نوزادان

در نوزادان مسئله گرمازدگی به علت عدم توانایی در تکلم و بیان حالات خود از اهمیت بیشتری برخوردار است و شما در فصول گرم به هیچ عنوان نباید از لباس بیش از اندازه برای نوزادان و کودکان زیر دو سال استفاده کنید.

اگر درجه حرارت بدن نوزاد بالارود، آب بدن وی کم خواهد شد و همین مسئله اختلال در شیر خوردن را برای نوزاد به وجود می آورد؛ افزایش حجم ادرار، بی حالی و بی قراری از علائم گرمازدگی در نوزادان است و افزایش حجم ادرار منجر به کم آبی بدن نوزاد می شود.

مخصوصا اگر در این فصول نوزادان و کودکان در اتومبیل هایی که تهویه مناسبی ندارند، قرار می گیرند این موضوع نیازمند توجه بیشتری نیز می باشد زیرا بی قراری، قرمزی و خشکی پوست و حتی تشنج نوزاد و کودک را هم به همراه دارد.

در کودکان زیر دو سال غلظت و تیرگی رنگ ادرار می تواند نشانه کم آبی و گرمازدگی باشد.

نکته دیگر در خصوص گرمازدگی نوزادان است. افزایش حجم ادرار در نوزادان منجر به کم آبی بدن آنها می شود.

پیشگیری از گرمازدگی در نوزادان

برای پیشگیری از گرمازدگی در هوای گرم نوزاد و کودکان زیر دو سال را بیرون نبرید و اگر مجبور به این کار شدید برای فرزندان خود لباس رنگ روشن بپوشید و به فواصل کوتاه به آنها آب و شیر بدهید.

دمای محیط زندگی نوزاد در هفته های نخست تولد باید بین ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد؛ برای این اندازه گیری می توان دماسنج را در محل خواب نوزاد قرار داد.

در فصل تابستان بهتر است نوزادان پوشش معمولی داشته باشند و استفاده از یک کلاه نازک پارچه ای توصیه می شود، اگر دمای اتاق گرم شد، می توان از وسایل خنک کننده نیز استفاده کرد.

اما باید دقت شود که نوزاد نباید در مسیر جریان هوا قرار گیرد. فراموش نکنیم که نوزادان نسبت به گرما حساس هستند.

حجم شیر و دفع ادرار نوزاد یکی از نکاتی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد؛ از این رو اگر در روز ۶ تا ۸ پوشک را خیس کرد، مشخص می شود که میزان دریافت شیر و دفع ادرار نوزاد مناسب است.

اگر این میزان بیشتر شد، باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که این مسئله موجب کم آبی بدن نوزاد می شود.

قرار دادن ترومتر در زیر بغل نوزاد یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند به اندازه گیری درجه حرارت بدن نوزاد کمک کند؛ درجه حرارت بدن نوزاد باید ۳۷ درجه سانتی گراد باشد و هر چقدر دمای محیط بالاباشد، دمای بدن نوزاد نیز بالامی رود.

نوزاد شما ممکن است در ابتدا علائم افزایش درجه حرارت را نشان دهد که علائم خفیف تری است.

ممکن است متوجه شوید که بیش از حد تشنه یا خسته است و یا پوستش سرد و مرطوب است.

اگر کودک در سنی باشد که قادر به حرف زدن باشد ممکن است از انقباض ساق پا یا شکم شکایت داشته باشد. در این خصوص باید هرچه سریعتر درجه حرارت بدن کودک را پایین آورید.

کودکان و ورزش

اگر کودک در سنی قرار دارد که برای انجام فعالیت های بدنی همچون ورزش به بیرون از خانه می رود برای جلوگیری از گرمازگی باید این کار را صبح زود و یا عصر هنگام انجام دهد.

قبل از ورزش کردن به اندازه کافی آب بنوشد و اگر زمان انجام حرکات ورزشی او به بیشتر از یک ساعت رسید استفاده از محلول های قندی و نمکی و بعد از هر یک ساعت بیست دقیقه استراحت در حل خنک الزامی می باشد.

آیا گرمازدگی کودکان خطرناک است؟

گفته اند که همواره پیشگیری بهتر از درمان است پس، برای اینکه از گرمازدگی کودکان خود در امان بمانید در هوای گرم آنها را به بیرون نبرید و از لباس و تهویه مناسب برای کودکان خود استفاده کنید تا متوجه مشکلات جدی این امر نگردید.

گرمازدگی اختلال خطرناکی است که هنگامی که شخص درمعرض گرمای بیش از حد قرارگیرد به او دست می دهد و در جریان آن درجه حرارت بدن بالامی رود و بدن توانایی خود را درکاهش آن از دست می دهد.

نوزادان و خردسالان خیلی نسبت به گرمازدگی حساس هستند.

تعریق و بی حالی از علائم گرمازدگی در کودکان است بنابراین توصیه می شود کودکان بعدازظهرها بازی و فعالیت کنند.

اگر کودک بر اثر گرمازدگی ضعف کرده باشد، ابتدا باید وی را در جای خنک خواباند؛ به طوری که سر او پایین تر قرار گیرد تا خون به مغز برسد.

سپس با حوله آغشته به آب سرد دمای بدنش را پایین آورد و اگر به هوش آمد مایعات خنک به او خوراند وگرنه با فوریتهای پزشکی تماس بگیرید.

اهمیت زمان در گرمازدگی کودکان

گرمازدگی در کودکان ممکن است باعث به کما رفتن کودک شود.

ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. سپس لباسهای کودک را از تنش خارج کنید و او را در یک محل خنک بخوابانید.

اگر خارج از منزل در زیر آفتاب قرار دارید یک محل سایه بیابید و یا او را به یک محل خنک منتقل سازید.

درمدتی که منتظر آمبولانس هستید بدن او را با اسفنج یا پارچه نرمی که به آب سرد آغشته کرده اید ماساژ داده او را جلوی پنکه بگذارید

می توانید از یک پنکه برقی استفاده کنید و یا او را باد بزنید.

گرمازدگی با کودکان چه می کند؟

در بدن انسان هم در اثر متابولیسم و فعالیت عضلات مقدار زیادی گرما تولید می شود که باید با مکانیسم هایی خارج شود.

اگر حرارت محیطی خیلی بالا و رطوبت زیاد باشد یا فرد در هوای گرم ورزش و فعالیت شدید بدنی داشته باشد، مستعد گرمازدگی خواهد شد.

افراد مسن و کودکان کم سال در هوای گرم در معرض خطر بیشتری هستند مخصوصا کودکان چاق، دچار بیماری قلبی یا کودکانی که در هوای گرم مدتی در اتومبیل می مانند.

نکاتی برای درمان گرمازدگی کودکان

نکاتی برای درمان گرمازدگی کودکان

خنک کردن کودک

بهترین راه برای خنک کردن کودکی که در این حالت قرار گرفته، این است که آب ولرم روی بدنش بریزید و از پنکه استفاده کنید.

اگر این وسایل در دسترس نبود، می توان از کیسه یخ استفاده کرد و آن را در محل هایی از بدن مانند زیربغل، بین ران های پا و پیشانی قرار داد تا درجه حرارت کاهش یابد و بلافاصله او را به مرکز درمانی رساند تا اقدام های لازم برایش انجام شود.

نوزادان و کم کردن لباس

در مورد نوزادان و کودکان زیر ۲ سال که نمی توانند مشکل خود و احساس تشنگی شان را بیان کنند، این مساله بسیار مهم تر است.

مخصوصا در فصل تابستان نباید کودک را زیاد پوشاند چون در این صورت دچار گرمازدگی می شود و اگر در اتومبیل باشد که خطر بیشتر و ممکن است کودک دچار بی قراری، قرمزی پوست و حتی تشنج شود.

بچه زیر ۲ سال هم خیلی قادر به بیان مشکلات خود نیست ولی مادر می تواند با دیدن علایمی مثل کم شدن یا غلیظ شدن ادرار متوجه کم آبی و گرمازدگی کودک خود شود.

برای پیشگیری از این حالت، نباید کودک را در هوای گرم بیرون برد.

اگر مجبور به این کار هستید، حتما مایعات کافی همراه خود ببرید و حتی اگر کودک ابراز تشنگی نکرد، به او آب دهید و اگر نوزاد است به فواصل کوتاه به او شیر بدهید. لباس او باید روشن باشد.

نوشیدن آب قبل از ورزش

اگر کودک سن بیشتری دارد و می خواهد در محیط بیرون بازی و ورزش کند، بهتر است این کار را صبح زود یا عصر انجام دهد و حتما قبل از ورزش آب کافی بنوشد.

اگر مدت ورزش بیش از یک ساعت باشد نیز آب باید حاوی نمک و قند هم باشد و هر ۲۰ دقیقه در محلی خنک استراحت کند.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی خنک تابستانی برای رفع گرمازدگی + عکس

درمان گرمازدگی و علائم گرمازدگی را بشناسید

چگونه از گرما زدگی جلوگیری کنیم؟ بهترین راهکار های درمان گرما زدگی ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits