دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی گیاه آپارتمانی مارانتا و روش نگهداری آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مارانتا برگ های سبز روشن دارند که در قسمت مرکزی سبز تیره می شوند و رگبرگ اصلی و فرعی به رنگ عاجی هستند


روش کاشت و تکثیر گیاه مارانتا


مارانتا نام علمی گیاه Maranta leuconeura ، از خانواده Marantaceae می باشد. این جنس دارای ۲۵ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی است. گیاه مارانتا بومی برزیل است و ارتفاع آن ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و گسترش آن ۳۰ سانتی متر می باشد.

گیاه شناسی مارانتا

برگهای مارانتا منقوش و گرد هست،رگبرگ اصلی به رنگ روشن درامده و هاله ای رنگین بخش مرکزی برگ را از سایر قسمت های متمایز می سازد.رگهای آن تخم مرغی و سبز روشن با لکه های قهوهای و ارغوانی بین رگبرگهای فرعی بوده و زمانی که برگ ها به حد بلوغ برسند به رنگ خاکستری با لکه های تیره در میایند. این گیاه مناسب برای کاشت گروهی بسیار مناسب هست که در با کاشت گروهی مقایسه جالبی در رنگ به وجود می آید البته اگر به صورت سبد آویز استفاده بشه جلوه بسایر زیبایی دارد.

واریته دیگر گیاه مارانتا برگ های سبز روشن دارند که در قسمت مرکزی سبز تیره می شوند و رگبرگ اصلی و فرعی به رنگ عاجی هستند و یا در واریته دیگر ، برگها حاشیه زرد – سبز و قسمت میانی سبز تیره دارند و همچنین رگ برگها به رنگ قرمز می باشند.

روش نگهداری و نیازهای گیاه مارانتا


گیاه مارنتا به سایه تا نور معمولی، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد این گیاه احتیاج کمی به نور داشته و تحمل آفتاب تابستانی را ندارد. در تمام طول سال بایستی محل زندگی آن حرارتی بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد داشته باشد و در زمستان کمتر از ۱۸ درجه نگردد. رطوبت نسبتاً زیاد هوا از احتیاجات اولیه این گیاه زینتی است.
غبارپاشی برگهای گیاه مارانتا را تمیز میکند،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید استفاده کنید، از مواد براق کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

مارانتا

شرایط اکولوژیک مورد نیاز مارانتا

نور:

گیاه نور مارانتا باید غیر مستقیم باشد، در تابستان ترجیح میدهد در سایه باشه ولی در زمستان نیاز به نور بیشتری دارد، حتما دقت داشته باشید که از اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در تابستان خیلی خیلی بدش میاد پس پشت پنجره با نور مستقیم خورشید هیچوقت قرار نگیرد.

دما:

اگر اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک بشه گیاه میتواند تا ۱۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند، اما بهترین شرایط دمایی برای این گیاه ۱۶ درجه سانتی گراد هست، اما اگر در شرایطی دما به ۳۰ درجه رسید نیاز به غبارپاشی دارد.

آبیاری:

حتما اجازه بدهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک بشه، به جز زمانی که طبق مطالب بالا اگر درجه حرارت پائین تر از ۱۰ درجه باشد.

رطوبت:

غبارپاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت پیشنهاد میشه،اگر میخواهید رطوبت گیاه تامیت بشه کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان میتونه روش جالب در تامین نیاز رطوبتی گیاه باشه، البته اضافه کردن آب به زیر گلدان همراه با سنگریزه یکی دیگر از راه های تهیه رطوبت پایدار است.

کوددهی:

تغذیه با کودهای مایع و یا جامد محلول در آب که مخصوص گلهای زینتی است طبق دستور و هر دو هفته یکبار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه تاثیر مثبت خواهد داشت.

خاک مناسب:

خاک باید کاملا سبک باشد،کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است البته مخلوطی از خاک جنگلی، خاک برگ وکمی ماسه برای رشد این گیاه مطلوب به نظر می رسد.

گل

روش کاشت و تکثیر مارنتا


مارنتا در شرایط رطوبتی بالا رشد خواهد کرد و در زمان تکثیر گیاه باید به این نکته توجه داشته باشید .تکثیر این گیاه به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری، زمانی که گیاه کاملا رشد کرده و انبوه است، می باشد. البته تکثیر از راه تقسیم آسانتر و شانس موفقیت آن بیشتر است. از اواسط تا اواخر بهار خاک را مرطوب کرده و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورید و به قسمتهای دارای ریشه تقسیم کنید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و آن را با کیسه پلاستیکی شفاف جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش خورشید در شرایط مناسب نوری و در سایه روشن قرار دهید.

تکثیر مارانتا به روش قلمه


در روش قلمه گیری از اوایل تا اواسط تابستان، قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا کنید ابتدا در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و به آرامی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و به روش مشابه با روش تقسیم بوته عمل کنید . بعد از دو ماه کیسه را بردارید و تا زمانی که گیاه کامل شود آن را با کود مایع تغذیه کنید. سپس به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید.

تعویض گلدان مارانتا

با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض کنید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و ان را متراکم نکنید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.

آفات و بیماریهای مارانتا

  • هوای تاریک و یا کمبود عناصر غذایی برگها را رنگ پریده می کند و باعث زایل شدن رگبرگها میشود. در این صورت یا گلدان را به محل روشنتر، اما دور از اشعه مستقیم آفتاب ببرید و یا هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی انجام دهید.
  • زخمهای سفید پنبه ای شکل در محل اتصال دمبرگ به ساقه در اثر فعالیت حشر آفت به وجود می آیند باید هردو هفته یک بار باسم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید.
  • نور زیاد، برگها را رنگ پریده می نماید. برای اینکه زیبایی گلدان شما حفظ شود آن را به محل کم نورتری منتقل کنید
  • در صورتی که مشاهده کردید برگها پژمرده و پیچیده می شوند. احتمال بدهید دمای محیط برای مارنتا سرد است و یا اینکه تشنگی روی آن تاثیر گذاشته است. غبار پاشی در آفتاب هم روی گیاه ایجاد سوختگی می کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری از « گل کروتون » در منزل

گل برگ انجیری | چگونه از این گیاه در خانه و آپارتمان نگهداری کنیم

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سمیرا | ۴ سال پیش
من این گلدون تقریبا ۲ هفه پیش خریداری کردم وبرگهاش یکی یکی در حال زرد شدنه
علتش چیست ...لطفا راهنمایی کنید
0
0

hits