دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کاشت و تکثیر گل سمپریوم 
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سمپرویوم ( لب ماتیکی) یک گیاه زینتی همیشه سبز با برگهای شاداب با نوک رنگی و پرآب است.


معرفی گل سمپریوم


سمپرویوم ( لب ماتیکی) جنسی از خانواده کراسولاسه است. این خانواده دارای ۴۰ جنس می باشد این گیاهان همیشه سبز هستند و برگهای آنها به صورت روزت قرار می گیرند. این گیاهان آب را در برگهای ضخیم خود ذخیره می کنند و می توانند خشکی را تحمل کنند. از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود. برگها همیشه شاداب است و نوک برگها می توانند بنفش، قرمز، قهوه ای، زرد باشند. گلها به روی ساقه به وجود می آیند و بسته به نوع گیاه می توانند به رنگهای صورتی، قرمز، بنفش باشند. این گیاه چند ساله همیشه سبز است اغلب در مناطق سنگی و خشک رشد خوبی دارد.

مشخصات گیاه شناسی گل سمپریوم

شکل ظاهری سمپرویوم و اچوریا بسیار شبیه به هم می باشد،معمولا سمپرویوم در شرایط مناسب توده های بسیار زیبایی ایجاد می نماید،البته گل های آنها به زیبایی گل اچوریا نمی باشد.از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد.برگها یی تخم مرغی شکل فاقد ساقه و در انتها به هم چسبیده اند و گلهای آن به صورت خوشه ای است.این گونه ساکولنت دارای برگ های پوشیده از کرک و متمایل به قرمز می باشد.

سمپرویوم به خوبی در مقابل سرما مقاومت می کند .اصولا این دسته از گیاهان بیشتر ازاینکه همراه با کاکتوس ها نگهداری می شوند،برای کاشت در فضای سبز بخصوص در باغ های صخره ای کاربرد دارند.

گل

شرایط اکولوژیک مورد نیاز گل سمپریوم

آبیاری

دوستان عزیز کلا این دسته گیاهان برخلاف تصور همگی بسیار آب دوست هستند طوری که بسته به هوای منزل باید هفته ای ۲ بار آبیاری شوند یعنی بین دو آبیاری باید خاک خشک شود در فصل زمستان هم طبعا آبیاری کم تر میشود ترجیحا آب روی برگها نریزید تا احتمال پوسیدگی نداشته باشد

دما

نیاز به شبهای خنک دارد. این گیاه در نیمه دوم سال بهترین عملکرد را دارد هرچقدر محل نگهداری آن خنک تر باشد و نورآن بیشتر باشد رنگ برگهایش سرخ و زیبا تر و رشدش هم بیشتر میود هوا که گرم میشود گیاه هم آرام آرام وارد فاز بچه آوری و پاجوش دهی میشود و رنگ برگهایش سبز میشود و باید از آفتاب در امان بماند

نور

نیاز نوری این گیاهان در فصل پاییز وزمستان تا اردیبهشت بالاست و نیاز به افتاب مستقیم دارد. ولی بعد ازآن در هوای گرم بهتراست که از آفتاب مستقیم در امان بماند تا برگهایش نسوزد. اگر این گل نور مناسب نداشته باشد قد میکشد و دراز و زشت می شود.

رطوبت

طبق تجربه ساکولنت ها توی تراریوم و کلا گلخونه خیلی خوب رشد میکنند و نیاز به رطوبت بالا دارند

خاک

بهترین ترکیب برای این گل ترکیب ماسه شسته شده و شن و کود گاوی پوسیده و شلتوک و غیره می باشد.

کاکتوس

روش های تکثیر گل سمپریوم

گل سمپریوم از طریق کاشت تنه جوش های روی مادر، از طریق بذر و هم قلمه برگ تکثیر می شود.

قطعه قطعه کردن گیاه آبدار

به خوبی به این گیاه نگاه کنید اگر شروع کرده به رشد طولی و برگ های انتهایی آن پژمرده می شوند پس زمان مناسبی است تا قبل از هرگونه افت کیفیت آن را زیاد کنیم.

از برگ های زیرین شروع می کنیم، به آرامی نوک برگ را با دست بگیرید و با دقت به سمت چپ و راست حرکت بدید تا برگ از ساقه جدا شود. این کار را با تمامی برگ های بزرگ انجام بدهید تا فقط یک حجم گرد از برگ و ساقه در قسمت فوقانی گیاه باقی بماند.

ما برای جدا کردن این بخش از گیاه از یک قیچی استفاده کردیم اما یک چاقوی تیز هم می تواند کارتان راه بیاندازد پس فقط به اندازه کوتاهی ساقه برای بخش بالایی کافی است

آماده سازی برای جوانه زنی

این بخش بسیار مهم اما سنگدلانه است! باید قبل از قرار دادن برگ ها بر روی خاک صبر کنیم تا جای برش ها خشک بشوند و اگر این کار به درستی صورت نگیرد جذب بالای رطوبت تمامی این جوانه ها را خراب خواهد کرد

خب حالا برگ ها را در فواصل مناسب بر روی خاک قرار بدهید به نحوی که امکان آبیاری از طریق خاک هم وجود داشته باشد. دقت کنید آب بر روی برگ ها ریخته نشود چون باعث پوسیدگی سریع آنها خواهد شد. آبیاری فعلا ممنوع مگر چند قطره در هفته در محل انتهای برگ و روی خاک ریخته شود.

گلهای رنگی

آفات و بیماریهای گل سمپریوم

آفت: این گل به خاطر گوشتی بودن و آبدار بودن برگ ها شدید مورد علاقه شته ها و شپشک هاست بنابراین باید یا با کفشدوزک و یا با سم کونفیدور و هر سم سیستمیکی اون رو سم پاشی کنید.همینطور علایم تار عنکبوت یا مواد جسبناک همه نشانه های آفت هستند.

دراز شدن ساقه و بی قواره شدن گیاه: به خاطر نور کم و آب زیاد و هوای مرطوب می باشد.

لکه های سیاه روی برگ: می تواند به خاطر اشعه ی مستقیم آفتاب باشد نباید در تابستان اشعه مستقیم آفتاب به گیاه بتابد.

لکه های سیاه آبکی: می تواند به خاطر قارچ و پوسیدگیباشد که باید برگ های آلوده را سریعا جدا کرده و با قارچکش ضد عفونی کرد.

سیاه و له شدن طوقه: به خاطر قارچ فوزاریوم میباشد که در شرایط آبیاری زیاد و خفگی ریشه رخ می دهد. بین دو آبیاری خاک خشک بشود و کلا درمانی ندارد.

نکات تکمیلی در رابطه با گل سمپریوم


گیاه سمپرویوم از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد. برگها یی تخم مرغی شکل فاقد ساقه و در آنتها به هم چسبیده اند و گلهای آن به صورت خوشه ای است.

سمپرویوم به خوبی در مقابل سرما مقاومت می کند و به تجربه دیده شده حتی در زمستان های سرد در نواحی مانند استان البرز قادر به حیات می باشد.

اصولا این دسته از گیاهان بیشتر ازاینکه همراه با کاکتوس ها نگهداری می شوند، برای کاشت در فضای سبز بخصوص در باغ های صخره ای کاربرد دارند.به گرما حساس بوده و در هوای خنک و خاک با زهکشی بالا به خوبی رشد می کنند، تکثیر آنها از طریق بذر و پاجوش جانبی می باشد.

تکثیر از طریق بذر به زمان به زمان طولانی و شرایط خاصی نیاز دارد ولی این گیاهان در مکان های خنک به راحتی از طریق پاجوش تکثیر می شوند.

در فصول گرم نگهداری آنها مشکل بوده و معمولا برگهای قسمت زیرین آنها روبه خشکی می رود ،چنانچه مایلید سمپرویوم ها را تکثیر و تولید نمایید بهتر است از گلدان های سفال بدون لعاب و در فصول گرم در مکان های سایه و فضای آزاد نگهداری کنید،سمپرویوم رادر گلدان سفال نیاز به آب بیشتری دارند. در گونه هایی از سمپرویوم با تغییر درجه حرارت و سرد شدن نوک برگها از سبزی به رنگ قرمز تغییر شکل می دهد.

این گیاه را می توان روی بدنه خارجی کوزه که دارای روزنه های کوچک به قطر ۱ الی ۲ سانتی متر کاشت شود،درون کوزه را پر از خاک نمایید.ریشه گیاه را از حفره ی ایجاد شده به داخل هدایت کنید،پس از استقرار گیاه بواسطه رطوبت موجود در بدنه کوزه رشد و نمو نموده و سریعا تکثیر می شود.

چنانچه سمپرویوم در محیط گلخانه ای همراه با کاکتوس ها نگهداری می شوند بهتر است در قسمتهای کم نورتر قرار بگیرند.آبیاری مداوم در گلخانه و اسپری نمودن آب روی آنها می تواند به گیاه آسیب برساند،چنانچه سمپرویوم در فضای آزاد باشد آبیاری به صورت بارانی و اسپری برای آنها مشکل ایجاد نمی کند.

نکات ضروری در نگهداری انواع سمپرویوم

  • خاک با زهکشی مناسب و بافت درشت
  • نگهداری در فضای آزاد در تمامی فصول(در مکان های نیمه سایه)
  • آبیاری مناسب در حد نیاز
  • حذف برگهای خشکیده قسمت های زیرین
  • کم نمودن پاجوش های جانبی در زمان مناسب

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits