دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری و تاریخی خراسان رضوی 
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خراسان رضوی را اغلب ایرانیان و در حالی که این شهر پر از جاذبه های گردشگری جذاب و طبیعی است حتی توریستی هایی که از خارج به ایران سفر می کنند با حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی می شناسند


مناطق دیدنی خراسان رضوی


خراسان رضوی را اغلب ایرانیان و حتی توریستی هایی که از خارج به ایران سفر می کنند با حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی می شناسند در حالی که این شهر پر از جاذبه های گردشگری جذاب و طبیعی است که هر کدام برای خودشان می توانند به عنوان یک قطب گردشگری محسوب شوند.

جاذبه های گردشگری خراسان رضوی را می‌توان به سه دسته اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی تقسیم بندی کرد. شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی می‌باشد و دیدن جاذبه های گردشگری شهر مشهد به تنهایی یک مسافرت خاص را برای خود طلب می‌کند.

برج علی آباد خراسان رضوی


برج مقبره آجری موسوم به (علی آباد کشمر) بر سر راه بردسکن به کاشمر قراردارد . گویا این بنا بر فراز بقایا و آوارهای قلعه ای کهن به نام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان در چناران قابل مقایسه است. نمای خارجی بنا در پائین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی به صورت دو پوسته است که ۴۸ نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروزه ای زینت بخش آن شده است. بنا فاقد کتیبه است و بیشتر نشان دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم هجری است.

جاذبه ها

آرامگاه احمد جامی خراسان رضوی

آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از دیدنی‌های استان خراسان رضوی، در حاشیه شمال غربی شهرستان تربت جام در کنار مقبره و مسجد خواجه عزیزالله در محله‌ای به نام سعدآباد واقع شده است. شیخ احمد جامی (یا جام) که نام کامل وی احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی است، از عارفان، شعرا و موسیقی‌دانان مشهور قرن پنجم و ششم هجری قمری بوده است. وی در سال ۴۴۰ هجری قمری در روستای نامق از توابع ترشیز (کاشمر فعلی) به دنیا آمد و در سن ۹۵ سالگی در تربت جام درگذشت.

شیخ احمد در سن ۲۲ سالگی دچار تحول روحی شده و به عرفان روی می‌آورد. وی در این دوران از مردم کناره گرفته و ۱۸ سال در ارتفاعات نامق و کوهستان بزد، گوشه عزلت اختیار می‌کند و به مطالعه قرآن و تفاسیر و تحقیق در حال عرفا می‌پردازد تا این که به خدمت حضرت خضر(ع) مشرف می‌شود. ایشان در سن ۴۰ سالگی به تعلیم، ارشاد، گفتار و نگارش رساله و کتاب مشغول می‌شود و در سفرهایی که به نقاط مختلف می‌رود، در میان طبقات مردم از جمله برخی حکمرانان و زمامداران سیاسی نفوذ به دست می‌آورد. شیخ احمد القابی چون شیخ الاسلام، قطب الاوتاد، شیخ ابونصر احمد ژنده پیل، پیر جام و شیخ جام دارد.

آرامگاه کمال الملک خراسان رضوی

آرامگاه کمال‌الملک بنایی است در شهر نیشابور که مدفن کمال‌الملک است. موقعیت این بنا در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ در نیشابور (شهر کهن) و موقعیت کنونی در خیابان عرفان (نیشابور) است. طراح این بنای یادبود هوشنگ سیحون است.

این بنا در نقشه از دو مدول (پیمون) مربعی شکل تشکیل شده‌است؛ اضلاع مربع در نما با یک قوس نیم دایره خود نمایی می‌کنند؛ حجم بنا از قوس‌هایی متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شده‌اند پدید آمده که این فوسهای متقاطع، «تاق‌های چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بسیار دیده شده‌اند را تداعی می‌کنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده‌است. طراح با بهره‌گیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد کرده، به نتیجه‌ای ظاهراً متفاوت با هندسه‌ای پیچیده دست یافته‌است. این طرح نوآورانه با به‌کارگیری سازه پوسته‌ای بتنی اجرا شده‌است.

آرامگاه

روستای طبس خراسان رضوی

طبس، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی ایران. قدمت این روستا به هزار سال می‌رسد ولی آنچه که از تاریخ طبس به صورت مستند موجود است قدمت آن به زمان سلطان سید مسعود خان - از نوادگان سجاد - یعنی ۳۵۰ سال پیش برمی گردد که در منطقه فعلی اسکان یافته‌است.

اولین مدرسه روستا نیز در سال ۱۳۱۸ تأسیس شد و تا کنون دایر می‌باشد. اولین بار تلفن مغناطیسی روستا درسال ۱۳۳۶ راه اندازی شد. همزمان نیزدفتر پست وتلگراف هم درطبس دایر شد. روستای طبس به دلیل واقع شدن درمنطقه کوهستانی، به یک منطقه خوش آب و هوا و سرسبز با استعدادهای فراوان در زمینه باغداری، زراعت و گردشگری تبدیل شده‌است. وجود ۱۷ دهنه چشمه‌سار، ۱۵ رشته قنات، رودخانه‌ای به طول ۴ کیلومتر و ۴ حلقه چاه عمیق باعث شده‌است تا قریب به ۳۰۰ هکتار زمین درقسمت دشت و جلگه حصار روستا به صورت دیم و آبی زیر کشت قرار بگیرد.

منطقه حفاظت شده گرزمی خراسان رضوی

این منطقه در ۱۰۰ کیلومتری شرق شهرستان مشهد و ۵۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سرخس در بخش مرزداران استان خراسان رضوی واقع است.

در منطقه گرزمی، سطح زیادی پوشش درختی پسته وجود دارد و از لحاظ شرایط اکولوژی از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، منطقه به دلیل چرای بی‌رویه از لحاظ بیابان‌زایی در معرض خطر قرار دارد. مناطق حاشیه کشف رود منجمله گرزمی به دلیل وجود تاغ‌ زارها و پوشش گیاهی در اطراف آنبستر مناسبی برای گونه‌های زیستی است. ‌از گونه های جانوری شاخص حاضر در منطقه می توان به : پلنگ – گرگ – گراز – قوچ اوریال – کل وبز و انواع پرندگان شکاری و ... اشاره کرد.

روستای شارک خراسان رضوی

این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال قوچان و در نزدیکی مسیر جاده ترانزیتی این شهر به باجگیران و ترکمنستان واقع شده است . شرایط مطلوب آب و هوایی ، عوارض طبیعی آبشار و رودخانه دائمی ، سرسبزی و چشم اندازهای زیبا سبب جلب طبیعت گردان و دوستداران جابذه های طبیعی به این مکان گردیده است. در صورت فراهم شدن امکانات رفاهی و تفریحی و خدمات بین راهی علاوه بر استقبال تعداد زیادی از گردشگران بنای امام زادگان علی بلاغ و امام باد نیز می تواند انگیزه ای برای عزیمت گردشگران مذهبی به این منطقه باشد.

حرم

مسجد جامع سنگان خراسان رضوی

بنای جامع سنگان واقع در سنگان پایین خواف از یادگاری های معماری اوایل سده هفتم است. این اثر مذهبی در ابتدا به صورت دو ایوانی ساخته شده و در حال حاضر دارای یک ایوان در ضلع غربی و رواق های طرفین است. در مقابل ایوان قبله، ایوان دیگری در ضلع شرقی قرار داشته که تخریب و شبستانی جایگزین آن شده است. نکته حائز اهمیت در این بنا تغییر وضعیت پایه های ایوان قبله به علت زلزله های متعدد است، به طوری که فاصله پایه های ایوان در مبنا از فاصله آن در پاکار طاق کمتر است. این بنا از جمله مساجد سبک خراسانی و همانند و همزمان با مساجد زوزن و گناباد است و آجرهای تراش تلفیق شده با هماهنگی، پایه ها و لچکی های ایوان و رواقها را زینت داده اند. بر لچکی های ایوان قطعات کتیبه و آجری های قالب زده ای نصب شده که متعلق به بنایی کهن تر از مسجد بوده است.

غار بیمار آب خراسان رضوی

غاری در ۶ کیلومتری دهکده کوشک آباد به نام غار بیمار آب قرار دارد که در بلندی ها واقع شده و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. ساکنین این محلی چون از آب غار بیمار آب به منظور معالجه ی حیوانات اهلی استفاده می کنند به احتمال زیاد این نام را برروی آن قرار داده اند. در ابتدای این غار یک چاه عمودی ۱۵ متری وجود دارد که در انتهای آن آبهای چکیده از سقف غار جمع شده و تشکیل یک حوضچه نسبتا عمیق را داده است. اهالی این منطقه گهگاهی آبی از این غار برای حیوانات خود بیرون می کشند و آن ها می دهند چرا که اعتقاد دارند این آب برای آنها حکم علاج را دارد و از بیماری به دور می مانند.

دهکده ییلاقی شاندیز خراسان رضوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی پدیده شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه ای تفریحی است که فروشگاه های صنایع دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز نیز دارد که یکی از پیشنهادات همیشگی در سفر به مشهد است.

برج

بازار رضای خراسان رضوی

خوب نوبتی هم باشد نوبت یکی معروف ترین جاذبه های مشهد است به نام بازار رضا که کمتر کسی است به این شهر سفر کند ولی به بازار رضا نرود. این بازار سنتی در مشهد علاوه بر معماری زیبا و سنتی که دارد یکی از قدیمی ترین مراکز عرضه سوغاتی و صنایع دستی شهر مشهد نیز می باشد. وقتی وارد بازار رضا می‌شوید، قبل از اینکه غرق تماشای ویترین‌ها شوید، کمی از زیبایی معماری این بازار لذت ببرید.

باغ ملی خراسان رضوی

یکی از شلوغ ترین و جذاب ترین جاذبه های مشهد باغ ملی است. محمود سیستانی مالک این مکان بوده و قنات رکن آباد نیز یکی از قنات های مشهور این شهر است. در حال حاضر این بوستان بزرگ و با صفا با آب‌ نما و درختان بلند به مکانی زیبا و خاص در شلوغی و هیاهوی وسط شهر تبدیل شده است. در دل این باغ سرسبز تندیس‌ هایی از مشاهیر علم و ادب و عرفان به چشم می‌خورد.

غار مغان خراسان رضوی

غار دو دهانه ای در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان قرار گرفته است که درون آن آثار استالاگمیت و استالاکتیت بسیاری وجود دارد. عمق این چاه ها ۲۵ متر است و همچنین درونش پرتگاه ها و برکه های آبی هست که باعث می شود از ماجراجویی انفرادی پرهیز کنند. برای ورود به این غار حتما‌ باید راهنما داشته باشید، زیرا در غیر این صورت بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گچساران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits