دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و مراقبت از گل شیپوری هلندی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گل شیپوری در انواع و رنگهای مختلف در طبیعت وجود دارد و یکی از زیباترین انواع آن گل شیپوری هلندی است.


معرفی گل شیپوری و روش تکثیر آن


گل شیپوری در انواع و رنگهای مختلف در طبیعت وجود دارد و یکی از زیباترین انواع آن گل شیپوری هلندی است. بهترین روش تکثیر این گل، تقسیم بوته است. به این منظور ریزوم را توسط چاقوی تیز از بوته جدا و به قطعات جداگانه تقسیم کنید و مطمئن شوید، هر قطعه حداقل یک جوانه داشته باشد. بهترین زمان برای تکثیر گل شیپوری هلندی فصل بهار است.


گل شیپوری یکی از زیباترین گل‌های آپارتمانی است که امروزه کاربرد آن به صورت گل شاخه بریده نیز گسترش یافته است. این گل زیبا در انواع و رنگ‌های مختلف در طبیعت وجود دارد و یکی از زیباترین انواع آن گل شیپوری هلندی است که به دلیل شکل خاص و گلبرگ‌های زیبا جلوه‌ای خاص داشته و علاقه‌مندان فراوانی دارد.


گیاه شناسی گل شیپوری


گل شیپوری بومی قاره آفریقا است و جزو گیاهان علفی، چندساله و گرمسیری است که برای رشد و تکثیر به آب و هوای مرطوب نیاز دارد. گل شیپوری در انواع و رنگ‌های مختلف در طبیعت وجود دارد و به دو دسته عمده همیشه سبز و خزان کننده تقسیم می‌شود. گل شیپوری هلندی یکی از انواع این گل است که مناسب برای کاشت در باغچه و گلدان می‌باشد و می‌توان حتی آن را به صورت گل آپارتمانی نیز پرورش داد. فصل گلدهی این گونه، اواخر بهار و تابستان است. ارتفاع شاخه‌های آن در حدود ۶۰ سانتیمتر است و نسبت به گونه‌های طبیعی کوچک تر و ظریف تر می‌باشد.

گل شیپوری


نیازهای اکولوژیک گل شیپوری هلندی

خاک:

این گیاه خاک کمی اسیدی را دوست دارد و به زهکشی مناسب نیاز دارد و همچنین خاک این گیاه باید به گونه ای انتخاب شود که رطوبت را در خود نگه دارد و سریع خشک نشود. بنابراین برای خاک مناسب از دو قسمت پیت موس+دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلایت می توان استفاده کرد.

در کاشت این گیاه در خاک باید توجه داشت که در صورتی که عمق کاشت ریزوم ها کم باشد به ریزوم ها در صورت گرما استرس وارد می شود و همچنین کاشت عمیق باعث کاهش گلدهی می شود. در کاشت این گیاه در گلدان نیز باید توجه کرد که عمق گلدان حداقل ۳۰ سانتیمتر باشد.

آبیاری:

پس از کاشت گیاه کمی آب دهید. صبر کنید تا اولین جوانه زنی برگ ها را ببینید. پس از آن کمی بیشتر آب دهید. به همین صورت با افزایش برگ ها آبیاری را بیشتر کنید. در فصل سرما آبیاری را در حدی کاهش دهید که خاک، کمی رطوبت داشته باشد. به یاد داشته باشید محیط سرد و مرطوب از جمله دلایل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزوم این گیاه است.

توجه داشته باشید که در صورت تابش طولانی نور آفتاب به گیاه، با آبیاری بیشتر، رطوبت خاک را حفظ کنید. در غیر این صورت به گیاه آسیب وارد خواهد شد.

نور:

برای گلدهی به مکانی روشن با حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در مناطق گرم بهتر است در طی فصل تابستان از آفتاب بعد از ظهر حفاظت شود. در صورت نگه داری این گیاه در آپارتمان، آن را در محلی روشن قرار دهید.

دما:

با کاهش دما به زیر ۱۲ درجه، برگسار این گیاه شروع به از بین رفتن می کند. در این مناطق گیاه نمی تواند همیشه سبز بماند. ریزوم های این گیاه به راحتی تا دمای منفی ۱۰ درجه سالم می مانند و لازم نیست که آن را برای زمستان گذرانی از خاک در آورد.
این گیاه نسبت به دماهای بیش از ۲۸ درجه حساس است و رشد آن متوقف می شود. در این زمان با استفاده از مالچ و آبیاری مانع از وارد شدن استرس گرمایی به ریزوم ها شوید. محیط گرم از جمله دلایل عدم گلدهی این گیاه است.

گل


نحوه تکثیر گل شیپوری هلندی


نحوه تکثیر این گل به دو طریق تقسیم شدن بوته و کاشت بذر قابل انجام می‌باشد. لازم به ذکر است، بهترین روش برای تکثیر این گل زیبا روش تقسیم بوته است.

تکثیر از طریق بذر: به منظور تکثیر این گل از طریق کاشت بذر، می‌توانید بذرهای گل را از مراکز مطمئن و استاندارد تهیه کنید. همچنین میوه‌های گیاه وقتی می‌رسند، بعد از مدتی زرد یا نارنجی رنگ می‌شوند و بذرها را می‌توان از داخل آن بیرون آورد و پوشش روی آنها را تمیز کرد و در فصل بهار کاشت. عمق کاشت در شیوه کاشت بذر بسیار کم است و فقط لازم است تا لایه نازکی از بستر کاشت حاوی ماسه و پرلایت بر روی دانه قرار گیرد. دمای مناسب سبز کردن بذر حدود 20 درجه سانتیگراد است و جوانه زنی طی چند هفته روی می‌دهد. لازم به ذکر است که حدود دو یا سه سال طول می‌کشد تا گیاه حاصل از رویش بذر به توانایی گلدهی برسد.

کاشت از طریق تقسیم بوته (تقسیم ریزوم)
1. به منظور تکثیر گل شیپوری به این روش، در فصل پاییز پس از این که شاخ و برگ‌های گل قهوه‌ای رنگ شد و به راحتی از ریشه قابل جدا شدن هستند، زمان تقسیم کردن ریشه‌های ریزوم است.
2. با استفاده از یک بیلچه، ریزوم‌های گیاه (ساقه افقی زیرزمینی که اغلب دارای ریشه‌های خارجی و ساقه‌های خزنده می‌باشد) را به آرامی از داخل خاک خارج کنید.
3. تمامی شاخه و برگ باقیمانده بر روی ساقه را جدا کنید.
4. ساقه را توسط یک چاقوی تیز باغبانی که قبلا ضدعفونی کرده‌اید، به قطعات جداگانه تقسیم کنید و مطمئن شوید، هر قطعه حداقل یک چشم (جوانه) داشته باشد.
5. اجازه دهید، ریزوم‌ها یک روز در محلی سایه آفتاب بمانند تا خشک شوند و در انتهای آنها گال تشکیل شود.
6. پس از مشاهده گال (برجستگی های روی ریشه) می‌توانید آنها را در داخل گلدان بکارید.
7. عمق کاشت با توجه به اندازه ریزوم کمی متفاوت است و معمولا در عمق 5 تا 10 سانتیمتری کاشته می‌شود.
8. توجه داشته باشید ریزوم‌ها را بایستی به شکل عمودی در خاک قرار بکارید همچنین کاشت در عمق کم و یا عمق زیاد، می‌تواند منجر به عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.
9. قبل از کاشت و قرار دادن قطعات ریزوم در بستر کاشت جدید، بستر کاشت را ابتدا به خوبی مرطوب کنید و اجازه دهید که آب اضافه از آنان خارج شود.
10. سپس گلدان‌ها را در مکانی خنک قرار دهید، لازم است بستر کاشت تا زمان رشد گیاه مرطوب نگهداری شود تا رشد خود را آغاز کنند.

گل و گیاه

زمان کاشت گل شیپوری هلندی

بهترین زمان برای کاشت و تکثیر این گل اواخر زمستان یا اوایل بهار است، پس از این که خطر سرمازدگی اول بهار برطرف شد. به طور کلی اکثر افرادی که به پرورش گل و گیاه می‌پردازند، به خصوص در مناطق دارای شرایط آب و هوایی گرم، گل شیپوری را در بهار تقسیم بوته می‌کنند تا در طول سال ریزوم در خاک بماند. در نواحی با آب و هوای سرد، بهتر است تکثیر گیاه در اواخر تابستان یا پاییز انجام شود. برای آشنایی با شرایط نگهداری این گل در آپارتمان مطالعه لینک زیر پیشنهاد می‌شود.

مراقبت از گل شیپوری هلندی


گل شیپوری به مراقبت زیادی نیاز ندارد به جز این که باید همیشه آن را مرطوب نگه داشت و کوددهی هم به صورت ماهانه انجام شود. یک لایه مالچ در اطراف گیاه باعث می شود ناحیه مرطوب بماند و عاری از علف های هرز باشد. زمانی که گل دهی متوقف می شود، گل شیپوری به یک دوره استراحت نیاز دارد. در این زمان باید از آبیاری زیاد گیاه خودداری کرد.


اگر گل شیپوری را در گلدان کاشته اید، زمانی که شاخ و برگ آن پژمرده شدند آن را به یک مکان تاریک منتقل کنید و آبیاری را متوقف کنید. آبیاری را می توان دو یا سه ماه بعد دوباره شروع کرد. اگرچه گل شیپوری می تواند در مناطق گرم زنده بماند ولی باید آن را در مناطق خنک ذخیره کرد.


مراقبت از گل شیپوری هلندی در طول زمستان


غده های گل شیپوری را در پاییز معمولا بعد از اولین سرما ذخیره می کنند. قبل از ذخیره سازی غده ها برای زمستان، باید اجازه داد تا غده ها چند روزی خشک شوند. سپس آن ها را در خزه تورب قرار می دهند و در یک مکان خشک و خنک و ترجیحا تاریک می گذارند تا زمانی که بهار هوا گرم شد آن ها را بیرون می آورند. به همین ترتیب، در صورتی که بخواهید گل شیپوری در گلدان کاشته شود، غده ها را اواخر زمستان بیرون آورده و در گلدان بکارید و اگر تصمیم دارید گل شیپوری در زمین یا باغچه کاشته شود، غده ها را بعد از گذشت سرما در زمین با رعایت فواصل گفته شده بکارید. غده های گل شیپوری را می توان در زمان خواب بوته تقسیم کرد.


کاشت گل شیپوری آسان است و مراقبت از آن در بهترین حالت به حداقل می رسد. انتخاب گل شیپوری برای کاشت در باغ، یک راه حل آلی برای اضافه کردن رنگ های زیبا به هر منطقه است. با توجه به این راهنمایی ها، از این گل زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

separator line

بیشتر بخوانید:

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

روش کاشت گیاه چای ترش و نحوه برداشت آن

روش کاشت و پرورش گل میخک

separator line






این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits