دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری و تفریحی طرقبه مشهد
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
طرقبه از جمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده كه در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع گردیده است


مکان های تفریحی و تاریخی طرقبه


طرقبه که اکنون یکی از شهرهای استان خراسان رضوی به شمار می‌آید، از جمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده که در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع گردیده است. این شهر دارای مراکز متعدد توریستی و گردشگری است و در کنار شاندیز از مراکز مهم توریستی استان خراسان به شمار می‌رود.


طرقبه، در قدیم روستا بوده، اما در حال حاضر شهری کوچک، از مناطق ییلاقی نزدیک شهر مشهد می باشد و مکانی برای گذراندن اوقات فراقت و گشت و گذار در هوای خوش به خصوص در فصل بهار و تابستان است که گاهی دمایش با شهر مشهد بین ۵ تا ۱۰ درجه فرق دارد؛ گرچه که با شهر مشهد فقط ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.


فعالیت مردمش باغداری است و معروفترین محصولش آلو خشک طرقبه میباشد، غذای سنتی مردمش اشکنه یا همان کله جوش، شله (نوعی آش)، قورمه و صنایع دستی طرقبه، سبد بافی با ترکه درخت ارغوان میباشد. اکنون این شهر تبدیل شده به مرکز تجاری جهت فروش صنایع دستی و خشکبار و همچنین در باغات دو روستای بالا دستی (عنبران و جاغرق) آن رستوران هایی سنتی قرار دارد که معمولا شیشلیک و دیزی خوشمزه ای دارند.

ریشه نام طرقبه

ریشه نام طرقبه، از «ترغبذ» می‌باشد که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است. پسوند «بد» و «بذ» و «پت» در پارسی باستان برای غیر انسان به معنی بزرگ بوده است. طرقبه در اصل ترغبذ بوده و ترغبذ و ترغوذ در طول سالیان متمادی تطور لفظی پیدا کرده‌اند به ترغبذ و ترعبه و طرقبه.

ازغد

مناطق دیدنی طرقبه


روستای کنگ طرقبه

روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.این روستا به دلیل استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه با عنوان روستایی پلکانی و ماسوله ی خراسان شناخته شده است.

روستای ازغد طرقبه

روستای ازغد یکی از روستاهای زیبا و بکر منطقه طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود می باشد. (فاصله 24 کیلومتری طرقبه) این روستا به جهت داشتن آثار تاریخی از جمله درب مسجد با قدمت بسیار و منحصر به فرد – درخت چنار قدیمی – حمام و مدرسه علمیه و قبرستان قدیمی در کنار دره های سرسبز – آب فراوان – رویش گیاهان متنوع و عطراگین همواره مورد علاقه کوهنوردان ، گردشگران ، و دوستداران طبیعت قرار گرفته است.

سنگ خواهر و برادر طرقبه

بعد از رودخانه دهبار در دامنه کوهی مشرف به کال حرزو دو سنگ سیاه در کنار هم قرار دارد و بیانگر افسانه ای کهن است که در این افسانه آمده که برادر و خواهری از چنگ ستم حکومتیان به این مکان پناه برده و به فرمان پروردگار پنهان شده اند.

آبشار

سنگ کمر بریده طرقبه

در حدود 2 کیلومتر بعد از ابرده به طرف زشک صخره ای سنگی قرار دارد که قسمتی از نهر آب را تشکیل می دهد و انگار کوه از وسط نصف شده و آب از میان این کوه سنگی در جریان است و از احترام خاصی بین مردم برخوردار می باشد.

سنگ کمر بسته (سنگ مولانا) طرقبه

از اماکن مذهبی شهر طرقبه است که از قداست خاصی در بین مردم برخوردار است. بر روی این سنگ اثر سم اسب و یک زنجیر که دورتا دور ان بسته شده است دیده می شود. با این که سالیان سال از وجود این سنگ میگذرد ولی هنوز هم آثار موجود بر روی آن از بین نرفته و قابل رویت می باشد. این مکان که در ابتدای راه رودخانه بار واقع شده در میان عامه مردم منسوب به زمان عبور یکی از بزرگان دین از این نقطه است. شواهد حاکی است که مردم با حضور و روشن کردن شمع و انجام نذر و نیاز یاد آن بزرگوار را گرامی می دارند.

حوض انبارهای تخته مایان طرقبه

این حوض انبارها در ارتفاعات مشرف به روستاهای زکریا ، حصار گلستان ، مایانات ، خلج و آب و برق مشهد واقع گردیده و به منظور تامین آب شرب کشاورزان و عبور قافله هایی که از منطقه طرقبه و شهرستان نیشابور به مقصد مشهد جهت زیارت و تجارت طی طریق میکرده اند ساخته شده است. این حوض انبارها که جزو میراث قدیمی گذشتگان محسوب می گردند در حال حاضر احتیاج به مرمت و بازسازی دارند.

کوه

قلعه سنگی گراخک طرقبه

به فاصله 2 کیلومتری جنوب گراخک بر فراز کوهی قلعه قدیمی سنگی قرار دارد که دارای چهاربرج که در حال حاضر سه برج آن تخریب شده . احداث قلعه به احتمال زیاد برای مقاصد دفاعی برپا شده است.

قلعه حصار کنگ طرقبه

این قلعه در بالادست کنگ واقع در کوهی میان رودخانه کنگ و زشک واقع شده است . قلعه مزبور سنگی می باشد و کلنل ییت در کتاب سفر خراسان و سیستان شرح بازدید خود را از قلعه حصار توصیف نموده است.

قلعه کردی زشک طرقبه

این قلعه در روستای زشک مجاور رودخانه در محلی به نام بازه حصار در کمرکوه واقع شده و دارای برج و دیوارهای گلی می باشد که جهت اقدامات دفاعی و امنیتی در سالهای دور مورد استفاده بوده است.

باغ

مزار شیخ عبداله طرقبه

مزار شیخ عبداله در روستای کنگ مجاور رودخانه می باشد و اشعار زیر در روی سنگ قبر وی مشاهده می شود. این قبر نشان شیخ عبدالله است/ با خاک درش حور و ملک همراه است/ کام دل بخواه از حضرت او / کز جمله اولیاء این درگاه است.

چاپارخانه صفی آباد طرقبه

این مکان در حاشیه راه قدیم مشهد به شاندیز در روستای صفی آباد واقع شده است که بقایای تاریخی آن به صورت دیواره های خشتی و گلی از زمانهای قدیم به جای مانده است.

رباط ویرانی طرقبه

رباط ویرانی از جمله آثار تاریخی روستای ویرانی است که در سده های میانی اسلام در مسیر عبور به طرف غرب مسافران قرار داشته است و گفته می شود که قدمت آن به طیف زمانی تیموریان تا صفویان برمی گردد

مزار ویرانی طرقبه

مزار ویرانی به فاصله سه کیلومتری از حاشیه راست جاده آسفالته مشهد ، شاندیز در اراضی قریه لنگر در مجاورت روستای ویرانی قرار دارد.

آبشار

پارک پونه طرقبه

پارک یا باغ پونه یکی از مراکز تفریحی شهر طرقبه محسوب می شود که با طراحی زیبا و منحصر به فردی ساخته شده است. شما را به دیدن این پارک دعوت میکنیم.

بند گلستان طرقبه

در حدود 8 کیلومترى غرب مشهد و 5 کیلومترى شمال شرق طرقبه بر روى رودخانه گلستان احداث شده است

مجتمع تفریحی و گردشگری چالیدره طرقبه

مجموعه چالیدره با مساحتی حدود 140 هکتار در منطقه شهرستان طرقبه و در 10کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. این منطقه با دارا بودن اکوسیستم های طبیعی خاص، پوشش گیاهی ، وجود دریاچه 14 هکتاری ، توپوگرافی تپه ماهوری و شرایط آب و هوایی مطلوب و … به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب گشته است. در حال حاضر امکاناتی نظیر قایق سواری در دریاچه ، کشتی جهت صرف غذا ، رستوران ، پارکینگ ، محل اطراق و آلاچیق ، مسیر پیاده روی ، فضای بازی کودکان و …پذیرای گردشگران و زائران می باشد .

روستای ابرده پایین طرقبه

واقع در ۲۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر طرقبه که میان دره‌ای است و پیرامون آن را ارتفاعات در برگرفته است. تنها رودخانه‌ای که از آن می‌گذرد، جریان آبی زشک می‌باشد. مردم این روستای ییلاقی بیشتر به امر زراعت، باغداری و یا دامداری اشتغال دارند، آب و هوای این ناحیه از شاندیز معتدل کوهستانی است. این منطقه به دلیل وجود کوه‌های مستعد در فصل زمستان به پیست اسکی برای علاقه‌مندان به این ورزش تبدیل می‌شود و گروه‌های ورزشی بسیاری از گردشگران در این فصل برای بهره بردن از طبیعت برفی این ناحیه از ابرده می‌آیند.

روستا

روستای ده بار طرقبه

از زیبا ترین روستاهای منطقه طرقبه ده بار می باشد و با وجود رودخانه پر آب و خروشان و باغ های بی شمار باصفا مکانی مناسب جهت طبیعت گردی می باشد.قبرستان تاریخی و باقیمانده جنگل های ارس از ویژگی های منحصر به فرد این روستا می باشد.

روستای کلاته آهن طرقبه

این روستا در گذشته کلاته غی نامیده میشد زیرا آب آن پس از جوشاندن به دلیل املاح فراوان رسوبی در ته ظرف باقی می گذاشت در سالهای اخیر به این روستا کلاته آهن می گویند. در مسیر این روستا دره بسیار باصفایی با نام ارغوان دره قرار گرفته که درختان بی شمار ارغوان در آن می رویند و در فصل بهار منظره بسیار جالب و شگفت انگیزی ایجاد می نماید سنگ نگاره های بیشماری در این روستا از گذشته های دور به جای مانده است.

ارغوان دره طذقبه

در فاصله حدود چهار کیلومتری طرقبه و در مسیر “طرقدر” به روستای “کلاته آهن” قرار دارد و چون رویشگاه و خواستگاه طبیعی گیاه ارغوان می‌باشد به همین نام خوانده می‌شود ؛ این منطقه علاوه بر ارغوان زارهای زیبا ، دارای چشمه سارهای گوارا و مناظر بسیار دیدنی و خیره کننده و محیطی آرام و دلنشین برای استراحت است.

امامزادگان یاسر و ناصر طرقبه

در فاصله 5 کیلومتری غرب مشهد ، مسیر طرقبه و در امتداد دره بند گلستان و روستای حصار آرامگاه امامزادگان یاسر و ناصر از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادران بزرگوار حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قرار دارد که محل زیارت مشتاقان اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت است.

سایر جاذبه های طرقبه


چنار کهنسال و مسجد پاچنار، مجتمع تجاری بعثت طرقبه، مجتمع تجاری گیلاس طرقبه ، سنگ کمر بسته ، مزار مولانا علی ، سنگ خواهرو برادر، دهکده جزامی ها ، سنگ نگاره های پیش از تاریخ ، منطقه شگفت انگیز کمر مقبولا ، معدن طلای آمریکایی ها ، کاخ بیلدر ، مشجد جامع طرقبه، بستنی مخصوص طرقبه و رستوران ها و مجموعه های گردشگری متعدد همچون بام طرقبه از دیگر ویژگی های این شهر زیبا می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه

سفر به قائمشهر و بازید از مناطق دیدنی آن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits