دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 بهترین سن گرفتن پستانک از کودک
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چه زمانی کودک را از پستانک بگیریم : بهترین سن گرفتن پستانک از کودک پیش از یک سالگی است. اگر کودک دو ساله شما هنوز از پستانک استفاده می‌کند، روش ۷ مرحله‌ای برای ترک آن راه گشاست.

پستانک ارتودنسی چیست؟

پستانک ارتودنسی با توجه به ساختار دهانی، رشد کام و با در نظر گرفتن وضعیت لثه نوزاد و بر پایه اصول علمی تهیه و ساخته می شود. به همین علت هیچ گونه آسیبی به دندان ها و فک وارد نخواهد کرد.

پستانک سیلیکونی یا لاتکس؟

پستانک های ارتودنسی در دو نوع سیلیکونی و لاتکس در بازار قابل تهیه می باشند. اگر به دنبال جنس بادوام تر هستید، باید بدانید که پستانک های سیلیکونی در مقایسه با پستانک های لاتکسی از دوام بالاتری برخوردار هستند و هیچ گونه بو و مزه ای ندارند. منافذی در سطح این نوع از پستانک ها، به منظور استریل کردن آن ها تعبیه شده است؛ به همین جهت با استفاده از آن، می توان سلامت نوزاد را نیز تامین کرد.

بهترین سن گرفتن پستانک از کودک

پس از ۶ ماهگی، پستانک بیشتر از آنکه وسیله‌ای مفید باشد، برای کودک عادت می‌شود. به گفته آکادمی پزشکان آمریکا (AAFP) و AAP، بهترین سن گرفتن پستانک از کودک بین ۶ تا ۱۲ ماهگی است تا احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی کاهش یابد. بویژه در کودکانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، بایستی این مساله رعایت شود.

برای جلوگیری از تاخیر در گفتار کودک، بهتر است کودک پس از تولد یک سالگی دیگر از پستانک استفاده نکند؛ زیرا رشد گفتار کودک در این سن بسیار سریع است. برای جلوگیری از تغییر شکل دهان و دندان نیز بایستی پیش از دو سالگی پستانک را از کودک جدا کنید!

البته این‌ها توصیه جامعه پزشکی است و قوانین نوشته شده نیستند، اما هر چه زودتر این عادت را از سر کودک بیندازید، راحت‌تر هستید. قبل از اینکه کودک بتواند چهار دست و پا برود یا بایستد و راه برود و تمام خانه را دنبال پستانکش بگردد.

اگر در سن ۲ سالگی هنوز پستانک را از کودک نگرفته اید، بهتر است از " پستانک ارتودنسی " استفاده کنید تا مشکلات دندانی را کاهش دهید.
پستانک ارتودنسی دارای یک نوک نرم است که در پایین صاف و در بالا گرد می‌شود. این پستانک در دهان کودک حالتی شبیه به نوک پستان مادر را تداعی می‌کنند که شبیه به واکنش طبیعی مکیدن است. این پستانک‌ها همچنین فشار روی لثه‌ها و دندان‌ها را کاهش می‌دهند و حالت طبیعی فک و کام را حفظ می‌کنند.

انواع پستانک های ارتودنسی موجود در بازار

پستانک های ارتودنسی عرضه شده در بازار ، انواع و اشکال مختلفی را شامل می شود. از جمله رایج ترین پستانک ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پستانک های ارتودنسی دایره ای شکل
  • پستانک های ارتودنسی بادامی شکل
  • پستانک های ارتودنسی معمولی

مضرات پستانک

  • شروع زودهنگام استفاده از پستانک می‌تواند موجب اختلال در شیردهی گردد. اگر کودک از آغاز به مکیدن پستانک عادت کند، در مکیدن پستان مادرش گیج خواهد شد. باید پس از یک ماهگی برای دادن پستانک اقدام کرد.
  • وابستگی کودک به پستانک؛ ممکن است کودک تا اندازه‌ای به پستانک وابستگی پیدا کند که مثلاً اگر در هنگام خواب از دهانش بیفتد با گریه از خواب برخیزد.
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش میانی. هرچند که سرعت عفونت گوش میانی از هنگام زایمان تا ۶ ماهگی بسیار کم است، اما این درست همان زمانیست که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد (SIDS) بالاست.
  • شاید زمانی که پستانک به کودک داده شود او گرسنه باشد، و مکیدن پستانک مانع از رسیدن شیر کافی به کودک شود.
  • استفادهٔ طولانی‌ مدت از پستانک می‌تواند موجب مشکلات دندانی شود. اگر پس از چهار سالگی همچنان استفاده شود می‌تواند باعث جلوزدگی دندان‌ها شود و فک بالا و پایین را ناهمتراز کند.

فواید پستانک

  • پستانک به آرام کردن کودکان بی‌قرار و ارضای میل مکیدن آن‌ها کمک می‌کند.
  • به تحمل راحت‌ تر دردهای کولیکی (دل دردهای نوزادی) در کودک کمک می‌کند.
  • پستانک به خوابیدن کودک کمک می‌کند.
  • عادت به پستانک‌ را آسان‌تر از عادت به مکیدن انگشت‌ می‌توان ترک داد.
  • می‌تواند از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) جلوگیری کند، به ویژه با مکیدن پستانک هنگام خواب.
  • پستانک می‌تواند به ایجاد تعمدی حواس‌پرتی در کودک کمک کند، به ویژه هنگام آماده شدن مادر برای شیر دهی یا هنگام تزریق واکسن و غیره.
  • استفاده از پستانک موجب کاهش ایجاد آلرژی و قوی تر شدن سیستم ایمنی نوزاد می گردد.

نکات مهم در مورد پستانک

  1. پستانک باید مرتب تمیز شود و برای کودکان زیر ۶ ماه، باید روزانه جوشانده شود.
  2. هرگز نباید پستانک را با زنجیر بر گردن کودک آویخت، چراکه می‌تواند موجب خفگی شود.
  3. پستانکی تهیه کنید که بر رویش سوراخ‌های تهویهٔ هوا جاسازی شده باشد.
  4. به هیچ وجه پستانک را با هیچ شیرین‌کننده‌ای (شکر، قند یا عسل) شیرین نکنید.
  5. پستانک ارتودنتیک برگزینید، چراکه به گونه‌ای طراحی شده تا برخورد کم‌تری با مجموعه دندانی داشته باشد.

یک روش جایگزین: گرفتن یکباره پستانک از کودک

گرفتن پستانک از کودک به یکباره، می‌تواند یک روش موثر برای برخی از کودکان باشد، اما نیاز به صبر و خلاقیت بیشتری دارد.

اگر تصمیم استفاده از این روش دارید به فرزند خود را توضیح دهید که پستانک برای نوزادان است و زمان آن است که با آن خداحافظی کند، زیرا بزرگ شده است. گفتگو را با معرفی فعالیت‌های سرگرم کننده کودکان بزرگتر ادامه دهید.

در روش گرفتن ناگهانی پستانک، می‌توانید " کاملا تصادفی" آوردن پستانک کودک را به یک سفر طولانی فراموش کنید و یا یک خداحافظی با شکوه برای پستانک برگزار کنید.

در این روش هم چنین می‌توانید همراه با فرزندتان، پستانک و بذر گیاهی را با هم در خاک بکارید تا کودک بتواند همراه با رشد خود، رشد گیاه پستانک را نیز ببینند یا می‌توانید از کودک بخواهید پستانکش را برای "پری پستانک ها" بگذارد تا آن را با یک اسباب بازی جدید و مهیج عوض کند.

به خاطر داشته باشید که روش ترک ناگهانی پستانک برای شما و فرزندتان آسان نخواهد بود و فارغ از اینکه کودک چه سنی دارد، آماده گریه، قشقرق به راه انداختن و شب بیداری‌های او باشید.

نکات نجات بخش

  • گرفتن پستانک از کودک یک رویداد حماسی و چالش برانگیز است. در حالی که یک روش برای کودکی کاملا پاسخگوست، برای دیگری کار نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است برخی نکات نجات‌بخش را در نظر داشته باشید.
  • از دل برود هر آنچه از دیده برفت: این مثل اینجا هم کاربرد دارد. همه پستانک‌ها را از خانه جمع کنید تا در معرض دید و دسترسی کودک نباشد. اینگونه به فراموش شدن آن کمک می‌کنید.
  • با خودتان مهربان باشید. گرفتن پستانک مرحله دشوار و پر استرسی برای هر دوی شماست، اما به یاد داشته باشید که گذر از این مرحله نیاز به عزم جزم و صبوری زیادی دارد. به خودتان سخت نگیرید و آرامشتان را حفظ کنید.
  • شما می‌توانید: به خودتان بگویید که کارتان را بسیار عالی انجام داده اید و پستانک پیش از آنکه بفهمید به خاطرات می‌پیوندد. حتی اگر الان این احساس را نداشته باشد.
  • برای کودکتان کتابی در مورد "خداحافظی با پستانک" بخوانید: کتابی پیدا کنید که به کودک کمک کند تا خود را برای ترک پستانک آماده کند و هر روز آن را بخوانید.

جمع بندی

گرفتن پستانک از کودک ممکن است سخت و چالش برانگیز باشد، اما مصرف طولانی مدت آن موجب بروز عفونت در گوش، مشکلات دندانی و مشکلات گفتاری می‌شود. بهترین سن گرفتن پستانک از کودک پیش از یک سالگی است. با گرفتن به موقع آن، کار را برای خود و کودکتان آسان کنید.

مراحل گام به گام گرفته پستانک از کودک

  • زمان مناسبی را برای گرفتن پستانک از کودک انتخاب کنید
  • به تدریج استفاده از پستانک را محدود کنید.
  • یک شیء انتقالی برای احساس راحتی و امنیت کودک به او ارائه کنید.
  • از روش‌های دیگر برای تسکین دادن کودک، مانند تکان دادن، آواز خواندن و حواس پرتی استفاده کنید.
  • هنگامی که کودک انتخاب می‌کند از پستانک استفاده نکند، او را تشویق کنید.
  • از جذابیت پستانک کم کنید.
  • هنگامی که کودک آماده خداحافظی با پستانک است، یک مراسم ویژه برایش ترتیب دهید.
  • اگر روش گام به گام موثر نبود، می‌توانید روش «ترک یکباره پستانک» را نیز امتحان کنید.

همچنین بخوانید:

لیست قیمت انواع پستانک در بازار

روشهای استریل کردن شیشه شیر نوزاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits