دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
گناوه بين بندر بوشهر و بندر ديلم در ساحل خليج‌فارس واقع شده است در جنوب گناوه قديم بنا شده است.


جاذبه های گردشگری گناوه


گناوه بین بندر بوشهر و بندر دیلم در ساحل خلیج‌فارس واقع شده است. شهر گناوه کنونى در جنوب گناوه قدیم بنا شده است. این شهر از اقوام مختلفی تشکیل شده است. مهاجرینی که از روستاهای اطراف شهرستان به آن مراجعه کرده‌اند ریشه‌های لری دارند. اعراب نیز یک محله مخصوص به خود را دارند. نام این بندر در کتاب‌های قدیمی به صورت گنابا، گنفه، گناوه، جنابه و جنابا آمده است.


جاذبه های گردشگری شهرستان گناوه که در این فصل با فرشی از علفزارها و گل‌های بهاری از دامنه‌ کوه‌های زاگرس در شرق تا کرانه خلیج نیلگون فارس در غرب آراسته شده سیاحان و گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.


طبیعت سحرانگیز شهرستان‌های شمالی استان بوشهر در امتداد جلگه حاصل‌خیز خوزستان همه ساله برخلاف دیگر مناطق کشور در فصل زمستان پذیرای بهار است، به طوری که هنوز نیمه دوم آخرین ماه زمستان فرا نرسیده دشتها مملو از گل‌های رنگارنگ بهاری است، درختان شکوفه داده‌اند و نخیلات که همچون کمربند سبزی بسیاری ازشهرها و روستاهای این منطقه را در بر گرفته‌اند، به‌ ثمر نشسته‌اند.


سواحل ماسه‌ای خلیج فارس در شهرستان گناوه که مملو از صدف‌های دریایی است و مرغان دریایی با صداهای عجیب و غریب خود برای یافتن طعمه‌ای در آن جولان می‌دهند، جاذبه دیگری از طبیعت زیبای این منطقه است.

گناوه

تاریخچه بندر گناوه


بندر گناوه در ساحل خلیج فارس بین بندر بوشهر و بندر دیلم واقع شده است. شهر گناوه کنونی در جنوب گناوه قدیم بنا شده است. از گناوه قدیم نقاطی باقی‌مانده است که امروزه به نام های تیرسول (شن فشرده)، تل گنبد، تل گوری، تل مناره، و بالاخره تل امام زاده خوانده می‌شود. در ویرانه‌های اطراف گناوه، گوپال ( گل پخته استوانه ای شکل به صورت سفال زرد یا سرخ رنگ که آن را به عنوان گلوله با منجنیق بر سر دشمن می ریختند) فراوان به چشم می خورد. درحال حاضر از گناوه قدیم جز آثار سنگ ها و پی های مدفون در زیر خاک و بازمانده تاق نماهای سنگی آثاری مشهود نیست. گاه‌ و بیگاه در درون گودال ها و حفره‌ها و در زیر پی های عمارت های ویرانه، سکه‌ها و دست افزارها و مصنوعات سنگی و سفالی یافت می‌شود.


مناطق دیدنی بندر گناوه


تالاب حله گناوه

تالاب در منطقه حله، محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور واقع شده است. تالاب حله یکی از تالاب‌های مشهور سراسر قلمرو جنوبی ایران به شمار می‌رود که از سرریز جریان دو رودخانه نامبرده و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می‌گردد. این تالاب، یک اکوسیستم محلی محسوب می‌شود که بهره برداری‌های پژوهشی و تفرجی را به عمل آورده است. همچنین در این تالاب هزاران پرنده آبزی مهاجر زندگی می‌کنند که شامل حواصیل، گاچی رو، درنا، بط، پرستو، هفت رنگ، دراج و حمامی می‌شود. در سال 1342 بر اثر طغیان رودخانه حله، تالاب حله تشکیل شد که از آن سال تاکنون تالاب و منطقه حفاظت شده، تحت پوشش محیط زیست بوشهر قرار گرفته است. تالاب حله یکی از گنجینه‌های ارزشمند این منطقه به شمار می‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی‌نظیری را در خود جای داده است و در فاصله 10 کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد. از مهم‌ترین جذابیت‌های تالاب حله می‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. همچنین نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود که این منطقه را به حیات وحش تبدیل کرده است.

تالاب

جزیره میرمهنا گناوه

میرمهنا بندر ریگی نام یکی از مردمان جنوب ایران بوده که دلاوری‌هایش سبب پایان یافتن استعمار پرتغالی‌ها و هلندی‌ها بر جنوب سرزمینمان شد. نام جزیره غیرمسکونی میرمهنا از او گرفته شده است. این جزیره که تنها 15 کیلومتر از بندر گناوه فاصله دارد دارای یک درخت کنار تنومند به نام کنار میرمهناست. گنبد قدمگاه از دیگر جاذبه‌های جزیره میرمهناست. اعتقاد بر این است که این قدمگاه حضرت علی (ع) است. از دیگر دلایل شهرت این جزیره، درختان انگور و انجیر است که طعمی متفاوت و خوشمزه دارند. به زودی تفرجگاه گردشگری به وسعت صد هکتار در این جزیره ساخته می‌شود.

بندر ریگ گناوه

بندر ریگ در پانزده کیلومتری بندر گناوه قرار گرفته و در تابستان‌ها گرم و مرطوب بوده و زمستان‌هایی معتدل دارد. پیشینه این شهر تا قبل از دوران صفویه مبهم است و به دوران ایلامی‌ها می‌رسد. این بندر دورانی طلایی در عصر ایلامی داشته و در دوران زندیه نیز رو به افول گذاشته است. میرمهنا مشهورترین شخصیت‎های تاریخی این بندر، کسی بود که سبب پایان یافتن سلطه پرتغالی‌ها و هلندی‌ها بر جنوب کشور ایران شد. متاسفانه طبیعت چشم‌نواز و سواحل کم‌نظیر این بندر ناشناخته مانده است. ساحل تمیز این بندر به همراه نخل‌های بلند، جلوه‌ای دل‌انگیز به آن بخشیده است. روستاهای بندر ریگ در طول نوار ساحلی قرار گرفته و دیدنی هستند. علاوه بر آثار تاریخی متعدد، بازارهای خرید به خصوص بازارهای خرید کالاهای خارجی و بازارچه‌های صنایع دستی این بندر، گردشگران زیادی را به منطقه می کشاند.

امام زاده

امامزاده سلیمان بن علی در گناوه

در کنار جاده بندر گناوه به دیلم، آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی مشهور به شاهزاده سلیمان در عمارتی مستطیلی شکل قرار گرفته است. اهالی بندر گناوه اعتقاد دارند سلیمان بن علی از فرزندان چهارمین امام شیعیان، یعنی حضرت زین العابدین (ع) است. ساخت معماری مرقد این امامزاده به دوران صفویه باز می‌گردد. گنبد این امامزاده در نگاه اول ما را به یاد گنبد مشهور دانیال نبی در شوش و معماری سواحل خلیج فارس می‌اندازد اما تفاوت‌های بسیاری با آن دارد. این گنبد فیروزه‌ای به شکل کثیرالاضلاع منظم و دوازده ترک (دوازده وجهی) ساخته شده است. پلکان‌های گنبد بر روی قاعده مدورش ساخته شده و رنگ فیروزه‌ای آن حالتی معنوی به بنا داده است. این گنبد و پایه‌های آن احتمالا از دوران قدیمی‌تری نسبت به سایر قسمت‌های بنا به یادگار مانده است. اتاق های بنا هیچ تزئیناتی ندارند و چارطاقی‌ها نسبت به گنبدها جدیدترند. سنگ قبر این امامزاده بسیار ساده طراحی شده و از تمام قسمت‌ها جدیدتر است.

برج خان بندر گناوه

این برج در شهر بندر ریگ از بنادر استان بوشهر قرار گرفته که در جنوب شهر واقع شده است. بنای برج خان به خانعلی خان حیاتداووی تعلق دارد که قدمت آن به 230 سال پیش بر می‌گردد. گردشگران می‌توانند در بازدید از بندرگناوه به تماشای معماری بی‌نظیر آن که از سبک بیت میلانی الهام گرفته است، بروید. در ابتدای ورود به این بنا دو بخش اندرونی و بیرونی دیده می‌شود که اتاق‌ها اطراف حوض و در وسط حیاط قرار گرفته‌اند. نمونه ساختِ برج خان در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و ساختمان‌های بافت قدیم شهر زیاد وجود دارد. حین گشت‎وگذار در اتاق‌های این بنای دو طبقه و گذر از راهروهای آن، می‌توانید به سمت بالکن‌ها بروید و نمایی دیگر از شهر را از طبقه دوم برج خان در مقابل چشمانتان ببینید. پس از بازدید از بالکن و اتاق‌ها راهی پشت بام شوید تا از سرستون‌هایی که با گل میخ گلوله‌ای تزیین شده است، دیدن کنید. این گل میخ گلوله‌ای چون نگهبانی به نظر می‌آیند که مقابلِ خلیج فارس به مراقبت از برج ایستاده‌اند. از مصالح به کار رفته در این برج سنگ‌های اسفنجی است که می‌توان به مرجان، گوش ماهی، صدف‌های دریایی و فسیل‌ها اشاره کرد. ناگفته نماند بر روی سقف چوبی برج خان نوعی چوب مخصوص استفاده شده است که از هندوستان و مومباسا آورده شده‌اند. همچنین از دیگر جذابیت‌های این برج پرده کرکره‌ای چوبی‌ است که در بیرون اتاق‌ها قرار دارند.

بندر

تپه های باستانی گناوه

که اطراف این ناحیه یافت شده است به ما می‌گوید که تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان می‌رسد. این تپه ها عبارتند از :تپه‌ی شاه ناصری در شرق روستا به فاصله‌ی ۲۰۰متری روستای فعلی. تپه‌ی معروف به تل محمد حیدر در شمال روستا به فاصله ی ۱۰۰ متری روستای فعلی. تپه‌ی معروف به قلعه‌ی کلات در جنوب روستای فعلی فاصله ۱۰۰ متری . در ضمن تپه‌ی چهارمی نیز وجود دارد که که به عقاید تعدادی باید به این سه تپه اضافه شود اما آنجا اکنون آرامگاه مردمان روستای مجاورش است. این تپه‌ها از جاهای دیدنی بندر گناوه محسوب می‌شوند.

در این تپه‌ها که از آن‌ها نام برده شد سفال ،کوزه ،بوپال (پایه های ساخته شده از گل رس پخته ) تا سال‌های نه چندان دور به فراوانی یافت می‌شد و همین امر باعث شده بود که باستان شناسان بسیاری به گناوه بروند. محلی‌های آن اطراف اینطور می‌گویند که تپه‌ی “محمد حیدر ” دارای گنجینه ای فراوان است اما اژدهایی که هفت سر دارد بر روی آن خوابیده و از جواهرات آن مراقبت می‌کند. شواهدی که در دست است نشان می‌دهد که از زمان افشاریه تا به امروز این منطقه دارای سکنه بوده است . البته سابقه‌ی سکونت قبل از آن را نیز رد نمی‌کنیم چرا که تپه‌های باستانی یاد شده دلیلی بر این مدعا است.

گشت و گذار در سواحل گناوه

یکی از زیباترین صحنه‌هایی که شما در این بندر خواهید دید قایق‌های ماهیگیری هستند که یا در دامن دریا آرام بالا و پایین می‌شوند یا ساحل را به مقصد دریا ترک می‌کنند . این صحنه تا مدت‌ها در ذهن شما نقش خواهد بست و در زندگی پر تلاطم شهری باعث آرامش خاطر شما می‍‌شود. شاید تا ابد صحنه‌ی طلوع و غروب خورشید یا وقتی که در سواحل پر صدف این بندر قدم می‌زنید از خاطر شما بیرون نرود. اما حتی اگر شما به اندازه‌ی ما آدم‌های رمانتیکی نباشید خرید کردن در این بندر را حتما فراموش نخواهید کرد زیرا قیمت‌ها در گناوه باورنکردنی هستند و این هم به دلیل تجارت نزدیک این بندر با امارات است . پس شاید شما جاهای دیدنی بندر گناوه را فراموش کنید اما کالاهای مرغوبش را نمی توانید از یاد ببرید.

بندرگناوه

مکان های تفریحی بندر گناوه


بندر گناوه با طبیعت بکر و زیبای خود مکانی بسیار دیدنی برای علاقمندان به منظور بازدید از مناظر طبیعی است، خلیج درخشان فارس در روزهای گرم و آفتابی با نسیم بهاری همراه با دلفین‌های شاداب و با ذکاوت که در دو سوی لنج‌ها و قایق‌های ماهیگیری به این سو و آن سو می‌پرند و تابش نور آفتاب بر روی صدف‌های سفید و لیز کنار ساحل جلوه های بصری بکر و بینظیری را در کنار ساحل طلایی و منحصر به فرد گناوه پدید می‌آورد. شب‌های شگفت انگیز گناوه، در کنار ساحل این بندر با صدای ملودیک امواج دریا و انعکاس نورنقره گون مهتاب در آب، و آتش شعله‌های گاز در جزیره‌ی خارک و خارگو منظره‌های زیبا و فراموشی نشدنی را برای هر گردشگری فراهم می‌کند.


از جاهای دیدنی بندر گناوه همچنین ساحل زیبا و ماسه ای و بی نظیر روستای چهک در نزدیکی گناوه که محل مناسبی جهت بازدید مسافرین و علاقمندان است، می‌شود نام برد. جزایر شمالی و جنوبی، گوابین، گشویی در حد فاصل بین گناوه و ریگ قرار دارند که بیشتر مردم این منطقه به شغل صیادی مشغل هستند و جای بسیار جذابی برای دیدن است زیرا می‌شود آواز دست جمعی صیادان را شنید و تا سال‌ها در خاطره سپرد.


بندر گناوه دیدنی ها بسیار دارد و شما از این بندر به مناطق دیدنی دیگری هم راه دارید که خود می تواند یک سفر بسیار دل انگیز را برای شما رقم بزند . بهترین فصل برای سفر به این بندر فصل زمستان و بهار است و شما با سفر در این فصل‌ها می‌توانید از تمام زیبایی‌های بندر گناوه لذت ببرید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گچساران

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits