دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه های سفر به نخجوان  آذربایجان و جاذبه های توریستی آن
4
زمان مطالعه: 12 دقیقه
سفر به نخجوان برای ایرانی ها حکم مسافرت داخلی را دارد. فاصله نخجوان تا مرز جلفا تنها 40 کیلومتر است، جاده آن هم از امنیت بالایی برخوردار است.


راهنمای سفر به نخجوان


سفر به نخجوان به دلیل هم مرز بودن با ایران و جاذبه های توریستی این منطقه سفر جذاب و راحتی به نظر می رسد. سفر به نخجوان برای ایرانی ها حکم مسافرت داخلی را دارد. فاصله نخجوان تا مرز جلفا تنها 40 کیلومتر است، جاده آن هم از امنیت بالایی برخوردار است. همچنین به خاطر جاذبه های گردشگری نخجوان، از دیگر نقاط دنیا نیز گردشگرانی به این شهر سفر می کنند.


در گویش‌های مختلف به نخجوان، «ناخ جوان»، «ناخ جاوان»، «ناخ ایجه‌وان»، «ناخ‌ایجاوان» هم گفته‌شده است که بر پایه نظر زبان‌شناس قرن نوزدهم جان هنریش این نام از «ناخ‌ناگان ایجه وان» در زبان ارمنی گرفته‌شده است و به معنی «نخستین استراحتگاه» است. بر پایه نوشته‌های انجیل نوح پس از فرونشستن جوشش طوفان در کوهستان آرارات فرود آمده بود. بدان سبب نخجوان با گویش ارمنی بدین نام نامیده شد.


شکل و شمایل ساختمان های نخجوان و محیط شهری آن شبیه سایر شهرهای آذربایجان اما تمیزتر و خلوت تر از آن ها هستند. برای سفر به نخجوان احتیاج به ویزا نخواهید داشت. بعد از عبور از مرز، تاکسی ها منتظر شما هستند تا شما را به نخجوان برسانند.


نخجوان، یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است که از توابع جمهوری خودمختار نخجوان است. این شهر در بین محصور در بین ایران، ترکیه و ارمنستان است. مساحت این شهر به طور کلی ۱۵ کیلومتر مربع بوده و طبق آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۰ انجام شده حدود ۷۴۵۰۰ نفر در این شهر زندگی می کرده اند.

زبان رسمی: آذری
واحد پول: مانات آذربایجان (AZN)

نخجوان

بهترین زمان برای سفر به نخجوان


آب و هوای نخجوان نیمه خشک بوده، خصوصا تابستان ها آفتاب سوزانی دارد. اما زمستان ها سخت و پر برف هستند، از این رو می توان گفت که آب و هوای نخجوان تا حد خیلی زیادی شبیه به استان های شمال غربی ایران است. بهترین وقت برای سفر به نخجوان، تابستان و بهار است. با این حال برای لذت بردن از جاذبه های نخجوان زمان مناسب را انتخاب نمایید.


هزینه های اقامت در سفر به نخجوان


نخجوان شهر کوچکی است و مساحت چندانی ندارد بنابراین تعداد هتل های در این شهر آنچنان زیاد نیست، اما همین تعداد کم از کیفیت خوب و مناسبی نیز بهره می برند. از همه مهمتر این است که هزینه اقامت در این هتل های آنچنان بالا نیست بنابراین می توانید خیلی راحت در این شهر اقامت داشته باشید.

هتل های خوب شهر در سفر به نخجوان

هتل تبریز نخجوان

هتل تبریز یکی از بهترین های ۵ ستاره شهر نخجوان است، این هتل دارای ۹۵ اتاق است و دارای امکاناتی نظیر اسپا، استخر، رستوران، سالن ورزشی، اینترنت پرسرعت رایگان، سالن بازی کودکان، اتوبوس شاتل، حمل و نقل به فرودگاه و خشک شویی نیز می شود.

دوز داغ هتل نخجوان

دوز داغ (به معنی کوه نمک) هتل ۵ ستاره ای است که در شهر نخجوان قرار دارد. از جمله امکاناتی که در این هتل وجود دارد نیز شامل اسپا، استخر، رستوران و یخچال فریزر و سرویس چای و قهوه در هر اتاق می باش

گرند هتل نخجوان

گرند هتل تنها ۵ دقیقه از فرودگاه شهر نخجوان فاصله دارد و هزینه بسیار مناسبی و مقرون به صرفه ای برای اقامت دارا هست. از جمله امکانات این هتل نیز اتاق هایی بزرگ و تمیز، کارکنانی خوشرو و صبحانه رایگان است.

شهر نخجوان

هزینه خورد و خوراک در سفر به نخجوان


با وجود اینکه نخجوان شهر کوچکی است، اما انواع خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه را در این شهر می توانید پیدا کنید، غذاهای نخجوان شباهت زیادی به غذاهای آذربایجانی و همچنین کشورمان ایران نیز دارد. محبوب ترین غذاها انواع کباب ها و غذاهای محلی هستند که طرفداران زیادی بین مردم این شهر و توریست هایی که به این شهر سفر می کنند، دارد. پلوی آذربایجانی و کباب شیشلیک و دلمه را هرگز در سفر به نخجوان فراموش نکنید.

هزینه حمل و نقل در سفر به نخجوان


در شهر نخجوان بهترین وسیله حمل و نقل تاکسی است. نرخ کرایه تاکسی در این شهر ثابت بوده و تفاوت چندانی با شهر باکو در آذربایجان ندارد، برای همین احتمال این‌ که از شما کرایه‌ی نامعقول بگیرند در حد صفر است. هزینه‌ی تاکسی در یک مسیر تقریبا دو مانات می‌شود. برای خروج از شهر حتما با راننده بر سر کرایه به توافق برسید، سعی کنید کمی زبان آذری بلد باشید و همینطور نحوه چانی زنی تا هزینه هایتان در سفر به نخجوان پایین بیاید.

جاذبه های گردشگری مهم در سفر به نخجوان


غار اصحاب کهف نخجوان

از مهمترین جاذبه های دیدنی در سفر به نخجوان، غار اصحاب کهف است. داستان های گوناگونی درباره موقعیت مکانی این غار وجود دارد، که یکی از آنها در شهر نخجوان است. این غار در ۱۸ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته و در ابتدای جاده، بنایی از سیمان سفید با پایه های صورتی قرار گرفته است که به زبان روسی بر روی آن نوشته شده: غار اصحاب کهف. حتما هنگام بازدید از این غار این موارد را رعایت فرمایید:

  • مراقبت از تجهیزاتی که برای زائرین وجود دارد، محافظت از فضای سبز، کاشت درخت، رعایت موازین اخلاقی اسلام
  • هرگز بر روی سنگ های این یادگاری ننویسید زیرا برخورد جدی با شما می شود.

دریاچه باتابات

دریاچه باتابات در ۶۲ کیلومتری شمال شرقی دامنه کوه های قفقاز در ارتفاع ۱۷۰۰ از سطح زمین قرار گرفته است. این دریاچه زیبا دارای پوشش گیاهی غنی در اطراف خود است و به خاطر اقلیم آب و هوایی معتدل و آب شیرینی که دارد، همواره مورد توجه افراد بومی و توریست ها در سفر به نخجوان بوده، همچنین مکان مناسبی برای گردش و تفریح به حساب می رود. در واقع آب این دریاچه برای بیماری های معده و روده بسیار مفید می باشد. علاوه بر همه این ها مسیر رفتن به این دریاچه هم بسیار زیباست و آن را به یکی از اصلی ترین جاذبه های نخجوان تبدیل کرده است.

موزه تاریخ ایالتی نخجوان

این موزه در سال ۱۹۲۴ افتتاح شده و موزه تاریخ و مردم شناسی نام گرفته است. در سفر به نخجوان ، در این موزه می توانید تاریخ ۵۰ سال از شهر نخجوان را مشاهده کنید؛ اشیای قدیمی، سکه، سفال و دیگر ابزارآلات قدیمی در آن نگه داری می شود.

موزه ادبیات نخجوان


شما موزه های زیادی را در سفر به نخجوان خواهید دید که یکی از آنها موزه ادبیات است. این موزه به یاد نظامی گنجوی شاعر معروف ایرانی ساخته شده شده و آثار ادبی و مجسمه هایی از وی در آن به نمایش گذاشته می شود.

آرامگاه

آرامگاه مومنه خاتون نخجوان

شاهکار معماری قرون وسطی، نامی است که محققان به این مقبره هشت ضلعی داده اند. این بنای آجری شش متری، حکم آرامگاه را دارد و با کاشی های فیروزه ای و خط کوفی تزیین شده است. قدمت این مقبره به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد و تصویرش بر روی اسکناس های آذربایجانی موجود است .شما در سفر به نخجوان می توانید از آن بازدید کنید.

مسجد جامع نخجوان

مسجد جامع یکی نخجوان یکی از بناهای قدیمی و با ارزش جمهوری خودمختار نخجوان است. این بنا توسط حسین تبریزی در قرون ۱۸-۱۹ ساخته شده و مدت های طولانی محل عبادت مومنین نخجوان بوده است. این عبادتگاه برای آخرین بار ۱۱۴ سال قبل در سال ۱۸۹۴ از طرف “حاج محمد جعفر آقا” تعمیر و بازسازی شده است.

یاد بود دده قورقوت

این یادبود در شهر نخجوان و در بزرگراه حیدر علی اف و کنار هتل پنج ستاره تبریز قرار گرفته است این بنا توسط هنرمند مشهور المان جعفراف ساخته شده است.

بلندی این مجسمه ۳،۵ متر می باشد و به صورتی که دده قور قورت چهار زانو نشسته و نیزه ای در دستش متفکرانه نگاه می کند.این یاد بود در سال ۱۹۹۹ به یاد داستان افسانه ای دده قورقوت ساخته شده است.

برج ساعت نخجوان

در ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۳ این پارک زیبا که نماد ساعت در آن قرار گرفته است. توسط رئیس مجلس جمهوری خودمختار نخجوان رسما افتتاح شد.
هدف از تاسیس این پارک فراهم کردن فضای سالم و مفرح برای گذراندن اوغات فراغت افراد بومی و مسافران در سفر به نخجوان می باشد. این پارک در اراضی به مساحت هشت هکتار تاسیس شده است. و برج ساعت در این پارک قرار گرفته است که دارای ۲۱ متر ارتفاع می باشد. همچنین این پارک دارای سالن های مختلف اجتماعات می باشد.

جاذبه های نخجوان

چشمه سیراب

یکی دیگر از جاذبه های شهر نخجوان چشمه سیراب در یکی از روستاهای شهر بابک به نام سیراب و در شمال شرق شهرستان نخجوان قرار گرفته است. به علت اهمیت بسزایی مواد معدنی این چشمه اولین کارخانه آب معدنی به نام سیراب در سال ۱۹۵۱ افتتاح گردید و در سال ۲۰۰۳ این کارخانه با تکنولوژی روز مجهز شد. و تا امروز به فعالیت ادامه می دهد. محصولات این چشمه در حال حاضر به کشورهای اکراین، ترکیه، ایران و روسیه صادر می شود . در سفر به نخجوان می توانید از این چشمه بازدید کنید.

آرامگاه یوسف

یکی دیگر از دیدنی های جالب نخجوان آرامگاه یوسف بن کوسیر است که در سال ۱۱۶۱ یا ۱۱۶۲ ساخته شد. این بنا به علت نوع معماری زیبا و هشت ضلعی خود به شهرت رسید.

برج آلینجا

در سفر به نخجوان اگر اهل کوهنوردی هستید، برج آلینجا (Alinja Tower) یکی از جذاب ترین جاذبه های نخجوان برای شماست. این برج در حقیقت قلعه ای فوق العاده دیدنی است که بر فراز کوهستان قرار دارد. برای رسیدن به این مکان جذاب باید از روستای خانقاه (Khanega) کمی به سوی غرب رفته و از آشنایان محلی کمک بگیرید.

آرامگاه قره باغلار

این آرامگاه را در نیمه اول قرن چهاردهم ساختند؛ اما بارها تخریب و دوباره سازی شد. متاسفانه این روزها به خوبی از این آرامگاه مراقبت نمی شود. این بنا به شکل یک استوانه به ارتفاع ۳۰ متر است و با کاشی کاری های آبی رنگ خود به شهرت رسید که می توانید در سفر به نخجوان از آن بازدید کنید.

مقبره نوح نبی

این مزار بنا به استناد به نوشته ها ۸ متر از زمین ارتفاع داشته است. ولی در حال حاضر بیشتر آن فرو ریخته و از بین رفته است. مقبره کنونی باقیمانده طبقات پایین معبد قدیمی می باشد. به طوری که پله های دایروی شکل که وسط آن با ستون سنگی محکم گردیده است. و زیرزمین آن به شکل سردابه می باشد.

بنا به روایت در زیر ستون این مقبره جنازه نوح نبی قرار گرفته است. در حال حاضر این بنا در حال مرمت می باشد. و دیوارهای ستون که سیاه شده و زوار به زبان های مختلف اسم های خود را نوشته اند پاک و سفید کاری شده است.


در مورد مقبره نوح نبی افسانه های زیادی آمده است که زمان طوفان کشتی ایشان در اراضی مقبره کنونی لنگر انداخته است و به همین علت به این منطقه گمی قایا می گویند.این بنا بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به دستور رئیس مجلس جمهوری خود مختار نخجوان مرمت و بازسازی شده است.

خان سارای

قلعه خان نخجوان


یکی از مهم ترین و بهترین اماکن دیدنی در سفر به نخجوان، قلعه خان می باشد که هم از نظر معماری ساختمانی بی نظیر بوده و کنده کاری ها، آینه کاری ها و نقاشی های زیبایی دارد و هم تبدیل به موزه شده و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این مکان دیدنی در حاشیه نخجوان قرار گرفته و در بخش مرکزی نیست.


خان سارایی نخجوان


این بنا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در سفر به نخجوان است. و مربوط به قرن ۱۸ میلادی و الهام گرفته از سبک معماری شرق می باشد. خان سرایی توسط پدر آخرین خان نخجوان یعنی کلبری کنگری پدر احسان خان ساخته شده است. این مکان در سال ۱۹۹۸ به عنوان موزه فرش نخجوان دوباره بازگشایی گردید.در محوطه بیرون خان سرایی به طول ۳۶۰۰ متر گل کاری شده است. مساحت خان سرایی و دارای استخر، چاه آب، محوطه فضای سبز و درختان میوه و تزیینی می باشد. این بنا از دو طبقه تشکیل شده است. و از لحاظ پذیرایی از مهمانان با هم فرق می کردند. به صورتی که قسمت جنوبی ساختمان مخصوص پذیرایی از مهمانان عالی رتبه و قسمت شمالی آن برای زندگی روزمره خان و خانواده اش در نظر گرفته شده بود.در حال حاضر به علت تبدیل به موزه فقط از دهلیز جنوبی استفاده می شود.

خان سرای که در واقع امروزه به موزه فرش نامیده شده است. و از دیگر جاذبه های شهر نخجوان است. دارای ۸ سالن می باشد. که فقط ۱ سالن آن مربوط به خان ها می باشد. در زمان تاسیس این موزه ۳۵۹ شی برای بازدید وجود داشته است. که در حال حاضر تعداد آنها به ۲۰۰۰ می رسد. که از این تعداد ۳۰۵ تخته فرش نفیس و کمیاب می باشد. در این موزه انواع فرش از جمله: کلیم، جاجیم، ورنی، پالاز، شماخ، مفرش، خورجین و غیره نگهداری می شود. که نمونه هایی از بافندگان شه های گنجه، قازاخ، شیروان، قوبا، قره باق، تبریز و نخجوان که مربوط به قرن ۱۸ می باشد. و دارای نقش های منحصر به فرد و سنتی مثل بوتا (اسلیمی) و افسانه ای کشور آذربایجان مثل لیلی و مجنون و هزاران طرح های مختلف می باشد.

بایدها و نبایدها در سفر به نخجوان

  • نخجوان از امنیت نسبتا خوبی برخودار است، اما حتما هنگام عبور از خیابان های این شهر دقت کامل را به عمل بیاورید.
  • حتی الامکان سعی کنید که از آب معدنی در سفرتان استفاده کنید.
  • دولت آذربایجان امتیاز ویژه دریافت ویزای ۱۵ روزه یکبار ورود جمهوری نخجوان را به محض ورود در اختیار شهروندان ایرانی قرار داده است. هزینه دریافت این ویزا ۱۰ یورو است.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به وین و جاذبه های گردشگری این شهر

هزینه های سفر به ونیز قطب گردشگری ایتالیا

هزینه های سفر به نیوزلند و دیدنی های زیبای آن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits