دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با هربان (herbban) کود معدنی و ارگانیک گیاهان
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کود ارگانیک هربان از لحاظ طیف و میزان عناصر ؛ تنها معدن در خاورمیانه و دومین معدن کشف شده در دنیا می باشد. هربان برای اصلاح، بهسازی خاک و تغذیه کامل انواع درخت، تایید شده است.

کود هربان چیست ؟

با مجله دلگرم همراه باشید تا با کود هربان بیشتر آشنا شوید

کود هربان اصلاح کننده خاک و تقویت کننده هربان میتواند نیازهای خاک و گیاهان را به عناصر ماکرو و میکرو را بطور کامل برآورده نماید و شما را از مصرف کلیه کودهای شیمیایی و کودهای غیر شیمیایی بی نیاز نماید. -- مصرف هربان به شما کمک میکند تا محصولات ارگانیک تولید نموده و به سلامتی خود و هموطنان کمک و درآمد خود را افزایش دهید

کود ارگانیک هربان از لحاظ طیف و میزان عناصر ؛ تنها معدن در خاورمیانه و دومین معدن کشف شده در دنیا می باشد. هربان برای اصلاح، بهسازی خاک و تغذیه کامل انواع درخت، زراعت، صیفی و گل و گیاه تایید شده است.

طریقه مصرف برای گلدان:

هر ۴ ماه یکبار قبل از ابیاری خاک سطحی را نرم و به ازای هر ۵ سانتی متر از قطر گلدان یک قاشق مرباخوری از کود ارگانیک هربان را به صورت یکسان روی خاک ریخته و با خاک سطحی مخلوط و سپس آبیاری نمایید.

آبیاری به میزان معمول انجام شود و بهتر است دو الی ۳ مرحله به گونه ای باشد که اب از کف گلدان خارج نشود.

برای گیاهان در آب (بامبو…) به ازای هر یک لیوان آب، یک قاشق چایخوری هربان را در آب حل کنید.

استفاده از هربان به صورت چالکود ممنوع است

کود چیست ؟

کود ماده ای است طبیعی یا غیر طبیعی که بر اساس ماهیت ماده مورد نظر می تواندحاوی عناصر متفاوتی باشد.

عناصر موجود در کود سبب افزایش رشد ، باروری و مقاومت گیاه می شود. به صورت کلی کوددهی سبب افزایش عملکرد به صورت کمی و کیفی می شود.

چرا باید از کود استفاده کنیم ؟

گیاهان برای رشد کردن نیازمند ریزمغذی های ماکرو و میکرو هستند . مهم ترین عناصر مورد نیاز گیاهان به شرح زیر است :

کربن ، هیدروژن، اکسیژن : گیاه این عناصر را از آب و هوا به دست می آورد.

نیتروژن، فسفر ، پتاسیم : این سه عنصر از ضرروری ترین عناصر مورد نیاز گیاهان هستند که غالب کودها این ۳ عنصر را دارا می باشند.

گوگرد، کلسیم ، منیزیم : این ۳ عنصر به عنوان عناصر ثانویه شناخته می شود.

بور ، کبالت ، مس ، آهن ، منگنز، مولیبدن ، روی : این عناصر در رشد گیاه میتوانند تاثیر مثبتی داشته باشند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق عملکرد کوددهی را بررسی کنیم باید به ساختار گیاه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم . سلول های گیاهی شامل اسید امینه ها ، غشاهای سلولی و ATP هستند. ۳ عنصر پتاسیم ، نیتروژن و فسفر عناصر بنیادی ساختار گیاهی به شمار می روند.

هر اسید آمینه حاوی نیتروژن است .

هر مولکول سازنده غشاء سلولی حاوی فسفر است .

پتاسیم ۱ تا ۲ درصد وزن هر گیاه را تشکیل داده و به عنوان یون برای متابولیسم های سلولی ضروری به شمار می رود. در نتیجه برای رشد گیاه نیاز است که شما کوددهی را انجام بدهید .

با توجه به مطالب ذکر شده اگر هر یک از عناصر ذکر شده در خاک به میزان مورد نیاز نباشد ، سرعت رشد گیاه محدود می شود.

فایده استفاده از کود چیست ؟

زمانی که شما به خاک کود را اضافه میکنید باعث افزایش تحمل گیاه به آفات ، علف های هرز و بیماری ها می شود . این مساله به این معناست که نیاز به کاربرد علف کش ها و حشره کش ها کاهش می یابد . در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی کرده اید . علاوه بر این شما محصولی سالم تر و زیبا تر خواهید داشت .

اگر بخواهیم گسترده تر به این موضوع نگاه کنیم در کشاورزی یکی از بزرگترین مشکلات شرایط نامطلوب خاک است . در واقع خشکی خاک، تغییرات آب و هوا باعث کاهش عملکرد می شود . کوددهی مناسب و به موقع گیاهان می تواند باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب گیاهان شود علاوه بر آن کوددهی سبب افزایش عمق ریشه خواهد شد.

اگر بخواهیم دقیق تر به این قضیه نگاه کنیم ، پتاسیم موجود در کود سبب اینجاد ساقه و ریشه قوی تر در گیاه خواهد شد. به همین دلیل گیاه در مقابل تنش ها و شرایط نامطلوب مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

کود ارگانیک چیست ؟

کود ارگانیک کودی است که بقایای زیستی همچون بقایای انسانی ، گیاهی و حیوانی تشکیل شده باشد . کوددهای ارگانیک علاوه بر تغذیه گیاه باعث بهبود ساختار خاک می شوند. در واقع خاک مجموعه ای از ذرات خاک ، ذرات آب و هوا است . در زمان استفاده از کود های ارگانیک ساختار خاک بهبود پیدا می شود . در نتیجه رشد گیاه و ریشه دهی تقویت خواهد شد.

اگر بخواهیم این کود را با کود شیمیایی مقایسه کنیم باید بگوییم که در زمان استفاده از کود شیمیاییی به تدریج ماده آلی خاک کاهش پیدا کرده و فعالیت میکروبیوتیک کم می شود. در نتیجه خاک بعد از مدتی فشرده خواهد شد .

herbban
کود هربان

هربان چیست ؟

بی شک اگر بخواهیم در رابطه با یکی از مواد معدنی دگرگون کننده کشاورزی صحبت کنیم هربان پیشتاز خواهد بود. هربان ماده معدنی است که می تواند به گیاه شما زندگی ببخشد. تاثیرات هربان در بخش کشاورزی بسیار چشمگیر است.

ماده معدنی هربان با شماره ثبت ۹۱۲۵۳ از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اصلاح کننده خاک کشاورزی و تقویت کننده گیاهان تایید و به ثبت رسیده است که در بخش کشاورزی مورد استفاده واقع گردیده و نتایح آن بسیار دلگرم کننده بوده است .

این ماده معدنی و معدن آن نمونه مشابه داخلی ندارد و در دنیا فقط معدنی آمریکایی مشابه این معدن است. نام تجاری ماده استخراجی از این معدن «آزومیت AZOMITE» است و از دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی شروع به فعالیت نموده و در ۴۰ کشور دنیا از جمله ایران نماینده رسمی داشته و فعالیت می نماید.

این ماده معدنی حاوی ۶۰ عنصر است که بین این عناصر ، می توان تمامی عناصر مورد نیاز گیاه برای رشد را مشاهده کرد.

divider

برای خرید این محصول بی نظیر به سایت herbban هربان مراجعه نمایید

divider

عملکرد هربان چیست ؟

هربان به واسطه غنی بودن از عناصر ذکر شده می تواند موجب بازگشت خاک به حالت طبیعی خود شود. در واقع هربان خاک را به چرخه طبیعی خود بر میگرداند. بدین صورت خاک اصلاح و احیا می شود. به همین سبب گیاه می تواند رشد و عملکرد شگفت انگیزی داشته باشد.

زمانی که هربان در معرض تماس با آب یا قرار میگیرد ترکیبات موجود در این کود معدنی شکسته شده و عناصر مورد نیاز گیاه در زمانی کوتاه در اختیار گیاه قرار میگیرند.

کود معدنی هربان به صورت آرام و پیوسته عناصر را آزاد کرده و در اختیار گیاه قرار می دهد. در واقع به دلیل تکمیل بودن عناصر موجود شما گیاهی سالم خواهید داشت .

اسیدیته این کود ارگانیک ۷٫۲۴ بوده و نرمال است. به همین جهت می تواند در تنظیم اسیدیته pH خاک موثر باشد. در واقع هربان با تنظیم اسیدیته خاک بر روی فعالیت میکروارگانسیم ها تاثیر میگذارد در نتیجه بهبود فعالیت میکروارگانسیم ها بستر گیاه از عناصر مورد نیاز غنی خواهد شد.

این کود معدنی دارای ظرفیت یونی بالایی می باشد. در نتیجه این ویژگی مثبت هربان خاک می تواند عناصر زیادی را در خود ذخیره کند. تاثیر این ویژگی در مناطقی که بارندگی زیادی دارند می تواند مشهود باشد. در واقع این کود ارگانیک میتوانید جلوی آبشویی را بگیرد. به همین جهت میزان مصرف این کود در مقایسه با سایر کودها پایین تر است .

علاوه بر مسائل ذکر شده ، این کود به دلیل ساختار طبیعی و طبیعت دوستی که دارد در صورت آبشویی و انتقال به لایه های آب های زیرزمینی مشکلی برای طبیعت ایجاد نخواهد کرد.

یکی از مهم ترین مشکلات جهان ، خشکسالی است. هربان میتواند با بهبود ویژگی های ساختاری خاک سبب افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک شود. در نتیجه اگر همراه با استفاده از هربان ، گیاهان مقاوم به کم آبی استفاده شود. میتوان از فرسایش خاک مناطق خشک و بیابانی جلوگیری کرد. علاوه بر این هربان می تواند از شور شدن بیشتر خاک های این مناطق جلوگیری کند.

اگر بخواهیم از دیگر مزایایی هربان بگوییم ، باید به این نکته اشاره کنیم که هربان غذای کاملی برای گیاه است. در نتیجه گیاه با دریافت غذای کامل می تواند در مقابل آسیب هایی چون آفات ، بیماری ها و تنش های محیطی مقاوم باشد.

در نتیجه افزایش مقاومت گیاهان نیاز به کاربرد علف کش ها ، آفت کش ها و مواد شیمیایی دیگر کاهش پیدا میکند.

این کود معدنی عناصری مانند سلنیوم که مورد نیاز بدن انسان است و در خاک نیز نقش کمک کننده برای باکتری های تثبیت کننده نیتروژن دارد و عنصری دیگر چون نیکل که برای گیاهی مثل درخت گردو ضروری است دارا است .

مزایای هربان به صورت خلاصه:

۱- اصلاح واحیاء خاک کشاورزی با برطرف کردن فقر عناصر در خاک

۲- بیش از ۱۵% افزایش در محصول

۳ – تولید محصول سالم با طعم و رنگ و مزه طبیعی با ارزش غذایی بالاتر

۴- تغذیه کامل گیاه که دلیل مقاوم سازی آن در برابر بیماریها و آفات می شود.

۵- افزایش تثبیت نیتروژن به وسیله باکتری ازتوباکتر ( تبدیل نیتروژن اتمسفر به یون آمونیوم)

۶- کمک به افزایش جذب یون ها توسط ریشه ها

۷- کمک به افزایش جذب آهن و منگنز

۸- افزایش بازده فوتوسیستم ۱ و ۲ ( محل به دام انداختن انرژی نورانی خورشید)

۹- کمک به افزایش تولید آبسیزیک اسید ( برای متعادل کردن رشد و نمو گیاهان لازم است)

۱۰ – تحریک کردن منیزیم ادنوزین تری فسفات در فوتوسنتز

۱۱- کمک به مهار قارچ سرکوسپورا

نکته : استفاده از هربان به صورت چالکود ممنوع است .

divider

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (11 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیرحسین | ۵ سال پیش
سلام,لطفا راهنماییم کنید...حدود دو هفته قبل به گل قاشقی و برگ بیدی داخل خونه کود هربان دادم,دارن خراب میشن,خیلی سرحال بودن ولی از چند روز بعد از کود ساقه ها از پایین له شدن ,ظاهرا کل ریشه هم خراب شده,چرا,,,و اینکه آیا باید خاک را کامل عوض کنم ,چکار کنم؟
0
4

hits