دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت پیاز سنبل و روش نگهداری از پیاز آن برای سال بعد
13
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای و بسیار زیبا و خوشبو است


اصول کاشت پیاز سنبل


سنبل برای ما ایرانی ها نماد عید و هفت سین است. گل های سنبل بسیار خوش بو بوده و جنبهٔ زینتی دارند. دورهٔ گلدهی آن ها در اوایل بهار است. گل های سنبل می توانند به رنگ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند.


خاستگاه اصلی سنبل کشور هلند است. این گل می تواند تا 20 سانتی متر نیز رشد داشته باشد. اما تمامی این ها بستگی به نوع فراهم آوردن محیط مناسب برای پرورش آن است.


برای کاشت و پرورش گل سنبل، چند روز مانده به عید می توانید به یکی از گلخانه ها و گل فروشی ها مراجعه کنید و پیاز این گل را خریداری کنید. سنبل می تواند در آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش یابد.


گیاه شناسی سنبل


سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گل‌های سنبل بعد از تشکیل برگ بر روی گیاه تشکیل می‌شوند که گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. نام علمی سنبل Hyacinthus orientalis می‌باشد.

تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد. هر گل دارای ۶ گلبرگ و تعداد کاسبرگ‌ها ۶ عدد و در بعضی موارد بیشتر هم دیده می‌شود.

هر گل سنبل دارای ۶ پرچم و یک تخمدان است. رنگ گل‌ها صورتی، سفید، بنفش، ارغوانی، زرد، نارنجی، آبی هستند. برگ‌های این گیاه کشیده و گوشتی است.از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.

گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند.

روش کاشت سنبل

نیازهای اکولوژیک سنبل


نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی

آبیاری: سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز میشود

نگهداری : سنبل یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم میتوانید بکارید و سبز می شود.

کود دهی: نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد

خاک : خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس می باشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه .البته پیاز سنبل را درون باغچه هم می توانید بکارید و با شرایط آب و هوای بیرون خودش سبز شده و به گل می نشیند

تهیه پیاز سنبل

  • پیاز گل سنبل نباید معیوب و مریض باشد. برای شناسایی پیاز سالم، باید دقت کنید که پیاز سفت و سنگین باشد.
  • از آنجاییکه رنگ سنبل برای تازه کاران از طریق دیدن پیاز قابل تشخیص نیست، از فروشنده بخواهید رنگ گل مورد علاقه تان را به شما بدهد. در غیر این صورت زمان گل دهی، شگفت زده خواهید شد.
  • البته اگر سفره هفت سین تان از ترکیب رنگی مشخصی ندارد، می توانید به صورت اتفاقی پیازی را خریداری کنید و منتظر باشید تا رنگ آن را بعد از گل دهی متوجه شوید.
  • نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است، این است که به فروشنده بگویید پیاز مخصوص باغچه و یا گلدان می خواهید. زیرا این پیاز ها متفاوت اند.

پیاز سنبل

طرز کاشت پیاز سنبل در فضای باز

کاشت پیاز گل سنبل همانند سایر پیازها در اواخر پاییز صورت می گیرد و نیاز به طی کردن دوره سرمایی دارد .برای کاشت پیاز گل در محیط باز ، مکانی را انتخاب کنید که در دوره نیاز گرمایی روزانه حدود ۵ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت نماید . گل سنبل در سایه نیز امکان رشد دارد ، ولی از کیفیت شکوفه های آن کاسته می شود.

برای کاشت باید خاک باغچه را تا عمق ۳۰ الی ۳۵ سانتیمتری گود برداری کرد ، و سپس به عمق ۱۰ سانتیمتر ته گودال را با خاک برگ و یا پیت ماس و یا کمپوست برای زهکشی بهتر خاک پر نمود. پیاز را در عمق ۱۵ الی ۲۵ سانتیمتری زمینبکارید.

برای رشد بهتر پیازها و استفاده از آن در سال بعد بهتر است پیاز ها از یکدیگر فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتری داشته باشند.

بعد از کاشت پیاز ها را یک نوبت آبیاری کنید و برای آبیاری های بعدی ، معمولا بارش های پاییزی و زمستانی ، رطوبت کافی را در اختیار گیاه قرار می دهد. در صورت وقفه طولانی در بین بارش ها می توانید از آیباری دستی بهره بگیرید . توجه داشته باشید در هنگام کاشت پیاز سنبل به خاطر اسیدی بودن پوسته آن دستکش بپوشید تا دستان شما آسیبی نبینند .

زمان گلدهی پیاز گل در فضای باز نسبت به کاشت در گلدان کمی دیر تر است. با گرم شدن هوا سنبل به گل مینشیند.

روش کاشت پیاز سنبل در گلدان

پس از خرید پیاز سنبل ، یک گلدان با دهانه ۱۲-۱۰ سانت و ارتفاع ۳۰ سانتیمتر با سوراخ های مناسب انتخاب کنید. دقت کنید گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد.

گلدان را با خاک سبک و زهکشی مناسب مخلوطی از خاک برگ پوسیده و ماسه (قسمت بیشتر خاک مورد نیاز این گل باید ماسه باشد. حدود ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ ،کوکوپیت و یا پیت ماس)

در صورتیکه پیاز سنبل دوره سرما را طی نکرده باشد ، پیاز را طوری در گلدان می کاریم تا نوک پیاز در سطح گلدان باشد و اطراف آن را با خاک سبک میپوشانیم.

گلدان را یکبار آبیاری می نماییم و سپس گلدان را در مکانی سرد و تاریک همانند انبار و گاراژ (زیر ۹ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۰ هفته نگهداری می کنیم . برای در امان ماندن از نور می توان روی گلدان ها را با مالچ پوشاند تا در برابر تغییرات روشنایی و سرما مقاومت داشته باشد . سپس گلدان را آبیاری می نماییم و در دفعات بعد با خشک شدن سطح خاک اقدام به آبیاری بصورت کم ( غرقاب کردن گلدان اشتباه است و باعث پوسیدگی پیاز گل می شود) تا حدی که خاک مرطوب شود آبیاری می کنیم .

هنگامی که سنبل ها شروع به سبز شدن کردند و ارتفاع آنها به ۳ الی ۵ سانتیمتر رسید می توان آنها را به فضای داخل خانه در فضای روشن و بدور از تابش مستقیم و در دمایی حدود ۱۵ درجه می توان نگهداری کرد. زمانی که ارتفاع ساقه گل سنبل به ۱۰ سانتیمتر رسید می توان گیاه را در معرض تابش نور خورشید قرار داد . سنبل معمولا بعد از ۳ هفته شروع به گلدهی می کند .در این مدت آبیاری منظم باید صورت گیرد. دقت شود آب در پای گلدان ریخته شود و از پاشیدن آب بر روی برگها خودداری شود که این امر موجب پوسیدگی گلها می شود.

برای تنظیم دوره گلدهی سنبل می توان شرایط دمایی را تغییر داد تا گیاه دیرتر و یا زودتر به گل بنشیند . البته این امر پس از سبز شدن و سپری شدن دوره سرمادهی گیاه صورت می گیرد.

اگر می خواهید برای ایام عید نوروز پیازی سنبل گل بدهد ، اواخر بهمن گلدان را به مکان گرمتر ببرید. با افزایش دما گلدهی زودتر انجام می شود.

گل سنبل


کاشت سنبل در آب


برای کاشت سنبل در آب، ظرف مناسب برای این روش را از گل فروشی که پیاز مخصوص را خریداری می کنید، تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند.

برای کاشتن پیاز سنبل در آب فقط گذاردن پیاز روی ظروف مملو از آب که در آن مقدار کمی خاک ذغال ریخته باشند کافی نیست بلکه باید آنها را مواظبت کنند که قبل از بیرون آمدن برگهای گیاه پیازها کاملا ریشه های خود را در آب منتشر کرده باشند . تا جایی که می توانید، سنبل را در تاریکی قرار دهید. حتی اگر می توانید ریشه را به تنهایی نیز از نور دور نگه دارید. لازم نیست ساقه ها در آب بمانند، بلکه فقط ریشه باید در آب باشند.

دلیل استفاده از زغال این است که آب فاسد نخواهد شد. اگر نمی خواهید خاک زغال بریزید، می توانید از یک قطعه کامل زغال استفاده کنید. برای اینکه زغال در آب شناور نباشد، قبل از استفاده، چند روز زغال را در آب خیس کنید. با این کار علاوه بر سنگینی آن، زغال تمیز شده و دیگر آب را نیز کثیف نمی کند.

در کاشت در خاک، پس از آنکه گلهای سنبل تمام شد باید نیمی از برگهای آنرا بریده و ماه خرداد و تیر که برگ های باقیمانده زرد شده و خشکید، پیازها را از زمین خارج کرده پس از آنکه چند روز در معرض هوای آزاد گذاشته و رطوبت آنرا گرفتند آنها را در انبار یا اطاق خشک و تاریک، با درجه حـــرارت 5 سانتیگـــراد می توان پیازها را نگهداری نمود.

زمانی که شکوفه ها بیرون آمدند و تبدیل به گل شدند، بر روی گل ها آبپاشی نمایید تا شادابی خود را حفظ کنند. در این زمان باید گل سنبل را در معرض نور آفتاب قرار دهدید اما به طور معمول هوای محیطی 10 درجه سانتی گراد برایش بسیار مناسب خواهد بود.

گلهای سنبل



نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد


در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیاز سنبل و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت. پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازهای سنبل باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.


البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازهای سنبل را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند. برای انبار کردن پیازهای سنبل از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)


کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازهای سنبل را بر روی آن بگذارید. اگر تعداد پیازهای سنبل زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. جعبه محتوی پیازهای سنبل را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود.

divider

بیشتر بخوانید:

گل داوودی : نحوه کاشت و نگهداری گل داوودی

گیاه کنجد / کاشت داشت برداشت

روش کاشت اسطوخودوس و خواص درمانی فوق العاده این گیاه

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits