دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید
27
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انجیر از قدیمیترین درختانی است که کاشت و پرورش آن در میان مردم رایج بوده است


کاشت درخت انجیر


انجیر از قدیمیترین درختانی است که کاشت و پرورش آن در میان مردم رایج بوده است. این درخت در نواحی گوناگونی از مناطق دنیا پراکنده است که نشان دهنده سازگاری این گیاه با اقلیمهای مختلف می باشد.


پرورش درختان میوه در منزل بسیار لذت‌بخش است. حتی اگر شما در آپارتمان زندگی می‌کنید و باغچه ندارید، باز هم می‌توانید انواعی از درختان میوه را در خانه خود پرورش دهید. یکی از این درختان که به راحتی می‌توانید آن را در محیط آپارتمان و در گلدان نگهداری کنید، درخت انجیر است. کاشت انجیر در گلدان در مناطق گرم و معتدل به راحتی امکان‌پذیر است. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان این گیاه، پنجره‌های آفتابگیر و جنوبی آپارتمان است. این درخت به خاک شنی رسی، آبیاری کم و دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

گیاه شناسی درخت انجیر


درخت انجیر دارای گونه‌های فراوانی نظیر انواع زینتی و دارای میوه می‌شود. ارقامی از این درخت که در باغبانی از نظر مصرف میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: فیکوس کاریکا، فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا.گونه فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که به عنوان میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کاشت در گلدان و باغچه مناسب‌تر است.

درخت انجیر ساقه‌ای به ارتفاع ۳ تا ۱۰ متر و شاخه‌های منشعب و کم مقاومت دارد. برگ‌های آن پهن، پنجه‌ای با بریدگی و دارای پنج قسمت شبیه برگ مو (انگور) است. این برگ‌ها به حالت خشن و به رنگ سبز خاکستری هستند. گل‌های گیاه بر دو نوع نر و ماده و واقع در جدار داخلی گل آذین گلابی شکل است.

جالب است بدانید، از نظر علم گیاه‌شناسی، میوه انجیره میوه‌ای متعارف نیست بلکه یک نوع محفظه یا کیسه گیاهی است که گل‌های نر و ماده در درون آن واقع است و در موقع رسیدن میوه دنباله گل‌های ماده و کاسه گل و قسمت تحتانی آن گوشتی و ضخیم و خوردنی می‌شود. خواص انجیر بسیار گسترده است و از آن در قرآن و احادیث به عنوان میوه بهشتی یاد می‌شود. درمان یبوست، پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از کم‌خونی از مهمترین خواص این میوه است.

انجیر

مراحل کاشت انجیر در گلدان


برای کاشت درخت انجیر می‌توانید از طریق بذر این کار را انجام دهید که مدت بیشتری طول می‌کشد تا گیاه به میوه‌دهی برسد، همچنین می‌توانید نهال جوان این درخت را از مراکز فروش گل و گیاه تهیه کرده و یا خودتان قلمه بزنید.

1-‌ انتخاب گلدان

برای این کار گلدان بزرگی را انتخاب کنید. به طور کلی هنگامی که می‌خواهید در گلدان درخت میوه بکارید، بزرگترین گلدانی که دارید را انتخاب کنید. استفاده از گلدان کوچک مانع از رشد کامل گیاه می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود از گلدان‌هایی با حجم حداقل ۱۵ گالون استفاده کنید.


در انتخاب گلدان، از گلدان‌های سرامیکی استفاده کنید تا سرد و گرم شدن گلدان به خوبی انجام شود. گلدان‌های پلاستیکی در فصل تابستان به‌سرعت گرم شده و باعث آسیب به ریشه گیاه می‌شود. همچنین گلدان‌های سفالی، به علت داشتن منافذ زیاد، باعث انباشه شدن نمک می‌شوند، بنابراین بهترین انتخاب گلدان سرامیکی لعابدار است. بهترین فصل برای کاشت درخت انجیر در گلدان اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است.


2- انتخاب خاک و شرایط آن

گلدان را با خاک حاصلخیز و دارای زهکش مناسب پر کنید. بهترین خاک برای کاشت درخت انجیر، خاک شنی رسی با زهکش خوب است، چون ریشه گیاه سطحی است و اگر زهکش مناسب فراهم نباشد، گیاه آسیب می‌بیند. توصیه می‌شود، قبل از کاشت، خاک مورد نظر را با کود گیاهی تجزیه شده به خوبی مخلوط کنید.

در داخل خاک سوراخ عمیقی ایجاد و نهال جوان انجیر را در آن بکارید. مراقب باشید تا ریشه‌های گیاه آسیب ندیده و قطع نشود. اگر نهال خریداری شده در داخل کیسه خاک است، کیسه را از آن جدا کنید. بعد از کاشت اطراف ریشه را باخاک پر کنید و با ملایمت فشار دهید.


3- رعایت سایر شرایط محیطی

  • بستر کاشت را کاملا آبیاری کنید، به نحوی که آب از کف گلدان خارج شود.
  • گلدان را به محل آفتابگیر منزل منتقل کنید. بهترین مکان برای قرار دادن آن، پنجره‌های جنوبی آپارتمان است.
  • برای رشد سریع‌تر و بهتر گیاه، به طور مرتب کوددهی را انجام دهید.
  • قلمه‌های انجیر خیلی زود و آسان ریشه می‌دهند و با کاشت آن‌ها در سال بعد، شما می‌توانید انجیر تازه را برداشت کنید.

درخت انجیر

روش تکثیر درخت انجیر


برای تکثیر درخت انجیر روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها در دو دسته تکثیر جنسی و غیر جنسی قرار می گیرند. از تکثیر جنسی زمانی استفاده می شود که شما دانه های درشتی از میوه انجیر به دست آورده باشید. به گونه ای که این دانه ها زیر دندان شما مشخص باشند. تکثیر غیرجنسی به روش های مختلفی چون پیوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسیم می گردد. قلمه زدن رایج ترین روش برای تکثیر درخت انجیر است.

قلمه زدن

در روش قلمه زدن انجیر به شکل مستقیم حفره ای معادل یک تا ۱.۵ متر با پهنای ۸۰ سانتی متر ایجاد و قلمه های ۳ یا ۴ ساله (بهتر است این قلمه ها در محدوده سنی انتخاب شوند که از نظر ضخامت برابر با ۲ تا ۴ سانتی متر و از نظر قدی برابر با ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر باشند) را در آن بکارید. این حفره ها با فواصل ۶ تا ۱۲ متر از یکدیگر ایجاد می گردند.

قلمه زدن انجیر به روش خزانه ای نیز انجام می شود. در این روش قلمه هایی به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر انتخاب می شود. بهتر است این قلمه ها را از درختان ۲ یا ۳ ساله قطع کنید و در انتهای فصل پاییز اقدام به این برش نمایید. قلمه ها را در خاک رطوبتی با دمایی معادل۵ تا ۶ درجه حفظ نمایید.

در نهایت قلمه ها از پایان زمستان تا ابتدای بهار با فواصل ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر بر روی زمین کشت می شوند. زمانی که در حال کاشت قلمه هستید، باید آخرین جوانه از خاک خارج باشد. این قلمه ها به سرعت رشد تکمیلی خود را آغاز می کنند. یک سال منتظر باشید و آن گاه بهترین آن ها را به محلی جدید با عرض، گودی و طول نیم متر ببرید و بکارید.

پاجوش

برای کاشت درخت انجیر با پاجوش بهتر است در بهمن یا اسفند دست به کار شوید و پاجوش ها را داخل حفره های آماده بکارید. تنها ۲ یا ۳ شاخه از نهال باقی بگذارید. برای کشت آبی حفره ای به اندازه ۲ متر ایجاد و حالا ۱.۵ متر از آن را با خاک پوشش دهید. حفره را آبیاری کرده و شاخه را درون آن بگذارید.

خواباندن شاخه

شاخه از بدنه درخت اصلی کنده نمی شود و در همان وضعیت به زیر خاک هدایت می گردد. آن گاه بعد از گذشت مدتی، شاخه منحرف شده ریشه می دهد و زندگی خود را از سر می گیرد. وقتی که گیاه یک ساله شد، دوباره قسمت بیشتری از آن در خاک نهان می گردد. این کار تا زمانی که فاصله گیاه کاشته شده با درخت اصلی به حد مطلوب برسد، ادامه می یابد. در نهایت بعد از به اندازه شدن این فاصله از درخت اصلی انجیر قطع و مستقل می گردد.

پیوند زدن

برای تولید انجیرهای مختلف مانند شاه انجیر، انجیر نوع سیاه، متی، سبز و بر از پیوند استفاده می شود. زمان مناسب برای پیوند درخت انجیر اردیبهشت و روش مناسب انتخاب شده برای پیوند روش لوله ای است.

anjir

شرایط اکولوژیک نگهداری درخت انجیر


نور

انجیر گیاهی آفتاب دوست است و برای رشد کامل نیاز به دریافت نور کافی خورشید دارد. هنگام کاشت انجیر در گلدان، آن را پشت پنجره آفتابگیر قرار دهید.

آبیاری

نیاز آبی درخت انجیر نسبت به سایر درختان میوه کمتر است و جزو گیاهان مقاوم به خشکی طبقه بندی می‌شود. آبیاری مناسب برای رشد این گیاه بایستی به طور منظم صورت گیرد و از غرقاب کردن گلدان پرهیز شود. لازم به ذکر است از آبیاری بیش از اندازه درخت انجیر در زمان تولید میوه خودداری کنید، چون باعث می‌شود که بیشتر حجم میوه را آب بگیرد و مزه شیرین آن کم شود.

خاک

بهترین خاک برای کاشت انجیر در گلدان، خاک شنی رسی با زهکش خوب و مواد غذایی زیاد است.

دما

درخت انجیر ویژه مناطق نیمه گرمسیری است و به زمستان ملایم و تابستان گرم نیاز دارد. این درخت به همان اندازه که در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما به ویژه در دوره جوانی حساس است. از این رو سرما یک عامل محدود کننده در کاشت این درخت به حساب می‌آید. از نقطه نظر درجه حرارت، انجیر در دمای حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه به‌خوبی رشد می‌کند. هرچند کاشت این درخت در گستره وسیع‌تر دمایی ممکن است، اما دمای بالاتر از ۴۲ درجه کیفیت محصول را کاهش می‌دهد.

نکات مهم برای کاشت درخت انجیر

  • در فصول رویش گیاه (بهار و تابستان) باید کوددهی را به شکل مایع انجام دهید. این کوددهی در فصل بهار و تابستان هفته ای یک بار انجام می شود. مخصوصاً زمانی که درخت انجیر دارای میوه شده است.
  • بهتر است برای انجام کوددهی زمان مشخصی در هفته را تعیین کنید اما در میزان و دفعات کوددهی برای رشد درخت انجیر زیاده روی نکنید. چون در این صورت مشکلات زیادی را برای درخت به دنبال خواهد داشت.
  • زمان برداشت میوه انجیر را با دست خود تعیین کنید. وقتی که انجیر به اندازه کافی نرم شده باشد، یعنی رسیده و آماده چیدن است.
  • برای جلوگیری از حملات پرندگان به انجیرها، حفاظ مناسبی حول درخت انجیر ایجاد کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

نگهداری و تکثیر گل سیکلامن پرسیکوم

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (27 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits