دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن کاشت کرفس
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کرفس را می توان در هر مرحله ای برداشت نمود؛ ولی زمانی که دمبرگ ها رشد طولانی کرده باشند و مجموعه ای را به وجود آورند موقع برداشت کرفس فرا رسیده است.


چگونه کرفس بکاریم؟


کرفس در سال اول تولید برگ نموده و در سال دوم شاخه های گل دهنده ظاهر می شوند و تولید بذر می نمایند. بر گ ها با دمبرگ طولانی و ضخیم مستقیما از روی ریشه به وجود می آیند و دارای بریدگی های زیادی می باشند.

کرفس یک سبزی فصل خنک است. کرفس احتیاج به فصل رشد طولانی دارد، به همین دلیل آن را در مناطق سردسیری در داخل گلخانه و یا در زیر شاسی خزانه گیری می کنند و به محض مساعد شدن هوا به محل اصلی منتقل می نمایند. کرفس بهترین رشد و نمو را در هوای خنک (بخصوص در شب) و نسبتا مرطوب (از طریق بارندگی یا آبیاری) با موقعیت آفتابی خواهد داشت. در نقاطی که توزیع بارندگی یکنواخت داشته باشد، ریشه کرفس رشد بسیار خوبی دارد. شاید در بین تمام سبزی ها، تنها کرفس باشد که از بی آبی یا کم آبی بسیار آسیب می بیند.

کرفس

نیاز های محیطی و اکولوژیکی کرفس

آب و هوا ، دما :

افزایش عملکرد تنها در مناطقی که دارای آب و هوای معتدل نسبتاً گرم (حدود ۱۸ درجه سانتی گراد) است بوجود می آید. این گیاه در مرحله رویشی به دمای پائین و در مرحله تولید بذر به دمای بالایی نیاز دارد. انواع دیررس در نقاطی با زمستانهای ملایم و انواع بهاره یا زودرس در مناطقی با تابستانهای خنک،انواع تابستانه یا متوسط رس در نقاطی با پائیز طولانی بخوبی رشد می کند. کرفس یخبندانهای تا حدود(۵-) درجه سانتی گراد را نیز تحمل می کند.

خاک مناسب :

مناسب ترین خاک برای کاشت کرفس زمینهای هوموسی است. زمینهای نیمه سنگین و سنگین عمیق با مواد آلی نسبت به زمینهای سبک، برتری دارند. کرفس در خاکهایی با بافت خوب و زهکشی شده نتیجه خوبی می دهد. مناسب ترین PH خاک برای کرفس بین ۶ تا ۵/۷ است.

آبیاری و رطوبت :

زمین مورد کاشت باید همواره مرطوب باشد. کرفس به خشکی خاک بسیار حساس است. این گیاه در نقاط نسبتاً خشک و باران مناسب در طول سال محصول چشمگیری می دهد کرفس بیشتر از دیگر سبزیها از کم آبی لطمه می بیند

کوددهی : جهت تقویت خاک بویژه خاک های شنی که از نظر مواد آلی ضعیف هستند استفاده از کودهای پوسیده دامی توصیه می شود. در مورد استفاده از کودهای شیمیایی مقدار و نوع آن بستگی به نوع خاک، حاصلخیزی و مقدار مواد آلی موجود در آن دارد و معمولاً حدود ۱۶۰ کیلوگرم ازت، ۱۰۰ کیلوگرم P2o5 و ۲۵۰ کیلوگرم K2O و ۱۵۰ کیلوگرم Cao و ۲۰ کیلوگرم Mgo در هکتار توصیه می شود.

کاشت کرفس

انواع کرفس

کرفس بر چند نوع است . بر اثر پرورش زیاد موفق به ایجاد واریته های متعددی از این گیاه شده اند واریته های آن عبارتند از : کرفس برگی (Aog. Var. Secalinum) کرفس قمری (Aog. Var. rapaceum) کرفس معمولی (Aog. Var. dulce) که نوع اخیر در ایران در سطح نسبتاً وسیع کشت می شود.

۱- کرفس برگ یا کاشتنی یا بستانی که همان کرفس خورشتی است و به صورت ترشی و شوری هم مصرف شده و نیاز به معرفی ندارد .

۲- کرفس درشت ، مردابی ، آبی ، که مهمترین نوع دارویی کرفس بوده و بطور خودروی کنار مرداب ها و مکانهای پر آب می روید و آن را مانند کرفس خورشتی پخته و خام می خورند .

۳- کرفس قمری یا سنگ ، مانند کلم سنگ که جزو ریشه های خوراکی است و شباهت زیادی به آن دارد و اخیرا در ایران کاشته شده و می توان از آن در پخت غذا بهره برد . این نوع کرفس جهت درد پهلوو پیچش معده توصیه شده و در باز کردن ادرار و حیض قوی تر از انواع دیگر است .

۴- کرفس عطری . نوعی دیگر از کرفس است که به علت داشتن عطر زیاد به کرفس مشک مشهور است .

۵- کرفس کوهی یا کاجاشیر یا جاشیر ساقه اش یک وجب است و ریشه اش باریک و پیرامون ریشه را چوب های غوزه ای شبیه خشخاش ( کمی از خشخاش کوچکتر ) فرا گرفته ، ثمرش مستطیل شکل ، تند مزه و خوش بوست و آن را کرفس سنگلاخی ، فطراسالیون ، صخره ای و ماقدونی نیز می گویند.جوشانده ی بذر و بیخ این نوع ، در بازکردن عادت ماهانه و ادار اثربیشتری دارد.

۶- کرفس بیابانی . Wild celery که استفاده دارویی اش از سایر کرفس ها بیشتر و بهتر است . این کرفس دارای گلیکوزیدی به نام آپی سین است .

KARAFS

زمان کاشت بذر کرفس


زمان کاشت بذر کرفس وقتی است که دما حدود ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. البته بذر کرفس می تواند در دمای ۵ درجه سانتی گراد نیز جوانه بزند، ولی دما مناسب آن بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. در طول مدت خزانه، دما در شب حدود ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد و در روز حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. به این ترتیب در مناطق سردسیر باید از شاسی و گلخانه برای تهیه خزانه استفاده کرد و به محض مساعد شدن هوا، بوته ها به محل اصلی منتقل شوند.

در مناطقی که زمستان های ملایم دارند، مانند خوزستان اوایل پاییز اقدام به تهیه خزانه می کنند و وقتی نشاها آماده شدند، آن ها را به محل اصلی منتقل می نمایند.

کاشت بذر کرفس در خزانه و انتقال به محل اصلی

زمین خزانه باید شنی باشد؛ ولی با کودهای آلی پوسیده و خاک های هوموسی مخلوط با پیت اصلاح شوند. چون بذر کرفس بسیار ریز است، لذا بذور در روی خاک پاشیده می شوند و به وسیله لایه نازکی از کود پوسیده پوشیده می گردند.

حتما باید آبیاری به روش باران مصنوعی انجام شود. بذور کرفس به کندی جوانه می زنند و این جوانه زدن ۲ تا ۳ هفته طول می کشد، بنابراین زمین نباید خشک شود. سپس بوته ها به صورت ردیفی در خزانه دوم کشت می گردند. فاصله دو بوته بین ۵ تا ۷ سانتی متر می باشد. بعد از ۳ تا ۴ هفته بوته ها به محل اصلی منتقل می گردند. بوته ها در ردیف هایی که ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند، نشا می شوند. فاصله دو بوته روی خط کشت بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می باشد. در صورتی که از خزانه انتظار استفاده شود، از کاشت بذر تا زمان انتقال نشا به محل اصلی بین ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می کشد. در صورتی که بوته ها از خزانه اول به محل اصلی منتقل شوند، به بیش از ۱۰ هفته نیاز می باشد.

میزان بذر کرفس برای تولید نشا برای یک هکتار حدود ۳۰۰ کیلوگرم می باشد. انتقال نشا به محل اصلی زمانی صورت می گیرد که میزان رطوبت هوا بالا باشد. هوای ابری برای این کار بسیار مناسب است.

می توان بذور را مستقیما در محل اصلی کشت نمود. در این صورت زمین باید قبلا به طور کامل آماده شده باشد. میزان بذر برای این کار حدود ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم در هکتار است.

برداشت کرفس

برداشت کرفس

کرفس را می توان در هر مرحله ای برداشت نمود؛ ولی زمانی که دمبرگ ها رشد طولانی کرده باشند و مجموعه ای را به وجود آورند و رنگ برگ ها سبز روشن شده باشد، موقع برداشت کرفس فرا رسیده است.

بیماری ها و آفات کرفس

مهمترین بیماری کرفس زنگ کرفس (Septoria apiicola) است که این بیماری ابتدا به رنگ لکه های زرد متمایل به قهوه ای روی برگها ظاهر می شود و بعد به صورت لکه های سیاه رنگ که همان هاگدان سیاه حاوی اسپورهای قارچ است، توسعه می یابد و باعث از بین رفتن برگها می شود.رطوبت زیاد شیوع بیماری را افزایش می دهد.

این گیاه سخت‌گیر است به صورتی که اگر چه نیاز به رطوبت زیاد دارد اما در اثر آبیاری بیش از حد یا خیس ماندن خاک اطراف ریشه دچار پوسیدگی ریشه می‌شود. این گیاهان حساس در روزهای داغ تابستان نیاز به اندکی سایه دارند.

حتی در بهترین شرایط هم کرفس در مقابل برخی از مشکلات آسیب ‌پذیر است که حاصل آن زرد شدن برگهای آن می‌باشد. در صورتی که متوجه شدید برگهای کرفس در حال زرد شدن هستند، باید عامل آن را شناسایی کنید. علت آن ممکن است کمبود مواد مغذی، آفت‌ زدگی و یا بیماری قارچی باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با اصول کاشت جعفری و خواص آن

دستورالعمل کاشت گیاه اسفناج برای برداشت محصول بهتر

چگونه در خانه ریحان بکاریم؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits